СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Дидактический материал к учебнику «Английский в фокусе» 10 класс по теме "Деньги правят миром"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Разработка урока к учебнику «Английский в фокусе» 10, авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В., Эванс В., Оби Б. по теме "Деньги, покупки"

Просмотр содержимого документа
«Дидактический материал к учебнику «Английский в фокусе» 10 класс по теме "Деньги правят миром"»


Тема урока: Money makes the World go round (Деньги правят миром)

Автор: Иванова Ирина Анатольевна

Класс: 10

Тип урока: комбинированный

Вид урока: смешанный

Цель: создание условий для формирования навыков запоминания новой лексики, говорения и аудирования.

Задачи:

Практические:

1. Расширить объём ЛЕ по теме «Деньги» на основе текста.

2.Расширить объём лексики за счёт глаголов, обозначающих действия (to earn, to waste, to pay in cash, to pay by credit card; познакомиться с идиомами по теме- to make ends meet, to bring home the bacon)

Образовательные:

Совершенствовать навыки аудирования (извлекать необходимую информацию)

Совершенствовать навыки поискового и изучающего чтения.

Совершенствовать монологическую речь в связи с прочитанным.

Развивать умение рассказывать о событиях и выражать к ним своё отношение в письменной форме.

Развивающие:

1.Совершенствовать компенсаторные умения (прогнозировать содержание текста, пользоваться языковой и контекстуальной догадкой при аудировании и чтении; игнорировать лексические трудности, использовать словарные замены в процессе общения).

2. Совершенствовать умения получать сведения из иноязычных словарей.

Воспитательная: способствовать формированию у обучающихся культурной непредвзятости, толерантности и социокультурной наблюдательности.


Межпредметные и внутрипредметные связи: интегрируется с обществознанием; расширение изучения новой лексики на базе уже усвоенной, закрепление навыков аудирования и говорения.

Материально-техническое обеспечение урока: Учебник «Английский в фокусе» 10, авторы Афанасьева О.В., Михеева И.В., Эванс В., Оби Б. , компьютер, проектор, интерактивная доска, раздаточный материал, презентация со встроенными в неё текстами для аудирования на тему «Деньги правят миром».



Ход урока


Ι. Организационный момент. Введение в проблему урока.

T – Hello, my friends!

S – Hello!

T - I’m very glad to see you today. I hope you are all OK and ready to work. First of all, I want you to guess the topic of our lesson. Look at the following words and word combinations. What are they related to?




Yes, you are right. The topic is MONEY and how it makes the world go round.






ΙΙ.Речевая зарядка. Активизация лексического материала по теме.

А) First let us warm up a little bit. Remember the meaning of the words connected with money.



Б) Give the Russian equivalent for these English words.




IΙΙ.Развитие навыков аудирования и письма.


Now you have a worksheet with the words of a famous song “Money”. It was sung by a Swedish band “Abba”. Some of the words are missed. You should listen to the song and fill in the missing words. Ready, steady, go!


W orksheet













I ……………… all night, I …………… all day,

T o …………… the bills I have to ……………

Ain't it ……………….

A nd still there never seems to be

A single ………………………… left for me

T hat's too bad

I n my ……………………………………………… I have a plan

If I got me a …………………………………

I wouldn't have to work at all,

I'd ……………………………………………………… and have a ball...

C HORUS

Money, money, money

M ust be ………………………………….

In the rich man's ………………………

M oney, money, money

Always ……………………………

In the rich man's …………………………………

A ha-ahaaa … All the things I could do

If I had a little ……………………….

It's a rich man's world 2X

A man like that is ………………………………….

B ut I can't get him off my …………………………

Ain't it ………………………

A nd if he happens to be free

I bet he wouldn't ……………………………

That's too bad

So I must ………… , I'll have to …………

T o Las Vegas or Monaco

A nd ………………… a fortune in a game,

My life will never be the …………………

CHORUS


ΙV.Развитие навыков чтения.


There are many ways for people to get money and even more ways to spend it. But how to save money? Read the texts in your worksheets to find it out. Then you should report your results to other students. Be ready to answer the questions after the text. Before you start reading the text, look at the new words and try to remember their meaning.

1) Vocabulary

1. finances - a. to spend too much money

2. paycheck - b. not serious or sensible

3. tips - c. to buy

4. budget - d. helpful advice

5. frivolous - e. gas, water, electricity

6. spree - f. all the money a person has

7. overspend - g. payment for work

8. supply - h. when you do a lot of one activity

9. purchase - i. a plan for how money will be used

10. assign - j. to give a purpose to something/someone

10. expenditure - k. the amount available of something

11. utility - l. the amount of money a person spends

How to Save Money

Are you bad with finances? Do you live from pay check to pay check? Would you like to figure out how to save a little money from time to time?

Here are a few tips.

1. Give yourself a budget for each week and stick to it. If you get to the end of the week with nothing left, take a bus instead of a cab, make your own dinner instead of eating out, invite your friends over for a tea party instead of going to the cafe, and pass on the frivolous shopping spree until you have more money.

2. Stop using credit cards. Pay for everything with cash. It's easier to overspend when you're using a bank or credit card because you don't know exactly how much you have. If you have cash, you can see your supply running low.

3. Keep a record of your spending. Write down everything you spend your money on for a couple weeks or a month. Be as detailed as possible, and try not to leave out small purchases. Assign each purchase or expenditure a category such as: Rent, Car insurance, Car payments, Phone Bill, Cable Bill, Utilities, Gas, Food, Entertainment, etc.

2) Questions - Discuss these questions with your partner.

1. What is this article about?

2. What should you do if you overspend your budget?

3. Why is it better to pay with cash instead of with bank or credit cards?

4. Why should you keep a record of your spending?

5. Which tip do you think is the best tip?

6. Can you think of any other ways to save money?









3) Отработка новых слов. The words and their meanings are mixed. Give the right meaning to each word.



V. Развитие навыка письменной речи



Now you should guess the word and write it in a correct way.



VI. Развитие навыка аудирования с полным пониманием содержания текста.

Listen and choose the right option.


How much does the father owe his son in allowance?
A. three dollars
B. thirteen dollars
C. thirty dollars

2. Why hasn't the father given his son allowance?
A. because he didn't remember to do it
B. because he doesn't have any money now
C. because his son already has money

3. When does the father usually give his son money?
A. on Friday
B. on Saturday
C. on Sunday

4. Where does the man get money to pay his son?
A. in his bedroom
B. at the bank
C. from the bookstand

5. Choose one thing the boy does NOT mention about how he will spend his money.
A. He will buy some toys.
B. He will save some of it.
C. He will give part to the needy.


V. Работа в группах. Развитие навыка монологической речи.

Thank you for your work. Well, I see this topic is really interesting for you. Work in groups of three and explain the following statements:





VII. Рефлексия


1) My friends, you have done a great work today. To draw a conclusion I’d like you to think about this problem and put down your opinion or feelings in the form of a  cinquain. The theme is money, of course. Work in groups. (правила синквейна на слайде)












Правила написания синквейна:

1.     Первая строка - одним словом обозначается тема (имя существительное).

2.     Вторая строка - описание темы двумя словами (имена прилагательные).

3.     Третья строка - описание действия в рамках этой темы тремя словами (глаголы, причастия).

4.     Четвертая строка - фраза из четырех слов, выражающая отношение к теме (разные части речи).

5.     Пятая строка - это синоним из одного слова, который повторяет суть темы.

































Make up your own cinquain

  1. Money

  2. Pocket, paper

  3. Earn, waste, spend

  4. Doesn’t grow on trees

  5. Currency




2) Now you have the cards, be critical to yourself and choose the idea which suits you best.


  1. Money rules the world. I need money to do anything in my life.

  2. Money is very important for me but my life is not centred around it.

  3. Money is not happiness. I can give it up for more important things in my life: family, love, friendship.


Let me see your cards.


Подведение итогов урока


Let’s try to remember what have we done at the lesson? (учащиеся перечисляют виды деятельности и заданий, проделанных ими на уроке). Thanks a lot.

Оценочный лист ученика.

























0 баллов- задание вызвало трудность, не смог выполнить вообще

1 балл – выполнено с помощью

2 балла- выполнено самостоятельно, но с ошибками

3 балла – выполнено самостоятельно и в полном объеме

Итог:

15-13 баллов - оценка «5»

12-10 баллов – оценка «4»

9-6 баллов – оценка «3»




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!