СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока по теме "Космос"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Тип урока: комбинированный.

Цели урока:

  • Познавательный аспект - увеличение объема знаний о космосе, космических исследованиях.
  • Развивающий аспект - развитие познавательных и творческих способностей учащихся, способности к сравнению и сопоставлению полученных знаний, способности логически излагать.
  • Воспитательный аспект - повышение интереса к изучению английского языка, воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения друг к другу, умение внимательно слушать собеседника.
  • Учебный аспект – развитие речевых умений.

Задачи урока:

  • совершенствование речевых умений по теме;
  • совершенствование умений аудировать с целью извлечения необходимой информации;
  • совершенствование умений читать текст с детальным пониманием;
  • совершенствование умений навыка письма;
  • отработка грамматического материала

Ход урока.

  1. Организационный момент. Приветствие – 1 мин.

Good morning, guys! I’m very glad to see you. Sit down please.

2. Сообщение цели урока, разминка, обсуждение задач  (дети дают предположения о теме урока через картинки на слайде, обсуждают почему выбрана такая тема) – 5 мин.

T: Guys, look through these pictures and suppose the theme of our lesson. It’s the exploration of space. Why do you think we're going to discuss space today? Do you know what space event is in April?

Учащимся предлагается пройти мини-викторину на знание космоса:

So, let’s start. First of all, I want you to answer to these questions. Учащиеся читают вопросы из упражнения и отвечают на них - задание №1.

Who was the first cosmonaut? Who was the first person to invent the idea of space rockets? Who constructed the first spaceship? Who was the first man to take a walk in space? Who was the first man on the Moon? Who was the first woman in space? 

T: -Now, please, listen to the tape and find if you were right. Учащиеся слушают аудиозапись и проверяют свои ответы (слайд №5).

3. Предъявление нового материала 7 мин

T: -Let’s learn the words connected with the topic «Exploring Space».

Find the same words in Russian: Space космос   Exploration исследование     To explore исследовать, изучать     A researcher исследователь    Launch запускать    Spaceship космический корабль     Satellite спутник        Astronaut астронавт

Учащиеся читают слова, находят соответствия и выполняют задание №2.

Fill in the gaps with the following words: launched, planets, spaceship, cosmonaut, satellite, explored, research.

The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute.

Yuri Gagarin was the first cosmonaut in the world.

The government spends money on scientific research

I saw satellite and began to move towards it.

They’ve explored their own solar system.

The Earth is the fifth largest of the nine main planets in the solar system.

The satellite was launched into space three days ago.

4. Грамматика 6 мин

Повторяется грамматический материал Passive voice. Учащимся предлагается 4 слова на слайде, с которыми им нужно составить предложения в страдательном залоге.

5. Разрядка. Игра. Дети делятся на команды по рядам. Поднимают руки, за каждый правильный ответ, команде начисляются баллы. 5 мин

https://www.eslgamesplus.com/space-and-solar-system-esl-vocabulary-game-moonshot-game/

Let's have some rest and play a little game.

6. Чтение текста. 12 мин

T: - I suppose that it’s very interesting to know more about the famous cosmonaut. I offer you to read the text.

Предтекстовый этап:

T: - Translate some word-combinations:

a) первый полет the first flight,

б) пролетая над землей flying over the land,

в) вид горизонта the view of the horizon,

г) вышел в космос entered space,

д) сила притяжения force of gravity.

Учащиеся устно переводят данные словосочетания, которые находятся в макете рабочей тетради задание № 5.

Текстовый этап: - Now, please read the text very attentively. Try to get as much information as possible. You have 5 minutes.

Учащиеся читают про себя текст (задание №7).

Yuri Gagarin.

It was on the 12th of April, 1961, when the first flight by man into cosmic space took place. Yuri Gagarin, the first cosmonaut in the world, was a 27-year old Air Force pilot at that time.

The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute. That’s six times faster than man ever travelled before. His flight lasted 108 minutes, but a circuit round the Earth took 89 minutes.

It was a brilliant achievement on the part of our scientists and technologists, and on the part of Yuri Gagarin who risked his life to achieve a victory for his country and mankind.

This is what Yuri Gagarin said at his press conference: «On my flight the ‘day’ side of the Earth was clearly seen: the continents, islands, seas, and big rivers. Flying over the land I could clearly see the big squares of fields, and it was possible to distinguish which was a meadow and which – a forest. I could not see as well as from an airplane, but very, very well though.

I saw for the first with my own eyes the Earth’s spherical shape. I must say that the view of the horizon is very beautiful. You can see the noticeable change from the light surface of the Earth to the completely black sky in which you can see the stars. This transition, from light blue to dark, is very gradual and lovely.

I did not see the Moon. In space the sun shines ten times more brightly than on the Earth. The stars can be seen very well.

I felt excellent as I entered space. When weightlessness developed, everything was easier to do. My legs and arms weighed nothing. Objects swam in the cabin.

The passage back from weightlessness to the force of gravity happened smoothly. Arms and legs feel the same as during weightlessness, but now they have weight.

T: - Choose the right answer

1) True 2) False 3) Not stated

A. The first cosmonaut in the world was Neil Armstrong. 2)

B. It’s easier to do everything in space 1)

C. In space the Sun doesn’t shine more brightly than on the Earth. 2)

D. Yuri has seen the Moon. 2)

E. When he returned home he felt very proud of himself. 3)

Учащиеся выполняют задание №8. Выбирают верные, неверные утверждения, а также те, которых в тексте не было.

7. Заключительный этап урока 2 мин

Домашнее задание. Подведение итогов.

T: - Guys, tell me please, what new information have you learned from today’s lesson?

Let’s stop there. You have worked very well. Open your record books and write down your homework, please. Your home task is to find out some interesting events, people, etc. about space exploration and write it down in 10 sentences.

Выставление и комментирование оценок.

T: -The lesson is over. Thank you. Good Bye.

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по теме "Космос"»

Тип урока: комбинированный.

Цели урока:

  • Познавательный аспект - увеличение объема знаний о космосе, космических исследованиях.

  • Развивающий аспект - развитие познавательных и творческих способностей учащихся, способности к сравнению и сопоставлению полученных знаний, способности логически излагать.

  • Воспитательный аспект - повышение интереса к изучению английского языка, воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения друг к другу, умение внимательно слушать собеседника.

  • Учебный аспект – развитие речевых умений.

Задачи урока:

  • совершенствование речевых умений по теме;

  • совершенствование умений аудировать с целью извлечения необходимой информации;

  • совершенствование умений читать текст с детальным пониманием;

  • совершенствование умений навыка письма;

  • отработка грамматического материала

Ход урока.

  1. Организационный момент. Приветствие – 1 мин.

Good morning, guys! I’m very glad to see you. Sit down please.

2. Сообщение цели урока, разминка, обсуждение задач (дети дают предположения о теме урока через картинки на слайде, обсуждают почему выбрана такая тема) – 5 мин.

T: Guys, look through these pictures and suppose the theme of our lesson. It’s the exploration of space. Why do you think we're going to discuss space today? Do you know what space event is in April?

Учащимся предлагается пройти мини-викторину на знание космоса:

So, let’s start. First of all, I want you to answer to these questions. Учащиеся читают вопросы из упражнения и отвечают на них - задание №1.

Who was the first cosmonaut? Who was the first person to invent the idea of space rockets? Who constructed the first spaceship? Who was the first man to take a walk in space? Who was the first man on the Moon? Who was the first woman in space?

T: -Now, please, listen to the tape and find if you were right. Учащиеся слушают аудиозапись и проверяют свои ответы (слайд №5).

3. Предъявление нового материала 7 мин

T: -Let’s learn the words connected with the topic «Exploring Space».

Find the same words in Russian: Space космос Exploration исследование To explore исследовать, изучать A researcher исследователь Launch запускать Spaceship космический корабль Satellite спутник Astronaut астронавт

Учащиеся читают слова, находят соответствия и выполняют задание №2.

Fill in the gaps with the following words: launched, planets, spaceship, cosmonaut, satellite, explored, research.

The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute.

Yuri Gagarin was the first cosmonaut in the world.

The government spends money on scientific research

I saw satellite and began to move towards it.

They’ve explored their own solar system.

The Earth is the fifth largest of the nine main planets in the solar system.

The satellite was launched into space three days ago.

4. Грамматика 6 мин

Повторяется грамматический материал Passive voice. Учащимся предлагается 4 слова на слайде, с которыми им нужно составить предложения в страдательном залоге.

5. Разрядка. Игра. Дети делятся на команды по рядам. Поднимают руки, за каждый правильный ответ, команде начисляются баллы. 5 мин

https://www.eslgamesplus.com/space-and-solar-system-esl-vocabulary-game-moonshot-game/

Let's have some rest and play a little game.

6. Чтение текста. 12 мин

T: - I suppose that it’s very interesting to know more about the famous cosmonaut. I offer you to read the text.

Предтекстовый этап:

T: - Translate some word-combinations:

a) первый полет the first flight,

б) пролетая над землей flying over the land,

в) вид горизонта the view of the horizon,

г) вышел в космос entered space,

д) сила притяжения force of gravity.

Учащиеся устно переводят данные словосочетания, которые находятся в макете рабочей тетради задание № 5.

Текстовый этап: - Now, please read the text very attentively. Try to get as much information as possible. You have 5 minutes.

Учащиеся читают про себя текст (задание №7).

Yuri Gagarin.

It was on the 12th of April, 1961, when the first flight by man into cosmic space took place. Yuri Gagarin, the first cosmonaut in the world, was a 27-year old Air Force pilot at that time.

The spaceship flew at the speed of 300 miles a minute. That’s six times faster than man ever travelled before. His flight lasted 108 minutes, but a circuit round the Earth took 89 minutes.

It was a brilliant achievement on the part of our scientists and technologists, and on the part of Yuri Gagarin who risked his life to achieve a victory for his country and mankind.

This is what Yuri Gagarin said at his press conference: «On my flight the ‘day’ side of the Earth was clearly seen: the continents, islands, seas, and big rivers. Flying over the land I could clearly see the big squares of fields, and it was possible to distinguish which was a meadow and which – a forest. I could not see as well as from an airplane, but very, very well though.

I saw for the first with my own eyes the Earth’s spherical shape. I must say that the view of the horizon is very beautiful. You can see the noticeable change from the light surface of the Earth to the completely black sky in which you can see the stars. This transition, from light blue to dark, is very gradual and lovely.

I did not see the Moon. In space the sun shines ten times more brightly than on the Earth. The stars can be seen very well.

I felt excellent as I entered space. When weightlessness developed, everything was easier to do. My legs and arms weighed nothing. Objects swam in the cabin.

The passage back from weightlessness to the force of gravity happened smoothly. Arms and legs feel the same as during weightlessness, but now they have weight.

T: - Choose the right answer

1) True 2) False 3) Not stated

A. The first cosmonaut in the world was Neil Armstrong. 2)

B. It’s easier to do everything in space 1)

C. In space the Sun doesn’t shine more brightly than on the Earth. 2)

D. Yuri has seen the Moon. 2)

E. When he returned home he felt very proud of himself. 3)

Учащиеся выполняют задание №8. Выбирают верные, неверные утверждения, а также те, которых в тексте не было.

7. Заключительный этап урока 2 мин

Домашнее задание. Подведение итогов.

T: - Guys, tell me please, what new information have you learned from today’s lesson?

Let’s stop there. You have worked very well. Open your record books and write down your homework, please. Your home task is to find out some interesting events, people, etc. about space exploration and write it down in 10 sentences.

Выставление и комментирование оценок.

T: -The lesson is over. Thank you. Good Bye.


Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!