Конспект урока по теме «Взгляд в будущее. Предсказания»
Класс : 7
Тип урока: коммуникативно-познавательный
Цель урока: формирование языковой и коммуникативной компетенций у обучающихся 7 класса по теме «Что нас ждет в будущем»
Задачи:
образовательная: организовать деятельность обучающихся по развитию навыков изучающего чтения;
воспитательная: способствовать овладению необходимыми навыками самостоятельной учебной деятельности при работе с текстом;
развивающая : обеспечить условия для развития умений грамотно, четко и точно выражать свои мысли при обсуждении прочитанного;
коммуникативная: формулировка собственного мнения и позиции, способность аргументировать и координировать её с позициями партнёров; адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач.
Планируемые результаты и формируемые универсальные учебные действия:
- личностные: формирование ответственного отношения к учению, готовности к саморазвитию и самообразованию; формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.
- метапредметные: умение работать в группе, строить логические рассуждения, умозаключения, уметь адекватно и осознано использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации; читать текст с целью поиска конкретной информации.
- предметные: уметь говорить о событиях, которые произойдут в будущем, уметь употреблять Future Simple ; развивать умения изучающе-поискового чтения, систематизировать знания и на их основе составлять собственное монологическое высказывание.
УМК «Английский в фокусе 7» Ю.Ваулина, Дж.Дули,О.Подоляко, В.Эванс.
Оснащение: учебник, компьютер, мультимедийный проектор, презентация, А3 формат, клей, телефон, магниты.
Языковой материал: Grammar: Future Simple (will), Lexis: related to predictions for the future (predictions, creature, to exist, glass dome, mini-submarine, online school, robotic housemaid, traffic jam, underwater city, to cause)
Ход урока
I.Организационный момент
T: Good morning, children! I’m glad to see you. Sit down, please. Let’s start our lesson.
P: Good morning, teacher! We are glad to see you too.
II. Вводная беседа
T: Please, answer to my questions. Are you interested in knowing about future?
P: (answers)
T: How do you think the future will be different from present life?
P: (answers)
T: Lets watch a video.
T: What are we going to talk today?(…) Right you are, about predictions. What does it mean? What do you think?
P: Its something that will happen in the future and we can predict or forecast.
P: What life will be like in the future
P: What will happen in the future
T: We`ll speak about our future life, discuss some predictions about the future, what life will be like in 2100, learn how to make predictions about the future.
Слайд 1
III. Введение новой лексики
Слайд 2-8
T: Look at the blackboard , read and translate the words:
online schools
special suits
glass domes
flying cars
underwater cities
robotic housemaids
T: Which of them can you see in pictures?(учащиеся соотносят слова к картинкам)
P1: Picture1: glass domes, underwater cities
P2: Picture2: robotic housemaids
P3: Picture3: special suits
P4: Picture4: flying cars
IV. Работа с текстом
ex.1, p.46
(развитие умения прогнозировать содержание текста)
T: Look at the pictures and the texts by school children. How are they related to the title of the unit?
P: Both pictures and the text relate to life in the future.
T: Read the texts.( выборочный перевод слов)
T: Answer to my questions, please.
Do you like the idea of underwater cities?
Would you like to have a robotic housemaid?
Do you want to travel on the moon?
Would you like to have flying cars? Why?
-работа в группах.
T:Which predictions do you think will come true? Discuss in groups. Use the given clichés to make up sentences
I think ……
I believe ……..
I am sure ……
V. Динамическая пауза
T: Lets have a break. Слайд 11
Look left, right
Look up, look down
Look around.
Look at your nose
Look at that rose
Close your eyes
Open, wink and smile.
Your eyes are happy again.
VI. Первичное закрепление.
T: Now, I give you QR – codes. You have phones on the desks. Lets work with them.
VII. Повторение образования и употребления Future Simple.
НА ДОСКЕ: What will life be like in the future?
I think life will be very different in the future.
T: Look at the blackboard and read the sentences. What tense do we use to make predictions?
P: We use Future Simple.
T: We use will to make predictions about the future based on what we think or imagine. We often begin our sentence with the words: I think, I`m sure, I believe.
Example: I think life will be very different in 2100.
T:We use the present simple after if and when, not the future simple.
If/when + present simple
If/ When I go to Spain, I will take lots of photographs.
ex.4, p.47 (отработка в речи Future Simple в утвердительной, вопросительной и отрицательной формах; развитие умений вести диалог-обмен мнениями (работа в парах)
T: Work in pairs. Ask and answer questions using the prompts.
Pair 1:
A: Will people drive flying cars?
B: Yes, I think people will drive flying cars. There will be no traffic jams.
Pair 2:
A: Will computers talk?
B: Yes, I think computers will talk.
Pair 3:
A: Will time travel be common?
B: No, I don’t think time travel will be common.
Pair 4:
A: Will people live in underwater cities?
B: No, I don’t think people will live in underwater cities.
VIII. Итог. Рефлексия.
T: Think of several words you have learnt at the lesson. Use them to make your own picture “Our future” about future life. And I give you pictures, you must make a poster.
What tense do we use to make predictions about the future? What clishes do we use?
I think that everybody worked hard at the lesson and I put you good marks.
IX. Домашнее задание.
T: What are your predictions for the future? You can write predictions for the future (animals, schools, travelling). You can draw pictures.