СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Народные игры (къуажэхь зэпеуэ)

Нажмите, чтобы узнать подробности

Актуальность интеллектуальной игры «Къуажэхь зэпеуэ» обусловлена тем, что  способствует не только развитию   познавательных интересов интеллектуальных способностей, но и воспитанию у них патриотического чувства любви "к малой родине",  повышению качества знаний по краеведению.«Къуажэхь зэпеуэ» в переводе с кабардинского языка, конкурс по отгадыванию загадок. Отгадывание загадок развивает находчивость, сообразительность, заставляет человека думать, мыслить, рассуждать. У кабардинцев отгадывание загадок считается старинной игрой, которая  имеет свои правила. Загадывающий загадку, ставит на кон любое село или город. Тот, кто отгадал, получает его в качестве приза. Каждому человеку, каждому народу надо осознавать себя и своё место в мире природы, среди других людей, среди других народов, а это невозможно без знания истории, без изучения культуры, обычаев и традиций своей Родины.

Просмотр содержимого документа
«Народные игры (къуажэхь зэпеуэ)»

Кабардино-Балкарская Республика

Прохладненский муниципальный район


Муниципальное казенное общеобразовательное учреждение

«Средняя общеобразовательная школа №2с.Карагач»











Интеллектуальная игра на кабардинском языке

«Къуажэхь зэпеуэ»























Введение

Одной  из  главных  ступеней   духовно -  нравственного развития, является осознанное принятие обучающимися традиций, ценностей, особых форм культурно-исторической жизни своего народа, родного языка. В настоящее время наблюдается повышенный интерес к изучению родного языка. Мероприятия, направленные на обогащение учащихся знаниями о своём народе, воспитание любви к нему,реализуют основной вопрос государственной национальной политики Российской Федерации по сохранению и развитию языков народов страны. 

Актуальностьинтеллектуальной игры «Къуажэхь зэпеуэ» обусловлена тем, что  способствует не только развитию  познавательных интересов иинтеллектуальныхспособностей, но и воспитанию у них патриотического чувства любви "к малой родине", повышению качества знаний по краеведению.«Къуажэхь зэпеуэ» в переводе с кабардинского языка,конкурс по отгадыванию загадок.Отгадывание загадок развивает находчивость, сообразительность, заставляет человека думать, мыслить, рассуждать.У кабардинцев отгадывание загадок считается старинной игрой, которая имеет свои правила. Загадывающий загадку, ставит на кон любое село или город. Тот, кто отгадал, получает его в качестве приза.Каждому человеку, каждому народу надо осознавать себя и своё место в мире природы, среди других людей, среди других народов, а это невозможно без знания истории, без изучения культуры, обычаев и традиций своей Родины.

Цель: формированиеу обучающихся интереса к сохранению и развитию кабардино-черкесского языка, к знанию обычаев и традиций своей Родины.

Задачи:

- формировать умение разгадывать загадки;

-развивать  интеллектуальные  и  творческие  способностей  учащихся;
-способствовать проявлению индивидуальных способностей учащихся, активизации их познавательной деятельности, обогащению словарного запаса;

-развивать сообразительность, воображение, мышление;

Планируемые результаты.

учащиеся приобретут следующие умения:

- личностные: осознание языка как формы выражения национальной культуры, взаимосвязи языка и истории народа.

- метапредметные: умение сотрудничать в группе, принимать решение, делать выводы;использование родного языка как средства получения знаний.

- предметные: уметь разгадывать загадки,строить устное высказывание, ориентироваться в произведениях устного народного творчества.


Правила игры

  1. Игра проводится среди учащихся 6-х классов.

  2. Участвуют две команды.

  3. Игра состоит из 5 туров.

  4. Подведение итогов и награждение участников сразу после игры.


Оборудование: Мультимедийный проектор, презентация, альбомные листы и цветные карандаши, карточки с названиями сёл данного района, в частности Терского.

Форма проведения: игра.

Ход игры

Егъэджак1уэ: Фи махуэ фIыуэ ди хьэщIэ лъапIэхэ! Ди гуапэу фыкъыдогъэблагъэ нобэрей зэIущэм. Мы гъэ еджэгъуэм и октябырь мазэм щыщIэдзауэ ди прогимназием щокIуэкI проект «Си къежьапIэ». А проектымщыщ зыщ нобэ фэдгъэлъагъуну джэгу-зэпеуэри. Аращиди анэдэлъхубзэр, дыщалъхуа щIыпIэ дахэр дгъэлъэпIэну фыкъедгъэблэгъащ нобэ.


  1. Ди махуэшхуэр къызэIутхынщ АфIэунэ Лиуан и усэкIэ


Си бзэ дахэу адыгэбзэ

Си бзэ дахэу уэ си нэху

Уэращ си анэдэлъхубзэр

СфIэбэмащIэш сыпсэлъэху

Си насыпти уэ узиIэщ

Нур журналым сыкъоджэф

Нани дади сопсэлъэф


Егъэджак1уэ: Джэгу-зэпеуэр, нэхъ тэмэму жыпIэмэ «Къуажэхь зэпеуэр»техьэгъуитхуу зэхэтынущ. Къуажэ къызэфIэпхьу уджэгун папщIэ ущыпсэу щIыпIэр фIыуэ пцIыхуу, плъагъуу, къуажэхэм я фIэщыгъэцIэр адыгэбзэкIэ пщIэуэ ущытын хуейщ.Ди лъахэм теухуауэ псалъэ зы-тIу Иналрэ Дианэрэ жаIэнущи девгъэдаIуэ.

-Дэ дыщопсэу Къэбэрдей-Балъкъэр Республикэм. Ди республикэм и

къалащхьэр Налшыкщ. Дыщалъхуа щIыналъэр дахэщ, бжьыфIэщ.

-Ди республикэр нэхъ лъэщыж хъунущ, нэхъри ефIэкIуэнущ ди адыгэбзэ дахащэр фIыуэ зэдгъащIэм, ди хабзэр екIуу зетхьэм.

Япэ техьэгъуэ

Аращи япэ техьэгъуэм гуп къэс цIыху тIурытI фыкъызогъэблагъэ. Абыхэм Къэбэрдей- Балъкъэр Республикэм и бэракъыр сурэту ящIынущ.



ЕтIуанэ техьэгъуэ

Абыхэм сурэтыр ящIыху дэ ди Прохладнэ куейм хэт къуажэхэм я цIэр дигу къыдогъэкIыж. Гуп къэс цIыху щырыщ фыкъыдокIри чэзуурэ жывоIэ къуажэцIэхэр.

ТехьэгъуитIри ехъулIэныгъэ фиIэу вгъэзэщIауэ къызобжри къуажэхь джэгум щIыдодзэ. Къуажэхьхэр жыжьэ къыщожьэ. Абыхэм къагъэлъагъуэ цIыхум и губзыгъагъэр, и акъылыр и жанагъыр. Къуажэхь джэгуным дихьэхырт сабийри балигъри.

Къуажэхь зыхыхьэмрэ зиIысымрэ къывжаIэнщ Амырхъанрэ Ислъамрэ.

-Дэтхэнэ лъэпкъми иIэщ IуэрыIуатэ. Зым Iэпихым зым Iэрыхьэу, ар цIыхубэм къыдокIуэкIыр. IуэрыIуатэм хохьэ псысэхэр, нарт хъыбархэр, псалъэжьхэр, къуажэхьхэр, псынщIэрыпсалъэхэр, уэрэдыжьхэр, нэгъуэщIхэри.

-Къуажэхьхэри IуэрыIуатэм щыщ зы лIэужьыгъуэщ. ЦIыхум и гупсысэм зрагъэужь къуажэхьхэм. Нэхъыбэу ар епхащ цIыхум махуэ къэс къигъэсэбэп хьэпшыпхэм, псэущхьэхэм, Iуэхугъуэхэм.

--Къуажэхьыр къыпхуэмыщIэмэ, къуажэ е къалэ ептын хуейт. Къуажэ е къалэ къратар трамыхыжын щхьэк1э, абы тебжэрт: «ФIыгъуэу дэлъыр къэзыхь, къэзышх, стезыхыжынур адакъэшым тесу, щIопщ пагуэжь иIыгъыу къренэ!» 

--Псоми зэгъусэу иджыпсту жыдывгъэIэ а тебжэм и псалъэхэр.


Ещанэ техьэгъуэ

Гуп къэскIэ цIыху щырыщым псалъэ идот. ФыкъыдокIри фызэпоуэ. Япэ гупым я къуажэхьищыр етIуанэ гупым щыщ цIыхуищым къащIэ, итIанэ етIуанэ гупым я къуажэхьищыр япэ гупым къащIэ.



Бзэр фIыуэ фщIэнымкIэ еджапIэм имызакъуэу фэ къывдэIэпыкъунущ фи анэ-адэхэри, фи нанэ дадэхэри. ДевгъэдаIуэт Нало Заур и усэ Салим игъэзащIэу.


Сэ си нанэр папэ янэщ,
И псэр адыгэпсэщ.
Сэ си дадэр папэ ядэщ,
И бзэр адыгэбзэщ.
Адыгэпсэ- нанэ и псэ, 
Сыту упсэ дахэ!
Адыгэбзэ- дадэ и бзэ,
Сыту убзэ дахэ!
Фщ1эрэ фэ а бзэм и л1ыгъэр?
Ар йопсалъэ дыгъэм.
Сыту ф1ыщэт уэ ди дыгъэр
Узэрыадыгэр! 

ЕплIанэ техьэгъуэ



Къуажэхь нэхъыбэ зыщIэ гупыр къыдохутэ. Гуп къэск1э гъуэрыгъуэурэ къуажэхь жаIэ.

Етхуанэ техьэгъуэ

Иджы сэ чэзуурэ къуэжэхь щырыщ вжесэнущи ар икIэщIыпIэкIэ къафщ1э. Къуажэхь къэс къуажэ фэстынуи фыкъызогъэгугъэ

  1. ХьэщIэпэ бзу, бзуужь джабэху. (Къанжэ)



  1. Зи кIэр зылъэфу, зи фэрзи бий.(Бажэ)

  2. КIау кIау лъэрыч къуажэр щэ зэпызыч. (Гуэгуш)



  1. И кIэ цIыкIур дыкъуакъуэщ,

И пэр Iупэ закъуэщ,

Гъатхэм ещI унэщIэ

Джэдум зещI пэIэщIэ. (ПцIащхъуэ)


  1. Гъуэгу нэшэкъашэрэ лы Iыхьэ пшэррэ.(Блэрэ хьэндыркъуакъуэрэ)



  1. Мэл кIапэ ещэу мэз къэущыхь. (Дыгъужь)



Ди джэгу зэпеуэр зэхуэтщIыжынщ зыжьэу жытIэу зедгъэса усэ дахэмкIэ. А усэмкIэ дэ къэдгъэлъэгъуэну дыхуейщ ди хэкум дызэрыхущытыр.

Си Хэку.
Си Хэкууэ дыщэ губгъуэ,
Къэхъугъэм и епэр,
Кавказым щынэхъ ф1ыгъуэ,
Дохьэхыр птеплъэ нэр!
Акъужьыр, алъп сэхъуауэ,
Уи ныджэм щоп1ейтей,
Псы 1элхэр 1эсэ пщ1ауэ
Турбинхэр пхуагъэхъей.
Пшэ уанэу 1уащхьэмахуэ
Плъыр сакъыу къыпщхьэщытщ,
Аузхэм щызэрахуэ
1эщ бжыгъэр вагъуэ лъытщ.
Сщ1э псохэри щ1эщыгъуэ
Щысщохъур уэ уи дей,
Узи1эщ – сымыфыгъуэ!
Уи ф1эщ щ1ы, Къэбэрдей!
Псалъэ еттынщ жюрим.

--Нобэ мыбы кърихьэлIахэм, гугъу къыддехьахэм

Фи гъащIэр кIыхьу,

Фи нэмысыр лъагэу,

Фи насыпыр куууэ

Фи акъылыр хурикъуу,

Гухэхъуэр фи куэду

Тхьэм куэдрэ фигъэпсэу!





Заключение

Для достойного участия в этой игре учащимся понадобилась специальная подготовка: знание названий сёл своей местности, знание загадок и отгадок, знание и соблюдение правил игры. Данная интеллектуальная игра послужила не только источником знаний, но и радости, удовольствия от побед, от своего умения показать запас знаний, быть находчивым и разгадывать трудное.

Интеллектуальные игры помогают скрасить досуг, развить умственные способности, расширить словарный запас, улучшить память, стать более внимательным, сообразительным, учат любить и чувствовать слово, развивают фантазию.



Литература:
1. Кармоков Х.Г., Адыгское устное народное творчество. Эльбрус 1999г.
2. Кардангушев З.П., Кабардинские пословицы. Эльбрус 2004 г

3. Мизов М.Л.Кабардинская детская литература.Эльбрус 1994 г

4. Эржибов А.К. Стихи, рассказы, сказки.Эльбрус 1995 г










































Приложение 1

Къуажэхь


ХьэщIэпэ бзу, бзуужь джабэху.

Къанжэ

Зи кIэр зылъэфу, зи фэр зи бий.

Бажэ

КIау кIау лъэрыч къуажэр щэ зэпызыч.

Гуэгуш

И кIэ цIыкIур дыкъуакъуэщ, и пэр Iупэ закъуэщ,

Гъатхэм ещI унэщIэ, джэдум зещI пэIэщIэ.

ПцIащхъуэ

Гъуэгу нэшэкъашэрэ

лы Iыхьэ пшэррэ.

Блэрэ хьэндыркъуакъуэрэ

Мэл кIапэ ещэу мэз къэущыхь.

Дыгъужь

Зи щхьэр матэ, зи кIэр топ.

Аслъэн

Ди пщIантIэм щоудж, ди Iэнэм тоджагуэ

Быныр егъэгуфIэ.

Гуэгуш

Дунейр зыгъэнэху, псыр зыгъэхуабэ.

Дыгъэ

Дэнэ ук1уэми пк1эрымык1

ныбжь

Цыпхыдзэр зи пащ1э, хуэмып1ащ1эу дзыгъуащэ, гуащэ жьан т1эм дэмык1, зи к1э ц1ык1у зыгъэджэгу.

джэду

К1уэ пэтми, бжьиз зымык1у.

гущэ

Бгырыпхыбгъуэ, лIыбгъуэ кIэщI.

Чей

Губгъуэ гъyнэншэрэ хъушэ бжыгъэншэрэ.

Уафэрэ вагъуэрэ

Зи пэр папцIэ, зи кIэр гъуанэ.

Мастэ

Хэт къак1уэми ф1эхъус ирех.

бжэ

-Уд ф1ыц1э пэ дыд, тхьэк1умак1эм зыхесэ, уэсэпс къехмэ мэмэх, хьэ хыжыгъуэм мэятэ, мэкъуауэгъуэм мэтэдж.

аргъуей

Ди гуэн ц1ык1у лы изщ.

1эпхъуалъэ

Башыпэ к1апсэ, к1апсэпэ мастэ.

къунтх

Зи кIэр дыкъуакъуэ, бгыкъур зи унапIэ.

ПцIащхъуэ

НатIэрыдз, Iэрыдзын, уеуэ пэтми мыуз.

Топ

Ди щхьэгъубжэ дыщэ тхьэгъу къыдоплъ.

МазэщIэ

Уеплъымэ банэ топ, и пэр умылъагъу.

Цыжьбанэ

Къан хъыджэбзитI зэлъэпагъщ.

Набдзэ

Блыным зыщигъазэу зэман пыбжык1.

сыхьэт

Зи къуэпсыр дуней псом лъэ1эс.

дыгъэ

Вак1уэ дэк1ым к1элъоджэ, къаджэ-наджэу къек1ухь

хьэрхьуп

Зэшищ зы пы1э ящхьэрыгъщ

1энэ

Банэ топу зи пэр т1ей.

цыжьбанэ

Зи тхьэкIумэр дзасэ,Зи пэр сыринэ,

Зинэр вагъуэ, мапкIэ, малъэ, мэбгъунлъэ, мэлъей.

ТхьэкIумэкыхь

И щхьэр пкъутэмэ, дыжьын къокI,

дыжьыныр пкъутэмэ, дыщэ къокI.

ДжэдыкIэ

Мэл хужь цIыкIу псыбафэ.

Кхъуей

Дунейм тетым я нэхъ кIыхь, пабжьэ кIырым къыхэмыщ.

Гъуэгу

Къэрабэ плъыфэу уафэм едзэкIа.

Пшэплъ

Унащхьэ тхыцIакIуэу дзыгъуэ кIуапIэр зи гъуэгу.

Джэду

БбгъэдэмыкI лъакъуэ кIыхь

Ныбжь

Фыз фIыцIэ нэгъуд, щIым дыд хэзыIу.

Уэшх

Хьэуазэ и къуэ щIыбыбгъуэ.

ЩIакхъуэ

Жэщ уэздыгъэ, губгъуэ гъэдахэ.

Мазэ

Зи закъуэ пхуэмышх,

умышхынуи Iэмал зимыIэ.

Шыгъу

Псым хэкIуадэ пшахъуэху.

Шыгъу

Махуэм къолъых, жэщым долъей.

Джэд

ЗэкъуэшиплIым зы пыIэ ящхьэрыгъщ.

СтIол

Адакъэ мыщу хьэщӏэщ кӏуэрей.

щхьэнтэ

Алэрыбгъур инщи, тхуэӏэткъым,

мывэкӏэщхъыр куэдщи, тхуэщыпкъым.

Уафэмрэ вагъуэхэмрэ

Бадзэуэгъуэм ӏэщ жьауапӏэ, къакӏуэ-накӏуэм я зекӏуапӏэ

лъэмыж

Бзэгу зимыӏэу къэпсалъэ, ӏэ зимыӏэу пшынауэ

радио

Вагъуэм зэпымыуэу пшэ къытрелъафэ, трелъэфыж

напIэ

Гъукӏэм къигъэш лъэгущӏыхь гъэша 

нал

Жэщ уэздыгъэ, губгъуэр зыгъэдахэ.

мазэ




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!