МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА В 7 КЛАССЕ ПО ТЕМЕ
"ОТКРЫВАЕМ ДЛЯ СЕБЯ АМЕРИКУ"
Цели урока:
1) Обучающая: освоение фактов о США, закрепление лексического и грамматического материала.
2) Развивающая: развитие и усовершенствование навыков обучающихся во всех видах речевой деятельности.
3)Воспитательная: воспитать интерес к иностранному языку как к средству общения.
Задачи урока:
1) активизировать во всех видах речевой деятельности употребление лексики по теме "США";
2) совершенствовать навыки устной речи;
3) развить умения обучающихся работать самостоятельно и в группах, умение слушать и понимать друг друга.
Планируемые образовательные результаты:
Личностные: формирование навыков самостоятельного поиска, анализа, отбора и сохранения необходимой информации; формирование навыков взаимодействия с окружающимися при работе в группе; формирование культуры поведения.
Метапредметные: формирование организации целеполагания, планирования, анализа, рефлексии учебной деятельности; формирование навыков самооценки и взаимооценки; формирование мотивации к изучению иностранного языка.
Предметные: активизация употребления лексики по теме; освоение клише речевого этикета; ведение диалога – расспроса по теме; понимание на слух речи учителя и одноклассников.
Технологии, применяемые на уроке: мультимедийные: аудио-, видеозаписи, презентация;
сотрудничество: совместное составление буклета для туристов по США:
здоровьесберегающие: физминутка, смена видов деятельности, создание ситуации психологического комфорта для детей.
СЦЕНАРНЫЙ ПЛАН УРОКА
1. ОРГМОСЕНТ. ПРИВЕТСТВИЕ. (2 мин.)
- Hello, my dear students!
I'm happy to see you and welcome to our English lesson!
But before we start the lesson I want you to warm up. OK? Ready?
And the task for you is very easy. You should repeat the actions and the words after me.
Ready? Let's start!
It's time to think.
It's time to speak.
It's time to show.
Ready, steady, go!
- Now faster! A lot faster!
- Are you ready for the English lesson? Perfect, take your seats!
- I want you to speak only English at our lesson. That's why I have a red card. If you speak Russian you will get it. The last student who has it will get an extra homework, for example tell us a funny story in English at the next lesson.
So, try not to speak Russian. OK?
- What date is it today?
- What day of the week is it today?
- Do you like Wednesday? Why do you like it?
2. ОПРЕДЕЛЕНИЕ ТЕМЫ И ЦЕЛЕЙ УРОКА. (2 мин.)
- Do you like English? -(Yes, we do)
-So do I. English is very useful for travelling. I love travelling and you? I'm sure
you love travelling too.
- When I travel abroad I always buy flags of countries. Can you name these countries?
- Which country will we travel today?
- You've got a sentence on the board. Your task is to unscramble the words and you will know the topic of our lesson.
- What is written on the board?
- What is the first word?
WE ARE GOING TO TRAVEL TO THE USA
- I would like you to guess what we will do during the lesson.
You have some cards on your desks. You should choose the right verbs..
So, during the lesson we should:
SPEAK ENGLISH
LISTEN
LEARN NEW FACTS
CREATE
3. СООБЩЕНИЕ ОБ ОТКРЫТИИ АМЕРИКИ. (2 мин.)
Of course, you know about the discovery of America. Let's remember how it all began.
(рассказ об открытии Америки)
Вопросы после рассказа
1) When did Christopher Columbus discover America?
2) Where was he born?
3) Where did he live most of his life?
4) Who gave Columbus money and ships?
I see that you know a lot about the history of America.
4. ВИДЕОЭКСКУРСИЯ ПО США. (5 мин.)
Many years later after the discovery of Columbus a huge country under the name The USA appeared. Let's watch a film and get some more new information about this country.
Вопросы по фильму:
1. What American state is located in the far north-west of North America?-Alaska.
2. What is the flag of the USA? - Stars and Stripes.
3. Why is Independence Day important for Americans?- Because the USA became independent of the UK.
4. What is the difference between Washington and Washington, D.C.?
Washington is a state, Washington, D.C. is the capital of the US.
5. АУДИРОВАНИЕ. (3 мин.)
We got some new information from the text. For ex. that Washington is a state and Washington, D.C. is the capital of the US. But still there are some people who believe that the capital of the USA is New York. New York is the biggest city of the USA. Let's listen to a text to get some more information about New York City.
(Обучающиеся слушают текст, заполняют пропуски)
После выполнения задания на экране появляются правильные ответы. Обучающиеся самостоятельно проверяют и подсчитывают количество своих правильных ответов.
6. ФИЗМИНУТКА. (2 мин.)
Now I think it's time to have a rest. Do you like to sing? Dou you like to dance?
Let's sing and dance.
(Видеоклип Jack Hartmann "FEEL THE MUSIC PLAY")
7. ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНАЯ ИГРА "Кто хочет стать миллионером?"
(8 мин.)
Artem is interested in intellectual games and in the USA. He has prepared a game "Who Wants to be a Millionaire?". Let's answer his questions!
Обучающиеся отвечают на вопросы викторины (каждый обводит правильный ответ на листике). Потом подсчитывают друг у друга количество правильных ответов.
8. СОЧИНЕНИЕ СИНКВЕЙНОВ. (5 мин.)
Напоминаю правило составления синквейнов:
It's a kind of poem which consists of 5 lines.
The first line is a general word.
The second line consists of 2 adjectives which describe this word.
The third line includes 3 verbs on the topic.
The fourth line is the main idea of your "poem" (3-4 words)
And the last line is a synonym of the general word.
What words do you associate with the USA?
Обучающиеся пишут на дисплее существительные, глаголы и прилагательные, связанные с Америкой:
A country, the USA, America; big, wonderful, important, huge, rich, interesting, powerful; discover, develop, visit, see, travel, live, extend; it's worth visiting; 50 states.
В дальнейшем они должны их использовать в синквейнах.
9. СОСТАВЛЕНИЕ ТУРИСТИЧЕСКИХ БРОШЮРОВ. (9 мин.)
(Групповая работа)
Now it's time to create. Your task is to create a tourist brochure about The USA.
Выдаю обучающимся необходимый материал для создания брошюрок. Обучающиеся распределяют работу: кто-то отвечает за обложку, кто-то за синквейн, а остальные за содержание текста. По завершению работы представляют брошюры.
10. РЕФЛЕКСИЯ. (1 мин.)
Now I know… Now I can…
I don’t know… It was interesting…
It was boring… I want to know more
11. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ. (1 мин.)