Подготовка к ЕГЭ 2021
Задание 31.
Лексико-грамматические навыки.
Образуйте однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.
- Maybe for the ‘official’ history of computers it is _____ POSSIBLE to accept that Konrad Zuce was on the wrong side of World War II.
2. The new gum was very ______ SUCCESS and popular with customers. Although Diemer never received a patent for his invention, he sold the recipe to his company and became a senior vice president.
3. The least successful explorer was ______ SAFE brought back to his camp in a boat.
4. Nowadays British ______ SCIENCE are taking part in one of the largest international projects that is undertaken to protect endangered species.
5. As a tour guide I have been to the Skywalk ______ COUNT times and still I can’t help admiring it.
6. Children who feel that they are in danger from adults can now call the fund Childline, using the number 0800 1111. This fund offers advice and __________________ FRIEND in such cases and operates on a regional basis.
7. The Department of the Environment works with the support of a number of voluntary _________________ ORGANIZE which encourage young people to fight for a better environment. The success of the environmental movement often depends on people between 18 and 30, statistics say.
8. Most of us probably feel we need around eight hours sleep to function well. Some people have ______ DIFFICULT in getting enough sleep and this may lead to serious health problems.
9. The chips gained even more ______ POPULAR in 1926 when a wax paper potato chip bag was invented that helped to keep them fresh and crisp.
10. Increased tourism provides regional and national economic benefits. It also presents an ongoing challenge to balance conservation of _________ CULTURE values and tourists' needs.
11. However, not everyone wants to move to California. In recent years forest fires, floodings and earthquakes have left thousands of people ______ HOME .
12. But in ______ REAL everything has worked out pretty well. Audiences are on average three times larger than before. The theatre is now an outstanding success.
Подготовка к ЕГЭ 2020
Задания 40.
Развернутое письменное высказывание по проблеме.
Задание 40 на ЕГЭ по английскому является заданием повышенного уровня сложности и официально носит название “развернутое письменное высказывание с элементами рассуждения (ваше мнение)”.
Оно может принести 14 баллов .
Рекомендуемое время – 60 минут.
Нужно писать столько абзацев, сколько есть в плане ( пять абзацев! ) и каждый должен передавать мыслю, соответствующую этому пункту плана.
«Правильное» вступление состоит из 2-3 предложений и перефразирует заявленную тему, а также показывает на существование двух противоположных точек зрения по проблеме.
Возьмем например тему – Making a good salary is more important than job satisfaction .
Необходимо написать по 2-3 синонима и 2-3 антонима к этой теме.
Первый абзац (пример):
It is common knowledge that career choice is one of the most important decisions in our life. Some people believe that it is more essential to love what you do, whereas others prefer to focus on a higher salary while choosing a future profession.
Для вступления можно использовать следующие средства логической связи:
- Some people think/believe/consider that …, whereas others think/believe/consider that …
- The problem / issue / question of… has always aroused heated / sharp disputes /debates / discussions / controversy
- It is often difficult to decide which position to take whenever there is a debate regarding a choice between… and…
Мнение автора (второй абзац):
Предлагается высказать свое мнение и привести 2-3 аргумента в его поддержку . Аргументы “за” должны быть развернутыми – то есть, не просто говорим “думаю так”, а поясняем точку зрения.
На этапе тренировки для планирования структуры эссе хорошо бы рисовать mind maps:
Второй абзац (пример):
In my opinion, a satisfying job is way more important than a good income. It fills life with positive emotions giving the energy to accomplish different tasks as we manage our daily routine. Another positive aspect of a fulfilling job is that your performance and, consequently, results are higher if you are keen on the task you are doing.
Связки для выражения своего мнения :
- I believe/ I consider that…/ I am convinced that …
- I personally favour …
- To my mind…/ In my opinion…/ It seems to me that…
- I can’t but agree that…
- I am against…/ I do not approve of…/ I do not support the idea of…/ I personally frown on…
- It is said/ believed that…
- It goes without saying that…
Связки для выражения аргументов :
- Firstly/ first and foremost/ first of all …
- A major benefit is that …
- To begin/start with, it is important to emphasize that…
- Furthermore/ Moreover/ What is more/ Besides, …
- A further convincing argument is that …
- Another (positive/ negative) aspect of …
- Finally/ Lastly
Противоположная точка зрения (третий абзац):
В 3 абзаце нужно заявить, что есть и противоположная точка зрения и подкрепить ее аргументами . Аргументов может быть 1-2 .
Сколько вы напишите аргументов, столько опровержений на них придется написать в 4 параграфе.
Третий абзац (пример):
There are people who have the opposing opinion, for them the material aspect plays a more important role than the enjoyment from what they do. They justify that position by claiming that the more money you have, the better life you can afford. In their viewpoint money equals opportunities – opportunities for better housing, education and entertainment.
Связки для выражения противоположного мнения .
- However, not all people share my point of view. They say that …
- They assume/ suppose…
- They are in favour of…/ They approve of… / They favour…
- There is another side to the issue/question of …
- There are people who have the opposing opinion./ Not all people share my viewpoint.
Контраргументы (четвертый абзац):
Необходимо опровергнуть аргументы “против” , которые были представлены в 3 абзаце.
Третий абзац (пример):
However veracious it sounds, I would not agree with the above mentioned idea. If people do their work for pleasure rather than for money, they will eventually become professionals in a chosen area, and specialists are seldom underpaid or underestimated. Eventually, a favourite job becomes a well-paid one.
Заключение (пятый абзац):
В конце эссе нужно еще раз написать свое мнение о данной проблеме . Здесь важно не повторяться в формулировках и мыслях.
Пятый абзац (пример):
To conclude, I am convinced that an occupation you fancy definitely wins over the one that brings you only money as work occupies a great part of everyday routine and it is more logical to spend this time with pleasure.
Выражения для завершающего абзаца :
- To conclude/ sum up/ summarise
- All in all…
- All things considered…
- Taking all this into account/ consideration…
- In short/ conclusion …
Внимание ! Когда будете переписывать свой ответ в экзаменационный бланк, не забудьте в начале написать номер задания – Задание 40.
Если у вас что-то не вместилось – просите следующий бланк.
И организуйте свое время так, чтобы на экзамене вы успели переписать все письменное задание в бланк. Сочинение, написанное на черновик, не проверяется.
Объём – 200–250 слов
Допустимо отклонение от заданного объема на 10%. То есть, можно написать от 180 до 275 слов .
Если напишите меньше 180 слов , эссе проверять не будут – эксперт поставит 0 за решение коммуникативной задачи, а 0 за этот пункт означает 0 за все задание.
Как считать слова?
От адреса до подписи включительно считаются все слова .
Сокращенные формы считаются как одно слово: I’m, I’ve, let’s, didn’t, can’t.
Число, написанное цифрами, считается как одно слово: 25, 123018, 671, 20.03.19.
Сокращения считаются как одно слово: DVD, UK, USA.
Сложные слова считаются как одно слово: well-bred, easy-going, English-speaking, twenty-five.
Неполный ответ:
I don’t remember. / I don’t know.
Баллы снижаются .
Comment on the following statement.
Playing videogames is a complete waste of time.
What is your opinion? Do you agree with this statement?
Write 200-250 words.
Use the following plan:
make an introduction (state the problem);
express your personal opinion and give reasons for your opinion;
express an opposing opinion and give reasons for this opposing opinion;
explain why you do not agree with the opposing opinion;
make a conclusion restating your position.