СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Алгоритм работы по формированию навыка словообразования

Нажмите, чтобы узнать подробности

Ознакомление учащихся с основными способами словообразования в английском языке и основными суффиксами/прификсами различных частей речи

Просмотр содержимого документа
«Алгоритм работы по формированию навыка словообразования»

Алгоритм работы

по формированию навыка словообразования

1.Ознакомление учащихся с основными способами словообразования в английском языке и основными суффиксами/прификсами различных частей речи



Noun Suffixes

-er/or

teacher, doctor

-ist

scientist, tourist

-an/ian

Republican, electrician

-ness

happiness, willingness

-er/ee

employer, employee

ing

building, understanding

-ty, ity

certainty, security

-ant/ent

assistant, student

-ation, ition

invitation, opposition

ion/tion/sion

discussion, production, permission

-ment

development, agreement

-er for things

mixer, hair-dryer


Verb Suffixes

-ize/ise

organize, specialise

-en

widen, brighten







Adverb Suffixes

-ly

beautifully, quickly





Adjective Suffixes

-ful

beautiful, wonderful

-less

hopeless, homeless

-ous

dangerous, mysterious

-y

rocky, happy

-able/ible

comfortable, comprehensible

-ive

imaginative, informative

-al/ic

historical, historic

-ly

friendly, lively



2. Выявление слов в тексте, образованных различными способами словообразования. Проверкапониманияиобсуждениетекста



Both teachers and parents are now becoming to see that stress-free education is not necessarily a wonderful idea. Actually, many find the relaxed atmosphere at schools annoying, if not unacceptable.

Children learn certain basic values such as responsibility, a sense of obligation and loyalty in their childhood. The acquisition of these is largely facilitated not by equality and partnership with the child’s elders but with wisely allied discipline, where the child feels loved and respected but simultaneously learns to respect others. Extreme leniency often results in the child’s refusal to cooperate, and then restoring day-today working relationships becomes a painful task.

However, discipline is not supposed to mean terrorizing kids or abusing their rights. It should be understood as a healthy combination of sensible requirements and tolerance towards inevitable mistakes.

3. Поэтапная отработка изученного материала

А) От данных слов образуйте соответствующие новые слова

  1. refuse→ ___________________________ (noun)

  2. examine→ ___________________________ (noun- person who takes an exam)

  3. pay→ ___________________________ (noun)

  4. pay→ ___________________________ (adjective-being paid too little)

  5. appear→ ___________________________ (noun)

  6. appear→ ___________________________ (noun- stop being visible)

  7. resist→ ___________________________ (noun)

  8. resist→ ___________________________ (adjective-very attractive, charming)

  9. danger→ ___________________________ (adjective)

  10. effect→ ___________________________ (adjective)

  11. effect→ ___________________________ (noun)

  12. horror→ ___________________________ (adjective)

  13. large→ ___________________________ (noun)

  14. large→ ___________________________ (verb)

  15. popular → ___________________________ (noun)

  16. popular→ ___________________________ (verb)

  17. short→ ___________________________ (noun- not having something)

  18. anxious→ ___________________________ (noun)

  19. employ→ ___________________________ (noun-the boss)

  20. employ→ ___________________________ (noun-a worker)



B) При помощи приставок (-il, -im, -ir, -in, -non, -un, -dis) образуйте антонимы

Nouns

Adjectives

Verbs

smoker

possible

tie

agreement

honest

motivate

ability

moral

cover

order

logical

connect

maturity

responsible

colonise

comfort

violent

appear



Составьте предложения со словами, образованными с помощью приставок –anti, -inter, -mini, -mis, -multi, -over, -pre, -semi, -super, -under

C) Образуйте как можно больше производных от данных слов и составьте предложения с ними

Sense, critic, depend, comfort, attract, memory, office, friend



D) Выполнение большого числа тренировочных упражнений для закрепления полученных навыков. Обсуждение полученных текстов

cantgetenoughTV

Is TV 0) addiction becoming Britain’s new problem?

addict

New figures from the 1) Office of Statistics

nation

2) suggest that this might be the cause.

certain

Their 3) have found that watching TV is the

research

nation’s 4) pastime. Britons, on average,

favour

watch an 5) amount of TV each week.

believe

The 6) couch potatoes

bad

7) watch more than six hours of TV every day.

regular

The 8) of these people enjoy soap operas,

major

9) series and game shows and can’t wait

entertain

for 10) TV with all the new channels it will offer.

digit