СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ). Методические указания для практических занятий для обучающихся.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ). Методические указания для практических занятий для обучающихся.»

МИНИСТЕРСТВО НАУКИ И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

ФЕДЕРАЛЬНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ

УЧРЕЖДЕНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

«ТЮМЕНСКИЙ ИНДУСТРИАЛЬНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ»

МНОГОПРОФИЛЬНЫЙ КОЛЛЕДЖ


Нефтегазовое отделение им. Ю.Г. Эрвье







Иностранный язык

Методические указания для практических занятий для обучающихся по программам подготовки специалистов среднего звена специальностей 21.02.01 Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений, 21.02.02 Бурение нефтяных и газовых скважин

очной формы обучения





Составитель: А.Д.Макаров,

преподаватель высшей квалификационной категории

















Тюмень

ТИУ

2019

Иностранный язык: методические указания для практических занятий для обучающихся по программам подготовки специалистов среднего звена очной формы обучения специальностей 21.02.01 Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений, 21.02.02 Бурение нефтяных и газовых скважин очной формы обучения / сост. Макаров А.Д.; Тюменский индустриальный университет. – 1- е изд. – Тюмень: Издательский центр БИК, ТИУ, 2019. – 32 с.



Ответственный редактор: Н.М. Пальянова, заведующий нефтегазовым отделением.



Методические указания рассмотрены и рекомендованы на заседании цикловой комиссии гуманитарных, социально-экономических и общеобразовательных дисциплин

«28» декабря 2018 года, протокол № 5













Аннотация

Методические указания предназначены для использования на практических занятиях по учебной дисциплине «Иностранный язык», которая является важной составной частью в системе подготовки специалистов среднего профессионального образования. Данная дисциплина изучается в двух семестрах.

Методические указания состоят из введения, описания практических занятий, содержащих упражнения и задания для самоконтроля. Также методические указания содержат критерии оценки выполнения работ и список литературы.

СОДЕРЖАНИЕ


Введение

4

Содержание практических занятий

7

Практическое занятие № 1. Вводно-коррективный фонетический курс.

8

Практическое занятие № 2. Представление себя.

9

Практическое занятие № 3. Описание человека.

11

Практическое занятие № 4. Семья и семейные отношения.

14

Практическое занятие № 5. Описание жилища и учебного заведения.

16

Практическое занятие № 6. Распорядок дня студента колледжа.

22

Практическое занятие № 7. Хобби.

26

Критерии оценки работы обучающихся

29

Список литературы

31


ВВЕДЕНИЕ

Методические указания для практических занятий составлены в соответствии с рабочей программой учебной дисциплины «Иностранный язык (Английский)» для обучающихся по программам подготовки для обучающихся по программам подготовки специалистов среднего звена очной формы обучения специальностей 21.02.01 Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений, 21.02.02 Бурение нефтяных и газовых скважин.

Содержание программы учебной дисциплины «Иностранный язык» направлено на достижение следующих целей:

- формирование представлений об английском языке как о языке международного общения и средстве приобщения к ценностям мировой культуры и национальных культур;

- формирование коммуникативной компетенции, позволяющей свободно общаться на английском языке в различных формах и на различные темы, в том числе в сфере профессиональной деятельности, с учетом приобретенного словарного запаса, а также условий, мотивов и целей общения;

- формирование и развитие всех компонентов коммуникативной компетенции: лингвистической, социолингвистической, дискурсивной, социокультурной, социальной, стратегической и предметной;

- воспитание личности, способной и желающей участвовать в общении на межкультурном уровне;

- воспитание уважительного отношения к другим культурам и социальным субкультурам.

Содержание учебной дисциплины направлено на формирование различных видов компетенций:

- лингвистической — расширение знаний о системе русского и английского языков, совершенствование умения использовать грамматические структуры и языковые средства в соответствии с нормами данного языка, свободное использование приобретенного словарного запаса;

- социолингвистической — совершенствование умений в основных видах речевой деятельности (аудировании, говорении, чтении, письме), а также в выборе лингвистической формы и способа языкового выражения, адекватных ситуации общения, целям, намерениям и ролям партнеров по общению;

- дискурсивной — развитие способности использовать определенную стратегию и тактику общения для устного и письменного конструирования и интерпретации связных текстов на английском языке по изученной проблематике, в том числе демонстрирующие творческие способности обучающихся;

- социокультурной — овладение национально-культурной спецификой страны изучаемого языка и развитие умения строить речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике; умение выделять общее и различное в культуре родной страны и англоговорящих стран;

- социальной — развитие умения вступать в коммуникацию и поддерживать ее;

- стратегической — совершенствование умения компенсировать недостаточность знания языка и опыта общения в иноязычной среде;

- предметной — развитие умения использовать знания и навыки, формируемые в рамках дисциплины «Иностранный язык», для решения различных проблем.


В результате освоения дисциплины обучающийся должен уметь:

- общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

- переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности;

- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас.

В результате освоения дисциплины обучающийся должен знать:

- лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности.

Освоение содержания учебной дисциплины «Иностранный язык» обеспечивает достижение обучающимися следующих результатов:

личностных:

– сформированность ценностного отношения к языку как культурному феномену и средству отображения развития общества, его истории и духовной культуры;

– сформированность широкого представления о достижениях национальных культур, о роли английского языка и культуры в развитии мировой культуры;

– развитие интереса и способности к наблюдению за иным способом мировидения;

– осознание своего места в поликультурном мире;

– готовность и способность вести диалог на английском языке с представителями других культур, достигать взаимопонимания, находить общие цели и сотрудничать в различных областях для их достижения; умение проявлять толерантность к другому образу мыслей, к иной позиции партнера по общению;

– готовность и способность к непрерывному образованию, включая самообразование, как в профессиональной области с использованием английского языка, так и в сфере английского языка.

метапредметных:

– умение самостоятельно выбирать успешные коммуникативные стратегии в различных ситуациях общения;

– владение навыками проектной деятельности, моделирующей реальные ситуации межкультурной коммуникации;

– умение организовать коммуникативную деятельность, продуктивно общаться и взаимодействовать с ее участниками, учитывать их позиции, эффективно разрешать конфликты;

– умение ясно, логично и точно излагать свою точку зрения, используя адекватные языковые средства.

предметных:

– сформированность коммуникативной иноязычной компетенции, необходимой для успешной социализации и самореализации, как инструмента межкультурного общения в современном поликультурном мире;

– владение знаниями о социокультурной специфике англоговорящих стран и умение строить свое речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике; умение выделять общее и различное в культуре родной страны и англоговорящих стран;

– достижение порогового уровня владения английским языком, позволяющего выпускникам общаться в устной и письменной формах как с носителями английского языка, так и с представителями других стран, использующими данный язык как средство общения;

– сформированность умения использовать английский язык как средство для получения информации из англоязычных источников в образовательных и самообразовательных целях.

СОДЕРЖАНИЕ ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЙ

Для формирования общекультурных компетенций по учебной дисциплине Иностранный язык предусмотрено проведение лекционных и практических занятий. Темы практических занятий и объем аудиторных часов, распределение формируемых компетенций представлены в таблице 1.


Таблица 1

Перечень тем практических занятий

№п/п

Наименование практических занятий

Трудоемкость (часы)

1

ПЗ № 1. Вводно-коррективный фонетический курс.

4

2

ПЗ № 2. Представление себя.

4

3

ПЗ № 3. Описание человека.

6

4

ПЗ № 4. Семья и семейные отношения.

8

5

ПЗ № 5. Описание жилища и учебного заведения.

6

6

ПЗ № 6. Распорядок дня студента колледжа.

6

7

ПЗ № 7. Хобби.

6

Итого

40


Практическое занятие №1

Тема: Вводно-коррективный фонетический курс

Цель: актуализация и систематизация первичных знаний обучающихся об английском языке.

Время выполнения – 4 часа

Задания:

1. Прочтите следующие вопросы, соблюдая правильную интонацию и ударения, и ответьте на них:

а) 1. Is this a table? 2. Is that a chair? 3. Is this a nice tie? 4. Are these red pencils? 5. Are those nice bags?

б) Is this a thin or a thick pen? 2. Is this a bookcase or a shelf? 3. Is this a bag or a box? 4. Are these red or black pencils? 5. Are those maps or plans? 6. Is this a good or a bad film?

2. Прочитайте предложения, употребив am, is, are.

1. Sergei Petrov ... a farmer. 2. Slava's brothers ... workers. 3. ... you a driver? No, I ... not. 4. What ... you? I ... a mechanic. 5. Who ... this man? He ... Oleg Tenin. 6. What ... these women? They ... nurses. 7. Who... in the kitchen? Mother and Ann... 8.I... not writing, I... reading a book. 9. Mike ... doing his lessons. 10. ... the boys helping the driver? Yes, they ....

3. Прочитайте предложения, употреби» нужную форму глагола.

1. It is 5 o'clock. The family (has, is having) tea. Every day the family (has, is having) tea at 5 o'clock. 2. In the morning Mother (cooks, is cooking) breakfast for us. It is 7 o'clock. Mother (cooks, is cooking) breakfast. 3. Every day Father (leaves, is leaving) the house at half past seven. It is half past seven and Father (leaves, is leaving) the house. 4. We often (watch, are watching) TV. We are sitting in armchairs and (watch, watching) TV. 5. Sometimes Mike (does, is doing) his lessons in the evening. Look at Mike. He (does, is doing) his lessons. 6. It often (rains, is raining) in September. It (rains, is raining) now. 7. It sometimes (snows, is snowing) here in April. It (snows, is snowing) now.

4. Опровергните высказывания и дополните их.

Например: Магу can dance well.— Mary cannot dance well. She can sing well.

1. Pete can drive a tractor. 2. His little sister can walk. 3. The children can carry this box. 4. My friend can come in time. 5. This old weak woman can sleep at night. 6. The pupils can be late. 7. His sister can cook dinner. 8. The nurse can speak English.

5. Спишите упражнения, вставляя some, any или no. Помните, что мим употребляется в утвердительных, any — в вопросительных и no — в отрицательных предложениях.

1. There are ... stools in the kitchen. 2. Is there ... little table in the bedroom? No, there is not any. There is ... little table in the bedroom. 3. It is so cold that there are ... people in the street. 4. Have you ... bookshelves on the walls? 5. Are there ... pictures in your English book? 6. There are ... maps on the walls of the classroom. We have geography lessons in it.

6. Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную формы:

1. There is some water here. 2. There are some high blocks in the street. 3. There are some new words in the text. 4. There are some comfortable flats in this block. 5. I have some white bread.

7. Переведите следующие предложения на английский язык:

1. На письменном столе лежит газета. 2. На нашей улице несколько новых домов. 3. Моя квартира в старом доме. 4. Письменный стол стоит у окна. 5. В этой комнате много света и воздуха. 6. На окнах нет никаких цветов. 7. В комнате нет никакой мебели за исключением стульев. 8. В моей комнате мало мебели. 9. Это мебель современной конструкции. Она красива и удобна. 10. На стенах несколько картин современных молодых удожников. 11. Стулья стоят у стола в середине комнаты. 12. Над столом электрический свет. 13. Эта софа низкая. 14. Книжная полка висит (находится) над софой, 15. Дайте мне какой-нибудь журнал. Пожалуйста. Спасибо. Пожалуйста. (Не стоит.) 16. Расскажите нам конец этой истории. 17. Не задавайте тот же самый вопрос. 18. У вас есть горячая вода дома? 19. Пошлите ей новое письмо.

8. Переведите на английский язык:

1. Сегодня вторник. 2. Сейчас ноябрь. 3. Сейчас 10 часов. 4. Сейчас половина восьмого. 5. Какое сегодня число? Сегодня 1-е сентября (2-е октября, 5-е декабря, 6-е мая, 20-е июля, 8-е ноября, 11-е апреля, 30-е марта). 6. Январь — первый, а декабрь последний месяц года. 7. Какой сейчас месяц? 8. Какой сегодня день?

Рекомендуемая литература: 1 [с. 4], 2 [с. 3], электронные ресурсы.


Практическое занятие №2 Тема: Представление себя

Цель: совершенствование навыков употребления у обучающихся форм приветствия, прощания, представления себя в официальной и неофициальной обстановке; актуализация знаний об употреблении личных местоимений в английском языке.

Время выполнения – 4 часа

Задания:

1. Расскажите о себе, используя клише

  1. My name is…

  2. My full name is ...

  3. I was born on … of …in …...

  4. I am … years old.

  5. From … till … I studied at school … in …

  6. I live in …

  7. From 2015, I studied at … in …

  8. My favorite subjects are …

  9. I will become a ….

  10. My best friend …

  11. I have …. (about family)

  12. My father is …

  13. He was born in …

  14. He works as a …

  15. My mother is…

  16. She was born in ….

  17. She works as a …

  18. My address is …

2. Прочитайте текст и выполните задание

HARRY BARKER

Harry Barker was born on 16th September 1965 in a farmer's family. He spent his early years on his father's farm. They always had a lot of animals. Harry usually helped his parents and worked on the farm. He fed the cows,sheep and horses, watered the plants in the garden. He often asked his father questions about his animals and got answers. Harry was interested in medicine. He wanted to know how to help the animals. But his dream was how to help people: he wanted to become a doctor, a children's doctor.

When Harry was eighteen, he left his home for London and began doing medicine. His university years were the happiest years of his life. He did what he liked doing. When Harry was 23 he met Margaret. They married and had two children — a boy and a girl. They are a happy family. Now Harry is working in a new hospital in the south-west of London. He loves his job and is making a wonderful career. His little patients and their parents like him very much because he is a very good doctor.

  1. Harry's father was a ... .

  2. When a young boy, Harry was interested in ... .

  3. Harry's dream was to be a ... .

  4. When Harry was 18, he went to ... .

  5. Now Harry is a children's doctor in a ... .

6. His patients like Harry Barker because ....

3. Ответьте на вопросы

1. What is your name? 2. How old are you? 3. Are you a student? 4. What college are you in? 5. Where are you from? 6. Are your parents there? 7. Are you fond of your hometown? 8. It is a beautiful town, isn't it? 9. Is your hometown far from here? 10. Have you many friends? 11. Who is your best friend? 12. Is he/she a student? 13. How old is he/she? 14. Is he/she married or single?

4. Переведите текст:

My name is Leonard.

I live in Glasgow.

My father is a surgeon and my mother is a secretary.

I am the only child in the family.

I study at college.

My favourite subjects are English, History and Geography.

I like reading historical books, mainly about the history of my native land.

My hobby is playing chess.

I play chess with my friends and my group mates twice a week.

I have many friends. Many of them are my group mates.

Рекомендуемая литература: 1 [с. 8], 3 [с. 10], электронные ресурсы.


Практическое занятие № 3 Тема: Описание человека

Цель: совершенствование лексико-грамматических навыков употребления имен прилагательных при описании качеств людей; актуализация знаний об употреблении притяжательных местоимений в английском языке.

Время выполнения – 6 часов

Задания:

  1. Прочитай текст

Му Friend

Nobody can live in isolation. It is very important for every person to have a friend. You can be sincere and outspoken with your friend. He can help you in difficult situations and give an advice. Friends must share with you likes and dislikes. So friendship is a real treasure. But it is difficult to find a really devoted and reliable friend, who will never betray you. As for me, I have a lot of friends and all of them are very important to me. In fact, sometimes I wonder what I would do without them. Friends mean a lot to me because I think it is important to have people around you who you can talk to about personal issues and who you can trust. Of course, it’s also important to have friends with whom you can share new experiences and have fun with. We spend time together and like the same things and so we are not afraid to express our opinions with them. I’ve experienced a lot with my friends because I’ve known them for a long time and we have done a lot together. There is never a boring moment when I’m with my friends. For me a friend should be loyal, trusting and supportive.

2. Закончите предложение.

1. Friends are important to me because…

2. I need a friend when…

3. Friends think that I am…

4. Friends like me because…

5. I feel happy when a friend…

6. I feel unhappy when a friend…

7. My friends make me angry when…

8. When a friend teases me, I usually…

9. I like being with people whom…

10. I would rather not waste time with people whom…

11. I enjoy talking with my friends about…

12. Some things I enjoy doing with my friends are…

13. A special quality that I admire in friends is…

14. Something I could do to become a better friend is…

15. Someone I would like to know better is…

3. Прочитайте список прилагательных.

Choose adjectives that could be used to describe you most of the time. Making these choices will help you to understand yourself

academic - образованный, но далёкий от реалий жизни

outgoing - уживчивый, общительный, с лёгким характером

insensitive – равнодушный

active - активный, энергичный

athletic – спортивный

passive – пассивный

bored – скучный

patient – терпеливый

pessimistic - пессимистично настроенный

flexible - гибкий, легко приспосабливающийся к переменам

punctual – точный

sad – грустный

funny - потешный, забавный, с чувством юмора

scared – напуганный

sensitive – чувствительный

happy - радостный, счастливый, довольный

shy – застенчивый

healthy – здоровый

sympathetic - сочувствующий, сострадательный

honest – честный

idealistic - верящий и стремящийся к идеалам

talkative - болтливый, разговорчивый

impatient – нетерпеливый

kind – добрый

temperamental - неуравновешенный, с норовом

lazy – ленивый

tense - напряжённый, с натянутыми нервами

lonely – одинокий

loyal - верный, преданный

thoughtful - чуткий, внимательный

messy – неряшливый

moody - человек настроения

tolerant – терпимый

neat – аккуратный

weepy – слезливый

optimistic - настроенный оптимистично

worried – переживающий

4. Составьте рассказ о друге по шаблону.

My best friend’s 

name is …

nickname is ...

age is ...

birthday is...

birthplace is ...

My best friend’s favorite

food is ...

hobby or interest is...

sport or game is ...

type of book is...

kind of music is ...

movie is ...

subject at school is...

television program is ...

My best friend

likes to ...

is afraid of ...

gets mad when ...

worries about ...

is happy when ...

Discuss your answers with your best friend to see how accurate they are.

5. Переведите письменно текст.

FRIENDS AND FRIENDSHIP

Everyone needs a friend. Some people want to have many friends, others need one, or two close ones. Sometimes you choose friends, sometimes other people choose you as their friend. Some of us make friends easily, but there are people who are shy, and it is very difficult for them to make friends. Having friends of your own age is important. These friends tend to look at things the same way you do because they have the same fears, interests, options, problems and worries that you do. Your friends can listen and understand how you feel whether you are dealing with a problem at school or at home. Your friends are there when you are feeling down, when you are eager of sharing a happy experience.

Let us talk more about friendship. Our talks and discussions will sure help you to identify the special qualities that you posses as a person clarify your values, and decide what characteristics to look for in friends. Maybe it will help you in making friends and resolving difficulties when they threaten your friendship.

  1. Расскажи о своем друге.

Рекомендуемая литература: 1 [с. 15], 2 [с. 25], 3 [с. 12], электронные ресурсы.


Практическое занятие № 4 Тема: Семья и семейные отношения

Цель: совершенствование лексических навыков по теме «Семья»; актуализация знаний об употреблении указательных, вопросительных, относительных и возвратных местоимений в английском языке.

Время выполнения – 8 часов

Задания:

1. Выпишите номера, под которыми, даны переводы следующих английских слов.

а) 1. surname; 2. parents; 3. grandfather; 4. member; 5. turner; 6. experienced; 7. part-time student; 8. full-time student; 9. to want; 10. to tell; 11. tall; 12. to come.

б) 1. бабушка; 2. студент дневного отделения; 3. рабочий; 4. студент; 5. хотеть; 6. имя; 7. токарь; 8. родители; 9. неопытный; 10. говорить; 11. дедушка; 12. идти; 13. фамилия; 14. студент вечернего отделения; 15. приходить; 16. член; 17. рассказывать; 18. техник; 19. опытный; 20. высокий.

2. Переведите предложения и отметьте предложения, соответствующие тексту “My Family”.

I am Peter Smirnov. 2. Our family is small. 3. My mother is a doctor. 4. She works at a hospital. 5. My father is a worker. 6. He is a turner. 7. His hobby is football. 8. I play the guitar and we sing together. 9. My grandpa is a veteran of the Great Patriotic War. 10. My granny is a pensioner. 11Ann is a full-time student. 12. My brother Nick is a student. 13. I go to the technical school. 14. I am a part-time student. 15. I want to be a technician.

3. Вставьте соответствующие слова по теме "Родственные отношения":

1.I have an .... У меня есть дядя.

a) uncle b) aunt c) son

2. They have a.... У них есть дочь.

a) daughter b) son c) grandmother

3. My ... live in Samara. Мои бабушка и дедушка живут в Самаре.

a) parents b) grandparents c) friends

4. His ... is a pensioner. Его дедушка - пенсионер.

a) grandmother b) father-in-law c) grandfather

5. Her... is fifty years old. Ее бабушке пятьдесят лет.

a) grandmother b) stepfather c) stepmother

6. Their... is a student. Их сын студент.

a) son b) nephew c) niece

7. Do you have a ...? У тебя есть сестра?

a) brother b) father c) sister

8. She has... У нее есть брат.

a) cousin b) brother c) son

9.1 love my.... Я люблю своих родителей.

a) parents b) relatives c) grandparents

10. His ... is a pupil. Его племянник - ученик.

a) niece b) nephew c) friend

11. What is their...? Кто их племянница по профессии?

a) niece b) girl-friend c) mother

12. What are you ...? . Кто твоя мама по профессии?

a) stepmother b) father c) mother

13. His ... is in Moscow. Его отец в Москве.

a) grandfather b) great-grand mother c) father

4. Ответьте на следующие вопросы:

1. What is your паше?

2. How old are you?

4. Have you got a family?

5. Are you a family of four or three?

6. Have you got a sister or a brother?

7. What is her (his) name?

8. How old is she (he)?

9. Do you like to play with your sister (brother)?

10. What is she (he)?

11. What is your father's name?

12. What is he?

13. Where does he work?

14. What is your mother's name?

15. What is she?

16. Where does she work?

17. Have you got other relatives?

18. What can you tell us about your relatives?

5. Приведите антонимы к данным ниже словам:

а father – (a mother),

a sister – (a brother),

a dad – (a mum),

a man – (a woman),

an uncle – (an aunt),

a son – (a daughter),

a granddad – (a grandma),

a nickname – (a real name),

many children – (an only child)

Рекомендуемая литература: 1 [с. 15], 2 [с. 25]3 [с. 12], электронные ресурсы.


Практическое занятие № 5 Тема: Описание жилища и учебного заведения

Цель: актуализация и активизация в речи лексических единиц по теме «Описание жилища»; совершенствование лексико-грамматических навыков

Время выполнения – 6 часов

Задания:

  1. Прочитайте текст

A Modern Flat

My friend's parents have a new flat on the second floor of a 16-storeyed block of flats. It has all modern conveniences (gas in the kitchen and central heating everywhere). There are four rooms (a sitting-room, a dining-room, two bedrooms), a kitchen, a toilet, a hall and a bathroom. One room is Pete's bedroom and another — his parents' bedroom.

Pete's bedroom is not large but it is rather cosy and comfortable. It has two windows. The windows face a garden in front of the house. There is a daybed in the room, a bookcase where Pete keeps his books, a desk at which he usually sits and does his homework and a chair.

His parents' sitting-room is a large room with two windows and two doors. One door is leading to the hall, another to the balcony. There is a sofa in the room. There are also two armchairs, a table, a wall fitment at one of the walls, a TV set in the corner of the room and a bookcase. The nets are white and the curtains are green.

The dining-room is also very nice. There is an extending table in the middle of the room. There are four chairs around the table. At one of the walls there is a cupboard wall unit for plates, cups, knives, forks and spoons. A lamp with a nice lampshade hanging from the ceiling above the table makes the room nice and cosy. Pete's mother is very proud of her kitchen. There is a gas stove with a kitchen cabinet next to it. There are also several kitchen units, a sink with two taps (for cold and hot water), wall units on the walls.

Look at the picture of the kitchen. Isn't it nice? In the hall there is a big built-in cupboard where they keep a vacuum-cleaner, bags and other things. There is also a hat and coat rack in the hall.

  1. Прочитай диалог в парах.

DIALOGUE

A. Where do you live?

B. 10, Pushkin street, flat 6.

A. Do you live on the first floor?

B. Yes, I do. You see, there are four flats on the ground floor, numbers 1 to 4. Ours is six, on the first floor.

A. How many rooms have you got?

B. Three rooms, a kitchen, a bathroom and a big hall.

A. Is there a lift in your block of flats?

B. Certainly. But we don't use it.

A. I think your family likes the new flat.

B. Of course? it is very nice and cosy.

3. Переведите на английский язык.

1. Наша квартира на третьем этаже.

2. Наша гостиная светлая и удобная.

3. На кухне есть плита, холодильник, стол и четыре стула.

4. В ванной есть ванна, краны с горячей и холодной водой и раковина.

5. Я помогаю маме по дому.

4. Ответьте на вопросы.

1. Where do you live?

2. Do you live in a large or a small house?

3. Is your flat comfortable?

4. Is your room cosy?

5. How many rooms are there in your flat?

6. What are they?

7. You have got a kitchen and a bathroom, haven't you?

8. Have you got modern furniture?

9. What is there in your living-room?

10. Will you describe your room?

11. Is your kitchen large or small?

15. Do you like your flat?

16. What do you usually do at home?

5. Выберите подходящее по смыслу слово:

1. There is a ... in my study room. (Table, kitchen, desk)

2. Is there any... in my room? (Cooker, furniture, fridge)

3. There is no... in the house, it is cold in winter. (Mirror, fireplace, telephone)

4. Is there... in your kitchen? (Hot water, garage, computer)

5. There is no balcony in my... (Garden, room, bathroom)

6. There are two large... in the sitting room. (TV set, wardrobe, windows)

7. Is there a... in your sitting room? (Bath, desk, TV set)

8. We have a table and some... in the dinning room. (Chairs, bookshelves, beds)

9. Have you any bookshelves in your ...? (Kitchen, garden, study room)

10. They have two ... near the fireplace. (Beds, armchairs, tables)

11. ...... the sofa he has a bookcase. (Under, to the right of, over)


  1. Прочитай текст

MY HOME

We have a nice flat rather far from the center of the city. It is in Gagarin Avenue. As there are sixteen storeys in the building it has two lifts. Our flat is on the fourth floor. It has all modern conveniences such as central heating, gas, electricity, cold and hot water. There are three rooms, a kitchen, a bathroom and a hall in our flat The living-room is the largest and most comfortable room in the flat. In the middle of the living-room we have a square dinner-table with six chairs round it. To the right of the dinner-table there is a wall-unit which has several sections: a sideboard, a wardrobe and some shelves. Between the two large windows there is a little table with a colour TV set on it. Near the TV set there are two cosy armchairs. The walls of the living-room are light-green. The bedroom is smaller than the living-room and not so light as there is only one window in it.

The third room is the study. There is not much furniture in it, only the most necessary pieces. It has a writing-desk with a desk-armchair standing before it. There are books on the shelves all round the walls. In the right-hand corner there is a bookcase full of books. A small table with a radio is standing in the left- hand corner. Near it there is a sofa with some cushions. In my opinion the study is the best room in our flat.

  1. Подтвердите высказывание:

Образец: It's a very sunny room. Of course it is...

1. We must buy a new dinner-table. Of course ...

2. The Petrov's flat is well-planned. Of course ...

3. There is room enough for a TV set here. Of course ...

4. Ann's flat is on the third floor. Of course ...

5. There are a lot of students among your friends. Of course ...

6. Is it Gagarin Avenue? Of course ...

7. The walls of your study are grey. Of course ...

8. You have a nice new fiat. Of course ...

9. There is a writing-desk in your study. Of course..

10. There are two windows in your living-room. Of course.

8. Переведите на русский язык:

Rather far from; sixteen storeys; on the fourth floor; all modern conveniences; central heating; a hall; the most comfortable room; to the right of ...; a wall-unit; a sideboard; a wardrobe; two cosy armchairs; light-green; the study; the most necessary pieces; a writing-desk; a desk-armchair; all round the walls; the right-hand corner; in the left-hand corner; a cushion; in my opinion.

  1. Услышав неверные данные, скажите:

I'm afraid, you are mistaken.

Если данные верны, скажите :

I agree with you.

1. We have a flat rather tar from the center of the city.

2. Our flat is on the fifth floor.

3. It has all modern conveniences.

4. There are three rooms in our flat.

5. The living-room is smaller than the bad-room.

6. In the middle of the living-room we have a round dinner-table.

7. Near the TV set there are two cosy armchairs.

8. There is only one window in the bed-room.

9. The third room is the study.

10. The living-room is the best room in our flat.

10. Переведите на английский язык следующие предложения:

1. У вас новая квартира?

2. Наш дом в новом районе.

3. Ваша квартира со всеми удобствами?

4. Гостиная - самая большая комната в квартире.

5. Моя комната самая маленькая.

6. Она очень уютная и светлая.

7. В комнате не очень много мебели.

8. Направо от окна - мой письменный стол.

9. Перед столом - кресло.

10. Стены моей комнаты светло-коричневые.

11. Ответьте на вопросы о своей квартире

1. In what street is your house?

2. On which floor is your flat?

3. Is it far from your school?

4. Your flat has all modem conveniences, hasn't it?

5. How many rooms are there in your flat?

6. Which room is the largest?

7. Have you a colour TV set at home?

8. Have you got a telephone?

9. In which room is it?

10. Which is the most comfortable room in your flat?

12. Спросите своего товарища:

Образец: What her address is. What is her address?

1. on which floor her flat is

2. how many storeys there are in their house _

3. how many windows there are in her room

4. where the writing-desk is

5. what the colour of the walls in her room is

6. what furniture there is in her room

7. there is central heating in her house

8. her flat is larger than her friend's

9. which room in her flat is the largest one

10. which room in her flat Is the most comfortable one

13. Запишите и переведите слова и выражения:

dining room

reading room

library

gym

sports hall

vocational school № 7

internet

Tyumen state oil and gas university

far east

scientific work

on the base

west Siberian region

building of oil and gas college

a network university

working profession

research center

driller of oil and gas wells

operator of oil and gas wells

pumps and compressors

geology

educational workshops

secondary vocational education

teaching facilities

14. Исправьте следующие предложения:

The academic year begins in October. Тhеге are three terms in an academic year. The second term begins in February. The autumn term ends in November. The examinations take place in October and April. Students have four holidays a year. The winter holidays are short.The summer holidays last one month.On Sundays, we do not study.

15. Прочитайте и переведите текст

OUR UNIVERSITY

At present, I am a first-year student of Tyumen Industrial University. This year I have passed my entrance exams successfully and entered one of the biggest Universities of oil and gas profile in Russia. Choosing my professional way, I decided to follow my father's footsteps. More than 20 years ago, he graduated from Tyumen Industrial Institute, which was set up in 1963. The matter is at the dawn of 1960s it was obvious that the West Siberian region was a unique one. The richest reserves of oil and gas made this gigantic territory a main granary of the country. Because of its swift developing, this region felt the need in Technical institute of higher education to train highly qualified specialists. In 1994, the status of University was given to the Institute. Nowadays our University consists of six Institutes. There are 18 branches in such towns as Surgut, Tobolsk, Nizhnevartovsk, Urai etc. It is worth saying that at present about 50 000 students are being trained in 650 specialties. There are 1100 candidates of science and doctors deliver lectures and run seminars.

Everything flows, everything changes. Our University is not an exception. Therefore, modern information technologies became an integral part of educational process. All educational buildings are connected with each other by the Intranet. The University has at its disposal 15 multi-media laboratories, 80 display classrooms. We are proud of our library: its fund is about 1 million books. It should be noted that the registration of the library users is made automatically and all of them are provided with the electronic readers' cards.

The training course lasts 5 years. Each year is divided into two terms. Three times a term the students have the credits when they take credit tests. The final mark is the summary of all credits. In summer, the third- and fourth-year students have field placement at plants and factories of oil and gas fields.

Our classes begin at 8 o'clock and are over at about 2 o'clock. I never plan very carefully, what I shall do every day. As a rule, my working day begins at 7 o'clock in the morning. I do not do my morning exercises. Instead, I take my dog out for a walk and it is a good exercise for me. Then I wash up, clean my teeth, brush my hair and have breakfast. During my breakfast, I always listen to the latest news over the radio.

Frankly speaking, I am very hard working, so, I am short of time. After lectures, I go either to the library or to the laboratory to get ready for my lectures. Every day we have lectures and some hours of practice. We do many subjects. I have some trouble with descriptive geometry. My favorite subjects are strength of materials and English. Those who like English may attend the intensive course of studying the English language. That is why next year I will enter Translators' qualification supplementary course.

In spite of the fact that the bus stop is right in front of my house, it takes me half an hour to go to the University by bus. When I am not late, I go there on foot. After lectures, I have dinner at home or in the dining room. Then I have a rest and do my homework. My parents usually come home late.

Our University has six hostels, so, out-of-town students have possibility to choose: to rent apartments for the period of education or to live in a hostel. During their vacation, they go to see their parents.

The students' life is very interesting and saturated. Tyumen Industrial University has rich cultural and sports traditions. All-University teams have won the first prizes at regional and town competitions. Our students participate in students' festivals where one may apply one's talents.

To tell the truth, I like to study at Tyumen Industrial University. In four years, I will graduate from the University and I will do my best to become a good specialist.

We have a rest twice a year: a month in summer and a fortnight in winter. When I have some spare time I like reading detective stories, listening to classical music, watching TV. My hobby is sport and I am a member of a tennis club. Twice a week I have training in a gym. I am fond of skiing and skating. I enjoy rock music and collect discs of my favorite rock groups and singers. Sometimes I go to the swimming pool or to the disco-dancing club on weekends. If the weather is fine, my friends and I go to play basketball. Overall, I have a good time at my free time. I will try to do my best to get good education.

In five years, I shall graduate from the University and become an engineer. I would like to work at a big machine-building plant or take post-graduate work.

16. Какие утверждения правильные, а какие – ложные.

1. Our University is one of the biggest Universities of agricultural profile in Russia.

2. At the dawn of 1960s, the West Siberian region was rich not only not only in gas and oil but in highly qualified specialists too.

3. The training course lasts 5 years.

4. Unfortunately, all-University teams disgrace our University.

17. Ответь на вопросы

1. When was Tyumen Industrial Institute set up?

2. What does our University consist of?

3. What is the teaching staff of our University?

4. How many inventions have the scientists of University patented?

5. Did modern information technologies become a part of educational process of our University? How can we see it?

6. Where can students apply their talents?

Рекомендуемая литература: 1 [с. 25], 2 [с. 28], 3 [с. 32], электронные ресурсы.


Практическое занятие № 6 Тема: Распорядок дня студента колледжа

Цель: совершенствование грамматических навыков (Present Simple); актуализация знаний обучающихся в употреблении лексики по теме «Распорядок дня».

Задания:

  1. Прочитай текст

My Working Day

Hello. My name is Vlad Volkov and I am a college student. I am in my first year now. I want to tell you about my usual working day. It is 6.30 am and my younger brother Alexei is knocking at the door of my bedroom. "Will you jog with me today?" he asks. Every morning begins this way for me. I went jogging last year but then I have become «lazier and Alexei uses every chance to mock at me. He goes jogging regularly and he is a «good sportsman by the way — so his coach says. Alexei goes in for tennis and he has been playing football since he went to primary school. He is the best forward in his team.

Alexei goes away and I stay in bed a little while longer. Anyway, it is time to get up. I go to the bathroom and take a shower and clean my teeth, then come back to my room and switch on the television to watch the news while I am brushing my hair, shaving and putting my clothes on.

Now it is time for breakfast. All my family is at table — my mother, my father, Alexei and myself. We have scrambled eggs and bacon, a cup of tea and sandwiches. We chat and discuss news. I think it is right time to introduce my family members to you. My mother's name is Mary. She is a children's doctor. My father's name is Alexander and he is an engineer. Alexei is still a pupil. He is four years my junior. Oh, I have not yet told you about my elder sister. Her name is Nina. She is married. Her husband and she rent a flat not far from our place.

After breakfast, I look through my notes — just in case I have left something behind, put on my coat, then say good-bye to my mother and leave home. My father gives me a lift to the college in his car. He starts working later than my classes begin.

I arrive at my college just in time to say hello to my fellow-students before the bell goes. As a rule, we have three or four periods every day. We go to college five days a week. Saturday and Sunday are our days off. We have lectures and seminars. Sometimes we work in the workshops. To my mind, these are the most interesting lessons. My friends say that we will be having a test in English today. I think that writing tests in grammar is more difficult than speaking English. I hope I will not fail.

During the breaks, we go to the gym and play a round or two of basketball or volleyball. My friend John and I are fond of reading fantasy and we discuss the latest book by Nick Perumov. He asks me if I liked the book that he had given me. I tell him that I will have read the book by the end of the week.

At 1 pm, we have a long break. We go to the canteen and have a roll and a cup of juice. Then there is one more period, which is Mathematics. It is my favourite subject. The classes are over at 2.40 pm. Sometimes I go to the library to study there, but today I do not.

On my way home, I see my girlfriend Lena. She smiles at me and we walk together for a while. I suddenly remember that we will have been dating for a year next week. I will go and look for a present for her tomorrow. When we first met at a party, I told her that she was the prettiest girl in the world and I had been looking for her all my life. Now I think that she is not only the most beautiful girl, but also the best friend. I am fond of her. She is still a pupil; she is leaving school this year. Lena's dream is to enter Moscow State University.

I come to my place at about 4 p.m. Mother is already at home. She is cooking in the kitchen. Soon my father and brother arrive and we have dinner together. After dinner, I do my lessons for tomorrow, watch television and read. I do not go out because the weather has become worse. I go to bed at about 11.30 p.m.

  1. Переведите текст на английский язык.

Тони - итальянец. Он студент английского колледжа и изучает математику.

Он сейчас на 2 курсе. Тони живет в английской семье. Их фамилия Томсон. Их пятеро: мистер и миссис Томсон, сын Эндрю, старшая дочь Джейн и младшая Мэгги. Их дом находится в Оксфорде. По утрам Тони идет на пробежку, затем завтракает. На завтрак он пьет стакан апельсинового сока и ест яичницу с ветчиной. Затем он идет в колледж. Как правило, у него 3 или 4 лекции или семинара. Потом он занимается в библиотеке вместе со своими друзьями. Он приходит домой в 5 часов и ужинает с Томсонами. По вечерам он ходит в спортзал и играет в баскетбол или волейбол. После ужина он готовит уроки на следующий день или идет гулять, если погода хорошая. Обычно он ложится спать в 11 часов.

3. Переведите на английский язык следующие слова и словосочетания:

1) я хочу рассказать вам о

2) быть студентом...

3) по будним дням

4) по рабочим дням

5) просыпаться

6) вставать в 7 часов утра

7) принимать душ

8) чистить зубы

9) одеваться

10) у меня уходит час, чтобы добраться до ...

11) ездить на трамвае (троллейбусе, автобусе)

12) опаздывать на занятия

13) заканчиваться поздно вечером

14) пропускать занятия

15) сдать экзамены успешно

16) время от времени

17) подготовиться к занятиям

18) как правило

19) уставать

20) свободное время.

4. Напишите короткий рассказ о своем типичном рабочем дне, ответив на следующие вопросы:

1. When do you usually get up? Do you get up early?

2. Is it easy for you to get up early?

3. Does your alarm clock wake you up or do you wake up yourself?

4. Who usually makes breakfast for you?

5. What do you usually have for breakfast?

6. When do you usually leave your house?

7. How long does it take you to get to your college?

8. Do you go there by bus/trolley-bus or walk?

9. How many lectures do you usually have every day?

10. Where do you usually have lunch (dinner)?

11. What time do you come back home?

12. How long does it take you to do your homework?

13. How do you usually spend your evenings?

14. Do you have much free time on weekdays?

15. What time do you usually go to bed?

5. Прочитай текст

My Day off

I go to school five days a week, so I have two days off — Saturday and Sunday (I am lucky, because some other pupils have the only one day off). During the week, I am very busy, so I like to have a rest on weekend.

I am not an early riser and it is a rare Saturday or Sunday when I get up before 9 o'clock. I enjoy staying in bed, when I do not have to hurry anywhere. We have late breakfast at 10 and watch TV.

Usually we have something tasty: meat salad, fried potatoes, chicken, cake or pie. If the weather is fine, I usually do not stay indoors; my dog and I go outside. Often we go to the park and play there. If the weather is rainy and gloomy, I stay at home and watch TV, listen to the music, read, the books.

After dinner, we go visit our grandparents or relatives, or just simply take a nap. Sometimes when my friends call me, we go roller - blading near the Opera theatre.

I like roller - blading very much, I think it is a lot of fun. In the evenings, I like to watch video and music programs. There is a big armchair in my room right beside the lamp with blue shade. If it is cold, I like to sit there with cup of coffee and read.

Sometimes I do something special on weekends: go to an art exhibition, to the theatre, to the concert. I always go to bed late on Sundays, and Monday morning is the nastiest thing through all the week. I like weekends very much, because I can rest and gain some energy for the next week. 

Ответьте на вопросы по тексту:

1. How does your typical day go?

2. When do you usually get up?

3. Do you jog in the morning?

4. Do you do your morning exercises?

5. What do you have for breakfast?

6. How much time does it take you to get to your school, university, office, etc.?

7. What transport do you use to get to your office, school, etc?

8. Do you work hard?

9. When do you have lunch or dinner?

10. What do you do when you have break?

11. Do you go shopping after classes, work, etc.?

12. When do you come back home?

13. What do you do in the evening?

14. Do you walk with your dog?

15. Do you watch TV in the evening? How much time do you spend watching TV?

6. Переведите на русский язык:

on week-days; the alarm-clock; to open a window wide; the bright sun; the singing of birds; a cheerful working mood; all the same; to start getting ready for something; to be short of time; to be through with something; to tidy up the room; neither...nor; in any weather; inclination; six times a week.

  1. Измените предложения по образцу

Образец: Shall we go to the cinema today? Let us go to the cinema today.

1. Shall we walk home? 2. Shall we switch, on the radio? 3. Shall we buy something for dinner? 4. Shall we tidy up the room? 5. Shall we have dinner? 6. Shall we do the shopping on Monday? 7. Shall we go to the country on Sunday? 8. Shall we dust the books on the shelves? 9. Shall we air the room? 10. Shall we turn on the light?

8. Переведите на английский язык:

1. Где ты обычно обедаешь? 2. Все дни недели я очень занят. 3. Я живу совсем рядом со школой. 4. Давай сделаем это упражнение вместе. 5. Вы живете в городе или пригороде? 6. Когда заканчиваются ваши занятия? 7. По дороге в школу я встречаю своих друзей. 8. У Кейт занятия в школе 6 раз в неделю. 9. Вы часто ходите в библиотеку? 10. Иногда они ходят в кино или театр.

Рекомендуемая литература: 1 [с. 50], 2 [с. 65], 3 [с. 82], электронные ресурсы.


Практическое занятие № 7 Тема: Хобби

Цель: систематизация знаний обучающихся по теме «Хобби» на английском языке; совершенствование навыков чтения с полным пониманием текста, связанного с темой.

Время выполнения – 6 часов





Задания:

1. Прочитать и перевести текст

YOUR PASTIME AND HOBBY.

Hobby is what a person likes to do in his spare time. Hobbies differ like tastes. If you have chosen a hobby according to your character and taste, you are lucky because your life becomes more interesting. The most popular hobby is doing things. It includes a wide variety of activities from gardening to traveling, from chess to volleyball. Both grown-ups and children are fond of playing different computer games. This hobby is becoming more and more popular. Making things include drawing, painting, handicrafts. Many people collect something - coins, stamps, compact discs, toys, books. Some collections have some value. Rich people often collect paintings, rare things and other art objects. Often such private collections are given to museums, libraries.

As for me, I like to listen to music. 3 months ago, my parents bought me a compact disc player and I decided to collect compact discs. I like different music, it should be good. I collect discs of my favourite groups and singers. I carefully study the information printed on disc booklets. I try to find everything about my favourite singers. In addition, I like to watch music programmes on TV. I want to keep up with the news in the world of music.

Of course, I like to spend my spare time with my friends. We talk about all sorts of things (politics, teachers, and girls). We discuss films, books, TV programmes. In fine weather, we like to be in the open air. We find a nice place somewhere in the forest. We make a fire, bake potatoes and have a lot of fun. When the weather is bad, my friends come to my place. We have a good time together.

Ответьте на вопросы по тексту:

1. What is a hobby?

2. What do you usually do in your free time? (dancing; drawing; collecting stamps, coins, books; working in the garden; reading books; taking photographs; playing sports and games)

3. Is this a hobby?

4. Do you have many different hobbies?

5. Do you know what your friend's hobbies are?

6. Do you think hobbies make people's lives more interesting? Why?

7. Do you learn more interesting things about the world, people, countries and nature if you have a hobby?

8. Are you interested in sports?

2.Составить глоссарий по теме

Образец составления глоссария

ENGLISH WORD

ПЕРЕВОД

aircraft modeling

авиамоделизм

aquaria

аквариумистика

basejumping

бейсджампинг

basketball

баскетбол

billiards

бильярд

bowling

боулинг

break dance

брейк-данс

breeding animals

разводить животных

cards

карты

carving

резьба по дереву

cinema

кино

circus

цирк

chat

общение в чате

checkers

шашки

chess

шахматы

computer games

компьютерные игры

crosswords

кроссворды

collecting antiques

коллекционирование предметов старины

collecting stamps

коллекционирование марок

collecting vintage cars

коллекционирование ретро автомобилей

crosswords

кроссворды

cycling

кататься на велосипеде

diggerstvo

диггерство

diving

дайвинг

domino

домино

draw

рисовать

equestrian sport

конный спорт

feng shui

Фэн-шуй

fishing

рыбалка

fitness

фитнес

football

футбол

gardening

заниматься садоводством

graffiti

граффити

hockey

хоккей

Рекомендуемая литература: 1 [с. 55], 2 [с. 70], 3 [с. 86], электронные ресурсы.


КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ ОБУЧАЮЩИХСЯ

Критерии оценки письменных ответов:

Баллы

Критерии оценки

3

Коммуникативная задача решена полностью, применение лексики адекватно коммуникативной задаче, грамматические ошибки либо отсутствуют, либо не препятствуют решению коммуникативной задачи.

2

Коммуникативная задача решена полностью, но понимание текста незначительно затруднено наличием грамматических и/или лексических ошибок.

1

Коммуникативная задача решена, но понимание текста затруднено наличием грубых грамматических ошибок или неадекватным употреблением лексики.

0

Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.


Критерии оценки устных ответов

Баллы

Взаимодействие с собеседником

Лексический запас

Грамматическая правильность речи

Фонетическое оформление речи

3

Адекватная естественная реакция на реплики собеседника. Проявляется речевая инициатива для решения поставленных коммуникативных задач.

Имеется большой словарный запас, соответствующий предложенной теме. Речь беглая. Объем высказываний соответствует программным требованиям.

Лексика адекватна ситуации, редкие грамматические ошибки не мешают коммуникации.

Владеет основными произносительными и интонационными навыками устной речи и техникой чтения.

2

Коммуникация затруднена.

Имеется достаточный словарный запас, в основном соответствующий поставленной задаче. Наблюдается достаточная беглость речи, но отмечается повторяемость и некоторые затруднения при подборе слов.

Грамматические или лексические ошибки заметно влияют на восприятие речи учащегося.

В достаточной степени владеет техникой чтения и основными произносительными и интонационными навыками устной речи. Однако допускает незначительные ошибки в произношении отдельных звуков и интонации иноязычной речи.

1

Коммуникация существенно затруднена, учащийся не проявляет речевой инициативы.

Имеет ограниченный словарный запас, использует упрощенные лексико-грамматические структуры, в некоторых случаях недостаточные для выполнения задания в пределах предложенной темы.

Учащийся делает большое количество грубых грамматических

и/или лексических ошибок.

В недостаточной степени владеет техникой чтения и допускает многочисленные фонетические и интонационные ошибки, что затрудняет понимание речи.

0

Коммуникативная задача не решена ввиду большого количества лексико-грамматических ошибок или недостаточного объема текста.

Бедный лексический запас, отсутствует какая-либо вариативность в его использовании.

Допускает большое количество грамматических ошибок. Отмечается трудность при выборе правильных глагольных форм и употреблении нужных времен.

Речь неправильная, с большим количеством фонетических и интонационных ошибок. Наблюдаются многочисленные ошибки на правила чтения.


СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ


Основная:

  1. Агабекян И.П. Английский язык для ссузов: учебное пособие / И. П. Агабекян. [Текст]. Москва: Проспект, 2015. - 280 с.


Дополнительная:

  1. Восковская А.С. Английский язык: учебник для студентов образовательных учреждений СПО / А. С. Восковская, Т. А. Карпова. [Текст]. Ростов-на-Дону: Феникс, 2016. – 376 с.

  2. Голубев А.П. Английский язык для технических специальностей = English for technical colleges: учебник для использования в учебном процессе образовательных учреждений, реализующих программы СПО по всем техническим специальностям / А. П.Голубев, А. П. Коржавый, И. Б. Смирнова. - 4-е изд., стер. [Текст]. Москва: Академия 2014. - 208 с.


Словари:

  1. Мюллер В.К. Англо-русский и русско-английский словарь / В.К. Мюллер. [Текст]. М.: Эксмо, 2016. – 658 с.


Интернет-ресурсы:

  1. www.britannica.com (энциклопедия «Британника»).

  2. www.ldoceonline.com (Longman Dictionary of Contemporary English).

  3. www.lingvo-online.ru (более 30 англо-русских, русско-английских и толковых словарей общей и отраслевой лексики).

  4. www.macmillandictionary.com/dictionary/british/enjoy (Macmillan Dictionary с возможностью прослушать произношение слов).









Учебное издание



Иностранный язык


Методические указания по выполнению практических занятий

(Часть 1)




Составитель:

МАКАРОВ Андрей Дмитриевич



Ответственный редактор: Н. М. Пальянова,

заведующий нефтегазовым отделением


В авторской редакции



Подписано в печать …. Формат 60х90 1/16. Печ. л. 2,0.

Тираж 30 экз. Заказ № 16-489.



Библиотечно-издательский комплекс

федерального государственного бюджетного образовательного

учреждения высшего образования

«Тюменский индустриальный университет».

625000, Тюмень, ул. Володарского, 38.


Типография библиотечно-издательского комплекса.

625039, Тюмень, ул. Киевская, 52.




37




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!