2.Актуализация знаний (4 минуты) 3. Сообщение темы урока. Постановка учебной задачи. (1минута) 4. Организация и самоорганизация учащихся в ходе дальнейшего усвоения материала. Словарная работа. | Хайдағ сiлiгдiр хакас чонның кип-азағы! (Слайд № 1-5 ) А хайдағ кип-азахтар хоостарда адаӊар. Хайдағ чазанҷыхтар кӧрчезер? (Слайд № 6) «Поғо» таптырғасты табыӊар. (Слайд №7) 1. кирi ир кiзi -? 2. хакастарныӊ ас-тамаа -? 3. сарығ, кӧк пÿрлiг полча -? 4. хысхыда тасхар-? Хайдағ сӧс кӧк чолда хығырып аларға чарир. (Слайд № 8) Пӱӱнгi уроктың темазы: «Поғо-хакас ипчiлернiң кибiрлiг чазанҷығы». Урокка хайдағ пӧгiннер турғызарҷыхсар: (слайд № 9 ) (Слайд № 10-14) - Урок тоозылза пiлiп аларзар кӧп ниме поғодаңар, наа сӧстернең танызып аларзар, поғоларны «хығырарға» ӱгренiп аларзар. Хығырчам мин сiрернi поғоҷа чорыхха. (Слайд №15) I.Поғоның тархыны: (Слайд № 16) Поғо-ипчiнiң кӧксiн чазаҷаң ниме. Муңар чыллар тур салған хайа-тастарда поғо сомналча: Иней паза Хуртуйах тастарда. Алыптығ нымахта ирге парчатхан хыстаңар мындағ сӧстер учурапча: «… алтыннаң иткен поғозы айға сустал турадыр, кӱмӱстең иткен поғозы кӱнге сустал турадыр». Поғо пасха тiллiг чоннарда учурабинча, аннаңар ол пiстiң чонның поғдархазы полча. II. Поғоның сомналғаны: (Слайд № 17) Тоғылах, чӱрек пӱдiстiг поғо нименi таныхтапчалар: карточкадаң тоғыс (слайд № 18) Тоғылах пӱдiстiг -кiзiнiң чуртас чолын, чарых кӱн, кiзiнiң чир-чайааннаң палғалызын; Чӱрек пӱдiстiг – хынысты чалахай, аллығ чӱректi таныхтапча. Че андағ даа полза, поғода хайди даа харахтар, ахсы, хулахтар поларға кирек. Харах чох поғо тiрiг нимес саналча. ӱс харахтығ поғо (Слайд № 19) III. Поғоныӊ пÿдiзi: наа сӧстернең таныстырары (слайд № 20,21) Поғоның улии: 15х15см - 25х25см 1. Чаба– основа пого; 2. Тана - перламутровая пуговица, нечетное количество от 3 до 7 Хомай нимелернi чағын итпеҷеңнер 3. Ÿзÿмҷÿк - жемчуг 4. Силбiрге - нанизка из бисера с монетой 5. Чылаӊмас – раковина. Хайдаң алҷаңнар поғоны сiлiглеҷең нимелернi? (слайд № 22) Мының алнында Индиядаң, Китайдаң садығҷылардаң алҷаңнар: пiр чылаңмасты – пiр атха, алай ба пiр iнекке орнасчаңнар. | Кӧгенек, ир кӧгенегi, тон, пӧрiк, сигедек, плат, ӧдiк, мелей… Ызырға, ? Ответы: апсах, потхы, ағас, соох Предполагаемый ответ: «Поғо». Запись учащимися числа, темы урока. Пӧгiннер: поғоның сомналғанын, поғоның пӱдiзiн, поғоның ӧңнерiн, поғоның тузазын, поғо кiзiнiң чуртазынаң палғалызын, наа сӧстернең танызарбыстар, iстезiглiг тоғыс апарарбыс. «… алтыннаң иткен поғозы айға сустал турадыр, кӱмӱстең иткен поғозы кӱнге сустал турадыр». 1.кiзiнiң чуртас чолын, чарых кӱн, кiзiнiң чир-чайааннаң палғалызын; хынысты чалахай, аллығ чӱректi таныхтапча. Учащиеся записывают лексические значения новых слов. | Принцип деятельности. УУД: регулятивные (проблемная подача учебного материала). Принцип целостности. УУД: познавательные, регулятивные (самостоятельное формулирование цели и задач, планирование, прогнозирование) ЦЕЛЬ: создать проблемную ситуацию, спрогнозировать предстоящую деятельность. Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные (развитие внимания учащихся, монологической речи; создание благоприятной атмосферы заинтересованности; работа над формированием логических умений: анализ, сравнение, обобщение, построение цепочек рассуждений). |
Физминутка Организация и самоорганизация учащихся в ходе дальнейшего усвоения материала. 6.Закрепление знаний. Мини-исследование в группе. Организация обратной связи. 7.Рефлексия деятельности | IV. Поғоның ӧңнерi. (слайд № 23,24,25) Поғоны салчатса, чарых ла ӧңнернең тузаланҷаңнар. Ах – іҷенің сÿдінең тиңнестірілче Хызыл-öрініс, часка Сарығ-алтын- кÿннің чарии, чылии От кöк – чир-чайааның сілии Тигір кöк- арығ суғның, айас тигiрнiң ӧӧ. (слайд № 26) Тынанҷаң тус: хакас сарыны «Тадар абахай хыстар»-теелбектенчебiс V. Поғоныӊ тузазы: (слайд № 27,28) ипчiнi хайралапча, хазых пала кӧрерге полысча VI. Поғо кiзiнiӊ чуртазынаӊ палғалызы: (слайд №29, 30) кӧрдiсчеӊ *тойларға, пайрамнарға сiлiг чазанҷых
(слайд № 31) Стенеде хаҷаннаӊ поғо палыӊнапча İҷе ағаа теӊерге пирбинче Ууҷалардаӊ халған хумартхы тiпче Тигiр хурына прай ӧкерсiнче. VII. Поғо Хакасия Республиказыныӊ гербiнде. (слайд № 32,33) VIII. Ӏстезiглiг тоғыс. (слайд №34,35,36,37) Нименең пасхалар: мының алнындағы поғолар, амғы тустағы поғолардаң? | мынның алнындағы тус | амғы тус | пӱдiзiнең | Улуғ, чоон | кiчiг | ӧңнерiнең | Тың ӧңнiг ниместер | Уғаа чарых ӧңнер | салылғанынаң | Таналар кӧп | Таналар асхынах | | Силбiргелерi пасхалар | Силбiргелерi сiлiглер | (слайд №38) Тӱзiмнiг тоғыныбыстыбыс: ниме пiлiп алдыбыс пӱӱнгi урокта. Кем теманы чахсы оңарып алған- сiлiг салылған поғоны кӧдiрiңер, кем теманы чахсы пiл полбаан-читiре идiлбеен поғоны кӧдiрiңер. | В процессе этой работы формулируются задания для учащихся.
Стенеде хаҷаннаӊ поғо палыӊнапча İҷе ағаа теӊерге пирбинче Ууҷалардаӊ халған хумартхы тiпче Тигiр хурына прай ӧкерсiнче. Пӱдiзiнең (чоон-кiчiг) ӧңнерiнең (ӧңнiг ниместер- чарых ӧңнер салылғанынаң (Таналар кӧп- асхынах), (Силбiргелерi сiлiглер) поғоның сомналғанын, пӱдiзiн, ӧңнерiн, тузазын, поғо кiзiнiң чуртазынаң палғалызын,наа сӧстернең | Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные (развитие внимания создание благоприятной атмосферы заинтересованности; анализ, сравнение, обобщение, рассуждение). личностные УУД: работа в команде одноклассников под руководством учителя. коммуникативные УУД:умение работать в группе, взаимодействуя с товарищами. Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные (развитие внимания создание благоприятной атмосферы заинтересованности; анализ, сравнение, обобщение, рассуждение). ЦЕЛЬ: развивать умения применять новые знания. УУД: регулятивные (работа с таблицой: редактирование). Обсуждение и поиск общего решения группы, представление результатов работы в группе. УУД: познавательные (опираются на уже известное). Познавательные: проявление активности в решении творческой задачи. регулятивные УУД: рефлексия, коммуникативные УУД: умение с достаточно полно выражать мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации |