СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока по коми языку "Омонимъяс".

Категория: Прочее

Нажмите, чтобы узнать подробности

Изучение новой темы "Омонимы", для учащихся 5 класса, по программе коми как родной. Работа со словарем, коми сказочные герои, которые помогают детям освоить новый материал.

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по коми языку "Омонимъяс".»

Велöдысь : Рочева Светлана Леонидовна.


Школа : МБОУ « Вертепская ООШ»


Тема: Омонимъяс.


Класс: 5

УМК: «Коми кыв» велöдчан небöг, Грабежова В.М.

Мог: ышöдны челядьöс велöдны выль лексика –омонимъяс.


Задачи: 1. тодмöдны челядьöс выль вежöртаса кывъясöн;

2. отсавны челядьлы гöгöрвоны кывъяслысь вежöртассö;

3. велöдны пыртны омонимъяссö кывтэчас да сёрникузя лöсьöдiгöн;

4. водзö сöвмöдны челядьлысь сёрни, ышöдны юксьыны асланыс мöвпъясöн;



Краткое описание этапов урока

открытия нового знания в ТДМ

Конспект урока



Формируемые УУД

1. Мотивация (самоопределение) к учебной деятельности.

Данный этап процесса обучения предполагает осознанное вхождение учащегося в пространство учебной деятельности.

С этой целью на данном этапе организуется мотивирование ученика к учебной деятельности на уроке, а именно:

1) актуализируются требования к нему со стороны учебной деятельности («надо»);

2) создаются условия для возникновения у него внутренней потребности включения в учебную деятельность («хочу»);

3) устанавливаются тематические рамки («могу»).

В развитом варианте здесь происходят процессы адекватного самоопределения в учебной деятельности, предполагающие осознанное подчинение себя системе нормативных требований учебной деятельности и выработкевнутренней готовности к их реализации (субъектный и личностный уровни).

- Видза оланныд, челядь. Пуксьöй. Кывзыштöй неыджыд текст: «Важ коми календар серти январ 25 лунсянь февраль 22 лунöдз локтö тайö кадыс. Тайö ичöтик зверыс Коми муад век уна вöлi. Зэв визув да тэрыб. Посни челядьöс мукöддырйиыс öнi на шулöны, мый сiйö сы кодь пельк. А вывтiджык ошйысьысьöс пыр жö и вöлöм öлöдöны, медым лыйтöм… эз на куль. Эм весиг лэбач, кодöс пошти сiдз жö шуöны. Сы моз жö кольяс килльыны радейтö да. И шулöмаöсь, мый кодарö лэбачыс мунö, сылань и сiйö вешйö.»

- Челядь, код йылысь мунö сёрниыс?

-Тайö вöрса пемöсыс ур.

-Мый тöданныд ур йылысь? Кодi тiян костысь вöрысь аддзылiс ур?

- Зэв тэрыб, сюсь пемöс, радейтö сейны колльысь кöйдыссö, тшак.

- Челядь, öнi кывзöй висьтысь неыджыд юкöн : « Школаöдз быд асыв Вась ветлывлiс мир туй вожö вузавны йöв. Бидонсьыс мынтысьлiсны куим ур. Топыда шамыртöм уръяссö сетлывлiс мамыслы.»

- Текстысь кутшöм кыв тöдса?

-Ур.

- Кутшöм вежöртас кутö?

- Сьöм, деньга.


- Миян дорö талун локтiс вöрса ичöтик пемöс- ур ( серпас ). Бур уджысь козин пыдди кутас сетавны уръяс ( монетаяс ).

Гижöдысь кык юкöнöн тöдмöдöм, ур кыв орччöдöм.

( Петкöдлам слайд- важся коми вöралан календар; ур йылысь неыджыд видео). Серпас- уркай (Клёст).

2. Актуализация и фиксирование индивидуального затруднения в пробном действии.


На данном этапе организуется подготовка учащихся к открытию нового знания, выполнение ими пробного учебного действия и фиксация индивидуального затруднения.

Соответственно, данный этап предполагает:

1) актуализацию изученных способов действий, достаточных для построения нового знания, их обобщение и знаковую фиксацию;

2) актуализацию соответствующих мыслительных операций и познавательных процессов;

3) мотивирование учащихся к пробному учебному действию и его самостоятельное осуществление;

4) фиксирование учащимися индивидуальных затруднений в выполнении пробного учебного действия или его обосновании.

Завершение этапа связано с организацией выхода учащихся в рефлексию пробного учебного действия.

- Ме думысь, урлöн радейтана кадöн лоö ар. Кыдзи тi чайтанныд, челядь?

- Ме мöвпала, мый урлы кажитчö тайö кадыс: сеяныд мыйта колö, заптысьö тöв кежлö,…

- Видзöдöй И.Левитанлысь серпассö да кывзöй кывбур: « Сизим ю весьттi копыртчис сизим рöма мегырыс. Сизим рас вывтi котöртiс сизим гöлöса йöлöга. Сизим рöм вежис лунтырнас арыслöн поводдя.»

- Миян талунъя гöсьт – Ур, кöсйö кольччыны тайö мича вöрас. (Серпас вылö овмöдам вöрса пемöссö ).

- Кутшöм озыр арся вöрыд ! « Со и петкöдчис ар, аслыспöлöс ловнас и рунас. Тшака зэръясöн, усьöм коръясöн. Асъя ульлёлöн, рытъя пемыдöн. Вöрö ветлывла, корся пув тусьсö. Дзебсьöм ягсерсö, воттöм лежнöгсö.»

-Челядь, видзöдлöй, кодi локтö миян арся вöрö? ( серпас вылын нывка ).

- Тайö нывка.

- Кымын сылы ар? Кыдзи сiйöс шуöны?

- Сiйöс шуöны Дашук. Сылы дас нель ар.

- Видзöдлам, кутшöм вотöс öктö нывка. Ур миянлы лыддяс нöдкыв. Сюся кывзöй. Кодi вочавидзас, сылы öти ур. « Му бердысь öдва тыдала, дар кодь гöгрöс, вир кодь гöрд, ма кодь чöскыд».

- Чöскыд вотöссö шуöны оз. (серпас петкöдлöм).

- Дашук оз радейт арын весь овны, быд лун ветлывлö вöрö тшак- вотöсла. Кыдзи шулöны, арнад и катша- рака пöтöсь.

- Челядь, кутшöм öткодь кывъяс паныдасисны миян серниын?

- Миян серниын паныдасисны öткодь кывъяс: ур, ар,оз.

-Öнi, ёртъяс, шойччыштам (физминутка ) « Муна ордымтi, гöгöр кыйкъяла, коз пу лапъяссьыс аддзи синватö. Найöс юыштi, вытьöс веськöдi. Водзын сулалö öтка пожöм пу, увнас шенасьö, корö волыны. Зарни мыгöрсö топта сывъялi, синмöс восьтi а …воча сулалан».

- Дашук Уркöд кöсйöны, мед тi, челядь, отсалiнныд дасьтыны неыджыд висьт либö сёрникузяяс. Найö вайисны аскöдныс конвертъяс, кöнi дасьтöма кывъяс.

- Сiдзкö, гижам неыджыд висьт либö лöсьöдам сёрникузяяс.


П: И.Левитан серпасöн тöдмасьöм;

Л: челядьлöн арся поводдя дорö аслыспöлöс видзöдлас;

Р: уроклы мог пуктöм;

3. Выявление места и причины затруднения.


На данном этапе учащиеся выявляют место и причину затруднения.

Для этого они должны:

1) восстановить выполненные операции и зафиксировать (вербально и знаково) место – шаг, операцию, − где возникло затруднение;

2) соотнести свои действия с используемым способом действий (алгоритмом, понятием и т.д.), и на этой основе выявить и зафиксировать во внешней речи причину затруднения – те конкретные знания, умения или способности, которых недостает для решения исходной задачи и задач такого класса или типа вообще.

- Челядь, юксям куим чукöр вылö. Восьтöй кöнвертъяс, лыддьöй нöдкывъяс. Вочакывнас дасьтöй неыджыд висьт либö сёрникузяяс.

1. Во джынсö ветлöны вöлöн и подöн, мöд джынсö- пыжöн да параходöн. Кутшöм туй тайö? Висьталас кодi? (Ю).

2.Пуын и ваын öти нима. (сир)

3.Гöгрöс, югъялö,сэнi олö уна чери. (ты).

( Челядь вöзйöны ассьыныс вочакывъяс, кöсйöны воöдчыны öти кывйö).

- Дашук да Ур тшöктöны видзöдлыны серпас вылö. Выльысь лыддьöй нöдкывъяссö. Вочакывъясыс дзебсьöмаöсь серпасын.

Р: нöдкыв вочакывйын лоис мытшöд.

4. Построение проекта выхода из затруднения.


На данном этапе учащиеся в коммуникативной форме обдумывают проект будущих учебных действий:

  • ставят цель,

  • согласовывают тему урока,

  • выбирают способ,

  • строят план достижения цели;

  • определяют средства, ресурсы и сроки.

Этим процессом руководит учитель: на первых порах с помощью подводящего диалога, затем – побуждающего диалога, а затем и с помощью исследовательских методов.

- Ёртъяс, казьтыштам, могыс миян кутшöм? Нöдкывлöн вочакывъясысь дасьтыны неыджыд текст либö сёрникузяяс.

-Мый колö миянлы вöчны?


План:

  1. Сетны нöдкывлы вочакыв.

  2. Тöдмасьны омоним кывкудйöн.

  3. Аддзыны кывкудйысь кывъяслысь вежöртассö.

  4. Лосьöдны серникузяяс.

  5. Лöсьöдны неыджыд висьт.

  6. Сетны темалы кывкöртöд.

Удж дасьтöм вылö сетсьö дас минут. Заводитам уджавны котыръясöн. (Челядь уджалöны вöр-ва тема вылö шылад улын).

Р: построение плана выхода из затруднения; установление временных рамок Мытшöдысь петöм, план дасьтöм, кад сетöм.

5. Реализация построенного проекта.


На данном этапе учащиеся выдвигают гипотезы и строят модели исходной проблемной ситуации.Различные варианты, предложенные учащимися,обсуждаются и выбирается оптимальный вариант, который фиксируется в языке вербальнои знаково.

Построенный способ действий используется для решения исходной задачи, вызвавшей затруднение.

В завершение, уточняется общий характер нового знания и фиксируется преодоление возникшего ранее затруднения.

  1. Отлаын, котырын челядь тодмалоны нодкывлысь вежортассо. Висьталоны ёрта-ёртлы ю, сир, ты тема выло вайодом колана кывъяс. Кывъяссо гижоны кабала выло : мича ромъясон, шародчан, состом, зарни рома, верало, мичлун,…


  1. Вайöдöм кывъяслысь тöдмалам вежöртассö «Вежöртас восьтан кывкудйысь».

  2. « Омоним кывкудйысь» аддзам да гижам тетрадьö содтöд вежöртассö ю, сир, ты кывъяслысь.


П: тöд вылын кутöны велöдöм кывъяс, тодмасьöны выль кывъясöн, « Словарь омонимов коми языка» кывкудйöн тöдмасьöм. Öтуввезйын удж.

К: котырын (Группаын удж)


6. Первичное закрепление с проговариванием во внешней речи.


На данном этапе учащиеся в форме коммуникативного взаимодействия (фронтально, в группах, в парах) решают типовые задания на новый способ действий с проговариванием алгоритма решения вслух.

  1. Кыдзи гöгöрвоанныд фразеологизмъяс. Пыртöй найöс гижöда сёрниö : кор кодь ён; кульöм ур кодь, лыа да ва гудравны, сир юр вильöдны, тöв йыв морт.

  2. Ворсöй доминоöн:

Чой подъём (серпас)

Ты Изъя ты (серпас)

Ташка котомка (серпас)

Сьöм чешуя рыбы (серпас)

Сир смола (серпас)

Рада васод вор (серпас)

Пелей исерга (серпас)

Оз вотöс (серпас)

Кыр сьöд сизь (серпас)

Коса берег дорын лыа места (серпас)

Ар посни чери (серпас)

  1. Сьылыштам сьыланкыв «Зарни ар»

Вайö уна козин сьöрсьыс зарни ар.

Шома пелысь розлы нимкодясьö тар.

Воис, воис зарни ар,

Сылы нимкодясьö тар.

Быдтор мыччö,сетлö арыд тэд и мем.

Сыкöд тöвбыд кежлö вöлöгаыд эм.

Зарни арнад тэд и мем

Пызан вылын ставыс эм.

-Молодечьяс. Дашук да Ур сюся видзöдöны тiянлысь удж, нимкодясьöны бура уджалöмысь.

К: гозйöн да котырöн удж

П: тöд вылö босьтöм выль кывъяс, найöс сёрникузяясö да текстö пыртöм.

Самостоятельная работа с самопроверкой по эталону.7. Само


При проведении данного этапа используется индивидуальная форма работы: учащиеся самостоятельно выполняют задания нового типа,осуществляют их самопроверку, пошагово сравнивая с эталоном, выявляют и корректируют возможные ошибки, определяют способы действий, которые вызывают у них затруднения и им предстоит их доработать.

В завершение организуется исполнительская рефлексия хода реализации построенного проекта учебных действий и контрольных процедур.

Эмоциональная направленность этапа состоит в организации для каждого ученика ситуации успеха, мотивирующей его к включению в дальнейшую познавательную деятельность.

- Ёртъяс, öнi котыръясöн доръям сетöм омонимъясöн дасьтöм текст либо сёрникузяяс.

Зарни ар! Кутшöм чуймöдана арся серпас! Дашук мöдöдчис Ниа нырдö вотны оз. Пасьтасис колана ногöн, кöсасö кыис да лэдзис эрдö. Пыригас чукöртис сир, пиньяслы дзоньвидзалун. Пуяс косттi тыдовтчис Изьва ю. Ю пöлöн нюжöдчöма кузь лыа кöса. Котöртлыны да азыма юыштны кöдзыд васö. Но оз позь. Артмас лыа да ва гудравны. Колö тöв кежлö заптыны колана мында витамин!


Изьва сайын эм Вад ты. Быд ар батькöд кайлам кыйны сир. Ты гöгöрöдыс быдмö пожöма вöр. Тайö пуясыслöн дукыс бурдöдö мортлысь тысö. Сир- чери горш да наян. Кыян, дивуйтчан. Кöр кодь ёнöсь! Кык лун мысти батькöд мудзöсь, но шудаöсь бöр воöдчам гортöдз. Гортын Дашук чойлы серпасала ур, кодöс аддзылi пожöм пу вылысь. Козьнала вöр-ваыслысь медмича быдтассö!



Р:асшöра удж, ассьыныс удж донъялöм.

П: вöдитчыны тöдмалöм кывъясöн, омонимъясöн сёрниын да гижан уджын.

8. Включение в систему знаний и повторение.



На данном этапе выявляются границы применимости нового знания и выполняются задания, в которых новый способ действий предусматривается как промежуточный шаг.

Организуя этот этап, учитель подбирает задания,в которых тренируется использование изученного ранее материала, имеющего методическую ценность для введения в последующем новых способов действий.

Таким образом, происходит, с одной стороны, автоматизация умственных действий по изученным нормам, а с другой – подготовка к введению в будущем новых норм.

- Молодечьяс! Дашуклы да Урлы ёна сьöлöм выланыс воис висьтныд. Найö вайисны тiян вöрысь мичмöдöм коръяс (кабалаысь вöчöм коръяс). Гижöй дасьтöм висьтныдтö.

Р: асшöр удж.

9. Рефлексия учебной деятельности на уроке.



На данном этапе фиксируется новое содержание, изученное на уроке, и организуется рефлексия и самооценка учениками собственной учебной деятельности.

В завершение, соотносятся цель учебной деятельности и ее результаты, фиксируется степень их соответствия, и намечаются дальнейшие цели деятельности.

- Челядь, кутшöм могыс вöлi миян водзын сувтöдöма? Мый кöсйим вöчны? Мый тöдмалiнныд выльторсö? Мый сэтшöм омоним?

-Бур. Молодечьяс. Восьтам дневник, гижам гортса удж : 129 л.б., 236 удж (2 задание).

-Дашук да Ур аттьöалöны тiянöс уджысь и ставныдлы козьналöны вит пас. Урок помасис. Аттьö. Аддзысьлытöдз.

Р:ассьыныс удж донъялöм.


Дидактический материал к конспекту урока. Тема: «Омонимъяс».


Содтöй шусьöгъясас колана кывъяс:

1.тулыс по гажа да гöль, … пö гажтöм да озыр.

2. … бöрын гожöм оз пуксьывлы.

3. шыр биöн яг … сотчы.

4. … бöж вылö он пуксьы.

5. кор корйыс усьö, коркö … потiгас.

6. бурсьыс- бур да доныс кык… .

7. …кольö сюрыс, мортлöн нимыс.

8. … лазъяд ачыс оз пыр.


Велöд колана ногöн лыддьыны кывбертлан:

Öшинь улын круткодь чой,

Петам, исковтам, сэт чой.

Оз и ков тай тэрыб вöв,

Тöвзям, полöмным эз вöв.



Лыддьы да тöдмав нöдкыв. Кымын вежöртас кутö тöдмалöм кывйыс?

  1. Пуысь пуö чеччö- лэбö,

Бöжыс пемыд, куыс бур.

Тшак кö сюрас, пыр и дзебас,

Тайö тэрыб кока ( )


2.Тулысын гажöдö,

Гожöмын ыркöдö,

Арын вердö,

Тöлын шонтö ( )


3.Мыръяс дорын турун пöвстын

Öзйö би моз мича роз.

Вомад босьтан, сэтшöм чöскыд

Мый но тайö, челядь ( )


4.Войнас узьö, кыйсьö луннас,

Вомас пиньыс сылöн уна.

Курччас сiдз, мый петас вир.

Тайö, дерт жö, азым ( )

5.Овлö ыджыд да зэв кыз.

Шедас- пессьö: баз да быз !

Сiйö-й полан, мед оз мын,

Тайö чери рöдыс ( )


6.Чöскыдöн кажитчö

Ялалöн кöр,

Чöсмасьö тундраын

Ялаöн ( )


Тöдмав ребус: ТÖ(серпасалöма лыс) Ь- тöлысь. Серпасав.


Юрпесан. Коднан кылыс лоö омонимöн:


1.Сiйö быдмö шоныдiнын,

Сыысь пулам чöскыд рок.

Бöрöн лыддям лоö чери,

Кодi ёсь пиня да лёк (……..- ……..)


2.Овлö гöрдöн, вижöн,вежöн,

Шондi жарысь дорйö.

Шыпассö кö вежан тэ,

Лоö сёянторйöн (……..- ……..)


3.Сiйö увтасiнысь кайö,

Кöнi эмöсь тыяс, ёльяс.

Бöрöн лыддян: öдйö- öдйö

Пуö кайö, сёйö кольяс. (……- …….)


4.К-öн вортi котралö,

Г- öн муяс гöрö (……-…….)


Ворсöм « Öти кывлöн уна рöм»

1.Поткöдчигöн висьмис…

Дыр эз зэр да, туйыс…

Нюр сэн лоö, эн мун, …

2.Нюрыс косьмис- лоис…

Ыджыд лунöдз- öнi…

Эн сёй яйсö, гöсьтлы …

3.Коз пу йылысь усис…

Бурдiс, пас весиг эз…

Виччысьлы, эн дзикöдз…

4.Порсьлöн яйыс вывтi …

Чайтi,бипур дорас…

Чужис чой, бать ветлiс…

5.Мудзи, шойччытöг ог…

Таво лоö ошлöн…

Киöн тэ вылын ог…




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!