СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока по крымскотатарской литературе на тему "Лятифелер" 6 класс.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Воспитание чувства любви к Родине, уважительного отношение к обычаям и традициям, осознания учащимися эстетической ценности крымскотатарского языка.

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по крымскотатарской литературе на тему "Лятифелер" 6 класс.»

Конспект урока по крымскотатарской литературе в 6 классе

Тема урока: Лятифелер.

Цели урока: - талебелерни халкъ агъыз яратыджылыгъынынъ лятифелер

жанрынен таныш этюв;

- лятифелернинъ баш къараманларынен таныш этюв;

- сёз байлыгъыны арттырув;

- Ватангъа, урф-адетлерге севги, сайгъы ашламакъ.

Задачи:

1.Метапредметные: умение выделять главное, систематизировать, понимать проблему, выдвигать гипотезы, аргументировать собственную точку зрения, находить в тексте главную информацию, формулировать выводы, умение работать в группе.

2.Предметные (образовательные): способствовать формированию представления о связи языка и культуры народа, понимания особенностей языкового оформления, использования выразительных средств языка.

3.Личностные: воспитание чувства любви к Родине, уважительного отношение к обычаям, осознания учащимися эстетической ценности крымскотатарского языка.

Формируемые УУД:

Личностные:  осмысление народного наследия, этнической принадлеж-

ности, приобщение к культуре народа.

Регулятивныеразвитие навыков взаимоконтроля, прогнозирования,

целеполагания.

Коммуникативные: формирование собственного мнения и позиции по

отношению к изучаемой проблеме, умение работать в паре.

Познавательныеумение выделять существенное в работе с текстом.

Предметныезнакомство с особенностями жанра устного народного

творчества- анекдоты.


Дерснинъ кетишаты


( Тахтада Т Я Ф Е Л И арифлери асувлы)


Оджа: - Селяй алейкуй, балалар! Кейфинъиз насыл? Кечкен дерсте биз сизлернен насыл мевзуны кечип башладыкъ? – Догъру. Бугунь исе бу мевзуны девам этеджекмиз ве фольклорнынъ даа бир жанрнен таныш оладжакъмыз. Мына тахтада сиз арифлерни коресинъиз. Къана бакъайыкъ, ким биринджи мында сакълангъан сёзюни тапар?

- Машалла, догъру – бу сёз ЛЯТИФЕ.

- Ким бизге бу сёзнинъ манасыны анълатыр? Дерсимизнинъ мевзусыны?

- Лятифе – бу шакъалы, кулюнчли, терен маналы къыскъа бир икяедир.

Лятифелер де фольклорнынъ бир жанрыдыр. Рус тили лятифелерине бакъкъанда, бизим лятифелеримизнинъ баш къараманлары аздыр. Оларны учь группагъа больмек мумкюн:

  1. Ахмет Ахай лятифелери;

  2. Насредин оджа лятифелери;

  3. Чешит шахслар олгъан лятифелери.

- Келинъиз бу къараманларнен таныш олайыкъ.


( Сыныфкъа миллий урбада 8 сыныф талебелери кире ве азырлангъаы скемлелерге ве къавенен донатылгъан маса огюне отуралар ве бир давушнен)


Ахмет Ахай:- Селям алейум балалар!

Насредин оджа: - Сиз бизни таныдынъызмы?

Ахмет Ахай: - Келинъиз таныш олайыкъ.

Насредин оджа: - Мен Насредин оджа, бу исе Ахмета Ахай.

Талебе: - Биз 6 сыныф талебелермиз, сиз исе озюнъиз акъкъында не айта берерсинъиз?

Ахмет Ахай: - Мен Ахмет Ахайым, юксек дагълар этегинде ерлешкен, аджайип манзаралы, Озенбаш коюнде дюньягъа кельдим.(Экранда Озенбашнынъ ресими) Бабам – факъыр чобан, анам исе – адий Къырым къадыны эдилер. Озюм окъумагъа-язмагъа бильмесем де, кескин акъылымнен мырзаларны, косебайларны, моллаларны айтып кулем. Халкъ мени сатирик ве юмористик образында таный.

Насредин оджа: - Меним терджимеий алым пек меракъла, чюнки мен догъгъан кунюмни ве еримни бильмейим. Анам ве бабам ким олгъанларыны да бильмейим. Адамларнынъ айткъанларына коре мен Туркиеде, Акъшехир шеэринде догъгъаным. (Экранда Акъшехирнинъ ресими) Халкъ мени де, меним достум киби сатирик ве юмористик образында таный.

- Айдынъыз, балалар, келинъиз энди сизлерни де бизим лятифелеримизнен ташыш этейик.

Ахмет Ахай: - Къаны балалар, ким манъа айтар «Не ичюн хораз саба уянгъанда бир аягъыны котерип къычыра? (талебелернинъ джеваплары)

- Вай, шуны да бильмейсинъиз ми: эгер хораз эки аягъыны да бирден котерсе, йыкъылыр даа…»

Насредин оджа: - Мен шимди сизлерге меннен олып кечкен бир лятифемни айтып берейим.

- Куньлерден бир кунь мен ёлда кетеяткъанда, къаршыма бир адам копегини етип кельгенини корем.

- Копекни къайда алып кетесинъиз? – деп сорадым.

- Базаргъа, сатмагъа алып кетем, деди адам.

- Мусульманларгъа базарда копек сатмагъа олмай да. Бу динге келишкен шей дегильдир, -дедим мен.

- Шай олса. Копекни сиз ал да кетинъиз, мен оны бир даа эвге алып къайтмам,- деди адам ве манъа озь копегини туттырды.

Мен копекни алып кеткенде алдыма бир адам раст келе де, менден сорай:

- Оджам, копенъизни сатмайсызмы?

- Ал, сатам! – дедим мен.

Шу арада къайдандыр, бильмем, манъа копегини берген адам чыкъып къала.

- Я сиз мусульманларгъа базарда копек сатмагъа олмай дединъиз де, озюнъиз исе бедава алгъан копекни парагъа саттынъыз, - деди о.

- Бу ер базар дегиль де. Мен, базарда олмай дедим,- деп джевапландым мен.

Ахмет Ахай: - Ойле олса, мен де сизге бир вакъыямны айтып берейим.

Бир кунь мен Къарасувгъа бармагъа ниетинен Акъмесджитке келем ве янындаки отургъан бир шеэрлиден сорайым:

- Акъмесджиттен Къарасувгъа къач верст экен, къардашым?

- отуз беш верст, - дей о.

- Я Къарасувдан Акъмесджитке?

Оджа:- Вай, Ахмет Ахай, шуны да бильмейсизми, кене шу къадар олур даа. Бойле ахмакъча суаль олурмы? Къаны талебелер бу суальге сиз джевап беринъиз. (Талебелернинъ джеваплары).

Ахмет Ахай: - Эбет, 35 верст, догъру. Эгер сиз акъыллы олсанъыз, къардашларым, айтынъыз манъа «Не ичюн январь 1-ден апрель 1-гедже учь ай кече, апрель 1-ден январь 1-гедже докъуз ай ола.

Оджа:- Балалар бизим мусафирлеримиз сизлерге вазифе азырладылар. Шимди сиз эки группагъа болюшеджексинъиз. Ахмет Ахай ве Насредин оджа озь лятифелерини парчаладылар, сиз исе оларны догъру тизип, саналаштыраджакъсынъыз. Вазифе эр кеске анълашылды?


(Талебелер вазифлерни беджерген сонъ)


Ахмет Ахай: - Сагъ олунъыз, балалар. Мен белесем, дерсимиз пек эеджанлы ве меракълы кечти.

Насредин оджа: -Бизге энди къайтмагъа вакъыт кельди.Сагълыкънен къалынъыз.

Талебелер: -Сагълыкънен барынъыз, даа келинъиз ве янъы лятифелерни бизге икяе этерсинъиз.

Оджа: - Балалар дерсини бегендинъизми?

- Дерснинъ энъ меракълы моменты насыл эди?

- Лятифелер къайдан пейда олалар?

- Лятифелерни айткъан адам насыл олмакъ крек?

- Сиз насыл тюшюнесинъиз, не ичюн бизим мусафирлеримизнинъ

джеваплары эр вакъыт азыр.

- Не ичюн лятифелер фольклор жанрларына кире?


Эв вазифеси: Бир лятифе тапмакъ ве онынъ баш къараманлары бугуньки дерсимизнинъ мусафирлеримиз олсун. Ве ким истесе бир лятифе уйдурып кельсин.


- Дерс битти. Сагълыкънен барынъыз.




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!