СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическая разработка Комплект заданий по аудированию на английском языке для 7-11 класса «Время размышлять»

Нажмите, чтобы узнать подробности

Задания по аудированию для 7-11 классов. 

Данный комплект заданий для аудирования может быть использован при обучении английскому языку по разным УМК, включенным в федеральный перечень учебников. Кроме этого данный прием может быть использован на разных предметах. Например, «Что будет, если исчезнет фотосинтез?» (биология), «Что будет, если исчезнут стихи?» (литература,) «Что будет, если исчезнет сила притяжения?» (физика) и др.

            Особое место данный прием может занять в системе работы классного руководителя. Для обсуждения различных нравственных вопросов (и не только). Например, «Что будет, если исчезнет добро?», «Что будет, если исчезнут границы государств?» и т.д. Данный прием может решать вопросы воспитания подопечных и способствовать развитию 4К компетенций.

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка Комплект заданий по аудированию на английском языке для 7-11 класса «Время размышлять»»

Комитет по образованию

администрации Зиминского городского муниципального образования


Муниципальный этап регионально конкурса «Лучшая методическая разработка»


Методическая разработка

Комплект заданий по аудированию на английском языке для 7-11 класса

«Время размышлять»


Автор: Салтыкова Елена Александровна,

учитель иностранного языка

МБОУ «СОШ №10»


Пояснительная записка


Что происходит в нашей школьной реальности не секрет. Если во 2-6 классах использование материалов ГДЗ обучающимися еще как то можно регулировать, то в 7-11 классах этот процесс терпит неудачу. Решение заданий из УМК, как правило, можно найти на различных подобных сайтах. И дети, не задумываясь, списывают. Поэтому был проведен анализ ресурсов интернета, которые были бы интересны детям. Таким стал YouTube-канал It’s AumSum Time. Канал был создан в Индии в 2014 году. На данный момент имеет более миллиарда просмотров. Это познавательный канал обо всем, что окружает наш мир. Видео практически всегда начитаются в вопроса. Например, Why…? How…? What if…? Темы разнообразны. Охвачены физические, биологические, математические, социальные явления.

Комплект заданий по аудированию на английском языке «Время размышлять» разработан для обучающихся 7-11 классов общеобразовательной школы. Каждое задание разделено на три стадии:

  1. рre-listening stage (этап подготовки к просмотру (прослушивания) сюжета,

  2. during-listening stage (этап непосредственного прослушивания),

  3. post-listening stage (activities) (стадия обсуждения услышанного, творческое задание на основе услышанного материала).

В стадию рre-listening stage входят задания для снятия лексико-грамматических трудностей, вопросы которые позволяют обучающимся сделать предположение о теме и предмете аудирования. Необходимо представить фразу шаблон, которая будет в видеосюжете. Например, What if … disappeared? И фразу, которую обучающееся будут использовать как шаблон к своему ответу: If…. disappeared, it would be …. (…will V1…).

Во время второй стадии возможны задания, направленные на извлечение специальной информации, которая может быть полезной для дальнейшей работы. При просмотре отрывка можно отрегулировать скорость воспроизведения до 0,75 для обучающихся, имеющих трудности при прослушивании и включить субтитры. В заключительной стадии подобраны задания для развития креативности и критического мышления обучающихся. Практически все задания этого этапа связаны с другими видами речи: письмо, монологическое высказывание. Третья стадия аудирования может проводится как в классе, так и дома. Во время аудирования и заключительной работы используются индивидуальная, парная и групповая работа.

Данные задания можно использовать на уроке при работе по разным УМК, поскольку темы подобраны в соответствии с рабочими программами ФООП. Представленные задания можно использовать для обучающихся как 7, так и 11 класса.

При условии успешной работы с комплектом заданий данной разработки педагоги могут самостоятельно отобрать необходимый материал для урока и разработать упражнения в соответствии с рекомендациями.


Комплект заданий по аудированию на английском языке

для 7-11 класса

«Время размышлять»


7 класс

Тема: Школа, школьная жизнь (школьные активности).

Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to restore arguments from the story;
  • to present some arguments about school activities.
1. Рre-listening stage. T. Do you like to attend school? S-s: Student's answers.

T. Let's see what happens if the school disappears.

You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and translate it:

If…. disappeared, it would (wouldn’t) be …. (V1).

Если школа исчезнет, то не будет учителей.

Если школа исчезнет, то ученики будут счастливы.

2. During-listening stage Let’s watch the story «What if there were no schools?»  https://www.youtube.com/watch?v=YtE9HTdEITc T. Write down what happens if schools disappear. Просмотр сюжета (2 раза). Now you will work in pairs. Write all the arguments from the story.
  1. Post-listening stage.
T. What schools activities do you know? S-s: Student's answers. T. Think and write two arguments about if school activities disappear. Submit your arguments, please.

7 класс

Тема: Здоровый образ жизни (здоровое питание) Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to restore arguments from the story;
  • to submit some arguments about junk food.
1. Рre-listening stage. T. Do you like to junk food? S-s: Student's answers.

T. Let's see what happens if cakes disappeared.

1. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and translate it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)…

Если соль исчезнет, то еда будет не вкусной.

Если сахар исчезнет, то люди будут здоровыми.

2. Continue the list: Firstly, secondly, thirdly, fourthly ….

2. During-listening stage Let’s watch the story «What if cakes disappeared ?» https://www.youtube.com/watch?v=gmpJv9nYC8s Просмотр сюжета (2 раза). T. Now you will work in groups. Write all the arguments from the story. Name the arguments from the video.
  1. Post-listening stage.
T. Now, think, discuss and submit a list of 3 arguments about what will happen if junk food disappears. (10 min.) S-s: Students’ groups answers.

8 класс

Тема: Проблемы экологии (волонтерское экологическое движение) Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а short topic «What will happen if environmental volunteers disappear».
1. Рre-listening stage. T. Do you know types of environmental pollution? S-s: Student's answers.

T. Let's see what happens if pollution disappeared.

1. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and translate it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)…

Если загрязнение воды исчезнет, то не будет проблем с чистой водой.

Если загрязнение воздуха исчезнет, то люди будут здоровыми.

2. During-listening stage T. Write down what happens if schools disappear. https://www.youtube.com/watch?v=ejA9UsMhTK0 Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. Now you will work in small groups. Now, think, discuss and submit a list of 5 arguments about what will happen if environmental volunteers disappear. (10 min.). S-s: Students’ groups answers.

8 класс

Тема: Средства массовой информации (интернет) Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а short essay «What will happen if Internet disappear».
1. Рre-listening stage. T. Do you know types of Mass media? What do you think which mass media is the most popular? S-s: Student's answers. T. Let's see what happens if Social Networks Disappeared?  1. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and translate it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)…

Если книги исчезнут, то не будет библиотек.

Если телевидение исчезнет, то пожилые люди будут больше гулять.

2. During-listening stage Let’s watch the story «What if Social Networks Disappeared?» https://www.youtube.com/watch?v=K9e7dNdoyQo Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.

T. Now, think and write a small essay «What will happen if Internet disappear?». (about 50 words). (It’s a home work).

9 класс

Тема: Взаимоотношения в семье и с друзьями. Конфликты и их разрешение (семейные праздники: рождество и новый год) Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present some arguments about Birthday party.
1. Рre-listening stage. T. Do you like holidays? What is your favorite holiday? S-s: Student's answers. T. Imagine that Christmas will disappear. Let's see what happens What if Christmas Disappeared? 1. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and use it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)… 2. During-listening stage Let’s watch the story « What if Christmas Disappeared?» https://www.youtube.com/watch?v=Dsh4SBOtrfE Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. Now you will work in small groups. Now, think, discuss and submit a list of 5 arguments about what will happen if environmental volunteers disappear. (10 min.). Try not to repeat the ideas of other teams. S-s: Students’ groups present their ideas.


9 класс

Тема: Досуг и увлечения (хобби) современного подростка (кино) Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present some arguments about the disappearance of the theater.
1. Рre-listening stage. T. Do you like cinema? What is your favorite genre of films? S-s: Student's answers. T. Imagine that cinema will disappear. Now we will watch a small video clip. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and use it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)… 2. During-listening stage Let's see what happens What if Movie Theaters Disappeared? https://www.youtube.com/watch?v=DRxOn-g8dKI Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. Now you will work in small groups. Now, think, discuss and submit a list of 5 arguments about what will happen if theaters disappear. (10 min.). Try not to repeat the ideas of other teams. S-s: Students’ groups present their ideas.


10 класс

Тема: Молодежная мода Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а short essay «What will happen if my favorite colour disappear».
1. Рre-listening stage. T. Do you like youth fashion? What is your favorite clothes? What color clothes do teenagers prefer? S-s: Student's answers. T. Imagine that black colour disappear. Now we will watch a small video clip. You will hear a phrase that will be repeated while watching the story. Let’s read and use it: If…. disappears, it will (won’t) be (V1)… 2. During-listening stage Let's see video clip «What if Black Color Disappeared?» https://www.youtube.com/watch?v=yFRJI6cR0lo Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. Now you will work in small groups. Now, think, discuss and submit a list as much as possible arguments about what will happen if white colour disappear. (10 min.). Try not to repeat the ideas of other teams. S-s: Students’ groups present their ideas. Home work: write a short message (50-100 words) about what will happen if your favorite color disappears.



10 класс

Тема: Технический прогресс: перспективы и последствия. Современные средства связи (мобильные телефоны, смартфоны, планшеты, компьютеры)

Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а short essay «What will happen if my smart phone disappear».
1. Рre-listening stage. T. Which invention of mankind do you consider to be one of the most important? S-s: Student's answers. T. One of the most significant inventions of mankind was the invention of the wheel. Let's watch a video clip about what happens if the wheel disappears 2. During-listening stage

Let's see video clip «What if wheels were never invented?»

https://www.youtube.com/watch?v=eMIcnRgnpGs

Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. Now you will work in small groups. Now, think, discuss and submit a list as much as possible arguments about what will happen if smart phones disappear. (10 min.). Try not to repeat the ideas of other teams. S-s: Students’ groups present their ideas.




11 класс

Тема: Выбор профессии. Цели и мечты

Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а essay «Do I want to become a boss ».
1. Рre-listening stage. T. Have any of you asked yourself if he wants to become a boss? S-s: Student's answers. T. I suggest you join teams. The first one, who would like to become a boss and the second one who does not. Each team will have to present their arguments in favor of their choice. 2. During-listening stage Before you start working, I suggest you watch the video clip: https://www.youtube.com/watch?v=KN-uwpFkirE Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. What ideas from the video clip seemed unexpected to you? S-s: Student's answers. T. Prepare a small topic to support your decision to join your team. Your statement should begin with the following phrase: I want (don't want) to be the boss because…



11 класс

Тема: Выбор профессии. Зов сердца.

Aims: by the end of the stage of the lesson students will be able
  • to listen with full understanding;
  • to present а essay «What will happen if the profession I have chosen disappear».
1. Рre-listening stage. T. Оn the eve of Teacher's Day, we say words of gratitude to our teachers. Imagine what would happen if the teachers disappeared? S-s: Student's answers. 2. During-listening stage

Let's see video clip «What if wheels were never invented?»

https://www.youtube.com/watch?v=eMIcnRgnpGs

Просмотр сюжета (2 раза).
  1. Post-listening stage.
T. What ideas from the video clip seemed unexpected to you? S-s: Student's answers. Well, I suggest you write an essay on what will happen if the profession that you have chosen for yourself disappears. The volume of the essay must be 100-150 words. You have 30 minutes to complete the task






Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!