1. Организационный момент. Приветствие класса. Teacher (T): Good morning, students. I’m glad to see you. Sit down, please. - What date is it today? Student (S)1 : It is the 10 th of October. - What day is it today? S2: It is Wednesday. (Учащиеся отвечают на вопросы преподавателя о дате и дне недели. Режим работы – «учитель – ученик».) 2. Объявление темы, постановка целей и задач урока. T: Look at the blackboard, please. Вы видите карточки с новыми словами и фразами. Давайте прочитаем эти словосочетания и переведем их, опираясь на изображения. Как вы думаете, какова тема сегодняшнего урока? (Учащиеся называют тему урока) (Режим работы – «учитель – класс».) 3. Фонетическая зарядка. Совершенствование произносительных навыков. T: How should we pronounce the letter s? S: We can pronounce it as [s] . T: Let’s practice the sound [s]. Repeat all together [s]. Look at the blackboard, please, and repeat our rhyme after me: A skunk sat on a stump and thunk - a stamp stank! But a stump thunk - a skunk stank. Let’s do it all together without me and individually (2-3 students). (Учащиеся отвечают на вопросы преподавателя о вариантах произнесения s. Практикуются в произнесении звука [s]. Слушают и повторяют за преподавателем стихотворение по теме хором, а затем индивидуально (2-3 студента). Режим работы – «учитель – класс – ученик».) 4. Первичное усвоение новых знаний. Let’s read and translate the word combinations. either... or — либо... либо by rail — по железной дороге advantages — преимущества, достоинства enjoyable — приносящий радость safety — безопасность to reserve — резервировать tour — тур, поездка T: And now we are going to get acquainted with the new grammar rules. Специальные вопросы в английском языке — это вопросы к различным членам предложения, которые начинаются с вопросительного слова: what — что, when — когда, where — где, why — почему, who — кто и др. В этих вопросах имеет место обратный порядок слов, за исключением вопросов к подлежащему, в которых сохраняется прямой порядок слов. Произносятся эти вопросы с нисходящим тоном. Вопросительные слова могут быть следующие: Для подлежащего: who? — кто? what? — что? Для сказуемого: what? — что? Для дополнения: what? — что? who(m)? — кого? Для определения: what? what kind of? — о какой?, which? — который?, whose? — чей?, how many (much)? — сколько? Для обстоятельства: where? — где? куда?, where from? — откуда?, when? — когда?, how long? — как долго?, why? — почему?, for what? — для чего?, how — как? и др. Вопросы к подлежащему начинаются с вопросительного слова who? — кто? или what? — что?, которые выполняют функцию подлежащего и после которых следует остальная часть предложения (сказуемое и т.д.) с прямым порядком слов — как в утвердительном предложении. 5. Контроль изученного лексико-грамматического материала 1. Подберите к каждому вопросительному слову подходящий ответ. What? a. Last summer Why? b. George When? c.He is 18. Where? d. $ 16.99 Which? e. Because I don’t have a car. How? f. Once a month. How much? g. In Sochi. How old? h. The green one. How often? i. A cup of coffee. Who? j. By train. 2 Why, what, how, where ______ is Molly thinking about? ______ don't you wear this funny sweater? ______ does your boyfriend go on Mondays? ______ didn't you come to school yesterday? ______ is Susan wearing? ______ do you think of Fred? ______ often does Derek go running? ______ don't we go fishing this afternoon? ______ much are these pants? ______ tall is Rachel? ______ are they from? ______ far is your school from our house? 3 Составьте вопросительные предложения, расставив слова по порядку. Переведите вопросы. 1. does – for dinner – Emma – have – what – usually ? 2. this – how much – is – sweater ? 3. they – start work – do – what time ? 4. how – go – does – to the Institute – Sally ? 5. languages – you – do – how many – foreign – speak ? 6. is – why – so – your sister – nervous ? 7. where – live – do – your parents ? 8. favourite – your – is – who – writer ? 9. old – are – how – your pupils ? 10. sandwich – which – you – like – would ? 6. Чтение текста «Travelling» с целью извлечения общей информации. Let’s read and translate the text. Modern life is impossible without travelling. Almost all people are fond of travelling.Thousands of people travel every day either on business or for pleasure. It is very interesting to see new places, another towns and countries. There are various methods of travelling. People can travel by air,by traine,by sea or by road.Of course, travelling by air is the fastest and the most convenient way, but it is the most expensive too. Travelling by train is slower than by plane, but it has its advantages. With a train you have speed, comfort and pleasure combined.You can see much more interesting places of the country you are travelling through.Modern trains have very comfortable seats. Speed, comfort and safety are the main advantages of trains and planes.That is why many people prefer them for business trips to all other means of travelling. Travelling by sea or sea voyages are popular mostly as pleasure journeys.Large can visit foreign countries and different places of interest. Many people like to travel by car. It is interesting too, because you can see many places in a short time, you can stop anywhere you wish and spend as much time as you like at any place. Nowadays a very popular method of travelling is hiking. It is travelling on foot. Walking tours are very interesting.. Answer the following questions. 1. Why is modern life impossible without travelling? 2. What is the fastest and the most convenient way of travelling? 3. Why is travelling by sea very popular? 4. Why is travelling by car very convenient? 5. Where do you go every year? 6. Where do you make new friends? 7. Постановка домашнего задания. T: написать сочинение на тему «Мое путешествие на летних каникулах». 8. Рефлексия. Подведение итогов. T: So, what text were we reading today? What was it about? What knew words have you learned? What grammar material have you learned? |