Ингольденьвалсь
Программасьаноклафнолдамакобразовательнайстандарттимокшенькяльса 3 –це класса МБОУ «Левженскяй СОШ» Рузаевскяймуниципальнайрайононь, ваномокмежпредметнай и внутрипредметнайсотксснень икасоманьособенностненьемлатонафнихнень.
Покодеманьпрограммасьмокшенькяльса тифсядатовдокументтненькоряс:
Школатьиньэрявиксвешфксоц — тонафтомсшабатненьэльбятьксфтомаморафтома и сёрмадома. Тявешфкстьпяшкодемасаоцюсмузецмокшенькяльть, кона лездытонафнихнендицебярьстасодамс и рузонькяльть, и лия предметтненьге.
Тядянькяльтьэрявиксшинцлангс од ломаненькасфтомстаоцюмяльшарфнесьученайсь-педагогсьК.Д.Ушинскяй, кона сермадсь: «Содамоктядянькяльть, идсьтонаткшниафаньцеквалхненди, синь марса кочкамаснонды и полафнемаснонды, станя и касфнесынеэсьсодамошинзонперьфпяльтьколга, сонь вельдензаениякшни, эвондакшнихтьмяленза-арьсемонза».
I–V-цеклассненьэсатядянькяльть вельде пяшкотькшневихтьтяфтаматонафнеманьвешфксне:
— тонафтомситтненьлац прянь вятема, шачемаширть, Отечестватькельгома;
— тонафтомсперьфпяльденьмазышитьсодама и шарьхкодема;
— максомскемесодамошитмазыстакорхтамаса, морафтомаса и эльбятьксфтомасёрмадомаса.
Содамситтнендинародоньконьэряфста:
— мокшетненьэрямакойснон, унксснон;
— эсьэряма-ащемавастстостперьфпяльденьпредметтнень (ошень, велень, ляень, вирень, пандонь, лотконь, вирьужень, нармонень, жуватань и лия лепнень) лемдема;
— кудъётконькядьготненьлемснон;
— щапнень и синь мазышиснон (мезьста и кода синь тиендезь);
— фольклорть (моротнень, ёфкснень, валмуворкснень, содамаёфкснень, налхксематнень);
— шабраньломаттненьмархтасоткснень.
Программатьцеленза и задачанза:
- съргозьфтемситтненьэса интерес и оцюмялькорхтаматимокшенькяльса, касфтомсмяльтонафнемс сонь сядатов;
- максомскемесодамошитмазыстакорхтамаса, морафтомаса и эльбятьксфтомасёрмадомаса;
-воспитандамситтненьэса парамяль, пара сатфксстмокшеньнародти, соньисториянцты и культурати;
- видеста и мазыстасермадомабуквать, валть, валрисьмоть, сермадомакнигаста, доскаста, диктаваманькоряс;
- проверямаэсьсерматфснон и петеманолдафэльбятькснень;
- тонафтомситтненьучебниктьмархтаработама, мушендомсэрявикстемать, правилать, упражнениять;
- тонафтомсшарьхкодема, мезеньколгаазондовитя или тона текстса, упражненияса, кодамаправиланьлангс сон тиф.
Цельхне и тонафнеманьрезультатнетяпрограмматьпутфтколмауровенца- метапредметнайса, личностнайса и предметнайса.
Тонафнеманьпроцестьформанза:
Индивидуальнайхть, групповойхть, индивидуально-групповойхть, фронтальнайхть, класса и афклассонь.
Контрольтьформанза:
Самостоятельнайработась, наблюдениясь, карточканькорясработамась, устнай и фронтальнайопросне.
Межпредметнайсоткссне:
Рузонькяльть–сявондевихть лексико-грамматическяйаналокнерузонькяльста, (кода тяазомсмокшенькяльса и мекпяли);
музыкать – иттнезнакомондайхть и тонафнихтьмокшеньморамать, мокшеньтворчествать;
изобразительнайискусствать – знакомондайхтьмокшень прикладной искусстватьмархта.
«Мокшенькяльсь» сувафтовиобразовательнайобластти «Филология», Базиснайучебнайпланть «Мокшенькяль».
Программатьреализацияньсрокоц 2019 – 2020тонафнеманькизоня.
«Мокшенькяльть» вастоцшколаньучебнайпланца:
«Мокшенькяльть» тонафнематимаксови 135частт:
1-це класса 33ч.(1часттне деляти, 33 тонафнеманьнеделяда);
2- це класса 34ч.(1часттнеделяти, 34 тонафнеманьнеделяда);
3- це класса 34 ч.(1часттнеделяти, 34 тонафнеманьнеделяда);
4- це класса 34 ч.(1часттнеделяти, 34 тонафнеманьнеделяда);
Учебно-методическяйобеспечениясь
Баранова Н.А. «Мокшенькяль» Саранск,
Морд.кн.изд.,2015г
Мокшенькяленьиморафтоманьпрограммат» 1-4 классонди.Киреев В.Л.
ИНГОЛИ МОЛИ САТФКСНЕ
Личностнайхне:
-шарьхкодемсмокшенькяльтьвастонцэряфса, фкя-фкяньётксакорхтамста, перьфпяленьванфтомста
-маштомскочкафсодамошитнень и сатфксненьнолямсшколань и эрьшиньэряфса;
-касфтомсмаштомашитненьялга и оцюмархта прянь вятема; шабраньломаттненьмархтасотксонькирдема;-
- содамситтнендинародоньконьэряфста:мокшетненьэрямакойснон, унксснон;
Метапредметнайхне:
- шарьхкодевистамарямскайгимокшенькяльть ;
- маштомсвайгялькснень, слокнень, валхнень, валрисьмонькочкама;
- маштомскизекфксоньлангсмаксомакувака и нюрьхкянякаршек вал;
-маштомаэльбятьксфтома, выразительнайста и эрявиксинтонацияньвятемалувомста,
- кувакаста и нюрьхкянястаазксоньазондома;
- маштомсучительтьмархта ,ськамостсёрмадома ; максомс анализ и оценка тиф заданиятненди;
- маштомскорхтамамокшенькяльса.
Предметнайхне:
- морафтомавалтьмарнек, стакавалхнень — слогонь-слогонь;
- валтьэсаударениятьпутома;
- валрисьмотьпотмосаарьсеманькандыиньэрявиксвалхненьвайгяльсаняфтема;
- валрисьмотьпесаинтонациятьвятема;
- валрисьмосаэрявиксвастслотксеманьтиема;
-маштомсучительтьморафтоманц и азондоманц, а станяжаэсьялгаснонморафтомаснон и азондомаснонкулхцондома;
- устна и сёрмадозьответоньмаксомафкятеманькоряспутфкизефксоньлангс;
- валрисьмоньарьсема и сёрмадомафкятеманьлангс;
- афоцюморафтфстатьяньпяльксондилемоньмаксома;
- эсьналхксемань и тевоньколгаазксоньарьсема.
- видеста и мазыстаёрмадомабуквать, валть, валрисьмоть; сёрмадомакнигаста, доскаста, диктаваманькоряс;
-проверямаэсьсёрматфснон и петеманолдафэльбятькснень
Тонафнеманьтематическяй план
Разделтьтемац - Омбоце класса тонафнефматериалть
Тематьнюрьхкяняописанияц:Валсь. Валрисьмось.Гласнай и согласнайвайгялькснеи букватне.
Разделтьтемац - Валсь и слогсь
Тематьнюрьхкяняописанияц: Ляпе тяштенясьвалтьпеса и валтькучкаса.
Жя, щя, шя, ча, ща, жи, ши, чу, щу слог мархтавалхне, синь сёрмадомасна.
Кафтонзафсогласнаймархтавалхне.
Фкястрочкастаомбоцестрочкативалоньётафтомась.
Разделтьтемац - Валтьпяльксонза
Тематьнюрьхкяняописанияц: Валъюрсь. Суффикссь. Суффикснень вельде валоньтиевомась. Валбесь..Валъюрсакайги и афкайгисогласнайхне.
Разделтьтемац - Корхтамапяльксне.
Тематьнюрьхкяняописанияц:Существительнайсь. Прилагательнайсь. Местоимениясь. Глаголсь.
Разделтьтемац - Тонафнефматериалтьлятфтамац .
Тематьнюрьхкяняописанияц:Валсь. Валтьпяльксонза
Тематическое планирование
№ п/п | Наименование разделов и тем | Максимальная нагрузка учащегося, ч. | Из них |
Теоретическое обучение, ч. | Лабораторные и практические работы, ч. | Контрольная работа, ч. | Экскурсии, ч. | Проектная работа | Самостоятельная работа, ч. |
| Омбоце класса тонафнефматериалтьлятфтамац | 10 | 8 | | 2 | | | |
2 | Валсь и слогсь | 5 | 2 | | 1 | | 1 | 1 |
3 | Валтьпяльксонза | 5 | 4 | | 1 | | | |
4 | Корхтамапяльксне. | 12 | 9 | | 2 | | | 1 |
5 | Валрисьмось | 1 | 1 | | | | | |
6 | Тонафнефматериалтьлятфтамац . | 1 | 1 | | | | | |
| Итого: | 34 | 25 | | 6 | | 1 | 2 |
Календарно-тематическое планирование
№ урока | Раздел, тема | Количество часов | Дата проведения по плану | Дата проведения по факту |
| Омбоце класса тонафнефматериалтьлятфтамац | 10ч | | |
1 | Знакомствасьучебниктьмархта.Валрисьмось.Валсь. Вайгялькссь.Буквась. | | | |
2 | Входной контрольнайдиктантсь. | | | |
3 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Гласнай и согласнайвайгяльксне и букватне. | | | |
4 | Алфавитсь. | | | |
5 | Валть лексическяй смузец. | | | |
6 | Валть фкя и лама смузенза | | | |
7 | Итоговай контрольнай диктантсь. | | | |
8 | Валть виде и аф виде смузенза. Смузень коряс малацекс ащи валхне. | | | |
9 | Карань каршек смузень коряс ащи валхне. | | | |
10 | Фкястрочкастаомбоцестрочкативалоньётафтомась. | | | |
| Валсь и слогсь | 5 ч. | | |
11 | Изложения | | | |
12 | Эльбятькснень лангса работамась. Ляпе тяштенясь валть песа и валть кучкаса. | | | |
13 | Итоговай контрольнай диктантсь . | | | |
14 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Кафтонзафсогласнаймархтавалхне. | | | |
15 | Минь проектоньке. Азксвалтьколга. | | | |
| Валтьпяльксонза | 5 ч | | |
16 | Валъюрсь. | | | |
17 | Суффикссь. Суффикснень вельде валоньтиевомась. | | | |
18 | Валбесь. | | | |
19 | Контрольнайсёрмадомась.. | | | |
20 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Валъюрсакайги и афкайгисогласнайхне. | | | |
| Корхтамапяльксне. | 12ч | | |
21 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Корхтамапяльксне.СуществительнайколгашарьхкодемасьСобственнай и нарицательнайсуществительнайхне | | | |
22 | Существительнайхненьфкя и лама лувксонькорясполафнемасна. Падешненьлемсна и синь кизефкссна. | | | |
23 | Итоговайконтрольнайдиктантсь. | | | |
24 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Существительнайхненьпадежсна. Кода содамссуществительнайтьпадеженц. Существительнайтькемокстамац. | | | |
25 | Прилагательнайсь. Прилагательнайтьсмузец. Прилагательнайхненькарань – каршекащипризнаксна. | | | |
26 | Сочинения(с.66). | | | |
27 | ЭльбятьксненьлангсаработамасьПрилагательнайхненьсёрмадомасна | | | |
28 | Местоимениясь. Местоимениятьсмузец. Личнайместоимениятне. Местоимениясь. Самостоятельнайработась. | | | |
29 | Фкя – фкянди мала смузьмархтаглаголхне .Карань – каршекащидействияньняфтиглаголхне. Глаголхненьлувкссоваполафнемасна. | | | |
30 | Глаголтьпингонза. | | | |
31 | Валмельгаксне. Валмельгаксненьсмузьсна. Валмельгаксненьвастснавалрисьмоса. Валмельгакснесуществительнайхненьвидеса | | | |
32 | Итоговайконтрольнайдиктантсь. | | | |
| Валрисьмось | 1 ч | | |
33 | Эльбятьксненьлангсаработамась. Валрисьмотьколгашарьхкодемась. Азондомань, кизефтемань. Кошардоманьвалрисьмотне.Сярьгядеманьвалрисьмотне.Валзюлмось | | | |
| Тонафнефматериалтьлятфтамац . | 1 ч | | |
34 | Тонафнефматериалтьлятфтамац . | | | |
Лист изменений в тематическом планировании
№ записи | Дата | Изменения, внесенные в КТП | Причина | Согласование с зам. директора по УР |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
20