Конспект урока
по теме “What do you know about cinema?”, УМК Кузовлева В. П.
“English 10-11” 11 кл.
Учитель: Хыбыртова Алла Биаслановна
Дата проведения: 14.02.2016.
Цель урока:
-активизировать в речи лексику по теме: «Кино».
- продолжать работу по подготовке учащихся к ЕГЭ.
Задачи:
Познавательный аспект:
-способствовать расширению общего кругозора школьников в области кинематографии англоязычных стран и России;
-стимулировать деятельность учащихся путём обращения к дополнительным источникам информации, включая ресурсы Интернета.
Учебный аспект:
-cовершенствование речевых навыков школьников:
-высказывание своего мнения о любимом фильме;
-проверить умения применять лексико – грамматические знания учащихся в работе с иноязычными текстами
Развивающий аспект:
-развивать способность к анализу, синтезу, классификации и систематизации, к догадке, способность осуществлять продуктивные и репродуктивные речевые действия.
-развивать воображение, способность к догадке, коммуникабельности.
развивать положительные эмоции и чувства школьников;
-формировать у них потребность и способность осуществлять продуктивные речевые
Воспитательный аспект:
способствовать воспитанию толерантного отношению к чужому мнению, чужой культуре, более глубокому осознанию своей культуры;
Тип урока:
обобщающий урок по теме «Кино» с элементами ЕГЭ по разделу «Грамматика и лексика»
Форма организации познавательной деятельности: сочетание общеклассной, парной и индивидуальной работы.
Методы обучения: объяснительно-иллюстративный, репродуктивный
Средства обучения:
-мультимедийный проектор.
-презентация
-карточки
-видеофрагмент из мультфильма «Angry birds»
-учебник английского языка для 10-11 классов общеобразовательных школ под редакцией Кузовлева В.П. и др.
Структура урока:
№ п/п | Этап | Дидактические задачи, виды деятельности | Показатель реального решения |
1. | Организация начала занятия | Подготовка учащихся к работе | Готовность класса |
2. | Подготовка к основному этапу | Обеспечение мотивации учащихся и принятие цели учебно-познавательной деятельности | Учащиеся готовы к активной учебно-познавательной деятельности, осознают цели, стоящие перед ними. |
3. | Основная часть урока. | Выполнение лексико-грамматических упражнений в формате ЕГЭ. | Учащиеся используют в речи лексику по теме «Кино», применяют знания и умения в грамматике(словообразовании) |
4. | Подведение итогов. | Мобилизация учащихся на рефлексию. Самооценка. Подведение итогов. | Самодиагностика. |
Ход урока:
Этап / подэтап учебного занятия | Деятельность учителя | Деятельность ученика | Используемые электронные образовательные ресурсы |
Начало урока: I) Организационный момент | Good morning, boys and girls! Sit down, please! Glad to see you! Who is absent today? Thank you! Отмечает в журнале отсутствующих. | Good morning! Nice to meet you Отвечают на вопросы учителя об отсутствующих . | Компьютер, мультимедий-ный проектор, презентация. |
2) Мотивационная актуализация | Задает вопрос и мотивирует учащихся к ответу. We are having a very unusual English lesson today. Not only because of our guests but also because our theme today is “What do you know about cinema?” Cinema and TV films have become an important part of our lives. Now we’ll see what do you know about it. | Выслушивают учебную ситуацию учителя и мотивируются на занятие. | |
II.1) Содержательная актуализация (речевая зарядка) | Мотивирует к подготовке устной речи. What genres of films do you know. Tell me, please. | Отвечают на вопрос, опираясь на ЛЕ, написанные на слайде | |
II.2)Активизация навыков речевой деятельности. Подготовка к устной речи. | What films do you like to watch ? Why? Now let's listen to different opinions. As we know tastes differ. | Учащиеся рассказывают о фильмах, которые любят смотреть. Каждый приводит доводы, почему любит смотреть этот фильм. | |
III.1) Основная часть урока | Настраивает на выполнение заданий ЕГЭ в части «Грамматика и лексика» | Выполняют задания 1 теста. | |
III.2) Релаксация | Предлагает посмотреть рекламный ролик мультфильма “Angry birds” | Учащиеся и гости смотрят мультфильм и отдыхают. | |
III.3) Основная часть урока | Настраивает на выполнение заданий ЕГЭ в части «Грамматика и лексика» | Учащиеся выполняют задания 2 теста | |
III.4) Закрепление пройденного материала | Предлагает выполнить тесты по теме | Учащиеся отвечают на вопросы, выбирая правильный ответ | |
IV.Заключительная часть урока 1) Информация о домашнем задании | Объясняет технологию выполнения домашнего задания | Записывают домашнее задание: выполнить проектную работу по теме SB p.210-211. | |
2) Рефлексия (подведение итогов урока) | Do you like our lesson? What was interesting for you? | The information was interesting for us., | |
Развернутый ход урока
I.Организационный момент.
Teacher: Good morning our guests! Good morning, boys and girls! Sit down, please! Glad to see you! Who is absent today? Thank you!
We are having a very unusual English lesson today. Not only because of our guests but also because our theme today is “What do you know about the cinema ? ” Cinema and TV films have become an important part of our lives. Now we’ll see what you know about it. Let’s start.
II.Лексическая зарядка:
II.1)(Слайды № 2-9 )
Teacher:
Film making industry developed rapidly and the number of genres of fims grew constantly. What genres do you know?
(Работа по схеме: Р1, Р2, Р3, Р4…).
II.2)(Слайды № )
Teacher:
What films do you like to watch ? Why? Now let's listen to different opinions. As we know tastes are differ.
(Работа по схеме: Р1, Р2, Р3, Р4…).
(Слайды № 10 )
P1: In my free time I prefer reading books and watching movies. Therefore my favourite film is "The Hobbit". This film was shooted by Peter Jackdon. Peter made it according to the book "The Hobbit or There and Back Again". This film is about one usual Hobbit who liked to stay at home. However, thirst for adventures made him to be brave and help his friends.
I like this film because it is very interesting and breathtaken. It is full of special effects. It has mysterious and dynamic plot. It teaches you to be kind and patient and to defend justice. I can watch it again and again. (1 мин)
(Слайды № 11 )
P2: Among different types of films and genres best of all I like comedy and romantic drama, because such films are very cheerful and full of life. I prefer watching old Soviet comedies and adventure films with a drop of fantasy.
I don't like horror films and I find them quite disgusting.
Sometimes I may watch a police drama or a historical film, but I'm not very keen on these types of films because they have fights of different types and teach you aggression and violence.
But there is a movie in my collection which I can watch every day. It is “Pirates of the Caribbean”.
It has a perfect combination of humour, adventures, fantasy and what not.
One thing that I like best of all is a cast, heading by Johnny Depp, Orlando Bloom and Keira Knightley.
Jack the Sparrow is one of the brightest parts, acted by Johnny Depp.
At last, I’d like to add that “Pirates of the Caribbean” is really worth watching for the cast, the music, the plot and all the rest.
(Слайды № 12 )
P3: My favourite film is “Titanic”. It tells the story of a famous ship, the “Titanic”, which sank in 1912.
The director of the film is James Cameron. The main parts in the film are played by young actors Leonardo Di Caprio and Kate Winslet.
To my mind their acting is superb. The camerawork is fantastic, too. I’ve heard that they made a full-size model of the “Titanic” for this film.
It’s a very spectacular film. It is also a moving love-story. “Titanic” is a romantic story full of tears. I advise all my friends to see it. The film was awarded 11 Oscars
P4 – P5: The dialogue “ How did you feel about “Titanic”?”
III.Основная часть урока
III.1) (Слайд № 13-14 )
Teacher: Cinema combines different arts. That’s why people of different professions are involved in film making. What are these people? Match the name of the profession and what they do.
1.___________________ has general control of the money for a film but he doesn’t direct the actors.
1) a make-up artist 2) an editor 3) a producer 4) a director of photography
Ответ:
2.____________________ is the boss and tells everybody what to do. He works very closely with the actors in particular.
1) an actor 2) a boom operator 3) a scriptwriter 4) a director
Ответ:
3.____________________ looks through the camera, and operates the equipment.
1) a camera operator 2) a director 3) a costume designer 4) a stuntman
Ответ:
4. ________________________ pretends to be another person and acts in a film.
1) a make-up artist 2) an actor 3) a sound mixer 4) a camera operator
Ответ:
5._____________________ writes scripts for films, shows.
a writer 2) a stuntwoman 3) a scriptwriter 4) a director
Ответ:
III.2) (Слайд № )
Teacher: Let’s have a rest. Let’s see the advertising of funny and colourful cartoon
“Angry birds”.
III.3) (Слайд № 15)
Teacher:
Let’s go on. Use the word in capital letters to form the word that fits each space.
It is a good ___________________ film. HISTORY
How _______________________ the film is! FRIGHT
It is really _________________. I have never thought SENSATION
it can be so interesting.
The film is so ____________ . It keeps you in suspense MYSTERY
from the beginning up to the end.
I can’t say anything. It is ______________ fantastic! ABSOLUTE
III.4) (Слайд №16-17 )
Teacher: Find the appropriate translation
For a woman, this was totally unheard of in Shakespeare’s time.
А) Женщины были абсолютно не слышны в шекспировские времена.
В) Это было неслыханно для женщин шекспировских времён.
2) To be one of the only girls of the set.
А) Быть одной единственной девушкой в наборе.
В) Быть одной единственной девушкой в составе.
3) It was a real treat to play.
А) Это была игра с настоящим угощением.
В) Игра доставила мне истинное наслаждение.
4) He had me rolling around with laughter.
А) Он заставил меня покатываться от смеха.
В) Он заставлял кружиться вокруг со смехом.
5) The trick is never to hide.
А) Фокусы не спрятать.
В) Обман не спрятать.
IV. Объяснение домашнего задания. (Слайд № 18)
Teacher: Write down your homework: You are to make projects on this topic. What is our topic… .It is up to you- what to write about your favourite films, genres or actors.
V. Рефлексия деятельности на уроке.
Teacher: Do you like our lesson? What was interesting for you? And now it is high time to speak about our results:
-We have discussed your favourite genres and films.
-You’ve done some tasks of national exam.
VI. Объяснение домашнего задания.
Teacher: Write down your homework: You are to make projects on this topic. What is our topic… .It is up to you- what to write about your favourite films, genres or actors.
(Выполнение команд учителя.)
VII. . Подведение итогов урока.
Teacher: I’m happy today. It seems to me that you are hard working students. You were great today. Do like you our lesson? Thank you very much. And now your results… Well done! Thank you very much. The lesson is over. See you later! (Выполнение команд учителя.)