СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Къырымтатар тилинден конспект "Ё,ё арифи"

Категория: Прочее

Нажмите, чтобы узнать подробности

Балаларнынъ Ё арифинен таныштырмакъ ичюн шараит яратмакъ (бутюн эджаны бельгилемек, -бирлешюв – эки сес [j’о]), нутукъ инкишафы , афыза инкишафы, мантыкъый фикир юрсетювнинъ инкишаф эттирюви.

Просмотр содержимого документа
«Къырымтатар тилинден конспект "Ё,ё арифи"»

дерс

Мевзу

Ё, ё арифи

Макъсад

Балаларнынъ Ё арифинен таныштырмакъ ичюн шараит яратмакъ (бутюн эджаны бельгилемек, -бирлешюв – эки сес [j’о]), нутукъ инкишафы , афыза инкишафы, мантыкъый фикир юрсетювнинъ инкишаф эттирюви.

Дерснинъ чешити

Окъу меселенинъ чезюви

Планлаштырылгъан нетидже (предметлик)

Ё сесининъ хусусиетини бельгилейлер (бутюн эджа-бирлешювны ифаделей – эки сес ве эджа-бирлешювде огде кельген тутукънынъ йымшакълыгъыны косьтере); сёзлернинъ эджа-сес талилини япалар; янъы арифнен сёзлер окъуйлар, джумлелер ве къыскъа метинлер токътав ишаретлерине дикъкъат этип ифадели окъуйлар; метиннинъ серлевасыны бельгилейлер;ресимге бакъып икяе тизелер.

Шахсиетли нетиджелер

Табиатнынъ сакъланмасынен багълы месулиет дуйгъусынынъ саиби олалар.

Универсаль окъув арекетлер (метапредметные)

Регулятив: табиатны танымасынен багълы озь окъув фаалиетини идаре этелер.

Бильги арттырыджы: общеучебные – окъув меселелерни чезмек ичюн ишарет-тимсаль васталарыны къулланалар. мантыкъый [j’о] сесини ве Ё арифини хасиетлерини тасвирлейлер.

Коммуникатив: бедий метинлерни ифадели окъуйлар.

Мевзунынъ эсас мундериджеси, анъламлар ве терминлер

Ё АРИФИ эджада огде кельге тутукъларнынъ йымшакълыгъыны косьтериджи.

Ё арифнинъ хусусиети (бир эджа-бирлешюв – эки сес); йымшакъ тутукъ сестен сонъ кельген созукъ {о} сесинен кельген сёзлернинъ талили

Дерснинъ донатмалары

Таячыкълар . Предметли ресимлер. презентация

Дерснинъ кетишаты

Дерснинъ къысымлары

Шекиллер , усуллар, усулий услюплер

Оджанынъ фаалиети

Талебелернинъ фаалиети

Контроль чешитлери ве шекиллери

Беджерильген арекетлер

Шекиллендирильген къабилиетлер

1

2

3

4

5

6

I. Тешкилий къысым.

Талебелернинъ ве донатмаларнынъ дерске азырлыгъыны тешкерюви;дерске эмоциональ азырлыгъы.

Фронталь. Шифаий. Оджанынъ сёзю

Талебелернен селямлашув.

Дерске азырсынъыз?

Эр шей еринде?

Белли бир тертипте?

Дефтер, китап ве къалем?

Ачылыр бизге алем,

Эр шейни огренейик

Тез-тез ишке тюшейик.

Оджаны селямлайлар. Озь иш ерлерини донаталар, масада озь окъув алетлерини азырлайлар.

Проявляют эмоциональную отзывчивость на слова учителя. Оджанынъ сёзлерине эмоциональ сесленювини косьтерелер.

Фронталь. Оджанынъ козетюви.



– Дерске азырлыгъынъызны тешкерейик.




II. Нутукъ гимнастикасы

Коллектив. Шифаий. Фонетик гимнастика.

– арифлер джедвелиндеки созукъ сеслерни йырланъыз

Созукъ сеслерни йырлайлар

Артикуляцион мучелерини окъувгъа азырлайлар

Коллектив. Сеслерни догъру телляфуз этмеси

III. бильгилерни актуаллештирюв

Фронталь. Шифаий. Субет, оджанынъ анълатмасы.

– эджа-бирлешювинде насыл сеслер къаттылыкъны косьтерелер, насыл сеслер исе йымшакълыкъны косьтерелер?

Ё ве я арифлери башкъа .

Олар эм тутукъларнынъ йымшакълыгъыны бильдирелер, эм де сёзлернинъ башында ве башкъа созукълардан сонъ эки сеснинъ бирлешювини бильдирелер [йэ], [йа]. Ёргъан чёль сёзлернинъ эджа-сес талилини япынъыз.

– Тутукъларнынъ къаттылыгъыны бойле къалын созукълар косьтере: а, о, у, ы.

– тутукъларнынъ йымшакълыгъыны индже созукъ сеслер бильдире: и, е, я.

Оджанынъ анълатмасыны динълейлер.сёзлернинъ схема-моделлернен чалышалар, сёзлерни тасвирлейлер.

Бутюн огренильген созукъ сеслерни хатырлайлар. Сёзлернинъ эджа-сес талилини япалар. Сёзлернинъ сес теркибини ве арифлернинъ теркибини тенъештирелер. Сёзлердеки арифлер ве сеслер микъдарынынъ араларында фаркъыны анълаталар.

Фронталь.Шифаий джеваплар, сзлернинъ эджа-сес талили.

IV. Окъув меселенинъ къоюлувы.

Фронталь. шифаий. Субет,оджанынъ сёзю.

– бугуньки дерсте даа бир меракълы арифнен танышаджакъмыз.

Оджаны динълейлер.

Окъутув меселени къабул этелер.

Фронталь. Оджанынъ козетюви.

V. Усвоение новых знаний и способов деятельности

Фронталь, шифаий, амелий.

– ресимде не косьтерильген?

– Дёгме сёзюнинъ эджа-сес талилини япынъыз.

– дёгме.

Дёгме сёзюнинъ эджа-сес талилини япалар.

Фронталь. Шифаий джеваплар, сёзнинъ сес-эджа талили

1. Сёзнинъ сес-эджа талили (дерслик, 49)

Субет, сёзнинъ талили, оджанынъ анълатувы, къаидени окъув

– Ёргъан сёзюни эджалап теляффуз этинъиз.

Сёзде къач эджа бар? Биринджи ангиси? Экинджиси ? Бу насыл эджалар?

- [йо] бирлешювини тертип эткен сеслерни эки арифнен дегиль де, бир арифнен бельгилейлер.

-- Ё арифи сёзнинъ башында ве созукътан сонъ кельсе , окъугъанда садедже Ё арифини телляфуз этмек керек. Бойле биз бир кереден эки сесни телляфуз этеджекмиз [й] ве [о].

Ёргъан сёзюнинъ сес-эджа талилини япалар.

Биринджи эджа бирлешюв ве 3 сестен ибарет, экинджи эджа да 3 сестен ибарет. Къаидени окъуйлар.

[йо] бирлешювни Ё арифинен бельгилейлер. Сёзлерде сеслер ве арифлер арасында олгъан фаркъны анълаталар. Ё арифининъ хусусиетини айталар (бутюн эджа-бирлешювини бельгилегенини – 2 сес). Ё арифини сёзнинъ башында ве созукътан сонъ сёзлернинъ ортасында окъув вастасыны ифаде этелер: ё арифи сёзлернинъ башында, созукъ сестен сонъ ве сёзлернинъ сонъунъда айны бир окъула – садедже ё деп адландыралар.


2. Ё арифинен танышув

Фронталь. Шифаий, амелий. Субет, арифнинъ моделини тизмеси.

Ё арифи неге ошай?

Е ве Ё – тата-къардаш,

Адаштырма, аркъадаш.

Ё-нынъ эки нокътасы бар,

Санки мердивенде мыхлар.

– Ё арифни таячыкълар ярдымынен япынъыз.

Ё арифини арифлер джедвелинде тапалар. Озь фикирлерини айталар.

Таячыкълар ярдымынен арифнинъ моделини япалар.

Ё арифини арифлер джедвелинде тапалар. Таячыкълар ярдымынен арифнинъ моделини япалар.

Фронталь. Шифаий джеваплар, моделлештирюв.

3. Эджаларны ве сёзлерни окъув (дерслик, 49 с.)

Фронталь. Шифаий. Сёзлерни окъув.

– Эджаларны окъунъыз.

– Сёзлерни окъунъыз.

– Ё арифни сёзлерде ве эджаларда окъугъанда къач сес телляфуз этесиз?

Эджалар ве сёзлер окъуйлар.


– Эджаларда – [ӧ], сёзлерде – [j’о]

Ё арифи сёзлернинъ башында ве созукъ сеслерден сонъ кельген сёзлерни окъуйлар. Ё арифинен бельгиленген сеслерни айыралар.

Фронталь. Окъув, шифаий джеваплар

Раатлыкъ дакъыкъасы

Коллектив. Амелий

Эллер бельде, омузларда,

Сонъ котерем йылдызларгъа.

Шап-шап шапылдайым

Сонъ хайтарма ойнайым

Оджанынъ ярдымынен арекетлерни япалар.

Ёрулув профилактикасыны ерине кетирелер

Коллектив. Арекетлернинъ догъру япылмасы

4. Метиннен чалышув
(дерслик, 48 с.)

Фронталь. Шифаий, амелий. Окъув, субет.

– метинни окъунъыз .

– серлева къоюнъыз

Шиирни окъуйлар, ресимге бакъып , серлева къоялар.

Шиирни окъуйлар, эсас гъаесини тапмагъа тырышалар

Фронталь. Шифаий джеваплар

5. нутукъ инкишафы. Ресимнен чалышув (дерслик, 48 с.)

Коллектив. Корьгезме, субет.

– ресимге бакъынъыз.

– берильген план боюнджа икяе тизинъиз.

Ресимге бакъып икяе тизелер.

Ресимден муим малюматны алып , багълы икяе тизелер.

Коллектив. Шифаий джеваплар, икяе этюв.

6. Дидактик оюн «Сёзлер-джумлелер» (дерслик, 49 с.)

Чифтли. Такъым, шифаий, амелий. субет,

Оюн.

– Берильген сёзлерни окъунъыз, бир сёзни сечип, ракъиплеринъизге бу сёзни айтасыз, олар исе бу сёзнен джумле тизелер.


Окъуйлар, вазифени беджерелер.

Чифтте чалышмагъа огренелер, бир-бирлерини незарет этелер. Сёзлернинъ маналарыны анълаталар.

Чифтли, шифаий джеваплар, оюн.

Раатлыкъ дакъкъасы

Коллектив. Амелий

Проэктор вастасынен экрангъа музыкалы раатлыкъ дакъкъасы чыкъарыла , балалар косьтерильген арекетлерни япалар.

Арекетлерни япалар.

Ёрулув профилактикасыны ерине кетелер. Сагълам олмагъа тырышалар.

Коллектив. Арекетлернинъ догъру япылувы.

VI. Пекитюв.

Презентациянен чалышув

Фронталь. Шифаий джеваплар.

– тапмаджаларны окъунъыз ве джевабыны тапып, сёзнинъ сес талилини япынъыз.

Тапмаджаларнынъ джевапларыны тапып , сес талилини япалар.

Ифадели окъуйлар ве окъугъанларынынъ манасыны анълайлар.

Фронталь, шифаий джеваплпр, окъув.

VII. Рефлексия

Фронталь, шахсий. Субет.

– дерсте не огрендинъиз?

– нени бегендинъиз? Не ичюн?

– къайда къыйынлыкълар раст кетирдинъиз? Не ичюн?

– насыл бильгилеринъиз сизге дерсте ярдым эттилер?

– Дикъкъатынъыз ичюн сагъ олунъыз!

Оджанынъ суаллерине джевап берелер.

Суаллерге джевап берип , дерсте озь фаалиетине къыймет кеселер.

Шахсий, фронталь, шифаий джеваплар.



Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!