II.Ужез радъян люкет (ориентировочный этап) А)Проблемной ситуация кылдытон Б)Уроклэсь темазэ поттон В) ужпумъёс но мугъёс пуктон | 1.Выль темаез дышетыны мылкыдзэс жутон; 2.Пиналъесын чош темаез поттон; 3.Пиналъесын чош ужпумъес пуктон. | Словесной(беседа) Наглядный(наглядность на доске), Практической(доска вылысь уж) | Ф И | Пиналъёс учке ай доска шоры, татын сетэмын кузэн кылъёс. «ныл-нылаш», «врач-эмчи», «анай-атай», «зеч бур-зеч лу» Та кылъёсты люконо 2 туркымлы. Кин ужалоз доска дорын? Мукетъёс ужало тетрадязы. Ойдолэ эскером. малы ти 1-ти туркыме пыртиды таче кылъёсты? Нош 2-ти туркыме малы ти пыртиды таче кылъёс? Кызьы ти малпаськоды, кыче туннэ асьмелэн темамы? Шонер,(доска вылэ ошиське тема) нош кыче ужпумъёс пуктом урок азямы | ныл-нылаш врач-эмчи | анай-атай зеч бур-зеч лу | Та кылъёс огкадесь пуштроссыя Та кылъёс пуштроссыя пумит луо Синонимъёс но антонимъёс Тодматскыны синонимен но антонмен, кутыны соосты ужын, правилоен тодматскон. | Познавательной: сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны, урокын рассуждать карыны, малпанэз ас кылыныд вераны. |
III.Утчан- эскерон люкет ( поисково- исследовательский) 1)Выль валатонэз пример вылын чаклан: А)предложениез яке текстэз быдэстон(упражнение до правила) Б)беседа пыр выль валатонъёсъя ужан, схемаен сое возьматон В)валтись валатонэз висъян 2)Выльравило бордын ужан: А)схемаос вылэ пыкъяськыса вывод лэсьтон. Б) учебникысь правилоез лыдзон В) ас поттэм но учебникысь правилоез сравнить карон, анализировать карон. | Выль теоретической материалэн тоодматскон. А)Выль валатонъёсыз висъяно; Б) Тужгес но валтись тодметъёссэ юнматиськом а)правило поттон б)учебникысь правилоен тодматскон; в)чошатны , серттыны, пертчыны, формулировкаез шонертыны дышетсконо | Словесной(беседа) Наглядный(наглядность на доске, учебник), Практической( учебник, ужъёс) | Ф И | Пиналъёс учке ай доска шоры, кинэ адзиськоды?(доска вылын суред) Шонер. Анай сярысь предложениос малпалэ. Кин лыдзоз? Зечокъёс! Пиналъёс, нош анай кылэз кыче кылъёсын воштыны луоз на? Шонер! Нош пердложенилэн пуштросэз воштиськоз-а? Малы уг воштиськы? Шонер, та кылъёс валатонзыя огкадесь(доска вылэ потэ наглядность «валатонзыя огкадь яке туж матын луись кылъёс».) Усьтэлэ учебникез 50-ти бамын, шедьтэлэ 74 ужез. Лыдзелэ кыче кылъёс сётэмын та ужын? Та сётэм кылъёс одиг яке портэм арбериез валэкто? Шонер!(доска вылэ потэ «одиг арбериез валэкто») Кызьы ти малпаськоды, та кылъёс синонимъёс яке антонимъёс? Шонер!(доска вылэ потэ наглядность «синонимъёс». Нош али ойдолэ, та схемаос вылэ пыкъяськыса, синонимъёс сярысь вералом: синонимъёс одиг арбериез валэктись, валатонзыя огкадь яке туж матын луись кылъёс. Нош шонер-а верамы, тодомы учебникысь 51-ти бамысь правилоез лыдзыса. Шонер-а верамы мар со сыче синонимъёс? Учкелэ ай табере та суред шоры. (доска вылын суред). Кинэ адзиськоды та суред вылысь? Та пияшъёс сярысь ма вераны быгатоды? Серекъя но бордэ кылъёсты кутыса, предложениос малпалэ. Валатонзыя та кылъёс кычеесь луо: огкадь яке пумит? Шонер! (доска вылэ потэ наглядность «валатонзыя пумит луись кылъёс») Кызьы ти малпаськоды, та кылъёс кызьы нимасько? (доска вылэ потэ наглядность «антонимъёс») Нош али ойдолэ, та схемаос вылэ пыкъяськыса, антонимъёс сярысь вералом: валатонзыя пумит луись кылъёсты антонимъёс шуо. Нош шонер-а верамы, тодомы учебникысь 51-ти бамысь правилоез лыдзыса. Шонер-а верамы мар со сыче антонимъёс? Нош али ойдолэ берытском кылъёс доры, кудъёссэ тиледлы люконо вал 2 туркымлы. Кызьы ти малпаськоды, 1-ти туркым со синонимъёс яке антонимъёс? Малы? Нош 2-ти туркым? Шонер! Усьтэлэ 52 бамез, шедьтэлэ 77 ужез. Учебник берысь синонимъёсын но антонимъёсын кыллюкамен ужаломы. Отысь сётэм кылъёслы синонимъёс но антонимъёс шедьтоно. Кык адями ужалоз доска дорын, кылемез тетрадязы. Ойдолэ эскером. Пиналъёс ваньдылэн тазьы-а? Малы ти дышетскиды та ужез лэсьтыса? Кельшиз-а та уж? Туж зеч! Тиляд парта вылады вань таблица. Со таблицае 1-ти строчкае лэсьтэлэ вож круг, если тиледлы та уж кельшиз, ти быгатиды лэсьтыны ужез, горд если тиледлы эз кельшы и ти эд лэсьтэлэ та ужез. Туж зеч! Шедьтэлэ 78 ужез. Кин лыдзоз нырысети мадиськонэз? Кин тодиз кыче валэктонэз? Кыче антонимъёсызз вань та мадиськонын? Гожтэлэ тетрадяды. Вань-а синонимъёсыз? Лыдзе 2ти мадиськонэз?Кин тодиз валэктонэз? Кыче синонимъёсыз вань та мадиськонын?гожтэлэ тетрадяды.Нош вань-а антонимъёсыз? Малы дышетскиды та ужез лэсьтыса? Тиляд парта вылады вань таблица. Со таблицае 2-ти строчкае лэсьтэлэ вож круг, если тиледлы та уж кельшиз, ти быгатиды лэсьтыны ужез, горд если тиледлы эз кельшы и ти эд лэсьтэлэ та ужез. Туж зеч! Шонер! Нош али пичияк шутэтском. Назьылтиське кызьы мылды потэ. Али ванмы чош султом Йырынымы бергатом, Киосынымы шулдыр чабом, Пыдынымы тыпыртом, Кусъёсмес но вырытом.Пукселэ | Анай Анай пипчи нунызэ веша. Анай яратэ пиналзэ Мама, аныкай, нэнэ, меми, мемей Уз. Меми пипчи нунызэ веша. Аныкай яратэ пиналзэ Та кылъёс пуштроссыя одиг кадесь. Чужкушман-кешыр, кочыш-писей, кияр-огреч, кисы-зёп. Одиг. Синонимъёс! Шонер Пияшъёсты Одиг пияш бордэ, нош мукетыз серекъя Алина туж зол серекъя. Пичи нуны бордэ. Пумит Антонимъёс Шонер Синонимъёс , малы ке шуоно, валатонзыя огкадь луо. Антонимъёс, малы ке шуоно, валатонзыя пумит луо. Ныл-нылаш,нылок, дыды; пи-пияш, пиёк, эке; атай-айы, атыкай, айы, буби, дядяй, папа. Пось- кезьыт, капчи-секыт, пичи-бадзым Оо Ми дышетским сётэм кылъёслы синонимъёс но антонимъёс шедьтылыны. Та уж милемлы кельшиз Мунё Кыне-усьтэ Овол. Нянь Питрес-котрыес Овол. Шедьтилимы мадиськонысь синонимъёсты но антонимъёсты. | Предметной: тодматскозы синонимен но антонимен; дышетскозы предложениысь синонимъёсты но антонимъёсты шедьтыны, синонимъёсты но антонимъёсты висъяны. Познавательной: сётэм ужъёсты сэрттыны-пертчыны, урокын рассуждать карыны.. личностноесь6 капчи мылкыдын дышетскыны, ас визьмыныд тодон-валан люканы, мукет адямиослэсь верамзэс, мылкыдзэс лыдэ басьтыса, валче ужаны дышетско.Коммуникативной: дышетисен кусып тупато; куспазы кенешыса ужало; малпанъёссэс шонер но чебер вераны дышетско. Регулятивной:нылпиос дышетись юрттэмъя ужзэс радъяло, ас ужзылы дунъет сетыны дышетско. |
V.Дунъян люкет 1)Выль темая итог лэсьтон 2)Дунъян (рефлексия 3)Дунъян (пуктэм мугъёс быдэстэмын – а?) 4)Класслэн ужамезлы итог лэсьтон 5)Дорысь уж сётон | Чош ужаммылы итог лэсьтон, пуктэм ужпумъёсты эскерон. 1.Выль темая тодон-валанзэс огъян понна. 2.Выль тодон-валанзэс юнамтон понна 3.Котькуд пинал аслыз итог лэсьтэ Пуктэм ужпумъёсыз быдэстэмзэс чаклан. | Словесной(беседа) Наглядной( доска вылын суред) | Ф и | Нош урокмы йылпумъъяське ни. Ойдолэ тодамы ваём кыче темаез ми туннэ ортчим? Мар со синонимъёс? Мар со антонимъёс? Кыче мугъёс пуктим вал? Быдэстимы-а та пуктэм мугъёсты? Туж зеч! Пиналъёс, тиляд парта вылады вань таблица. Кинлэн вань строчкаосаз вож кругъёсыз? Зечокъёс! Нош кинлэн горд? Марды оз пормы? Мар кароно сыче янгышты медам ни луы шуыса. Туж зеч! Пиналъёс, -Мон шумпотисько, ти туннэ урокын туж умой ужады шуыса. -Таин урокмы вуиз пумаз. Зеч луэ! | Синонимъёс но антонимъёс Синонимъёс валатонзыя огкадь яке туж матын луись кылъёс. Антонимъёс- валатонзыя пумит луись кылъё. Тодматскыны синонимен но антонмен, кутыны соосты ужын, правилоен тодматскон. Оо | Регулятивной:нылпиос дышетись юрттэмъя ужзэс радъяло, ас ужзылы дунъет сетыны дышетско. |