СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Сценарий урока

Нажмите, чтобы узнать подробности

Н.М. Вотякова, учитель английского языка МБОУ г. Иркутска СОШ № 80.

Наслаждайся чтением. Рассказ «Кошка, которая гуляла сама по себе» (английский язык, 6 класс, УМК «Английский с удовольствием»).

          Пояснительная записка.

          Основная идея данного урока заключается в использовании технологий деятельностного типа: технологии  проблемного диалога, продуктивного чтения, здоровье сберегающей, оценивания учебных успехов.           

          Технологии деятельностного типа выступают условием актуализации социально-личностного, интеллектуального и творческого потенциала школьников.

          Также в уроке использована форма групповой работы, которая позволяет грамотно провести работу по освоению и закреплению  материала, повышая познавательную потребность учащихся к данной теме урока.

          Цель урока:  В увлекательной форме усвоить, закрепить лексико-грамматический материал урока и передать содержание сказки от лица главных героев.

          Задачи:

          Образовательные: Обеспечить в ходе урока усвоение новых лексических единиц; повторить ранее полученные грамматические знания: правильные/ неправильные глаголы; осуществить контроль, коррекцию предметных ЗУНов.

          Развивающие: Развивать логическое мышление, внимание, память, речь; в целях развития познавательного интереса создать проблемную ситуацию; развивать трудолюбие, умение преодолевать трудности в учении.

           Восвитательные: На материале рассказа продолжить формирование положительного отношения к чтению; повышать интерес к предмету; развивать умение работать в группе.

Сценарий урока

1. Организационный момент (подготовка учащихся к работе на уроке: выработка на личностно значимом уровне внутренней готовности выполнения нормативных требований учебной деятельности)

T.: Hello, boys and girls! I’m glad to see you. And you?

Today we have an unusual lesson as some guests have come and I hope that you’ll be active, sociable and confident. Have you got your workbooks, exercise-books, pencil cases? Check your work place, please! Are you ready for the lesson?

2. Подготовка к активной учебно-познавательной деятельности (обеспечение мотивации для принятия обучающимися цели учебно-познавательной деятельности.

Выявление уровня знаний учащихся и их активизация, создание проблемной ситуации и условий для формулировки цели урока и постановки учебных задач).

T.: Help me say the topic of today’s lesson, please. Answer the following questions.

What is the title of our English textbook? We are taking the first word. Which?

Ss.: (Enjoy)

T.: What is the girl doing? (The teacher is showing a picture.)

Ss.: (She is reading.)

 

T.: Attention, please! Look at the screen and say the names of these stories and their writer.

- Обучающиеся смотрят два фрагмента известных мультфильмов и высказывают свои предположения о названиях и их авторе.  (“Mowgli”, “The Cat ……)

T.: I see you have trouble saying the title of the second story. Look at the walls, at the blackboard, please. Who is the main character? What is he doing now? (A pupil disguised/dressed as a cat is walking). Who wrote these two stories? If you don’t know the writer, look at the screen.

Here is a hint.

-           Mark Twain

-           J.R. Kipling

-           A. Conan Doyle                    OK! You are quite right.                                           

T.: Say the topic of our lesson, please.

Ss.: (Enjoy reading. The story “The Cat that walked by himself” by J.R. Kipling.

T.: Have you read “Mowgli”?  Have you seen this cartoon? (“The Cat …”)

In every story a problem or some problems are usually discussed. What’s the problem of the story “The Cat that walked by himself”?

Look at the scheme, please.                                    

                           wild animals    

   the wild                   or           cave

                                                 food           

What is better for   ………………… ? 

T.:  State the problem, please.

 Ss.: What is better for wild animals: the wild or cave and food?

T.: What shall we practise to solve this problem? 

T.: and Ss.: We’ll practise:

 - new vocabulary;

 - reading for gist and for specific information;

 - acting out dialogues;

 - listening for specific information;

 - retelling the text;

 - self - evaluation skills;

 - individual, pair and group work.

T.: What’s the purpose of our today’s lesson? Three purposes are written on the screen. Choose the best one.

Ss.: To experience reading for pleasure, develop a taste for literature, get experience in retelling the text and finding a solution to the raised problem.

T.: Why do you want to get this knowledge?

Ss.:  to read texts easily, take part in discussions and express ourselves.

        Посредством специально подготовленного диалога учитель вовлекает учеников в процесс сообщения темы, формулирования проблемы, планирования деятельности, постановки цели.

3. Актуализация знаний (активизация соответствующих мыслительных операций  (анализ, обобщение, классификация и т.д.) и познавательных процессов (внимание, память).

 T.: Ok! Let’s revise the material that we need in the lesson. Everybody has got a card with the following words. Divide these words into three columns, please. What tenses are used here?    

ate, washed,  hunts, saw, take, asked

Ss.: Present Simple, Past Simple

Present Simple

Past Simple

regular

irregular verbs

 take

washed

ate

hunts

asked

saw

4. Открытие нового знания (обеспечение восприятия, осмысления и первичного запоминания знаний, связей и отношений в объекте изучения).

Vocabulary work

T.: Today we shall learn some new words and phrases to read and interpret the story. On the one hand, Ss will practise pronouncing new words. On the other hand, they will practise using a monolingual dictionary or the Internet.

a) Listen and repeat after the speaker.

b) Translate the words in bold into Russian. Work in groups. Use the Internet, your dictionaries.

1.  to  gather

собираться

2.  to hide

прятаться

3.  to reach

достигать, доходить

4.  to  guard a cave

охранять пещеру

5.  to smell

чувствовать запах, чуять

6. threw

бросил(а)

7.  a bone

кость

8.  crawled into the cave

вполз

9. hunt

охотиться

T.: OK. You know the new words and phrases, so pass to the next stage.

5. Первичная проверка освоения нового содержания (установление правильности и осознанности усвоения учебного материала, выявление пробелов, неверных представлений, их коррекция).

Ex. 1 p. 65 WB    To introduce the story.

Ss will practise reading for gist and acting out dialogues between the Dog and the Cat / the Woman and the Dog / The Man and the Woman.

- Read the beginning of the story “The Cat that walked by Himself”. Say who became the First Friend of the Man.

Ss.: Wild Dog

Обучающиеся читают первую часть рассказа, разыгрывают диалоги между Собакой и Котом / Женщиной и Собакой / Мужчиной и Женщиной.

6. Первичное закрепление (обеспечение усвоения новых знаний и способов действий на уровне применения в измененной ситуации).

Ex. 2 p. 66 WB We’ll practice reading for specific information.

T.: Look at the pictures and find the sentences in the text to describe them.                       

     

  

Учащиеся в группах (4 группы) из трёх человек находят в тексте предложения, описывающие сюжет картинки.

T.: Now I’d like some pupils to go to the blackboard. They will read us the sentences which describe the pictures. Well done.

Now it’s time to listen to the conversation. (отрывок взят из “Just-so-stories-003 the cat-that-walked..)                                                                     

We’ll practise listening for specific information.

T.: Listen to the recording and fill in the gaps. You will listen to the text twice.

        “Here comes the first. Wild thing out of the Wild Woods, what do you want?”

         Wild Dog said, “O my Enemy and Wife of my Enemy, what is this that smells so good in the Wild Woods?”

          Then the Woman picked up a roast mutton (1) …. and (2)….. it to Wild Dog, and said, “Wild Thing out of the Wild Woods, taste and try.” Wild Dog ate the bone, and it was more (3)….. than anything he had ever tasted, and he said, “O my Enemy and Wife of my Enemy, give me another.”

           The woman said, “Wild Thing out of the Wild Woods, help my Man to hunt through the day and guard this Cave at night, and I will give you as many roast bones as you need.”

          “Ah!”, said the Cat listening. ‘This is a very wise Woman, but she is not so wise as I am.”

Wild Dog (4) …. into the Cave and laid his head on the Woman’s lap, and said, “O my Friend and Wife of my Friend, I will help Your Man to hunt through the day and at night I (5)……  …….your Cave.”

T.: Everyone evaluates himself/herself. Well, exchange your works and evaluate each other.

7. Динамическая пауза (создание условий для сохранения и укрепления здоровья обучающихся на уроке).

T.: OK. It’s time to have a rest. Alexander and Natalie will show you some movements. Do the same. The pupils repeat their classmates’ movements and sing along with the singer.

Now I’m the king of the swingers        (Учащиеся танцуют рок-н-ролл под танец обезьян из мультфильма                 

Oh, the jungle VIP                                  «Маугли»).

I’ve reached the top and had to stop

And that’s what botherin’me

I wanna be a man, mancub

And stroll right into town

And be just like the other men

I’m tired of monkeyin’ around!

Oh, oobee doo

I wanna be like you          

I wanna walk like you

Talk like you, too

You’ll see it’s true

An ape like me

Can learn to be humen too.

8. Обобщение (обеспечение усвоения предметных ЗУНов и УУД, которые применяются при решении учебной проблемы, поставленной на уроке).

T.: Open your workbooks at page 67 and find ex.6.  You will practice retelling the text from the point of   a) Wild Dog   b) the Wild Cat 

Shall we start with Wild Dog? Use the words from the previous task (listening) and the scheme.

1) bone   2) threw   3) ate   4) delicious 5) crawled 6) will guard

After that we’ll try to find a solution to the problem. What is better for wild animals: the wild or food and cave? You should follow the formula «ПОПС». It’s one of the main requirements.

 - Position     (I think that ……)

-  Reason       (because …..)

-  Example     (for example …..)

-  Result         (Therefore ……...)

T.: Say what the solution is.  

Ss.: Each animal chooses what is better for him.

9. Итоговый контроль усвоения (организация письменной самостоятельной работы по применению новых знаний с самопроверкой по эталону, и те же задания с помощью компьютерного тестирования).

10. Рефлексия учебной деятельности.

- Закончите фразу: Сегодня на уроке я ….

11. Постановка домашнего задания (предоставление возможности выбора учащимся объёма, уровня сложности и формы представления результатов домашнего задания).

29.12.2014 18:16


Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!