Урок английского языка в 5-м классе на тему: «Профессии».
Учитель: Ахмедова Инна Ивановна
Актуальность темы урока:
Профориентационная деятельность является приоритетной в современной системе образования. Данная работа должна проводиться не только в старшей школе, но и в начальном и среднем звене. Детей нужно готовить к выбору профессии заранее. Помимо этого, существует ряд благородных и достойных профессий, которые не пользуются популярностью по разным причинам (учитель, врач, полицейский). И кому, как не педагогам, раскрывать их преимущества.
Цель урока: совершенствовать компетенции разных видов речевой деятельности по теме, а также подготовить и представить флеш-проект о выбранной профессии.
Задачи проекта:
Практические: совершенствовать речевые компетенции по теме: «Профессии»; развивать навыки монологической и диалогической речи, аудирования, чтения.
Развивающие: активизировать творческие способности учащихся, формировать умение работать в команде.
Воспитательные: развивать познавательный интерес к различным профессиям.
Тип урока:
По содержанию: урок-обобщение (урок применения полученных знаний).
По форме: урок-игра (соревнование команд).
Технологии: игровая, групповая, новая информационная (компьютерная) технология коммуникативного обучения иноязычной культуре.
Частные методы и приёмы: беседа, выбор правильного варианта ответа, подбор соответствий, наглядный (использование иллюстраций).
Оборудование: компьютер, колонки, телевизор, мультимедиа-презентация (подготовленная учителем), раздаточный материал.
Оформление кабинета: деление на три команды (каждая команда является представителем определённой профессии).
ПЛАН УРОКА
Организационное начало урока (вступительное слово учителя).
Речевая зарядка (чтение и перевод прилагательных, характеризующих личность).
Сообщение темы урока в форме игры (решение кроссворда).
Аудирование с последующим выполнением заданий по карточке и самопроверкой.
Тренировка в использовании языкового материала по теме «Повторение специальных вопросов».
Диалогическая речь учащихся в группах (скрытый контроль диалогической речи).
Динамическая пауза. (Песня «Профессии»)
Развитие речи: составление рассказа с опорой на визуальную схему.
Подготовка проекта в группах.
Защита проекта (скрытый контроль монологического высказывания).
Подведение итогов урока: домашнее задание, качественные и количественные оценки с обоснованием.
Рефлексия учащихся по итогам урока.
ХОД УРОКА
The beginning of the lesson
Teacher: Good morning, children. Glad to see you.
Pupil: Good morning, teacher, glad to see you, too.
2. Warm-up
Teacher: How are you, Mary?
Pupil: I`m fine, thanks, and you?
Teacher: It’s a fine day today, isn’t it?
Pupil: Yes, it is!.
Guessing of the theme. Pronunciation
Teacher: Let`s guess the theme of our lesson. Look at the board. Listen and repeat after me.
Children repeat and translate the adjectives. They watch the presentation.
Then in groups pupils put them in correct order, write down the theme of the lesson into crossword.
Teacher: These words will help you in your work on projects.
As you can see the theme of the lesson is PROFESSIONS. Today you`ll revise and learn professions, role-play the dialogues, listen to the Jobs Song, and do projects.
And now let`s give names to your teams. Green means teachers. Red means doctors. Yellow means policemen.
Listening
Teacher: Look at the board, read, translate the words. Then listen and choose the right answer.
Pupils circle their answers in the papers, then check each other`s papers and get points for each correct answer.
Teacher: Well, students, thanks for your answers.
Speaking
Teacher: Now let`s look at the board and answer the questions: What does your father/mother do? Where does he/she work?
Pupils give their answers.
Teacher: Well, students, thanks for your answers. These questions will help you to do the following tasks.
Dialogue speech
Teacher: Now you`ll role-play the dialogues.
Pupils do the task and get points.
A physical training minute
Teacher: Well, students, it seems to me you`re a little tired. Let`s have a rest.
Pupils listen to the “Jobs Song” and do the exercises. Pupils repeat the movements after the teacher.
Teacher: Now say which professions you have recognized.
Describing a picture
Teacher: Now let’s look at the computer and read Mary’s story. And this is her project. Read the story, then look at her project.
What can you tell me about this profession?
Pupils give their answers.
Well, students, thanks for your answers.
Doing flash-projects
Teacher: Now it`s your turn to make a project about the profession of your team. Choose pictures and clothes.
Pupils work on the projects. They use adjectives and phrases from the dialogues.
The teacher helps if it is necessary.
Presentation of the projects
The teams present their projects to the class.
The end of the lesson
Teacher: I like your work at the lesson. Your marks are: … Now open your diaries and write your H/T: to write about the profession you like most of all. And now let`s count your points.
The teacher gives the prizes to the children.
Reflection
Teacher: Did you like the lesson? What was most interesting or boring for you?
Students answer the questions.
Teacher: Now stand up, the lesson is over. Good-bye, children.