СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Сборник упражнений

Нажмите, чтобы узнать подробности

Овладение иноязычной речевой компетенцией представляет некоторые трудности не только для  школьников, но и студентов на разных уровнях обучения языка.  Необходимо применять разнообразные педагогические средства, активизирующие смысло-эмоциональную сферу обучаемых, кроме того, важно, чтобы и сам языковой материал, и способы его презентации были интересны и занимательны . Опыт показывает, что только путем заучивания речевых образцов и готовых диалогов нельзя овладеть диалогической речью именно потому, что она ситуативна. Поэтому необходимо учить учащихся и студентов переносу усвоенного материала и его употреблению в другой ситуации. Это можно сделать при помощи речевых упражнений, которые должны быть мотивированны и основаны не только на тематике программы, но и на отдельных ситуациях.

Просмотр содержимого документа
«Сборник упражнений»

Қазақстан Республикасының білім және ғылым министрлігі

Министерство образования и науки Республики Казахстан


Жоғары колледж, Щучинск қаласы.

Высший колледж г. Щучинск








Сборник упражнений

для

развития речевой компетенции студентов.







Выполнила: Еманакова М.Э.







Февраль,2016г.

Овладение иноязычной речевой компетенцией представляет некоторые трудности не только для школьников, но и студентов на разных уровнях обучения языка. Необходимо применять разнообразные педагогические средства, активизирующие смысло-эмоциональную сферу обучаемых, кроме того, важно, чтобы и сам языковой материал, и способы его презентации были интересны и занимательны . Опыт показывает, что только путем заучивания речевых образцов и готовых диалогов нельзя овладеть диалогической речью именно потому, что она ситуативна. Поэтому необходимо учить учащихся и студентов переносу усвоенного материала и его употреблению в другой ситуации. Это можно сделать при помощи речевых упражнений, которые должны быть мотивированны и основаны не только на тематике программы, но и на отдельных ситуациях.

Предлагаю вашему вниманию упражнения для развития навыков диалогической речи студентов 1 - ых курсов.

  1. Дополнить фразы новыми, тематически близкими по смыслу.

Say it in English:

Ex: Wait a minute\a moment, please\ can I put you on hold (on the phone)

Happy New Year!

May I have this disk, please?

Won’t you be in the party?

See you in an hour.

2) Постройте диалог с использованием фраз из скобок , cоответствующих ситуации:

What do you say…?

  1. … when the door bell rings? (Who is here? Come in please)

  2. …when you can’t go with your friend? (I’m sorry. I can’t)

  3. …when you want to know the time? (What time is it?)

  4. …when you don’t remember somebody’s name? (I’m sorry. I’ve forgotten your name)

  5. …when you want to buy something as present? (How much is it? Could you help me with present for my friend?

  6. …when the telephone rings? (Hello! Who is speaking?)

  7. …when you attempt to ask a girl out for the first time? (Do you want to go to a party? Will you go out with me? I’d like to spend more time with you.)

3) В этом задании от студентов требуется определить, какие формулы речевого этикета можно использовать в следующих ситуациях:

1. Introduce your friends to your parents \others.

2. To be grateful for somebody to his\her present.

3. Invite your friends to a party. Ask them to bring the music disk themselves.

4. You are going for sport. Write a plan for organizing it.

5. Say a few words to a person who begins to choose a profession.

4)Возможен вариант и в письменной форме:

Everyone has a card. Please, write your wishes that you want.

5) В задании продуктивного речевого характера от студентов требуется составить диалоги на основе предложенных ситуаций с использованием формул речевого этикета: просьбы, извинения, отказа, благодарности.

Situation A

Invite your friend to get acquainted with your family, you want to show your room.

Situation B

Say a few words to a foreign friend who has arrived in Kazakhstan.

Situation C

Your friend is busy with organizing his working day and needs help.

6) Весьма эффективен также следующий вариант ситуативных упражнений:

Make up short dialogs on the following situations:

Two friends meet after Christmas.

You are sitting with your friend and discuss your leisure time.

You are in a hurry and meet your friends who want to talk about sport competition.

You are planning to go to the party and ask your mother to give you a permission to go there.

See the models:

Situation: You meet a foreign friend and ask him where would he like to go? Why?

A:  Where would you like to go?

O:   I’d like to go to Astana.

A :  Why?

O:   I’d like to go to Astana because it’s a modern city and there are lots of places of interest

O: Where would you like to go in Astana?

A: I want to go to Astana to see the Akhorda to meet the president of Kazakhstan?.

7) Закончите приводимые ниже предложения обращениями, выбранными из предлагаемого списка. Если нет необходимости использовать обращения, пишите рядом с этим предложением слово nothing. Некоторые из списка слов могут быть использованы в нескольких случаях, другие же ни в одном. (Упражнение из разделал профессии)

Приведем три примера:

  1. Department store assistant to a woman customer: Can I help you,…?

Answer: Madam.

  1. Parents to their child: What are you doing,…?

Answer: dear, love, darling.

  1. Railway traveler to a ticket clerk: one ticket to Lancaster, please,…

Answer: nothing

Grandma

Sir

Mum

Mr

Granddad

love

Officer

Caller

Mummy

My friend

Madam

Dad

Viewers

Gentleman

Listeners

Granny

Dear

Mate

Ladies and Gentleman

Your Majesty

Man and women

Daddy

Darling

Grandpa


  1. Child to his or her mother: Can I go out,…?

  2. Telephone operator: Please, hold the line…

  3. Television presenter to people watching at home: Welcome to the Saturday Night Show,…

  4. Child to his or her Grandfather: Thank you for the present ,…

  5. Someone to a bank clerk or librarian: Can you help me,…

  6. Someone making a speech to his audience: I’ll try to be brief,…

  7. Polite shop-assistant to a mate customer: Can I help you,…

  8. Someone to the Queen: Good evening,…

  9. Customer to a shop-assistant: Can I try on this coat,…?

  10. Wife to her husband: you look tired,…

  11. Radio presenter to people at home: Now we have a surprise for you,…

  12. Workman to a man passing by: What’s the time,…?

  13. Policeman to a man who asks for help: Yes,…

  14. Policeman to a woman who asks for help: Yes,…

  15. Someone to a policeman: Excuse me,…

  16. Child to his or her grandmother: here are your glasses,…

  17. Woman shopkeeper in a small, friendly shop to a customer: What would you like,…

  18. Soldier to his commander: Can I go,…?

  19. Child to his or her father: Good night,…

  20. Someone to a stranger in the street: Excuse me,…

8) Fill the gaps in the dialogs.

( обращение к водителю такси)

  • …! …, ….!

  • Yes, … Where to?

  • Take me to the Savoy Hotel,…

  • …, sir.

(случайная встреча со старым знакомым )

  • …, but haven’t we met before?

  • … …, I can’t place you.

  • Last Summer at Brighton.

  • But …, you are Mike. How stupid of me. I … … …, I should have remembered.

( выражение благодарности друзьям )

- … …, John for going to all that trouble for us.

- Don’t …, Peter, … Dorothy. She is the one who did all the running around.

- Well, … …, then, Dorothy. It was very good of you and we’re very grateful.

- … …, Peter, I didn’t mind a bit.


(разговор по телефону)


Mrs Garret: …?

Joey: …. This is Joey Burke speaking. … … speak to Sasha,…?

Mrs G.: … … Sasha! There’s somebody … … … for you.

Sasha: … This is Sasha

Joey: …, Sasha. This is Joey Burke … … New York.

Sasha: …, Joey! … … …?

Joey: I’m fine. How are you doing?

Sasha: …I’m having a great time in Atlanta!


9) Render from Russian into English. Different polite variants are possible.

  1. Я понимаю, у всех есть недостатки.

  2. Но я возмущена отношением вашего сына к занятиям.

  3. Правда, он никогда не блистал в английском.

  4. Вы знаете, учить иностранный язык очень трудно.

  5. На прошлой неделе он пропустил почти все занятия.

  6. И он не сдал ни одного теста.

  7. А перед экзаменом ему не хватило духа прийти и объясниться.

  8. А в письменной работе у него много грубых ошибок.

  9. Возможно, директор даже захочет его исключить.

  10. Мой сын никогда не верил, что у него какие-то проблемы.


10) Render the following dialogs from Russian into English, according to English spoken etiquette.

№1.

Дж. Что насчет чашечки кофе днем, Диана?

Д. Хорошая идея. Где мы встретимся, Джордж?

Дж. Я буду ждать тебя около почты в 4 часа.

Д. Это немного рановато для меня. Сможем ли мы встретиться на полчаса позже?

Дж. Хорошо, мне подходит. Увидимся позже.


№2.

А. Извините, не подскажете, который час?

Б. Извините, но я не слышал, что вы сказали.

А. Я сказал: «Не подскажете, который час?» Мои часы остановились.

Б. Мои тоже, сожалею.

А. Не беспокойтесь, я спрошу у кого-нибудь еще.


№3.


М. Это книга, которую я обещал тебе, Джон.

Дж. Спасибо большое, Мартин. Я буду очень аккуратен. Когда мне ее вернуть?

М. В любое время. Она мне не к спеху.

Дж. Я закончу с ней к следующей неделе. Спасибо еще раз.

№4.

Э. Привет! Кого я вижу?

Б. Так, так! Какой сюрприз!

Э. Я очень рада встретить тебя, Билл. Я думала о тебе.

Б. Это просто прекрасно встретить тебя снова, Энди. Прошло много времени, когда мы были с тобой вместе, не так ли?

Э. Определенно.

Б. Как у тебя идут дела?

Э. хорошо, спасибо. А как у тебя?

Б. Неплохо.

Э. Я надеюсь, что мы встретимся еще, Билл.

Б. Я позвоню тебе, Энди, как только доберусь до телефона.


№5.

- Извините

- Да, что такое?

- Не могли бы вы показать дорогу к станции «Виктория»?



    1. Asking the way.

How can I get to …? (go ahead, first turning, to the right of…, next to …, over there…, round the corner …, at the crossroads…, second turning …, at the end of the street …, walk past …, go straight …, go on …, go ahead …, go up the street …, go down the street …, go along the road …, cross, go as far as …, turn left at the corner, turn right at the corner …, on the corner …, opposite to…).

Find the places on the picture. Read and translate.

1) The café is in Queen Street. 5) The bus station is over there round the corner.

2) The car park is at the end of the street. 6) The hotel is next to the museum.

3) There is a restaurant at the crossroads. 7) The park is to the right of the museum.

4) There is a bank opposite the café. 8) The hospital is on the corner.

Act out the dialogues.

I



— Excuse me.

— Yes?

— Where is the post office, please?

— It's over there.

— Thank you very much.

— That's all right.


II.

— Where can I buy stamps and send a letter?

— You can buy stamps at the post office round the corner.

— Is it far from here?

— No, it's opposite the museum



III.

— Excuse me.

— Yes, can I help you?

— Yes, could you tell me the way to the toy shop?

— It's in Pembroke Street. Cross the street and turn right at the corner.

— Thank you.

IV.

— Excuse me. Is this the right way to the bookshop?

— Yes, it is. Go straight ahead. It's over there.

— Thank you very much.

— Not at all.

V.

— Can you tell me how to get to the market? '•— Well, you can take taxi or a bus.

— How far is it?

— It's about two miles.


VI.

— Can you help me, please? What's the best way to get to this address?

— I think by bus but you can go on foot.

VII.

— Can you tell me where the police station is?

  • Turn right and go straight ahead.

  • Thank you very much

  • That’s all right.



VIII

  • How can I get to the supermarket from here?

  • Go along Queen Street. Turn right. The supermarket is on your left

  • Thank you

  • You are welcome.

IX

  • Excuse me.

  • Yes?

  • Is there a bus station near here?

  • Yes, there is.

  • Is it far?

  • No, it isn’t very far. Go past the post office and turn right into Queen Street.

  • Thank you

  • You are welcome!



Role playing. A stranger and a passer – by.










At Tower Bridge At St. Paul's Cathedral



Ask: Tell:

Where… is turn right at the crossroads

How to get to ... cross the road and go straight on, it is opposite the…

The best way to get to … go straight on, turn right at the corner

How far it is not very far, take the … turning on the left

Which bus you should take take bus N

    1. Студентам представлены ситуации и они должны составить диалоги и обыграть их, используя формы вежливого общения.

  1. Приветствие (Greeting)

  1. Say “Hello” to your English friend.

  2. Say “Hello” to your English teacher.



  1. Знакомство (Acquaintance)

  1. Introduce a new friend to your mother or father.

  2. Introduce your English teacher to Mrs Burke.

  3. Introduce two students to each other.

  1. Прощание (Saying “Good-bye”)

  1. Say “Good-bye” to your history teacher.

  2. Say “Good-bye” to your mother or father.

  3. Say “Good-bye” to your best friend.

  1. Благодарность (Gratitude)

  1. Say “Thank you” to your English friend for his small present for you.

  2. Say “Thank you” to the policeman who explained to you how to get to the downtown.

  1. Поздравления и пожелания (Congratulations and good wishes)

  1. You are at birthday party. Congratulate and give a present to the birthday person.

  2. You are the birthday person. Respond to these congratulation

  1. Сожаления, утешение, сочувствие ( Regret, reassurance)

  1. Your favorite team lost the game. Calm them down.

  2. The parents are reassuring their daughter that she’ll pass the exam

  1. Совет (Advice)

  1. One of you wants to buy tape-recorder. Ask you partner for advice.

  2. One of us wants to sell a bicycle. Ask your partner for advice.






    1. Use understatement to:

  1. express your dislike of some TV programmes;

  2. criticize some recent innovations in the school system;

  3. disagree with your teacher in the subject of getting ready for exams;

  4. describe to a friend of you’re the frame of mind/ state of health of your other acquaintance who feels wretched / is very unhappy / terribly

    1. Возможно и такое упражнение, как подстановочное: на основе изученного правила необходимо подставить в диалоге пропущенные притяжательные местоимения.

Study the table:

my

mine

your

yours

his

his

her

hers

our

ours

your

yours

their

theirs

Fill in possessive pronouns:

1. This is my working plan.

     Is it?

     Yes, it’s  ____.

2.  Is this your laptop, Nick?

     What colour is it? Mine is brown.

      It’s brown, so it’s _____ then.

3. I know this is Peter’s research work.

    Oh, yes, it’s ______.

4. I know this is Mary’s studying programme. Is this her?

    I think it’s ______, but I am not sure.

5. These are our books.

     Are they?

     Oh, yes, they are _____.

6. These are Jane’s and Peter’s sentences. Are these their?

     No, they are not _______.


    1. Также можно использовать следующие упражнения после прочтения небольшого текста на английском языке, например The United Kingdom of Great Britain.


Answer the questions:

 

      1. What is the official name of Great Britain?

      2. What is the famous lake in the world which situated in Wales?


  1. What can you say about the size of the UK?

  2. What can you say about population of GB?

  3. What is the biggest town in the center of England?


Затем учитель дает активные фразы:

What’s the best place in GB?

What is the best place in your native country?

What’s the most interesting place you’ve ever visited?


А теперь обучаемым предлагается работа в парах, с использованием данных в таблице.


In pairs. Student A: you are native

               Student B: you are Englishman


Look at the pictures, ask and answer questions using the table:


What’s the

Funniest film

You’ve ever

Seen?

Most interesting place

Visited?

Most exciting video game

Played?

Best comic

Read?

Best present

Had?


Talk to each other.

A:  Do you like to travel?

B: …

A: What kind of travelling do you like?

B: …

: Have you ever been to GB?

: …

: What’s the best place you’ve ever seen?

: …

: I’ve got its photo; do you want to look at it?

: …

: What do you think of it?

: …

: Do you want to stay for tea?

: …

    1. Известно, что для того, чтобы лучше запомнить то или иное правило, нужно больше тренироваться. Например, чтобы закрепить пройденное грамматическое правило (The Present Perfect), можно предложить обучаемым выполнить следующие задания:

Ask and answer questions:

              Ex.: How long have you played hockey?

                      I’ve been played hockey for 6 years.

1. How long/ be interested/ music

     15 years

2. How long/ live/ London

     10 years

3. How long/ have/ Rolls-Royce

     3 years

4. How long/ be married

     6 months

5. How long/ play /guitar

     14 years

6. How long/ have/ house in Hampstead

      1 year

Complete these sentences:

1. What’s the matter with John?

     He __________ his leg. (break)

2. Where’s Tracy?

     Perhaps she _________ the bus. (miss)

3. ________ he ever _______ to Paris? (be)

     I don’t think so.

4. What’s the most interesting film you  _________ ever _______? (see)

      Ghostbusters.

5. ______ you ________any good books recently? (read)

     Yes, I have read “Promised Land” by Robert B. Parker.

6. How long _________ Eric __________ in London? (live)

     For 2 years

7. Where’s David?

      I don’t know. Perhaps he ________to the library. (go)


In pairsHave you ever done these things? Fill in the column you (yes or no).  Ask you friend questions and fill in the column partner.

Have you ever …?

you

partner

BEEN to   a football                         match/ a rock concert



EATEN   curry/ rabbit



PLAYED   poker/ billiards



BEEN   fishing



SEEN   a giraffe/ a panda



TRAVELLED   by plane/ by ship



         

Лучше всего так строить процесс обучения, чтобы на  уроке было задействовано несколько видов заданий. Это не только активизирует внимание студентов, но и дает возможность отдохнуть, сменив один вид работ другим. Упражнения должны быть интересными, чтобы процесс изучения английского языка не был скучным и монотонным. Для этого можно использовать такие упражнения, как:


    1. Act out the conversation in pairs. Then change the roles.

Student A:                                           Student B:

You meet B at a youth club.                 You are visiting England for the

It’s his first visit to England.                 first time. You are at a youth club.

Say hello, say your name           --------      Say hello, say your name

Ask questions about B’s town   ---------     Answer

Ask if B has been to Windsor    ---------     Answer

Suggest going to Windsor on     ---------   Accept the suggestion then ask

Saturday                                                     about the cost of the journey

Answer. Arrange to meet B at   ----------    Confirm the arrangement and

Wilton Coach Station                                  say goodbye.

Say goodbye.


    1. In groups. Ask and answer questions: what presents did you get for your last birthday/ at Christmas?

       В данном задании возможны любые темы. Учитель сам определяет тему, учитывая знание лексики, определенных грамматических конструкций, готовности к обсуждению. Данное задание дает возможность отдохнуть, отвлечься от основного занятия.


    1. Copy the sentences in both columns. Put the conversation in order. Act it out. In pairs.

Oh, hello. What time is it?                        Not very much. Have you got any

                                                                   Fruit juice?

Really! We’re late. Can you                      Yes, please. I’m quite thirsty.

feed the cat, please?

Would you like lemonade?                          OK. Bye.

Yes me have. There’s some orange             Yes, of course.

juice in the fridge, on the

bottom shelf.

Thanks. See you at half past ten.               Thanks very much.

                                                                    Have a nice time.





The  travel game.

With your teachermake a list of twelve interesting towns in your country.

Then in pairs.

A: choose a town from the  list (ex.: Astana) and ask B a question.

A: Have you been to Astana?

B: Yes, I have.

A: What did you see?

B: I saw the Nazarbaev University there.                           B scores 1 point.


Now B asks A a question about a different town.

B: Have you been to Novgorod?

A: No, I haven’t.                                       0 points.


Тот, кто наберет большее количество очков, будет победителем.


Упражнения для развития речевой компетенции студентов специальности: «техник - технолог», «мастер - технолог».

1) Предварительно перед чтением диалога на доску выписываются ключевые выражения:

Would you like to have lunch?

I want you to try….;

I’ll show you how to make them…;

They taste good;

The food fair is worth visiting…;

It’s a way to advertise their restaurant…;

Do you mind our going to the food fair?

I’ll give you a ride.



Выражения выписаны на одной части доски, на другой – их перевод, причем предложения на русском и английском языках записаны в разбросанном порядке. Часть доски с переводом сначала закрыта, проходит отработка слухопроизносительных навыков – ученики произносят вслед за учителем предложения. Затем открывается вторая часть доски и дается задание: “Match the sentences”.

2. Учитель читает диалог – ребята прослушивают его с опорой только лишь на выражения на доске, с закрытыми диалогами.

3. Учитель просит вкратце рассказать на русском или английском языке (в зависимости от уровня знаний группы) содержание диалога.

4. Вторичное чтение диалога с опорой на текст (учитель читает – студенты повторяют).

5. Упражнения на тренировку выражений на доске. Проводится либо со слов учителя, либо по карточкам, при одновременном переводе структур.

Would you like to have lunch (to visit food fair; to go shopping; to try this food)?

I want you to try peanut butter (jelly sandwich; spicy soup).

I’ll show you how to make them (to write these letters; to cook this dish).

They taste good / delicious / wonderful / bad.

The food fair (this shop; this film; the dish) is worth visiting (seeing; cooking).

It is a way to advertise the restaurant (to cook this dish; to communicate with him; to give out samples for free).



Можно провести это упражнение в опросно-ответной форме, чтобы каждый студент смог проговорить то или иное выражение. Данное упражнение направлено на:

1. преодоление фонетических трудностей, посредством автоматизации слухопроизносительных навыков;

2. усвоение речевых образцов и формул и способов их вариантной части.

6. На каждую парту раздается по карточке с микродиалогами, входящими в состав первой части диалога, где ключевая часть реплик – на русском языке.

- Sasha , would you like позавтракать второй раз? Я хочу , чтобы ты попробовал peanut butter and jelly sandwich and iced tea.

- I  m sorry , but I  ve never heard of ореховом масле и сэндвичах с желе и холодном чае.

- Я покажу тебе как to make them . They are easy to make и у них хороший вкус!



Аналогичным образом разбиваем оставшуюся часть диалога на диалогические единства.

Работа затем проводится над каждым микродиалогом. Ребята сначала читают по ролям, стараясь не смотреть на диалог. На дом задается выучить имеющиеся микродиалоги.

На следующем уроке во время проверки домашнего задания в то время, как одна пара рассказывает диалог, другая его переводит. Затем ребята меняются карточками и учат микродиалоги товарищей.

На третьем уроке ребятам даются вразброс реплики первой части диалога. Задача учеников – составить их в правильном порядке, чтобы получился диалог, и перевести реплики, данные на русском языке.

-Sasha, would you like to have lunch now?

- Я хочу, чтобы ты попробовал ореховое масло, сэндвичи с желе и холодный чай.

- Я покажу как их сделать. Их легко делать и они вкусные.

- And I’d like you to try different American food.

- Я хотел бы, чтобы ты пошел с нами на нашу ежегодную продуктовую ярмарку.

-The food fair is worth visiting.

-What is a food fair?

-«Продуктовая ярмарка» это когда рестораны и кафе выставляют в городе свои киоски и раздают образцы еды бесплатно.

-Why do they give away their food for free?

-Это способ рекламировать свой ресторан или кафе.

-They want people to know what kind of food they have, so that they’ll visit their restaurant.

-Папа, ты не возражаешь если мы пойдем на продуктовую ярмарку?

-Вовсе нет. Я вас подвезу. Ждите меня.

  1. Выучить словарь диалогов 1-3

Заполните пропуски в диалоге 1:



Jones: Is this table …?

Waiter: No, sir. It has been… by telephone. You can sit over there by the …

Turner: All right, then We’ll take this one. Give us the …, please.

……



Ответьте на вопросы:

      1. What do Jones and Turner order to eat?

      2. What do Jones and Turner order to drink?

      3. What do they ask the waiter to bring them after they have had dinner?

      4. How much is the bill?

Выучите диалог 1 наизусть и разыграйте его в паре.

Прочитайте и переведите диалог 2

Переведите следующие предложения на русский язык:

  1. Are we ready to order?

  2. Could you tell us about your specials?

  3. What about the dish of the day?

…….

Переведите следующие предложения на английский язык:

  1. Какое блюдо у вас фирменное?

  2. Наше фирменное блюдо – жареная спаржа.

  3. Я тебя угощу в следующий раз.

…….

Выучить диалог 2 наизусть и разыграть его в паре

Прочитать диалог 3 и вставить недостающие реплики

Waiter: I’d recommend you …

Client: I think…

Waiter: As for drink you can take…


Опишите картинку

  1. What do you see in the picture?

  2. Where is the man sitting?

  3. Who is standing nearby?

  4. What is the waitress holding in her hand?

  5. What will the man ask the waitress about?

  6. What will she answer?


Разыграйте следующую ситуацию.

You have come to a restaurant.

Where will you sit?

What food will you order?

What drinks will you have?

What will you ask for dessert?

What will you ask the waiter?

What will the waiter answer?

How will you pay?


Прочитайте следующие английские пословицы. Сравните их с русскими эквивалентами. В каких ситуациях их можно использовать?

One’s man meat is another man’s poison.

It is no use crying over spilt milk.

You can not sell the cow and drink milk.

Life is not all beer and skittles.


Составьте свой диалог «В ресторане», используя лексику диалогов 1-3 и выражения из Topical Phrasal List.






Учителю рекомендуется использовать на уроках различные виды упражнений с тем, чтобы студенты не уставали от одного и того же вида деятельностиДля этого учителю необходимо и самому придумывать упражнения, упрощая или усложняя предложенные упражнения, комбинируя уже данные диалоги или заменяя задание.

Это поможет улучшить процесс обучения и усвоения изучаемого материала, укрепить основу и развить знания в дальнейшем.

Для того чтобы учащиеся чувствовали себя уверенно, не боялись говорить и практиковаться, пробовать свои силы, учителю лучше начать с легкого материала постепенно усложняя его, то есть идя от простого к сложному.

И только тогда, когда ученик будет уверен в себе и своих знаниях, он без боязни будет вступать в диалог, самостоятельно строить свои собственные предложения, высказывать свои собственные мысли.


СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ:

1). Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам / Г. В. Елизарова. - СПб.: КАРО, 2005. - 80 с.

2). Колкова М. К. Методики обучения иностранным языкам в средней школе / М. К. Колкова. - Спб.: Каро, 2006. - 224 с.

3).Медведева, О.И. Творчество учителя на уроках английского языка: Книга для учителя (из опыта работы) / О.И. Медведева. - М.: Просвещение, 1992. - С. 3-61.

4. Вайсбруд М.Л.   Использование учебно-речевых ситуаций при обучении устной речи  на иностранном языке / Издательство Титул, 2001 C.81
5.
 Соловова Е.Н.  Методика обучения иностранным языкам / Издательство Астрель Москва, 2008 C.177-178
6.
 Перкас С.В.  Повторяемость и вариативность в процессе обучения диалогической речи // Иностранные языки в школе №3 1997, C.21