Муниципальное казенное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа №2» г. Избербаш
«Кь кь – хIярп
ва тIама»
2 класс
Ибрагимова Заира
Магомедсаламовна
Избербаш-2018
Тема:
«Кь кь - хIярп ва тIама».
Дарсла мурад: КIирка хIярп Кь дурхIнази багьахъни; Кь- лебти
дугьби дархьли ирахъес , дучIахъес ва лукIахъес дурхIни
бурсибарни; дарган мезла тIамри ва хIурпри
тикрардарни , кагахъни ; илди декIардира хъес
бучIанти бурсибарни;
ДурхIни пикрибикIахъес бурсибарни , дархьти таманти
жавабти лугахъни; Дарган мезла дурсрачи , вегI акIубти
мер-мусаличи диги имцIабарни.
Дарс гIеббурцути ваяхI: поэтла портрет ,карточкаби, буралаби,
тестани,"Лачин"журнал, дурхIнанала
проектуни, плакат"Дигахъен ва руркъен
нешла мез", проектла доска, проектор.
Дарсла план:
Класс дарсличи хIядурбарни.( Тема ва мурад аргъахъни ).
Фронтальный опрос.
ДекIар-декIарти заданиебачил кIирка хIурпри тикрардарни.
Физминутка.
Сагаси тема кабихьни.
Дарс кагахъни.
Рефлексия.
Хъули хIянчи бедни.
Дарсла башри. 1. Дарс бехIбихьни, илала тема ва мурад аргъахъни.
Учитель:
Салам хIуша дакIибтас
Иш нушала дарсличи,
ГIурра халаси салам
ХIушаб диштIати чатIнас!
Ученикуни: Салам!
Нуша - разити дурхIни, Нуша - сакIубти дурхIни,
Дахъал гъай хIейгахъехIе: ХIядур!- или ибхIели, Мурталра хIядуртира!-
или жаваб лугехIе.
Учитель: Кадиирая. ИшбархIи нушала дарган мезла дарс саби. Нушани ил дурабуркIехIе цабара гIядатла ахIенси тяхIярли. Слайд №1,2
2. Фронтальный опросличил даргала алфавит тикрарбарни.
Учитель: Бурая гьари чум хIярп лера даргала алфавитлизир? Сегъунти дирара хIурпри ? Чум сари абхьибти хIярп даргала алфавитлизир? Сен абхьибти или дикIутира? Чум сари кьяпIти ?Урус мезлизир чум сари ? ГIур сегъунти хIурпри лера дарган мезлизир урус мезлизир агарти ? Сен кIиркаби или дикIутира ? Сегъунти элементуни лера? (ДурхIнани суалтас жавабти луга).
ТикрардирехIе нушани делчIунти кIирка хIурпри. (суратуназир чедиахъулра , дурхIнани илди дуру)
3. ДекIар–декIарти заданиебачил кIирка хIурприкагахъни.
Учитель: БелкIеная тетрадунази число ва классла хIянчи.
Декабрьла вецIну авра . Классла хIянчи. Учитель: БехIбирхьехIе нушала хIянчи. КIирка хIурпри кадатирая.
Карточка №1 Дарган мезла ва урус мезла дугьби цугдуцая.
4. Физминутка:
5.Сагаси тема кабихьни.
Суратуни хIердарни . Слайдличир мицIирагла суратуни. . Кьял, мукьара, кьядга,
Учитель: Се сари суратлизирти ?
Ученик: МицIираг.
Учитель: Сегъунти дирара мицIираг ?
Ученик: ДугIла ва хъа мицIираг.
Учитель: Сегъунти мицIираглис хъа дикIулра?
Ученик:Хъулир хIердирути сари хъа мицIираг.
Учитель: ДугIла мицIираг сегъунти ?
Ученик: ВацIализир хIердирар , илди адамтачи чедулхъан.
Учитель: ГIур сегъунти мицIираг даладая хIушани ?
Ученикуни: БецI , синка , бугъа , къача , гурда, гIяра, урчи , хя, жита ва ц. ( ДурхIнала проектуни чедаахъес ).
Учитель: Сегъуна пайда леба нушаб мицIираглизибад?
Ученикуни: Мазали бала луга. Кьяй ниъ луга. Хяли хъали балтахъу. Житали ваца бурцу.
Учитель: ЧардулхъехIе нуша. Сегъуна хIярп леба ишди дугьбазиб кIирка.Ученик: Кькь- хIярп леб.
Учитель: Кь - хIярпличила сари нушала ишбархIила гъай.
Дарсла тема саби :"Кь кь - хIярп ва тIама". Сегъунти элементуназибад цалабикили иш хIярп ?
Ученик: К - хIярплизибад ва кIантIиси ишарализибад. ( доскаличиб лукIулра)
Учитель: Къяй бицIахъая . Абхьая жузи бяхI 43. БучIехIе Р. Рашидовла назму "Кьанти гIебшнила макьамти " (сурат чебиахъулра иличила бурулра) . ДурхIнази назму бучIахъулра.
Учитель: Се ибси гIебшни ибси ?Селичила бурули назмулизиб ?
Ученик: Осень.
Учитель:ГIебшнила аргъличила бурая. (2-3предложения) (ГIебшни аргъ бугIярли бирар. Забли урзар. Чярт дирар . Галгубачирти кIари кадиркур. Чякни ванати улкнази аркьян . ЦIедеш дукьар.)
Учитель: БусягIят сегъуна манзил саби нушала ?
Ученик: Яни .
Учитель: Сегъуна аргъ яни? Се бирара янила замана? (ДурхIнала проектуни чедаахъес). (Янила замана дяхIи бирар. Авлахъуни цIуба дяхIили кIапкадиру. Галгуби чIянкIдирар. БиштIати разибиркур. Илди гъяймачиб кабулхъан. )
Учитель: Даргая ишар кь- хIярпличилти дугьби ва мягIна баянбарая.(ДурхIнани дургу ).
Учитель: ДелкIеная сагати дугьби Кьанти- поздние КьяпIи -дымоход. Макьамти - мелодии.
Учитель: Карточка№2 Слайд №13. Суратунала мерлар гIягIнити дугьби кадатирая. Дугьби удирти суратуназир лер. Цала цали ахтардидарая.
6. Дарс кагахъни. Учитель:БелкIеная хIянчи 55. (Доскаличиббиру ) а) Сагаси- буркьа , жявли - кьанни, аркьуси - лявкьуси, узуси - акьуси. Чили пикрибиру предложение.
Карточка№2
Учитель: б) ИрзехIе кроссворд . Слайд №15, 16.
Учитель: в) "Дев бучая ".Цаибил къяйли иш дев бучая . КьяпIти КIиибил къяйли иш дев бучая .Кьиркьир
Учитель: Сегъуна хIярпличила гъайдикIули калунра нуша? Абхьибсив кьяпIсив ил хIярп ? Чум элементлизибад цалабикили ?
7. Рефлексия. Слайд №17, 18.
8. Хъули хIянчи бедни.
Учитель: Молодцы ! ИшбархIи дарсличиб лебилра ункъли бузи. Лебтасалра нуни шула кьиматуни кадалтулра."Дарган мез дални-гьарил дарганна чебла саби". Слайд№31. АхIерти дурхIни, хIушанира хъуммартидая дарган мез. ГъайдикIеная нешла мезли. Илди хIедални вегIла игъбарагардеш саби. Учитель: Хъули хIянчи лерилра делчIунти тикрардарес. ХIянчи 54. ГIяхIли калена! Слайд №19, 20.