СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

"Койташ" - челядьлы рытпук.

Категория: Внеурочка

Нажмите, чтобы узнать подробности

Внеклассное мероприятие для учащихся 6-7 классов.

Просмотр содержимого документа
«"Койташ" - челядьлы рытпук.»

Койташ

(12-15 арöса челядьлöн гаж)

Сценарий лӧсьӧдысь – коми кыв да литература велӧдысь Уляшева Т.В., музыкальнӧй веськӧдлысь Осипова И.Н.



Мог:

- тöдмöдны челядьöс коми йöзлöн важ оласногöн, сьыланкывъясöн, нöдкывъясöн, рöштвоса ворсöмъясöн, гажöдчöмъясöн;

- сибöдны челядьöс коми культураö, кыпöдны налысь аскылöмсö;

- ёнмöдны 5-7 классъяс костын ёртасьöм.


Гöгöрвоöдöм:

Медым öтувтны 5-7 классъяс, вöлi лöсьöдöма тайö гажсö. Гажыс кутчысис 7а да 7б класса велöдчысьяс вылын. Найö зэв кывкутöмöн босьтчисны дасьтысян уджö: велöдiсны кывъяс, корсьысисны, дасьтiсны костюмъяс, паличьяс, юасисны олöма йöзлысь (пöль-пöчыслысь) ворсöмъяс. 5 да 6 классъяс велöдiсны важ коми сьыланкывъяс, висьтавлiсны да ворсiсны коми музыкальнöй инструметъясöн. Гажсö нуöдöмын отсасис музыка велöдысь Осипова Ираида Николаевна.























Важ коми керка. Лабич вылын пукалöны нывъяс.

- Да, олöмыс водзö мунö, овлö и гажтöм, и долыд. Мый сöмын оз паныдасьлы олöмад. Миян коми войтыр кужлöмны, майбыр, уджавны и гажöдчыны, серавны и бöрдöдчыны.

- А кыдзи Ен праздникъястö пасйывлöмаöсь! Бабöй висьтавліс, да сэтшöм забеднö лои. Мыйла ме сійö кадö эг овлы?

- Кутшöм нö эськö Ен праздникъяс?

- Быд сикас. Ыджыд лун и Трöича, Благöвещенньö и Вöзнесенньö, а медся ёна Рöштво.

- Но талун тай абу некутшöм праздник-а. Мамöяс пес керавны мунісны да, кöть асылöдзыс гажöдчам.

- Вайö «Алöй ленточкатö» сьыламöй.


Сьыланкыв.


- Менам мыйкö ускöй луддзис. Мый водзö бара?

- Гöстинеч либö ваясны.

- Кывлінныд, паньыд кö усьö - кодкö тэрмасьö.

- А ме тöда, мый выль керкаö медводз колö каньöс лэдзны.

-Ылі туйö мунігöн бергöдчыны оз позь.

- А ме тöда, мый несйöдас кö – казьтылöны.

- Мый лоö, ки пыдöсыд кö лудö?

- Чолöмасян, сьöм сетасны (ставöн).


Кылö гольöдчöм, сьылöмöн пырöны нывъяс.


«Пачö, пачö, лом, лом».


- Видза оланныд!

- Пырöй, пырöй! Прöйдитöй, шойччöй, тшöтш гажöдчамöй.

- Важöн гöсьтъясöс паныдавлісны чöскыд сурöн, а ме тіянöс чöсмöдла кöдзыд ырöшöн.

Яндöваысь сьöрсьöн-бöрсьöн юöны.

- Аттьö чöскыд ырöшсьыд. Сэсся «Гöра йылын оз выйым» сьыламöй.


Сьыланкыв.


Кылö гольöдчöм , пырöны маска зонъяс. Найö заводитöны повзьöдлыны нывъясöс. Нывъяс сералöны, чирзöны. Недыр дурöм бöрын пöрччöны маскаяссö.

Зон: Мый нö? Повзинныд?

Ныв (збоя): Повзям, дерт. Тöдам öд, мый ті дуранныд.

Ныв: Мыйла нö паличсö вайинныд?

Зон: Зонъяскöд кыскасьыштны кöсъям.

Ныв: Вай, Пашö, тэ йылысь сьылыштам.


«Пашö пиö, чеччы жö, чеччы»


Ныв: ворсам, гажöдчам, а керка олысяйывсьыд и вунöдім. Эгö чöсмöдлöй сійöс. Олысяыд öд керка видзö, тыр-бур олöм кöзяевалы сетö.

Ныв: вайö пуктамöй пач дорас няньсö, сов да юмов ва.

Ныв: Гöбöч Айка, петав,петав,

Нянь дінö да сов дінö,

Кöдзыд юмов ва дінö.


Ставöн: Гöбöч Айка, петав,петав.


Пач сайысь петö олыся.


ГА: Тан ме, тан.

Ныв: Видза олан, ГА! Миян дорö петін кö, гашкö, тшöтш, ворсыштам!

Г.А.: А мый? Ворсыштам, дерт!

Зон: Вай миянкöд паличöн кыскасьыштам.

Заводитöны кыскасьны, кылö гажа музыка.

Г.А.: Да… ассьыныд ёнлунтö ті петкöдлінныд. А öні ті сэсся юрнытö жуглыштöй. Ме тіянлы нöдышта.


Нöдкывъяс.


Ныв: Ок и мудер жö тэ, Гöбöч Айка. А öні тэ неуна шойччышт. Том йöзыс со йöктыштны да сьылыштны кöсйöны.


Йöктöны да сьылöны. «Вотысьöй да вотысьöй».


Г.А.: Меным зэв ёна «Руй-руй» кажитчö. Вай кужанныд кö, сьылыштöй.

Сьылöны.


Г.А.: Но-но. Сэтшöм лöсьыда йöктанныд да сьыланныд, сьöлöмöй бурмис да лов вылын лои сэтшöм лöсьыд. Аттьö, мый энö вунöдöй да коринныд. Ме муна, колö керка-карта дöзьöритны, мед ставыс вöлі тыр-бур лада. А ті водзö гажöдчöй, лöсьыда олöй. Мöдысь на корлöй.

Ныв: Мун мирöн да видз миянöс лёкысь да омöльысь. Нывъяс, зонъяс, вайö колльöдам Гöбöч Айкасö гажаа.

Ныв: Частушкаяс!


Нывъяс сьылöны частушкаяс.


Ныв: Вайö сэсся «Гизь-гизьысь» ворсамöй.

Ныв: Код нö вöдитас? Вайö ме лыддя. Öтик-мöтик, кык-мык, куим-муим, нёль-моль, вит-мит, квайт-майт, сизим-мизим, кöкъямыс-мöкъямыс, öкмыс-мöкмыс, дас-пас, киссис ставнас пес чипас.

Ворсöны. Гизь-гизь горания

И батюшки Еремей

Братцы купечки

Сöтрöчина-мöтрöчина

Дуалей-давалей

Тупкалöй-тапкалöй

Тöдмалöй код водзын

Дзин-дзин-дзин.

Ныв: Зонъяс, асланыд ворсанторъясöн ошйысьыштöй.


Зонъяс петкöдлöны да висьталöны коми ворсанторъяс йылысь. Сьылöны «Козйö, козйö»



Ныв: Абу на гортö мунан кад? Дыр нин олім да.

Ныв: Но ещö öти сьыланкыв сьыламöй нин да вöлись разöдчамöй.


Сьыланкыв «Ме гуляйті лун да вой»

Сьылöм бöрын муналöны. Петігмозыс аттьöалöны кöзяеваöс.


Ныв: аддзысьлытöдз! Мöдысь на волöй.






Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!