СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока по английскому языку "Make a meal of it".

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по английскому языку "Make a meal of it".»

Комитет по образованию

Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение

педагогический колледж № 1 им. Н.А. Некрасова Санкт-Петербурга

(Некрасовский педколледж № 1)





МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

ПРАКТИЧЕСКИЙ КУРС ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА





Проект урока по английскому языку в 4 классе, посвящённый использованию ситуаций в обучении говорению при изучении темы «Make a meal of it»







Выполнила:

Романова Алёна Игоревна

Специальность:

44.02.02 Преподавание в начальных классах









Санкт-Петербург

2019

Технологическая карта урока

Предмет: английский язык

Класс: 4

Тема: «Make a meal of it»

Тип урока: получение новых знаний

Цель: введение новой лексики по теме «Еда» (упаковки) в ходе говорения; закрепление лексики по теме «Еда» (названия некоторых продуктов) и местоимений, употребляемых с продуктами (much, many, a lot of) в ходе говорения;

Планируемые результаты

Предметные

Метапредметные

Личностные

Знать: лексику по теме «Еда» (упаковки еды, названия продуктов), местоимения, употребляемые с продуктами (much,many,a lot of).

Регулятивные

  1. Умение учиться и способность к организации своей деятельности (планированию, контролю, оценке);

  2. Способность принимать, сохранять цели и следовать им в учебной деятельности; понимание и принятие учебной задачи, поставленной учителем;

  3. Умение контролировать процесс и результаты своей деятельности.

  1. Формирование мотивации учения, положительного отношения к еде; адекватного содержательного представления о еде;

  2. «Какое значение, смысл имеет для меня еда», уметь находить ответ на этот вопрос через внутреннюю рефлексию.

Понимать: как употреблять местоимения с названиями продуктов, от чего зависит выбор местоимения; к каким продуктам необходимо применять названия упаковок.

Применять (уметь): употреблять в своей речи лексику по теме «Еда» (упаковка еды, названия продуктов), употреблять местоимения с названиями продуктов

Познавательные

  1. Развитие познавательной инициативы (умение задавать вопросы, участвовать в учебном сотрудничестве; выбор наиболее эффективных способов решения задач в зависимости от конкретных условий).

  2. Умение логически рассуждать.

  3. Умение создавать структуры взаимосвязей смысловых единиц текста (выбор и организация элементов информации).

Анализ: звукового материала с целью выделения новой лексики (упаковки продуктов), задания с целью их успешного выполнения

Синтез: составление диалога в парах с применением своих знаний по теме «Еда»

Коммуникативные

  1. Умение работать в парах, договариваться между собой.

  2. Умение формулировать своё высказывание в устной форме (построение монолога и диалога).

  3. Формирование коммуникативной компетенции в общении и сотрудничестве со сверстниками.

Оценка: своих знаний по теме «Еда» в ходе выполнения заданий на уроке

Лексика по теме урока: food, a tin of beans, a bottle of Coke, a loaf of bread, a carton of milk, a packet of biscuit, a jar of jam, a bar of chocolate, a kilo of potatoes, pound, pence, much, many, a lot of.

Технологии (методы): здоровьесберегающее обучение, интерактивные технологии, коммуникативно-ориентированного обучения, развивающего обучения, игровые технологии.

Ресурсы урока:

Для учителя: учебник, презентация, карточки на доску (разрезанные фразы «a tin of beans, a bottle of Coke, a loaf of bread, a carton of milk, a packet of biscuit, a jar of jam, a bar of chocolate, a kilo of potatoes», план построения диалога), раздаточный материал (листы для выполнения заданий).

Для учащихся: учебник, листы для выполнения заданий (на этапах актуализации знаний и закрепления знаний), письменные принадлежности.


Ход урока

Содержание деятельности учителя

Содержание деятельности учащихся

1.Организационный момент (1 мин)

Good morning, children! I’m glad to see you. Sit down, please. Let's begin our lesson. How are you? And you?

Tell me, please, what date is it today? What day of the week is it today?

What's the weather like today?

Who is absent?

Good morning, teacher! Fine, thanks.

Today is …


2.Постановка учебной цели и формулирование цели урока (4 мин)

At this lesson we will speak about something interesting. Do you want to learn about what?

Now I will give you the crossword. To know the theme of our lesson, you should try to do this crossword (work in pairs). What is the topic of our lesson today?

Yes, you are right. Today we are going to speak about food. Our theme: “Make a meal of it”. So, what should we do today? What is the aim of our lesson today?

I hope you are ready to work hard at our lesson. I believe the lesson will be interesting for you and you’ll enjoy it. Today, guys, we will have a very exciting and useful lesson. We will learn a lot about the products, as well as what they can be stored. We will listen and perform a variety of tasks and, of course, go to the store!

Yes, of course.



Food.


We should learn the new words ….

-to do the crossword

-to have a talk

-to make up dialogues

-to do exercises

-to write

-to learn new words

3.Фонетическая зарядка (4 мин)

But first I want you to do phonetic exercises. Let’s train our tongue. Repeat the sounds [i:], [ai]. Listen to me

I like hotdogs

I like beans,

I like eating in my jeans.

I like french fries

I like ham

I like eating in my jams.

Children first repeat after the teacher, then they read the poem (repeat 3-5 times)





4.Повторение изученного материала (3 мин)

At last lesson we repeated the new phrases, the questions how many, how much. Now I will give you sheets of paper with sentences. You need to insert the missing words: how much, how many. I give you 3 minutes to work.

(children read sentences in a chain and explain the choice of words)

1. How many tomatoes are there?

2. How much milk do you want?

3. How many potatoes have we got?

4. How many oranges are there in the bag?

5. How much bread is there on the table?

6. How much butter is there in the fridge?

5.Объяснение нового материала (22 мин)

Now please answer my questions (questions are written on the blackboard)

  1. What is your favourite food?

  2. Do you like milk, meat?

  3. What do you usually eat for breakfast?

  4. Do you like shopping?

Now we are ready to continue. Очень часто, когда мы приходим в магазин, мы говорим не просто можно хлеба, а булку хлеба, не просто молока, а пакет или бутылку молока, так как это будет по-английски? Open your books at page 46 ex.1. Now listen the words and repeat.

Ok, translate these combinations of words.

Now I say the beginning of phrase, and you its continue. When doing the task you will help phrases from the textbook.

The same task we will do at the blackboard. The task is connecting the words to get the phrase.

And now let’s learn some information about British money. Look at the book, find information about British money. £1 = one pound; 85p = eighty-five pence; £1.20 = one pound twenty pence

How much is a packet of biscuit? How much is a carton of milk? (работа с иллюстрациями в учебнике)

Физминутка

Hands on the head

Hands on the hips

Hands on the table

Hands like this

Hands on the shoulders

Hands up and down

Hands behind the head

And sit down.


And now I think it’s time to go to the supermarket. There’s a lot of food here. Firstly I will be a shop-assistant and somebody is a customer. Work in pairs, one of the pair – a shop-assistant, the other - the customer. An example of phrases that will help you in building a dialogue on the blackboard:

-Good afternoon. Welcome to our shop. Can I help you?

-Good afternoon. Yes, of course. Can I have …?

-Yes. That’s …, please.

-Take the money.

-Thank you. Good bye.

-Good bye.

Once you've spoken your dialogue, you change roles.

Pupils answer the questions.

For example: My favourite food is chocolate. I like milk, but don’t like meat. I usually eat for breakfast porridge and sandwich with cheese. I like shopping.






Children listen, repeat chorus.


A few pupils translate phrase.

Children perform tasks, respond in chorus and individually.


Several pupils go to the blackboard and perform the task.






A packet of biscuits is one pound nine pounds. A carton of milk is ninety five pounds.












Children go to the blackboard and make a dialogue with the teacher. Then each pair makes a dialogue independently, the teacher approaches each pair and corrects. Several pairs present their dialogues.

Example of a dialogue:

-Good afternoon. Welcome to our shop. Can I help you?

-Good afternoon. Yes, of course. Can I have a bar of chocolate?

-Yes. That’s one pound fifteen pence, please.

-Take the money.

-Thank you. Good bye.

-Good bye.

6.Закрепление изученного материала (7 мин)

Now we will repeat the countable and uncountable nouns in the form of a small game. If I say a countable noun, please sit down. If I say an uncountable noun, please, stand up!

Butter…

Lemon…

Cheese…

Sugar…

Pineapple…

Thanks, fine.

The last task for today is a control task. The last task for today is a control task. You are given 5 sentences. You need to underline the word that you think is correct in the sentence. To complete the task I give you 4 minutes.

The control task:

  1. There are a lot of/much tomatoes in the salad.

  2. Do we need a packet/a jar of biscuits?

  3. There aren’t much/many eggs in the fridge.

  4. Do we need a carton/a bottle of Coke?

  5. Have you got much/many apples?

Pupils train designs much, many in the course of the game.

Butter - stand up.

Lemon – sit down.

Cheese – stand up.

Sugar – stand up.

Pineapple – sit down.




Children perform control tasks on pieces of paper.

The control task (answers):

  1. There are a lot of/much tomatoes in the salad.

  2. Do we need a packet/a jar of biscuits?

  3. There aren’t much/many eggs in the fridge.

  4. Do we need a carton/a bottle of Coke?

  5. Have you got much/many apples?


7.Подведение итогов. Рефлексия (4 мин)

Our lesson is coming to the end. You worked very hard. Let us sum up all together what new information we have learnt today? Your marks for the lesson….

I ask you fill in your cards about our lesson, please. Let’s write down cross “x”. Choose, what can you do well, and what can’t and draw the smile, like or don`t like the lesson.



Thank you for the lesson! See you next time! Good bye!

Ученики записывают домашнее задание, затем оценивают свои результаты на уроке.

Tasks

I can do it

I can’t do it

Guess the crossword



Read a poem



Work out the sounds



Make a dialogue



Work actively



Do control task



Your smiley –

Good bye, teacher!



Список литературы

  1. Абашина В.В. Конспект открытого урока с использованием новых образовательных технологий [Электронный ресурс] - Режим доступа: http://uchitelya.com/angliyskiy-yazyk/65079-konspekt-otkrytogo-uroka-make-a-meal-of-it-4-klass.html

  2. Быкова Н.И. Английский язык. 4 класс: учебник для общеобразовательных организаций/[Н.И.Быкова, Дж.Дули, М.Д.Поспелова, В.Эванс];-9-е изд. – М.: Express Publishing : Просвещение, 2015. – 184 с.

  3. Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: Базовый курс лекций. М.: Просвещение, 2010. - 238 с.



1