The theme: | Two capital cities |
The aim: | Формирование лингвострановедческих знаний |
Tasks: | Обучающая: формировать и развивать коммуникативные умения учащихся на основе языковых и социокультурных знаний, навыков; уметь воспринимать на слух и понимать краткие сообщения по теме «Достопримечательности»; учить работать с текстом (чтение, перевод, анализ текста) Развивающая: развивать воображение, умение работать в группе, способность осуществлять продуктивные речевые действия. обобщить и углубить лингвострановедческий материал по теме «Достопримечательности города»; Воспитательная: формировать у учащихся уважение к культуре и народу страны изучаемого языка и своего народа; воспитывать умение четко организовать самостоятельную и групповую работу. |
Vocabulary: | Capital, Great Britain, tower, clock, high |
Grammar: | Construction there is/are |
Procedure: |
Part of lesson: | Type of activities: | |
Org.moment: Greeting, report on duty, speaking about mood | Frontal, individual (говорение) | -Good morning, children! -Sit down! -How are you? (слайд 2) Please, ask …how is she/he? -Say to me, please, what date is it today? What day is it today? |
Phonetic drill: | Frontal (восприятие теста на слух, работа над произношением) | Скажите, ребята, как мы поприветствовали друг друга? Какие слова-приветствия вы еще знаете? (hi, hello, good afternoon/evening) Now we remember the song “Good morning” Good morning! The best to you this morning! How are you? I hope you’re felling fine And happy all the time! |
Checking up h/w: | Individual (активизация словарного запаса) «Мозговой штурм» | -Тема наших предыдущих уроков былa “City”. What does this word mean in Russian? Translate it! -Какие ассоциации у вас возникают при слове «Город»? -Remember the words from the last lesson! Unscramble the words! Give the translation! 1)itcy 2)irevr 3)meumus 4)haetetr 5)qurase 6)apkr 7)talhospi 8)inemac 9)ankb -Check up together! Translate into Russian and Kazakh! (слайд 3) 1)itcy-city-город-қала 2)irevr-river-река.-өзен 3)meumus-museum-музей-мұражай 4)haetetr-theatre-театр-театр 5)qurase-square-сквер-гүлзар 6)apkr-park-парк-парк 7)talhospi-hospital-больница-аурухана 8)inemac-cinema-кинотеатр-кинотеатр 9)ankb-bank-банк-банк -And now find the words: nasAta, noLnod! Well done, it’s right! The top of our lesson is “Two capital cities- Astana and London” (слайд 4) Целью и задачами нашего урока, ребята, являются знакомство и сравнение двух столиц. (слайд 5) |
Introduction of new words: | | -But before working we learn the new words. - Open your copybooks and write down new words! (слайд 6) -Guess the meanings of words! Астана- … (capital) Казахстана. Лондон –столица … (Great Britain). На стене висят … (clock). Рядом с нашей школой находится водонапорная… (tower). Она … (high). |
Listening: | Frontal: | Стр 46 упр 1 Now we work with the text “Astana”. Listen to attentively! Then translate the text. -listening, translation into Russian (track 32)- a half of the text Children! Look at the board. There is a presentation about our capital Astana. (Presentation+Song) (слайд 7-17) Любоваться видами нашей юной столицы можно бесконечно долго. В нашей школьной библиотеке имеются различные книги об Астане, представленные на нашей мини-выставке. Прошу обратить внимание на «Астана, озаренная солнцем», это проект учащихся об истории и достопримечательностях этого города, очень красочный и занимательный. |
Reading: | In groups, individual | Стр 42 упр 1 Now we work with the text “London”! Listen to, then read and translate!(прослушивание, просмотровое чтение;чтение вслух, перевод) Look at the board.There is a presentation about the capital of Great Britain London. Presentation+Song from 1: 35 min (слайд 18-25) Лондон –очень древний и интересный город.С более подробной информацией о нем вы познакомитесь на следующих уроках. |
Speaking: | In groups | Стр 47 упр 2 Answer the questions! The 1st group: -Is Astana a big city? Yes, it is.Astana is a big city. -Is there an aquarium in Astana?Yes, there is.There is an aquarium in Astana. -Is there Big Ben in Astana? No, it is’t!It is in London The 2nd group: -Are there any museums in Astana?Yes, there are. There are many museums in Astana.(Музей Первого Президента, Музей современного искусства, Музей С.Сейфуллина, Этно-мемориальный комплекс «Атамекен») -Is there a river in London? Yes, there is. It is the Thames. -Is there the Khan Shatyr in London? No, it is’t. It is in Astana. |
Writing: | In grops: “Карусель” | Заполни таблицу! | Astana | London | Country | Kazakhstan | | Symbol | | Big Ben | River | | The Thames | Interesting places | The Aquarium The Khan Shatyr Akorda | | Head of the country | | The Queen Elizabeth II | Ребята, при ответе вслух используйте конструкцию It is… |
In addition: writing | individual test | Ex.1 p.40 circle the correct answer 1.London is the capital of … a)Kazakhstan b)Great Britian 2.The Bayterek is in … a)Astana b)London 3.Big Ben is very big … a)palace b)clock 4.The Thames River is in … a)Astana b)London 5.London is a very …city. A)small b)big 6.The Khan Shatyr is in … a)Astana b)London |
Preparing to h/w : Writing: | Individual | Стр 40 упр 2 capital clock Palace tower pictures | 1)Buckingham Palace is in London. 2)London is the____ of Great Britain. 3)Many people visit Big Ben and take ____of it. 4)Big Ben is a high ___with a very big ___. |
Reflection: | frontal | Наш урок подходит к концу. Что сегодня нового вы узнали? О чем вы могли бы рассказать своим родителям дома после нашего урока? Перед вами лежат смайлики: -зеленые -«отлично» -желтые –«хорошо» -красные-«удовлетворительно» Пожалуйста, оцените наш урок и свою работу! |
Marks: | | I hope the lesson was interesting for you. The marks for the lesson are… Stand up! The lesson is over! See you next week! Good bye! |
перевод Д. Бродского