СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока "The profession of a reporter"

Нажмите, чтобы узнать подробности

ТЕМА:  Профессия – репортер.(The profession of a reporter)

ТИП УРОКА: комбинированный

ФОРМА УРОКА: урок – обмен мнениями

ЦЕЛЬ УРОКА: Развивать иноязычную коммуникативную компетенцию.

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока "The profession of a reporter"»

ТЕМА: Профессия – репортер.(The profession of a reporter)

ТИП УРОКА: комбинированный

ФОРМА УРОКА: урок – обмен мнениями

ЦЕЛЬ УРОКА: Развивать иноязычную коммуникативную компетенцию.

Задачи:.

Образовательная : познакомить учащихся с особенностями работы журналиста, дать понятие политкорректности, активизировать известную лексику по теме в речи; развивать навыки просмотрового чтения, употреблять в речи местоимений "whenever", "whatever" и т. д.; развивать навыки диалогической речи.

Развивающая: формировать у учащихся способность использования новой информации, умение конструировать ментальные представления.

Воспитательная цель: воспитывать уважение к работе репортера.

Учебно-коммуникативные задачи:

читать текст с целью извлечения конкретной информации;

расспросить одноклассника о его отношении к профессии телеведущего;

обсудить с одноклассниками, насколько опасна профессия журналиста.

Оснащение урока:

учебник английского языка для 8 класса общеобразовательных учреждений “Enjoy English” (М.З. Биболетова, Н.Н. Трубанева)

рабочая тетрадь

фотографии из газет и журналов

видео

ОБОРУДОВАНИЕ К УРОКУ:

ТСО: Компьютер, мультимедийный проектор.

РАЗДАТОЧНЫЙ МАТЕРИАЛ: карточки со словами для характеристики профессии репортера, индивидуальные карточки.

ПРОГРАМНОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ: Microsoft Power Point.

Ход урока


Организационный момент ( 1m.) Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся


— Good morning, my dear friends. Let s start our work. Who is on duty today? Who is absent today? How are you? What is the date? Are you ready to our lesson? At last lesson we spoke about Mass Media we discussed different newspapers, magazines, we listened the dialogue between two pupils. And today we are going to learn new words and expressions, practice new vocabulary, ask and answer some questions, read the text and discuss the information.

_II. Введение в тему урока (3m.) Look at the screen and watch the video. Now tell me please what we are going to talk about? About whom will we talk today? (Заставка передачи НТВ «Профессия-репортер») –ученики дают свои ответы). P1P2P3

We are going to talk about a job of a reporter. And the topic of our discussion is “ Is being a reporter a dangerous job?”( слайд 4)

T: you are right

Teacher: What associations do you have when you hear the word REPORTER? Write your association on the board in one word! (А какие ассоциации возникают у вас со словом РЕПОРТЕР)? (на доске вертикально написано слово REPORTER, учащиеся выходят к доске и записывают слова-ассоциации, начинающиеся с первой буквы слова репортер Например:

Romantic
Energetic
Popular
Optimism
Risk
TV
Education
Radio

Расширение лексического запаса (7m.)

Teacher: All of you have different associations with this word but what is a reporter? What does he do? (У каждого из вас возникают разные ассоциации со словом репортер, а кто такой репортер, чем он занимается (дети высказывают свои мнения).

Students: A reporter works on TV. He or she tells us about important news. They inform us.

Teacher: Let’s check our guessings. Look at the screen. The Longman dictionary gives the following definition of the word REPORTER (А вот как дается определение РЕПОРTЕР словаря Логман)- reporter [countable]- someone whose job is to write about news events for a newspaper, or to tell people about them on television or on the radio.(учащиеся читают определение с экрана).(слайд 5)

Teacher: We are right, aren’t we?

It is high time to discuss reporter `s personal traits. You have a lists of adjectives on your tables. Let`s read them and translate. Pay attention on your pronunciation. .

( hardworking, reliable, talented, energetic, active, responsible, skilful, strong-willed, adventurous, admirable, confident, honest, optimistic, qualified, educated, well-known, curious, romantic, sensible, tolerant, cynical, investigative, rude, shy, foolish, envious, boring, ordinary, indifferent, quick-tempered, slow-coach, timid, fearful, hypocritical, evil, tactless). (учащиеся читают слова сначала за учителем, затем друг за другом и переводят)

Choose adjectives from this list which describe best reporter`s personal traits (слайд 6 )

Teacher: What are your opinions? What is the most important personal trait for a reporter? Make a list from the 10 most important traits to the least one. (А как вы думаете, какое качество из выбранных вами самое главное в этой профессии, давайте составим рейтинг, выберем самое, на ваш взгляд, значимое) (Учащиеся ранжируют прилагательные.)

T: Now look at the screen and fill in the gaps (go to the board one by one) Why a reporter should be ? (Работа на маркерной доске) (слайд 7-11)

P1 a good reporter should be courage to be able to report from dangerous places

P2 a good reporter should be smart and educated to be able to make logical conclusions and report necessary facts in the right order and leave behind unimportant information.

P3 a good reporter should be ambitious and always try to develop and improve his/her work/

P4 a good reporter should be tactful and polite because otherwise he/ she may hurt feelings of other people

P5 a good reporter should be talented otherwise he/ she won`t be able to produce something worthwhile.

P6 I think a good journalist should be curious because he must be eager to learn something new.

P 7 I think a good journalist should be tactful and polite because he must communicate with other people.


IV. Проверка домашнего задания (6m.) — What job is connected with the media?

P1P2P3

Of course, it is a commentator, a TV or radio host/hostess, a journalist, a correspondent and a reporter. Let's discuss them. You should do ex. 50 on p. 73.at home. Let s play the game «Interview». One of you, called a reporter, will ask these questions to the classmate. The classmate will answer them.

.

The newsreaders on her/his local TV channel are...Ivanchenko Kseniya, Maxim Savin( RTR)

Yuliya Mazur- (Planeta 56)

My favourite commentator is... Mr. Pozdner, Kseniya Demidova, Evgenii Poddubny) (they present political news)

ORT- Kirill Kleimanov, Maxim Bobrov,

RTR- Dmitri Guberniev, Alexandr Sladkov)

Ekaterina Andreeva usually presents different kind of news from political to cultural

Tatiana Stolyarova, Anna Shnaider-weather forcast

They usually wear.formal..suits

The language of the newsreaders on the main TV channels is mostly grammatically correct though sometimes they do mistakes

( учитель раздает инд. карточки для слабых уч-ся)

V. Обучение речи (7m.)

Раскрытие понятия политкорректности.

T: — I can say that the language of reporters is grammatically correct and tactful.

— You know, speaking about different people and things you must be politically correct. What does it mean?

P1 P2P3

Read the information in ex. 51, p. 73. Now try to give correct answers to the questions.


Keys: a) elderly people; b) size-friendly clothes; c) special people.


T: — Now we should find out what people of different professions do?

For example, teachers? (Teachers teach people.)

— What is the result of their work? (The result is clever pupils.)

— Look through the words in ex. 52, p.,73. Put them into two Columns like in the table. Now listen to the tape and check your answers.


Jobs

Results

Reporter

Report

Correspondent

Scandal review

Journalist

Article

TV commentator

TV talk show, TV programme

Poet

Poem

Radio talk show host

Radio programme

Newsreader :

News

Producer

Photographer

Writer

Soap, documentary, picture film

Photo

Novel, short story, essay


- I see that you are tired. Let's have a rest.

T: If you were a reporter, you would have a lot of daily problems. Here is a list of typical reporter`s problems. Choose the two most serious ones. Give your reasons: ex.58 p.74


VI. Физкультминутка ( видео зарядка) Now it’s time to have a rest. Are you tired? (1 min).


1. Raise your hands above your head,

2. Clap them one, two, three,

3. Rest them now upon your hips,

4. Slowly bend your knees,

5. Up again and stand direct,

6. Put your right foot out,

7.Shake your fingers, nod your head,

8.And twist yourself about.


VII. Развитие речевых навыков ( 6 min.)

Now we are going to learn to use some pronouns. Study ex. 56 on p. 74.

- Do ex. 57, p. 74. Translate the sentences into Russian. Примерный ответ:

He удивляйся, что бы ты ни увидел.

Когда бы ты ни пришел к нам, мы будем рады видеть тебя.

Куда бы они ни отправились, их знание английского хорошо им помогает.

Как бы я ни был занят, я хожу в бассейн дважды в неделю.

Кого бы ты здесь ни встретил, они твои друзья.

Ты можешь вставать, когда бы ты ни хотел, есть, что бы ты ни хотел, идти, куда бы ты ни хотел.

Then do ex. 4 p. 44 WB in a written form 3 min.

VIII. Обучение чтению (10min.)

- Do you want to know about people working in the media? Then read the text in ex. 53, p. 73. Give it a title. ("Why Do They Do It?" ("Is It a Dangerous Job ?").)

(Групповая работа)

- Why do journalists and photographers put themselves in dangerous situations? Discuss the problem working in groups of 3—4. Think of more reasons than in ex. 54, p. 73.

Now if you are ready share your reasons with the other students. Make a list of most important reasons and less important ones.

Примерный ответ:

1. People are fond of scandals.

2. Photographers' pictures are of a high quality.

3. They enjoy their jobs very much.

4. They earn a lot of money for their job.

5. They are the only source of information during a war.


IX. Подведение итогов урока. Рефлексия ( 3m.).Использование метода синквейна. Making the conclusion I want you make up a thinkway poem about dangerous job of reporters. Look at the screen and see the plan

Составление синквейна.

1строка – название темы.

2 строка – описание темы (2 прилагательных).

3 строка – характеристика темы через действие (3 глагола).

4 строка – фраза, выражающая отношение автора синквейна к теме.

5 строка – одно слово-синоним к теме.

A reporter

Cute, ambitious

To discuss, to communicate, to write

I enjoy his job very much

A correspondent

Объяснение дом. задания : для 1гр.- упр.59 стр.74, упр.25 стр.88

Для 2 гр. упр.59-60 стр.74, упр.25 стр.88



- What new information have you learnt from the lesson? Would you like to be a reporter or a photographer? Why or why not? Your marks for the lesson are... Good-bye.

Домашнее задание

PT: упр. 5(Ь), стр. 43; уч.: упр. 25, стр. 88.