СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока. Тема: "Зумыд кывтэчасъяс".6 класс.

Категория: Прочее

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок коми языка в 6-м классе по ФГОС, тема "Фразеологизмы"

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока. Тема: "Зумыд кывтэчасъяс".6 класс.»

Терентьева Е.А., коми кыв да литература велöдысь

МБОУ « СОШ с. Петрунь.» Инта район Республика Коми






УРОКЛÖН ПЛАН-КОНСПЕКТ


Предмет : КОМИ КЫВ 6 КЛАСС

Уроклöн тема: Зумыд кывтэчасъяс

Уроклöн тип : Выль тöдöмлунъяс восьтöм. (ОНЗ)

Вöчöмлöн мог: выль тöдöмлунъяс босьтöм мытшöда ком технология пыртöмöн.

Велöдчан мог: велöдчысьяслысь тöдöмлунъяс паськöдöм выль велöдчан приемъяс пыртöмöн.

УУД тэчöм-артмöдöм:

Личностнöй: Гöгöрвоны морт олöмын кывлысь да сёрнилысь тöдчанлун. Нимкодясьны коми кывлöн мичлунöн.

Регулятивнöй: велöдны велöдысь отсöгöн индыны да висьтавны урок вылын уджалан мог; велöдны висьтавны ассьыд версия да кужны дорйыны сiйöс.

Познавательнöй: велöдны вöчны кывкöртöдъяс вöчöм удж серти, аддзыны вочакыв юалöм вылö; асшöра петантуй аддзöм.

Коммуникативнöй: велöдны вомгора висьтавны ассьыд мöвптö; кывзыны да гöгöрвоны мукöдлысь сёрни; гöгöрвоны да кужны вöдитчыны зумыд кывтэчасъяслысöн сёрниын.

Предметнöй: велöдны гöгöрвоны зумыд кывтэчасъяслысь вежöртассö, кужны аддзыны синоним; аддзыны зумыд кывтэчас текстысь.

Дидактическöй материал: Грабежова В.М,, Каракчиева Н.И, Хозяинова Г. Коми кыв: Морфология да орфография: 6 класслы велöдчан

небöг\ - Сыктывкар: ООО «Анбур», 2012. – 264 л.б.

Плесовский Ф.В. «Коми фразеологизмъяс». ККИ. Сыктывкар. 1980.118 л.б.

Уроклöн этапъяс

Велöдысьлöн удж

Велöдчысьлöн удж

УУД

  1. Котыртан здук. (Мотивация к учебной деятельности. (3 мин.)


Видза оланныд, дона ёртъяс! Видзöдлам ёрта-ёрт вылö, мелiа нюмдам да видзöдлам дасьöсь –ö ми талунъя урок кежлö, ставыс-ö дась партаяс вылын: миян талун колö велöдчан небöг( велöдчысьяс лэптылöны), тетрадь(….), ручка(…), карандаш(…), линейка(…) и лов руным

( челядь нюмъялöны)

Талун ми тiкöдныд модöдчам ыджыд саридзтi, кодi шусьö Лексикология. Тайö саридз шорас сулалö дi, а дiлысь нимсо ми тiкöдныд тöдмалам пöв вылын гижöм кывтэчасъясысь:

Син сьöдмöдны

Юрыс пузис

Эзысь киа

Вомас кисель босьтöма

Кокни пеля

Турун чужъявны


Лыддьöй кывъяссö. Мый тiянöс шензьöдö? Аддзöй öшыбка, кыдзи шуöны збыль вылас. Öшыбка аддзыны тiян отсалас небöгысь 90 удж 84 лист бок вылысь.


(пель сьöдмöдны, вирыс пузис, зарни киа, вомас ва босьтöма, сьöкыд пеля, тöв чужъявны)


Мый öтувтö тайö кывтэчасъяссö? Кор да код йылысь тадзи шуöны?

(Артмöма 2 да унджык кывйысь, кывсö вежны кывтэчасысь оз позь, некымын кывйöн петкöдлöма öти вежöртас)

Кыдзи шуам тайö кывтэчассö? ( Фразеологизм, зумыд кывтэчас, вежласьтöм кывтэчас)



Видзасьöны велöдыськöд.

Видзöдöны урок кежлö дасьтысьöм.Вежöрöн дасьтысьöны урок кеежлö.







Фронтальнöй удж.

Велöдчысьяс лыддьöны гижöмасö пöв вылын. Уджалöны быдöн ас кежысь.Сетöны сёрниа вочавидзöмъяс юалöмъяс вылö.

Лöсьöдöны кывтэчасъясысь кывъяссö.





Мöдпöвсталöны тöдöмлунъяссö да тöдмалöны уроклысь тема.






Личностнöй: Гöгöрвоны морт олöмын кывлысь да сёрнилысь колоанлунсö да тöдчанлун.




  1. Тöдöмлунъяактуализируйтöм.

(10 мин.)


Сiдз ми тiкöдныд тöдмалiм дiлысь нимсö, а нимыс сылöн Фразиологизм либö Зумыд кывтэчас. Ме кора тiянöс ветлöдлышны тайö дiтiыс, бурджыка сыкöд тöдмасьны, гöгöрвоны кыдзи сiйö артмöма да мыйла колö?

Сы вöсна мый ми воим татчö остров вылас карабöн, тiян водзын партаяс вылын бортöвöй журналъяс.

Сетöм кывъясысь бöрйам, мый ми стöча нин тöдам зумыд кывтэчасъяс йылысь да сiйö мый ог на тöдöй.

Вуджöдана вежöртас, артмöма кык либö унджык кывйысь, мичöдöны сёрнинымöс, адззыны йöзлысь оланногсö, историясö; идиомаяс.



Бортовöй журнал

Тöдöмтор( информация)

Тöдтöмтор (информация)

артмöма кык либö унджык кывйысь,

Вуджöдана вежöртас,

мичöдöны сёрнинымöс,

адззыны йöзлысь оланногсö, историясö;


идиомаяс



Журналысь öнi тöдчö кутшöм могъяс сулалöны ми водзын. Лыддьöдлö найöс. (челядь лыддьöны)

Кутшöм петан туй тi аддзанныд?

( гöгöрвоöдны аслыным, юавны велöдысьлысь, аддзыны небöгысь)

Медым тöдтöм дiнымöс бура тöдмавны да не вошны юксям куим котыр вылö , да быд группа сёрöнджык висьталалас аслас тöдмалöмтор йывсьыс.

Медвоз группа гöгöрвоöдö фразеологизмлысь вуджöдан вежöртассö да вайöдö примеръяс.

(слабджык группа корсьöны небöгысь 83-84 лист бок)

Мöд группа гöгöрвоöдö кыдзи зумыд кывтэчасъяс отсöгöн позьö аддзыны да тöдмавны йöзлысь оланногсö да историясö. (вынаджык группа корсьöны Ф.В. Плесовский «Коми фразеологизмъяяс» небöгысь 6-7 лист бок )

Коймöд группа гöгöрвоöдö, мый сiйö идиомаыс да вайöдö примеръяс. (шöркодь группа корсьöны Ф.В. Плесовский «Коми фразеологизмъяяс» небöгысь 5-6 лист бок )

(Велöдчысьяслöн вочавидзöмъяс)


(Велöдчысьяс корсьöны велöдысьöн дасьтöм небöгъяс серти да гижöны öти бортöвöй журналö. Сёрöнджык бöрйöны кодi либö коъяс кутасны лыддьыны пöв дiнын. )


Юксям ёртъяскöд аддзöмторнаным. Кодi петöпöв дiнö медвдза котырысь?

Мöдöд?

Коймöд?

(( Велодчысьяс висьтасьдны)

Ыджыд аттьö!

( Велöдысьлы отсöг вылö – Приложение № 1)

Öнi пуксям партаяс сайö да мунам водзö да сюрнялам юрö ставсö , мый Фразеологизм дi йылысь.



Öтувъя гижöда удж ,


Мытшöд ас водзын пуктöм.


Корсьöны петан туйяс.






























Куим котырöн асшöра выль тöдöмлунъяс корсьöм да босьтöм. Небöгкöд удж.


Аддзöм тöдöмлунъясöн пöв дöрын ёртъяскöд юксьöм.














Познавательнöй: мог пуктыны кужöм,велöдны ,Информация корсьöм да коланасö торйöдöм. Мытшöд лöсьöдöм да петантуйяс корсьöм.

Коммуникативнöй: Кот ыра уджалöм.велöдны вомгора висьтавны ассьыд мöвптö; кывзыны да гöгöрвоны мукöдлысь сёрни; гöгöрвоны да кужны вöдитчыны зумыд кывтэчасъяслысöн сёрниын.

Регулятивнöй: велöдны велöдысь отсöгöн индыны да висьтавны урок вылын уджалан мог; велöдны висьтавны ассьыд версия да кужны дорйыны сiйöс.





  1. Юрö сюркнялана да сёрниа тшупöд. (13 мин.)



.

Татшöм команданад повтöг позьö мунны водзö. Медым вежöраным колис аддзöмторясыс восьтам небог да выльысь тöд вылö уськöдам.

Кутшöм котыр вöчас да гöгöрвоöдас 90 удж 84 лист бок вылысь.

Челядь сёрниа гöгöрвоöдöны вежöртассö: пель сьöдмöдны, дорын узьлыны велöдны, сьöлöмöн усьны, зарни киа, кос пу йылысь тури висьтавны, вирыс пузис, юрсиыс сувтiс, вомас ва босьтöма, сьöкыд пеля, мыр бертны, бать кок пöв, гут гильöдчö, места вылын кынмыны, тöв чужъявны, ройö утны.



Ciдзжö дi вылысь вöлi аддзöма гуся шифр, видзöдлöй 91 удж да бöрйöй зумыд кывтэчасъяслы лöсялана кывъяс:

Сьöлöмöй пузис эн сёрнит

Юр вундысь пемыд

Унмöй локтö скöрми

Сюкöсьöй косьмö кулi

Кыссö нюжöдiс збой

Вомтö эн паськöдлы дыр кад мысти

Уна ва визувтас узьны окота

Кöть синмад сутшкы юны колö


(Велöдчысьяс ёрта-ёрт бöрся лыддьöны вочавидзöмъяс.)

Зэв бур. Шифр ми тодмалiм.


Шифрлöн мöд юкöнас колö аддзыны синонимъяс. Кодi öдйöджык расшифруйтас и висьталас ставлы пöв дорын?


94 удж.

Инас оз öшйы. Чаг оз бергöд.

Катшалöн майöг йылö Стенысь бердö ветлыны пуксьылöм дыра. Гут кулан дыра.

Гуга жель оз бергöд. Нырö тшупны.

Веж петö. Сир пинь горшад.

Му пыр мунны. Пель пöлыс усьö.

Кымын тош дзормис. Уна ва визувтас.

Пель сайö сюркнявны. Дульваыс петö.

Сир туис горшад.


(Öти велöдчысь вочавидзö пöв дорын)



Котыра сёрниа удж. Юалöмъяс вылö вочавидзöмъяс.













Ёрта-ёрт бöрся удж.Корсьöны зумыд кывтэчасъяслысь вуджöдан вежöртассö. Гижöны бортöвöй журналö.











Индивидуальнöй удж.Корсьöны зумыд кывтэчасъяслы синонимъяс.. Гижöны бортöвöй журналö. Пöв дiнын висьталöм.



Предметнöй: велöдны гöгöрвоны зумыд кывтэчасъяслысь вежöртассö, кужны аддзыны синоним; аддзыны зумыд кывтэчас текстысь.

Коммуникативнöй: Кот ыра уджалöм.велöдны вомгора висьтавны ассьыд мöвптö; кывзыны да гöгöрвоны мукöдлысь сёрни; гöгöрвоны да кужны вöдитчыны зумыд кывтэчасъяслысöн сёрниын.



Шойччыштам (1 мин)



Ми дыр ветлöдлiм дi вывтi.Колö неуна шойччышны.

Удж сикас вежöм.

Дзоньвидзалун видзöм вылö велöдчысьясöс ышöдöм.

4. Тöдöмлунъяс кытшö пыртöм.

(15 мин.)



Шойччöм бöрын водзö бостчам уджö. Кутам Фразеология дi вылын чеччавны мылькысь мылькö.

Öнi быдöн уджалö ачыс, 93 удж. Лыддям Г. Юшковлысь шмонитана кывбурсъяссö.. Гижам зумыд кывтэчасъяса сёрникузяяс, визьнитам найöс. Сёрöнджык некымынöн лыддям найöс.

Молодечъяс. Öдйö вуджам островлöн мöд мыльк вылö -101 удж.Тестöвöй. Сёрниа прöверитам.

SOS!!! Отсалöй! Отсалöй! Колö отлаöдны гез помъяссö, медым вуджны мöд мыльк вылö! Вöчам сёрниа 98 удж.

Сы бöрын гижам 99 удж.

Кодi медводзöн öтлалас гез торъяссö?

( велöдчысьяс вöчöны уджъяссö)


Туй помын миян колис тöдмавны ёшö öти шифр. Тöдмалöм бöрын ми бöр вермам бергöдчыны гортö. Босьтчам уджö , ёртъяс!

102 удж. 89 лист бок.

Мöвпыштöй кутшöм зумыд кывтэчасъяс лöсялöны роч фраеологизмъяслы.

Ни кола ни двора, языком трепать, столбом стоять, ни зги не видно, зарубить на носу, в рот воды набрать, двуличный человек, душа в пятки ушла, уши прожужжать.


Кын мыр моз сулавны, керка ни карта, пель сайö сюркнявны, сьöлöмöй коклябöр лэччис, синмад кöть чуньт сюй, вомö ва босьтны, кыв песны, гуга-бана шаньга, пель сьöдмöдны.


Ура! Миян ставыс артмис! Ми мунам гортö!




Индивидуальнöй удж.

Выльöн босьтöм тöдöмлунъяс

вынсьöдöм.

Гижöда удж. Öтка сёрниа пöв дiнын удж.

Фронтальнöй юалöм.







Гижöда удж. Öтка сёрниа пöв дiнын удж.












Предметнöй: велöдны вöдитчыны зумыд кывтэчасъясöн кужны аддзыны синоним; аддзыны зумыд кывтэчас текстысь.


7.Рефлексия. (2 мин.)


Вот и воим гортö! Фразеология дi вылын уна выльторсö тöдмалiм!

Лэптöй кыкнан киныдтö найö кодi бура гöгöрвоис дi вылын аддзылöм кывтэчасъяссö да идиомаяссö, налысь вуджöдана вежöртассö да вежласьны позьтöмсö.

Лэптöй öти киныдтö, кодъяс гöгöрвоисны джынвыйö.

Кулак лэптöны найö, кодъяс эз гöгöрвоны нинöм остров вылысь аддзöмаысь.

Корсям петан туй!

Урок помасьöм бöрын, кодъяс гöгöрвоисны выльысь висьталöны аддзылöмасö налы кодi эз гöгöрво!

Веöдчысьяс лэптöны кинныссö:

Кык ки –ставсö гöгöрвои

Öти ки –гöгöрвои джынвыйö

Кабыр- нинöм эг гöгöрво.







Регулятивнöй: кужны донъявны ассьыным выль тодöмлунъяс босьтöмсö.





Гортса удж. Вöчны 103 удж 90 лист бок вылысь. Медым не вунöдны мый ми аддзылiм и тöдмалiм!







Приложение № 1



Медводз группа: Унджык фразеологизмлöн вежöртасыс вуджöдана, найö оз весьтас висьтавны этшсö, лоöмторсö, вöчöмторсö.

Пель сайö сюркнявны – тöд вылын кутны.

Кынöмöй сюмалö – сёйны кöсйыны

Жель оз бергöд – нинöм оз вöч

Пуж петкöдлыны- видны, лёк вöчны

Юр сиравны- кöсйыны вöчны мустöм удж

Кык бана шаньга – öтарö-мöдарöасьысь


МÖДÖД ГРУППА: Уна уад чöжöн лöсьöдöм откодялöмъяс восьтöны йöзлысь сямсö, оласногсö, историясö. Шоныд керка йылысь шуасны «ур поз кодь шоныд»; места вылын инасьтöм морт йылысь «паляур кодь»; Морт, кодi шоча овлö гортас «ай ур кодь»;невестасö кö сетöны мöд сайö « чöс туйыд сотчö»; бур кöзяин йылысь « юра пу»; сьöкыд удж вöчöм пасйасны « вир мыльк пыкны» да «вир пывсян удж» кывтэчасъясöн. История юкöнкöд йитчöмаöсь «кын пу йирны» -йитчöма сортовка вöчöмкöд; «из сёртны» - тöчилаяс вöчöмкöд; «видз-му вöдитны» (важöн «вотчина кутны») - му вылын уджалöм.


КОЙМÖД ГРУППА: Зумыд –чорзьöм кывтэчасъяс пöвстын эмöсь сэтшöмъяс, кöнi кывъяссö местаяснас вежлавны оз позь, сэтшöм кывтэчасъяссö шуöны идиомаясöн. Шуам: «бон бус пинясисны»-ёна; «слöй ни вежöc абу»- некутшöм тöлк абу; «нинйысь да бонйысь öктöм» -жеб, слаб; «шылльö-мылльö» - посниторъяс; «шы ни ру овны» - лöня. Идиомаяс лыдын медся уна сэтшöмъяс, кодъяс артмöмаöсь «ни» да «нисьö» кывторъяс отсöгöн. «Тшыг нисьö пöт», «йöй нисьö прöсуж», «син ни пель оз тыдав», «ньöв ни туй абу».