I. Мотивация к учебной деятельности. Цель - осознанное вхождение учащегося в пространство учебной деятельности. Метод - словесный Форма – фронтальная, парная Технологии: ИКТ, деятельностный подход | Greeting - I am glad to see you again and I think that you can do all your best. Take your mates’ hands and let’s say I think I can. Сообщение целей и задач урока. -acting dialogue (Gulia and Kate would like to tell you a story. Let’s listen to them) - What do you think of it? Can you predict a topic of today’s lesson? - Now I would like to show you some video and then we compare our predictions so look at it and try to be attentive. (видеофрагмент песни “We’re going to be friends”). -The topic of our lesson is “School friends”. - What are your ideas about it? -You have worksheets on your desks (знакомство с рабочими листами и оценивание начала урока, пункты 1 и 2). | Личностные: самоопределение, cмыслообразование, внутренняя позиция школьника, нравственно-этическая ориентация. Регулятивные УУД: организация и саморегуляция своей учебной деятельности, мобилизация сил и энергии к волевому усилию; целеполагание. Коммуникативные: сотрудничество с учителем и сверстниками, управление своим поведением, планирование учебного сотрудничества. Познавательные (общеучебные): самостоятельное формулирование проблемы. |
II. Актуализация опорных знаний, способов действий и комплексное применение этих знаний. Выявление проблем и построение выхода из проблем. Цель - готовность и осознание потребности к построению нового способа действия. Цель – систематизация знаний по изученной теме (развитие лексических и грамматических навыков говорения). Форма – фронтальный опрос Личностно-ориентированные технологии III. Открытие новых знаний и способов деятельности. Цель – формирование аудитивных умений обучающихся. Форма – индивидуальная работа Метод – иллюстративно- | -To speak about your school friend and get a perfect result, we have a lot of work to do. Актуализация изученных лексических единиц по теме “Friends and friendship” Vocabulary - Our school friends are friends for always. Give as many suggestions as possible to explain who is a good and true friend. (слайды ) 1) A true friend is/ must be … The most rind-hearted, cheerful, responsible, loyal, honest, sociable, intelligent, helpful, generous, reliable. 2) A true friend gives me a helping hand when I … am in a trouble, am in a bad mood, don’t know what to do, have problems with mu schoolwork, need advice. 3) A true friend mustn’t… quarrel with me, ignore my problems, let me down, see things the same, deceive me, refuse to help me, help me at the lesson, share all secrets with me. 4) I’d like my friend to .. Worry about me, forgive me if I do something wrong, keep my secrets, understand me, stand by me no matter what, cheer me up, confide in me. - Do you know any proverbs or sayings about friends and friendship? I have some for you. Look through them and choose one of them you like most of all. Read it and try to translate. So, it will be your motto for today, write it down in your paper. Учащиеся читают и переводят: 1. A friend in need is a friend indeed. 2. Only a real friend will tell you when your face is dirty. 3. The friend is the man who knows all about you, and still likes you. 4. It is easier to forgive an enemy than to forgive a friend. 5. It takes a long time to grow an old friend. (оценивание этапа Vocabulary в рабочих листах). Listening - So, I know some proverbs about friends. Also, I know different songs about friendship. And you? What are they? - At the beginning of our lesson you’ve listened to a part of the song. Did you like it? Would you like to know what happened then? - I’d like to give you sheets of papers with the words of this song, but you can see that there is proper space in it. Look through the words, can you give the name of the song? Your task is to listen to the song and put the necessary words down. First of all, let’s discuss: Pre-listening 1. season 2.verb 3. clothes 4. place in town 5. small animals 6. verb 7. verb 8. school clothes 9. game 10. part of school 11. job 12. verb 13. furniture 14. part of the body 15. ABC 16. verb Listening Post listening (what words have you fulfilled?) (оценивание этапа Listening в рабочих листах) Project - OK, now you can sing a song about school friends, but what about cartoons (animated films), do you know them. 1. In your worksheets make a list of cartoons about friends and friendship 2. Group work a “Friend wanted” advert - In a famous animated film made by Roman Kachanov (script by Eduard Uspensky), Gena the Crocodile and Cheburashka advertise for friends. Let’s watch it (видеофрагмент «Гена ищет друзей») - Your task is to create a “Friend wanted” advert for yourselves. Background: imagine that you are on a study-abroad semester and don’t know anyone yet, so you feel lonely and start looking for a friend. Join into 3 groups, please. You have all necessary material (poster, glue, scissors, pictures). Discuss with your partners and make a poster with advert “Friend wanted” Учащиеся в парах составляют объявление «Ищу друга» 3. Presentation of the projects (оценивание этапа Group work в рабочих листах) | Познавательные (логические): анализ объектов с целью выделения признаков, построение логической цепочки рассуждений, структурирование знаний. Познавательные (общеучебные): умение осознанно и произвольно строить речевое высказывание. Коммуникативные: сотрудничество с учителем и сверстниками. Личностные: смыслообразование, нравственно-этическая ориентация. Личностные: установка на здоровый образ жизни. |
IV. Проверка, коррекция и оценка знаний и способов деятельности. Цель – контроль сформированности диалогических умений, формирование способности к взаимоконтролю | Speaking Диалогическое высказывание “A quarrel dialogue”. - You tried to find really cool school friends, but sometimes we don’t understand each other with our friends and have different quarrels. Let’s discuss what you quarrel about with your friend.    Quarrel with    My friend
So, open your books at p. 86, ex. 109. Look through these situations, read them and make up a dialogue, but try to be polite. (оценивание этапа speaking в рабочих листах) | Личностные: самоопределение, cмыслообразование, внутренняя позиция школьника, нравственно-этическая ориентация. Познавательные (общеучебные): осознанная произвольная устная речь. Коммуникативные: умение с достаточной полнотой и точностью выражать свои мысли. |
V. Рефлексия учебной деятельности Цель - проверка достижения собственной цели, оценка эмоционального состояния и активности на уроке каждого обучающегося. Технология оценивания достижений учащихся Форма – индивидуальная Метод – наглядно-иллюстративный | Подведение итогов. Рефлексия - Итак, подводя итог нашего занятия, чему научились на уроке, что было полезно? На своих рабочих листах подведите итог этапов урока и определите средний балл. А, теперь, оцените, пожалуйста, свой результат проделанной работы за весь урок и выставьте его в образовательный проект. - Now I am going to give you a recipe for good and true school friends. You will need: a pinch of happiness 1 hand full of kindness 2 spoon full of gentleness 1 litre of sharing A teaspoon full of helpfulness 3 heaped tablespoons of laughter 50 g of smiles A sprinkling of cheerfulness 100g of love | Личностные: смыслообразование, адекватное понимание причин успеха / неуспеха в учебной деятельности Регулятивные: волевая саморегуляция, оценка. Коммуникативные: сотрудничество с учителем и сверстниками. |