2022-2023уч.год.
көдлмшин девтр «Хальмг келн», 7 кл., Манҗин Е., Онтан З., Элст, Барин Гер “Герл”, 2012
Кичәлин күсл: | Цели урока: |
1.Дидактическ | 1.Дидактическая |
- амн урн үгин зѳѳрəс үлгүрмүд, тəəлвртə туульмуд йѳрəлмүд давтллһн | - повторение ранее изученного материала по устному народному творчеству (загадки, пословицы, благопожелания). |
- текстәр тодрхаһар көдлдг чадвр өгх, тектсин һол учр-утхинь йилһдг дасхх, | - формировать навык у учащихся вдумчиво работать с текстом, выделяя ключевые понятия и выявляя их основные признаки, |
- текст шинҗлдг медвринь гүүдүлх, | - совершенствовать умения учащихся по работе над анализом текста |
-толь олзлдг чадвр өгх, орчуллһна кѳдлмш гүүдүлх. | - формировать умение работать со словарем, переводить текст с калмыцкого на русский язык |
2. Сурһмҗллһна | 2. Воспитательная |
Сурһмҗллһна төлә дидактическ күсл күцәлһнә иим таал бүрдәх: | В ходе решения дидактических целей создать условия для воспитания: |
- нәрн шагшавдта чинр шиңгәлһнә таал, | - нравственные качества |
- хальмг келндəн хару боллһн | - привитие любви к родному языку |
- амн урн үгəн медлһн | - бережное отношение к устному народному творчеству |
3.Көгҗлтин | 3.Развивающая |
Төлҗлһнә төлә дидактическ күсл күцәлһнә ... таал бүрдәх: | В ходе условия решения дидактических целей создать условия для развития: |
- шунҗ соньмсдг | - познавательной активности |
| - наблюдательности |
- диалогическ келлһнә | - диалоговой речи |
| |
- ухан-тоолвран амн үгәр келдг чадвр өгх; | - формируем умение оформлять свои мысли в устной форме; |
| |
Регулятивн УУД: | Регулятивные УУД: |
1) Көдлмшин ашар текстин учр-утхин туск ухан-тоолвран медүллһн, | 1) формируем умение высказывать своё предположение на основе работы по содержанию текста; |
2) Сурһулин үүлдврән тәвгдсн күсллә үнлдг чадвр өгх; 3) Соньмслһна .. чадвр өгх | 2) формируем умение оценивать учебные действия в соответствии с поставленной задачей; 3) формируем умение осуществлять познавательную рефлексию |
Личностн УУД: | Личностные УУД: |
1) текстд келгдсн дүрин тускар ухан-тоолврарн хувалцдг чадвр өгх; | 1) формируем умение выказывать своё отношение к родному языку, выражать свои эмоции; |
2) Сурһульчнриг үүдәгч чинртәһәр сурһлһна керг-үүлд орлцдг, дассн чадврмудан хоорндан хәрлцәнд идвгтә кевәр олзлдг дассх. | 2) формируем мотивации к обучению и целенаправленной познавательной деятельности; |
Кичәлд олзлгдх технологий (Технологии урока): умшлһна технологий, хамцу - групповая, информационно – коммуникативн технологий. | Технология продуктивного чтения; |
Методическ прием: текстиг әңгләд умшлһн, әңг болһниг шалһлһн, зургар көдллһн | Методические приёмы: чтение с остановками, анализ по частям текста, работа с картиной |
Кичәлин үзмр дөңцл: компьютер, мультимедийный проектор, | Оборудование: мультимедийный проектор, экран, компьютер, презентация, раздаточный материал. |
Кичәлин девсң (Этап урока) | Багшин үүлдвр (Деятельность учителя) | Сурһульчнриг үүлдвр (Деятельность учеников) | Тогтасн УУД (Формируемые УУД) |
Бүрдәцин кем Организационный момент | Мендллһн. Кичəлин белдвр шинҗллһн. Сурһульчнртаһан мендллһн, кичәлд яһҗ белдсинь шинҗлх (Приветствие учащихся; проверка их готовности к уроку). | Мендллһн. | 1)Личностные: - нравственно-этическая ориентация |
Күүндлһн. Вводная беседа | Кичәлин төр, күсллә таньлдулх (Сообщение темы, целей и задач урока). | | 1) Познавательные: - анализируют, доказывают, аргументируют свою точку зрения 2) Регулятивные: - постановка цели учебной задачи -планирование своей деятельности 3) Коммуникативные: - планирование учебного сотрудничества с учителем и со сверстниками, умение слушать и вступать в диалог 4)Личностные: - умение слушать и вступать в диалог |
| Кичәлин төр хаһллһна тускар сурвр тәвлһн (Постановка проблемного вопроса): Тачин Анҗан «Хальмг келн» шүлгəр дамҗад, кичəлин тѳр һарһҗ авлһн: -Эн шүлгт юуна тускар келгднə? -Эндр кичəлд юуна тускар күундхвидн? (Сурһульчнрин хәрү.) | -Эн шүлгт хальмг келнə тускар келгднə? - Тѳрскн хальмг келнə тускар. |
Толин кѳдлмш | - Энд таднд медгдго үгмүд бәәнә. Эн үгмүд экран деер бичәтә. Нааран оньган өгтн. Заяч(заясн) - бог, ангел хранитель Кишг – счастье Зөөр – богатство Зөв – утверждение, согласие Хазн – казна Слайд 4 | |
| Үлгүрмүд умшад, келнə ээдрлһ һарһлһн. | Аң аңгасн аң аңнна. Җирмәхәг җаал җаҗлҗана. |
Багшин үг: Ямаран чигн келн орс, хальмг , чичен даргин … күүнә кеерүл болдмн. Мана Хальмг Таңһчд олн келн эмтн бәәнә. Тадн медҗ автн. Ик Царңгд хөрн долан келн әмтн бәәнә. Мини герин зүн таласнь – орс өрк-бүл, барун таласнь – чечен. Сурврмуд тəвлһн: - Чини патьрин өөр ямаран келн-улс бәәнә? - Элст балһснд ямаран келн-улс бәәнә? - Элтин эмтн хоорндан яһҗ бәәнә? Багшин үг: Мана нарт делкән улс ни- негн бәәх зөвтә.Мана Ик Царнг улс , ни-негн бәәх зәвтә. Тер цагт дән-да Ямаран чигн келн эмтн эврә келтә. Мини Төрскн келн- хальмг келн. Би хальмг келндән дуртав!Мини хальмг келн күчтә, байн, хааҗ болшго нарн! Би үлгүрмүд, тәәлвртә туульс, дуд дуулнав. Хальмг келн мини - кеерүл. - Чини төрскн келн ямаран? - Чини хальмг келнә багш кемб? | Сурһульчнр Зая-Пандитан туск ахр презентац хәләлһн. Мини патьрин өөр орс,…,… келн-улс бәәнә. - Элст балһснд …,…. келн-улс бәәнә. - Мини төрскн келн хальмг келн. - Мини хальмг келнә багш ……. |
- Мина кичәлин төр эн үлгүрин нег әңгнь. Хойрдгч әңгнь – «…,келнә кеерүл – үлгүр» Слайд 7 - Ямаран үлгүрмүд меднәт, келтн - Ямаран тәәлвртә туульс меднәт, келтн? Үлгүрмүд, тәәлвртә туульс – эн мана хальмг келнә кеерүл. Амн урн үгин зөөр медсн күн цецн. Әмтн дунд эн күн сәәхн болҗ тоолгдна. | Күүкд медсн тəəлвртə туульмудан, үлгүрмүдəн, йѳрəлмүдəн келҗ ѳгнə. | |
| |
Текстəр кѳдллһн, орчлуллһн, сурврмудт хəрү ѳглһн,умшлһн. | Мини келн - хальмг келн .Эн һольшг, сəəхн келн. Хальмг улст «Күүнə кеерүл - келн, келнə кеерүл- үлгүр» гидг цецн үгмүд бəəнə. Эврə келəн медсн күн байн. Мана классин сурһульчнр тѳрскн келəн дасхар зүткҗəнə. Би шүлгүд чееҗəр дасхдан дуртав. Мана багш: «Келəн дастн, күүндтн» - гиж келнə. (Слайд 8) А) Сурврмуд тəвлһн: - Чини тѳрскн келн ямаран? - Хальмг келн ямаран? - Келнə туск хальмг улст ямаран үлгүр бəəнə? - Орс келнд эн үлгүриг орчултн. - Тадн тѳрскн келəн дасчанат? - Кен хальмг келəр шүлгүд меднə? Слайд 9 | Нег-хойр сурһульчар умшулх,цугтан текст орчуллһн. Мини тѳрскн келн хальмг келн? - Хальмг келн һольшг,сəəхн….? - Орс келнд эн үлгүриг орчултн. | 1) Познавательные: - поиск и выделение необходимой информации - умение структурировать знания, постановка и формулировка проблемы, умение осознанно и произвольно строить речевые высказывания 3)Личностные: - умение слушать и вступать в диалог |
Синквейн тогталһн | 2 багд хувагдад, текстəс 1 бəəлһнə нер, 2 чинрлгч нер, 3 үүлдəгч болн һол уха медүлҗəх үг олҗ авлһн. | Келн Һольшг,сəəхн Дастн,зүткҗəнə. Хальмг келн | 2) Регулятивные: - целеполагание как постановка учебной задачи, - планирование, - прогнозирование. |
Грамматикар кѳдллһн | 3. А) Удан эгшгтə үгмүд шүүҗ келлһн. Б) Дуута болн дүлə хадврмуд темдглһн. В) Үлгүрт бəəх бəəлһнə нердин киискврмүдинь темдглһн. | | |
Ашлвр (рефлексия): (Слайд 7) Хальмг тег. Шин төр батллһн Закрепление изученного материала | Дегтрәр көдллһн (2-гч д., 108 х.). Цегмүдин орчд олзлх үгмүд кергтә киискврт буулһҗ бичлһн. | | 2) Регулятивные: Дать оценку своей работе. |
III. Товчлгч девсң (Заключительный этап) | - Мана кичəлин тѳр ямаран билə? - Юуна тускар бидн күүндүвидн? - Мана келн ямаран? - Көвүд-күүкд, кенд эндрк кичәл таасгдв? | - Күүнə кеерүл –келн,келнə кеерүл-үлгүр. Хальмг келнə тускар күүндвидн | |
V. Герин даалһвр (Домашнее задание) | Тана дурар, нег шүлг, ду, эс гиҗ үлгүр чееҗəр дастн. | | |
VI. Темдгүд (Оценки) | | | |