СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Everyday life and service

Нажмите, чтобы узнать подробности

Предлагаю использовать данную методическую разработку урока для защиты творческих проектов по теме "Everyday life and service". В рамках этой темы затрагиваются такие аспекты как манеры поведения за столом, правильное питание, здоровый образ жизни, составление меню, расчет себестоимости блюда, технологический прцесс его приготовления.

Просмотр содержимого документа
«Everyday life and service»

13


Министерство образования и науки Челябинской области

Государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение

«Миасский машиностроительный колледж»

комплекс « Электрорадиотехника и технологии» ( ЭРТиТ)


Утверждаю:

Зам. директора по УР колледжа

______________ Н.И. Буяндуков

«___» _________________ 2017 г.



МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКА


Тема THE WAY OF LIFE AND SERVICE

Дисциплина Английский язык

Курс 3

Специальность 190210 «Технология продукции общественного питания»




Разработал преподаватель

Жулябина О.В.

Рассмотрено на заседании ПЦК ОГСЭ

Пр. № ___ от «___» ______ 201__г.

Председатель ПЦК ОГСЭ _________ Киселева Ю.Ю.











г. Миасс, 2017 г.



ОГЛАВЛЕНИЕ



Введение 3

  1. План урока 4

  2. Структура урока 5

  3. Технологическая карта урока 6

  4. Содержание урока 7

  5. Перечень использованной литературы 13


Приложение (CD с презентациями к уроку)









































ВВЕДЕНИЕ


Предлагаю использовать данную методическую разработку по проведению урока –

защиты творческих проектов на втором и третьем курсе, в зависимости от календарно-тематического планирования по специальности. Тема данного урока – “Everyday life and service”(Быт и сервис). В рамках этой темы затрагиваются такие аспекты как манеры поведения за столом, рациональное питание, здоровый образ жизни, составление меню, расчет себестоимости фирменного блюда и, наконец, его приготовление.



При подготовке урока мы придерживались традиционной структуры с четким соблюдением этапов.



Основная цель урока - систематизация, актуализация знаний по теме; закрепление активных лексических единиц.



В рамках проектного обучения у студентов формируется аналитическое, ассоциативное, логическое, системное мышление. Развиваются умение говорения на иностранном языке (английском), а также навыки устной речи. Слушая речь преподавателя и отвечая на вопросы, студенты усваивают правила употребления грамматических структур и разговорных клише, в ходе урока происходит обратная связь между преподавателем и студентами на английском языке. Кроме того, работая в коллективе, решая творческие задачи в сотрудничестве, исполняя при этом разные социальные роли, студенты овладевают культурой коммуникации.



При проведении урока можно использовать мультимедийную установку, компьютеры

(для проведения итогового теста), магнитофон, иллюстрации по теме.



Урок можно проводить со студентами, изучающими английский язык на факультативных занятиях, а также на курсах усовершенствования языковых навыков в целях расширения кругозора.


















1 ПЛАН УРОКА


Тема урока: Everyday life and service (meals, politeness, restaurants).


Тип урока: урок – защита творческих проектов с элементами презентации.


Цели урока: Обучающая – систематизация, актуализация знаний по теме; закрепление активных лексических единиц (active vocabulary)


Развивающая – развитие навыков монологической и диалогической речи, эрудиции, познавательной активности студентов, развитие творческих способностей.


Воспитательная – воспитание интереса к культуре стран изучаемого языка, уважения к традициям; воспитание всесторонне-развитой личности, знающей правила этикета и принципы правильного питания. Благотворное влияние на психологический микроклимат в студенческой группе посредством работы в коллективе, решения творческих задач в сотрудничестве, при исполнении различных социальных ролей.


Методы обучения: метод защиты проектов в сочетании с ролевой игрой.

Методическое обеспечение и технические средства: проектор, компьютеры, доска, карточки с изображением продуктов, магнитная доска, реквизит, магнитофон.

Межпредметные связи: история, экономика, биология, кулинария, страноведение,

менеджмент.

Методическое обеспечение и технические средства: проектор, компьютер, доска, картинки с изображением продуктов, столовые приборы, магнитофон.


Межпредметные связи: биология, эстетика, история, экономика, диетология, страноведение.
























2 СТРУКТУРА УРОКА



    1. Организационная часть урока

      1. Обеспечение внешней готовности (дата, отсутствующие).

      2. Обеспечение внутренней готовности (тема, цели, план урока).

2.2 Проверка домашнего задания.

2.3 Основная часть урока.

2.3.1 Закрепление лексического материала по теме (построение пирамиды питания).

      1. Представление презентации «Вежливость, манеры поведения за столом».

      2. Объяснение правил расположения столовых приборов.

      3. Мини-доклады о традициях питания стран изучаемого языка.



Музыкальная пауза.



      1. Защита творческих проектов.

2. 4 Заключительная часть.

2.4.1 Проведение итогового теста.

2.4.2 Домашнее задание.

2.4.3 Подведение итогов, выбор лучшего проекта.

2.4.4 Выставление оценок.



Музыкальная пауза.



























  1. ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА


Этапы урока

Время

Деятельность преподавателя

Деятельность студентов

1. Орг. часть урока

2-3

мин.

Приветствие. Проверка внешней/внутренней готовности

Готовятся к уроку, отвечают на вопросы

2. Проверка дом. задания

6

мин.

Задает вопросы

Отвечают, записывают

3. Основная часть урока




3.1 Пирамида питания

4-5

мин.

Рассказывает

Конспектируют, сотрудничают

3.2 Правила поведения за столом

15

мин.

Следит за презентацией, помогает при возникновении трудностей

Следят за презентацией, переводят

3.3 Сервировка стола

3

мин.

Предоставляет слово участнику

Внимательно слушают, конспектируют

3.4 Традиции питания в англо-говорящих странах

12

мин.

Предоставляет слово участникам

Рассказывают, слушают, конспектируют

3.5 Защита творческого проекта

30-35

мин.

1.Объявление темы

2. Вступительное слово

3. Предоставляет слово группе №1, затем группе №2

Слушают, представляют свой проект ресторана

4. Заключительная часть урока




4.1 Итоговый тест

4 мин.

1.Вступительное слово

2.Записывает результаты

Слушают, отвечают на вопросы теста

4.2 Домашнее задание

4

мин.

Объясняет

Следят за презентацией, записывают

4.3 Подведение итогов

1мин.

Подводит итоги

Слушают, сотрудничают

4.4 Выставление оценок

1мин.

Выставляет оценки

Слушают















  1. СОДЕРЖАНИЕ УРОКА

4. 1 Организационная часть урока

4.1.1 Обеспечение внешней готовности

Учитель: Good morning, dear guests and students! Stand up! We are beginning our lesson! Sit down, please! Today is Monday, March,3. Who is on duty today?

Студент: I am on duty today.

Учитель: Who is absent?

Студент: All are present.

Учитель: What was the home task?

Студент: Words to be learnt by heart.


4.1.2 Обеспечение внутренней готовности

Учитель: Thank you! Sit down, please! Our lesson is “Everyday life and service”! Let’s set a goal of our lesson! Let’s try to do it together!

How do you think what we know to speak about everyday life and service?

Студент 1: We know words and word combinations to this theme!

Студент 2: We know some traditions of English-speaking countries!

Учитель: And what else should we know to have more knowledge and to have a clear idea of English and American everyday life and service, to present your projects of restaurant?

Студент 3: We should know more about table manners!

Студент 4: We should know more about traditions in English-speaking countries, behavior rules at restaurant!

Учитель: What should you know to compose a menu of the restaurant and calculate the cost price of the special dish you have in your menu?

Студент 5: We should have knowledge in economics!

Студент 6: The way of menu composition!

Учитель: So, our goal is to know more about traditions in English-speaking (“English-eating”) countries, behavior rules at restaurant for you to feel more comfortable in any English-speaking country and so at home. At last, you will have a clear idea of standard of food for you to be always healthy and slim!


4.2 Проверка домашнего задания

Учитель: Now let’s check our home task and revise the words to our topic! You had to learn these words by heart at home! So, go to the blackboard and show the food on the pictures! Answer my questions! What are the five basic types of food a person should eat?

Студент 1: Meat; Dairy; Fruits/Vegetables; Bread/Cereal; Fats/Sugar.

Учитель:Let’s distribute these foods into groups!

Студент 2: Meat group: Meat, eggs, chicken, fish.

Учитель: Why it is so important to eat food from meat group?

Студент 3: Meat – helps you have a strong and healthy body by providing protein.

Учитель: What is the next food group?

Студент 4: Milk group: ice-cream, cheese, milk

Учитель: Why it is so important to eat food from meat group?

Студент 5: Dairy – builds strong teeth and bones by providing calcium.

Учитель: What is the next food group?

Студент 6: Fruit and vegetables group: bilberry, currant (berries), orange, corn, carrot, cabbage, beet, juice.

Учитель: Why it is so important to eat food from meat group?

Студент 7: Fruits/vegetables – help you have healthy gums, good eyesight by providing Vitamins A and C.

Учитель: What is the next food group?

Студент 8: Bread -cereal group: cereal, spaghetti (macaroni), bread.

Учитель: Why it is so important to eat food from meat group?

Студент 9: Bread/cereal gives you energy by providing protein, iron and several B vitamins.

Учитель: What is the last food group?

Студент 9: Fats and sugar: sugar, butter, sweets.

Учитель: What gives you food from this group?

Студент 10: Fats/sugars are fast sources of energy.


    1. Основная часть урока

      1. Закрепление лексического материала.

Учитель: Now we can get down to the next part of our lesson. Let’s speak about Food Pyramid. Dietitians believe that all the food a person should eat must be divided into layers and so we have such a pyramid: foods at the bottom are the base of nutrition; on the other hand, foodstuffs at the top must have the least possible amount in nutrition.

Fats

Proteins - Food pyramid

Vegetables/Fruit

Cereal/bread

Write down this pyramid into your copy-books!

So, let’s draw a conclusion (conclude): regular nutrition is the base of our health!

Try to follow the rules of standard nutrition!


      1. Представление презентации «Вежливость, манеры поведения за столом»

Учитель: After we had revised basic vocabulary, we can get down to the important aspect of our topic a - table manners. To follow the table manners means to be a well-bred person! Try to translate these rules from English into Russian!

Студент 1: An attractive table is a sign of the cook’s or the host’s pride and respect for you.

  1. Be punctual, or the meal may be spoilt.

  2. Wash your hands before coming to table.

  3. At home, or when you are with friends, offer to lay or clear the table.

  4. Wait for the host or hostess to tell you where to sit.

  5. In America, they invite others at the table to “Enjoy”. In Russia we say “Приятного аппетита”. The British say nothing.

  6. Take your napkin and put it on your lap. Keep it there during the meal and use it to wipe your hands or mouth whenever necessary.

  7. Sit up straight and keep your elbows off the table.

  8. Ask the people around you kindly to pass things that are out of your reach; then, thank them.

  9. Whenever you are asked, pass things as quickly and as kindly as possible.

  10. After you have cut off one piece of food, lay your knife down on the edge to the inside.

Студент 2:

  1. Cut only one piece of food at a time.

  2. If you sneeze or cough while you are at the table, turn your head away from the food and cover your mouth.

  3. Avoid talking when you have something in your mouth.

  4. It is not polite to leave a spoon in a tea cup. Put your spoon on the saucer.

  5. Don’t eat from your knife.

  6. Never read while eating.

  7. While you are eating, put the knife and fork you are using on the edge of your plate. Try not to lay them down on the table at anytime.

  8. After each course, the knife and fork should be laid side by side in the middle of the plate handles to the right. This shows that you have finished and the plate can be removed.

  9. Hands should be kept in your lap when you are not eating.

  10. Before you leave the table, remember to thank the person who was kind enough to prepare your food.

Учитель: Thank you everybody! Good for you!


4.3.3 Объяснение правил расположения столовых приборов

Учитель: A well-bred person that follows the rules of regular nutrition and the table manners should know some rules of placing silverware and information about traditions in English-speaking countries.

What are the three rules for placing knives, forks and spoon (silverware) by each plate? Студент:

  1. Check to make sure the silverware is clean.

  2. Hold silverware by the handles so you don’t touch the eating surface.

  3. Put each peace of silver ware on the correct place by the plate.

a.) Fork – to the left of the plate.

b.) Knife – to the right of the plate. (Sharp edge towards the plate.)

c.) Spoon – to the right of the knife.

d.) Napkin – to the left of the fork.


4.3.4 Мини-доклады о традициях питания стран изучаемого языка

Учитель: Now we can listen to some information our students found about traditions in English-speaking countries!

Студент 1: How Tea Was First Drunk In Britain.

By the time tea was first introduced into this country (1660), coffee had already been drunk for several years.

By 1750 tea had become the most popular beverage for all types and classes of people – even though a pound of tea was very expensive.

Студент 2: Tea Ware.

Early the cups had no handles, because they were originally imported from China. Chinese cups didn’t (and still don’t) have handles.

As tea drinking grew in popularity, it led to a demand for more and more tea ware. This resulted in the rapid growth of the English pottery and porcelain industry, which not long after became world famous for its products.

Студент 3: The Tea Break.

Nowadays, tea drinking is no longer a proper, formal, social occasion. People don’t dress up to “go out to tea” anymore. But one tea ceremony is still very important in Britain – the Tea Break! Millions of people in factories and offices look forward to their tea breaks in the morning and afternoon.

Студент 4: Making a Perfect Cup of Tea.

There are five golden rules to make a perfect cup of tea:

  1. Use good tea; put in one tea bag or one spoonful per person and one for the pot.

  2. Fill the kettle with fresh water from the cold tap. Warm the tea pot.

  3. Pour on the freshly boiled water.

  4. Let the tea infuse for five minutes, then stir.

  5. Serve with milk and sugar to taste.

Студент 5: Lemon Tea.

There are two interesting ways of serving tea. Lemon tea is popular over the year round. Use a heat proof tumbler and serve the tea simply with a slice of lemon. Sugar can be added to taste.

Студент 6: Iced Tea.

Iced Tea is very popular in America, where many families keep a jug in their fridge through (in) the long hot summer. The best way to make this is to make a pot of tea and after the tea has been infused for five minutes, pour the tea off into a jug and put in the fridge to cool. Serve with ice cubes, lemon or orange to flavour and sugar if you wish, this is an excellent economical and refreshing summer drink.

Студент 7: American meals.

  1. Americans usually have three meals a day.

  2. Breakfast usually comes before eight o’clock in the morning.

  3. Lunch is between twelve (12) and one (1) o’clock.

  4. Dinner, the main meal, is between six and eight in the evening.

  5. Brunch is a combination of breakfast and lunch that many Americans enjoy on Sunday.

  6. It is usually served about eleven in the morning.

Учитель: Thank you everybody! Good for you!

Музыкальная пауза

4.3.5 Защита творческих проектов

Учитель: Now we can get down to the next part of our lesson – projects presentation. I tell you about the goals of this task. The students were divided into groups and every group got the task: to prepare their own restaurant project. They must invent the name of the restaurant, the staff and menu, tell and show us how they prepare speciality of the day; in addition to that, the group must calculate cost-price of this dish and, finally, reproduce the dialogue at their own restaurant. The goal of this task is to use the active vocabulary and to develop speech skills (monologue and dialogue speech) and creative abilities of students.

Студенты группы № 1:

FLAMINGO” RESTAURANT

Let us introduce our staff to you:

Director – Marina Kostileva

Restaurant Room Manager – Alyona Ordenat

Head-cook (Chef) – Meline Nadarian

Head-cook assistant (Chef-assistant) – Dasha Bulanova

Waiters – Nastia Ivanchenko

Sasha Cherkanova

Chief-accountant – Anna Bogomolova

Administrator – Valia Lugovskikh


We have prepared the menu and calculated the cost-price of our speciality!

Студенты 1, 2: Good afternoon, dear guests! We will tell you how we prepare our speciality “Fruit salad”.

Студент 1: We need kiwis, yellow apples, bananas, a pear, a tangerine, walnuts and yoghurt.

Студент 2: First, we peel kiwis, bananas and tangerine.

Студент 1: Then, we dice all the ingredients.

Студент 2: Then we mix everything.

Студент 1: Fill with yoghurt.

Студент 2: Decorate the salad with tangerine.

Студент 1: At last, we sprinkle the salad with walnuts.

Студенты 1,2: Enjoy!

Учитель: Thank you! Now we can see a scene at your restaurant!

Студент: Good evening, sir! Are you alone?

Студент из другой проектной группы: Good evening. Yes, I’m alone.

Студент: Would you like to sit over there, sir? Near the window.

Студент из другой проектной группы: Yes, thank you. May I look at the menu?

Студент: Of course. Here it is.

Have you decided yet, sir? May I take your order?

Студент из другой проектной группы: As a starter I’ll have a tomato juice.

Студент: O.K. How about the main course, sir?

Студент из другой проектной группы: I’m not sure. Perhaps you can help me?

Студент: Oh. If I were you, sir, I’d have a fruit salad. I like it very much. Moreover, it’s the speciality of the day.

Студент из другой проектной группы: All right. I’ll have the fruit salad.

Студент: Would you like something to drink?

Студент из другой проектной группы: Yes. Some mineral water, please.

(Some time later)

Waiter!

Студент: Yes, sir... Do you want the bill?

Студент из другой проектной группы: Yes. How much is it?

Студент: … roubles, sir.

Студент из другой проектной группы: O.K. Here it is. Good-bye!

Студент: Good-bye!


Студенты группы № 2:

ORION” RESTAURANT

“Your happiness – our way to successes”

Let us introduce our staff to you:

Director – Olga Tumkina

Restaurant Room Manager – Kate Rassomakhina

Head-cook (Chef) – Mary Kozak

Head-cook assistant (Chef-assistant) – Ann Kulshova

Waiters– Jane Gutsu

Singer/Musician – Andrew Korshunov

We have prepared the menu and calculated the cost-price of our speciality!

Студенты 1, 2: Good afternoon, dear guests! We will tell you how we prepare our speciality “Glade” Salad.

Студент 1: We need pickles, tomatoes, smoked sausage, green peas, cheese, an onion, mayonnaise, hard-boiled eggs, salt and pepper.

Студент 2: First, we slice sausage, pickles, tomatoes and onion.

Студент 1: Then we add green peas.

Студент 2: Then we mix all the ingredients.

Студент 1: Fill with mayonnaise.

Студент 2: Salt and pepper.

Студент 1: Then we grate cheese and sprinkle upon the dish.

Студент 2: Decorate with hard-boiled eggs.

Студент 1,2: Enjoy!

Учитель: Thank you! Now we can see a scene at your restaurant!

Студент: Good evening, sir! Are you alone?

Студент из другой проектной группы: Good evening. Yes, I’m alone.

Студент: Would you like to sit over there, sir? Near the window.

Студент из другой проектной группы: Yes, thank you. May I look at the menu?

Студент: Of course. Here it is.

Have you decided yet, sir? May I take your order?

Студент из другой проектной группы: As a starter I’ll have an orange juice.

Студент: O.K. How about the main course, sir?

Студент из другой проектной группы: I’m not sure. Perhaps you can help me?

Студент: Oh. If I were you, sir, I’d have a “Glade”salad. I like it very much. Moreover, it’s the speciality of the day.

Студент из другой проектной группы: All right. I’ll have the “Glade” salad.

Студент: Would you like something to drink?

Студент из другой проектной группы: Yes. Some mineral water, please.

(Some time later)

Waiter!

Студент: Yes, sir... Do you want the bill?

Студент из другой проектной группы: Yes. How much is it?

Студент: … roubles, sir.

Студент из другой проектной группы: O.K. Here it is. Good-bye!

Студент: Good-bye!



    1. Заключительная часть

4.4.1 Проведение итогового теста

Учитель: Well, we have seen the projects presentation, now we can get down to the next part of our lesson – to our test. This test contains the information included in our lesson. Be attentive! Good luck! There are questions of two levels: you must choose the right variant of the answer or type the right answer if necessary.

Студенты: выполняют тест на компьютере

Учитель: Let me write down your results! Thank you!

4.4.2 Домашнее задание

Учитель: So, now it’s time for the home task! Look at the screen and write down the questions you must answer at home!

1. What do you usually eat for breakfast? What groups are the foods from?

2. What do people in our country usually eat for breakfast?

3. What do you usually have for dinner? What groups are the foods from?

4. What do people in our country usually eat for dinner?

5. What is junk food? Give some examples.

6. Is it healthy to skip meals?

7. Why are fresh fruit and vegetables better for you than canned fruits and vegetables?

4.4.3 Подведение итогов, выбор лучшего проекта.

Учитель: Thank you very much! Let’s analyze your results! OK! Let’s sum up! During the lesson we spoke about the way of life and service, table manners, about traditions in English-speaking countries, behavior rules at restaurant (in places of public catering). It was our goal and we have reached it. I think, you will have a clear idea of standard of food for you to be healthy and slim!



      1. Выставление оценок.

Учитель: Many students have shown excellent knowledge and get 5. Students who have shown good knowledge get 4. I want to thank everybody who has taken part in our lesson! I wish you good luck and think you enjoyed it. Our lesson is over! Good-bye!


Музыкальная пауза






5 ЛИТЕРАТУРА



1. «Английский язык для специалистов сферы общественного питания» Учебное пособие для студентов СПО - Щербакова Н.И. Звенигородская Н. С. М.: Академия, 2012.-320 с.

2. «Бизнес-курс английского языка» - Богацкий И., Дюканова Н. Киев: «Логос», 2005.


3. «Учебник английского языка» - Бонк Н.Л., Котий Г. А. М.: «Деконт+», 2011, I ч.