1.Класс овсьом. Настроеннё мыччалöм. | Велöтісь лыддьöтö кывбур. Кыліс гора ни звонок, Ми пондöтамö урок. Видзöтыштö öтамöдлö, Серöмтчыштö öтамöдлö. Ась шыньсерöм отсалö уджын. Пуксьö веськыта, уджалö бура, мед шедтыны бур оценка. - Бур удж тіянлö! - Кружок вылісь колана рöмöн мыччалö настроеннё, кöдöн тійö пондöтатö урок. | Сулаöмöн панталöны велöтісьöс. Велöтчиссез бöрйöны гöрд, зелёнöй кружоккез коласісь настроеннё сьöрті кружок и доска вылын мыччалöны сійö. | Л.- вынсьöтны желаннё шедтыны виль тöдöммез; Р.- кужны донтны ассиныс состояннё урок пондöтчикö; |
2.Одзза тöдöммез повторитöм. | - Орсам играöн «Ме уна, а тійö öтікö». - Тури, шынньöв, анькытш, кань … Кыдз шуам энö кыввесö? (Существительнöй). - Мый сэтшöм существительнöй? - Гöрд, веж, чöскыт, шöма, кöдзыт, бур, басöк,ыджыт… Кыдз шуам энö кыввесö? (Прилагательнöйез). Мый сэтшöм прилагательнöй? - Чеччалö, пукалö, лыддьöтö, миссьö, сёрнитö… Кыдз шуам энö кыввесö? (Глагол). Мый шусьö глаголöн? - Вылын, бокам, йылісь, пытшкас, увтын, дорас, кузя,сайын… Кыдз шуам энö кыввесö? (Послелоггез). - А кыдз шуам энö кыввесö быдöс? - Кытшöм сёрни торрез тöдат эшö? (союззэз – и, да, но…) - Бура тöдат сёрни торресö. | Отвечайтöны юасьöммез вылö. Уськöтöны тöд вылö сёрни торрез. | К.-сетны ответ велöтісь юасьöммез вылö. Р.- перыта пырны велöтчан уджö; Р.- кужны сетны ассит мненнё тöдöммез сьöрті; Р. - уджавны тöдвыв сьöрті. |
3. Тема дынö вайöтöм. | (СЛАЙД-2) - А öні тöдö загадка. Ме тэнö важын нёджжала Тэ корзинкаöн оськалан. Менö босьтан али он? Менам кок и юрö дзонь. (Тшак). - Кытшöм эта сёрни тор? - Öні кылöн тшак аркмöтам неыджыт рассказ юасьöммез вылö отвечайтöмöн. (СЛАЙД -3) Кытöн быдмö тшак? Кин öктö тшаксö? Мый керöны тшакись? (СЛАЙД – 4) ( Тшак быдмö вöрын. Тшаксö öктöны отир. Тшаксис пуöны тшкьяшыд да керöны тшаковöй студень). - Позьö я энö сёрникузяэсö шуны текстöн? (текстлöн признаккез) - Кытшöм ошибка тійö казяліт текстсис? (Повторяйтчö кыв тшак) А öні исправитам ошибкаэсö. - Кытшöм сёрни тор местö сувтісö виль кыввес? - Кытшöм серни торöн нія лоöны? - Кин висьталас уроклісь тема? - Кытшöм мог сувтöтам ас одзын? | Челядьлöн аркмасö сёрникузяэз Уськöтны тöд вылö важ тöдöммез. Аркмöтны текст. Петкöтöны тема да мог. | П.- кужны самостоятельнöя адззыны и висьтавны уроклісь темасö и могсö; П.- кужны янсöтны да вежöртны вильсö одзза велöтöмись; П.- анализируйтны сетöм материал и адззыны колана признаккез; К.- кужны висьтавны ассит думаэз; кывзыны и вежöтны велöтісьöс и ёрттэзöс; К.-сетны ответ велöтісь юасьöммез вылö. Р.- кужны сетны ассит мненнё тöдöммез сьöрті; уджавны тöдвыв сьöрті. |
4. Виль тема вылын удж. | (СЛАЙД –4) 1) Слайд сьöрті удж - Мый неöткодьыс сьöджыка гижöм кыввезын? - Кытщöм вывод керам удж сьöрті? (Местоименнё - сёрни тор, кöда мыччалö предмет вылö, но оз сет сылö ним) - Правильнöй ли вывод мийö керим упражненнё сьöрті, кысь эта йылісь вермам тöдны? (учебникись) - Осьтö небöг стр. 79 вылö, лыддьöтам правило. (Лыддьöтöны) - Сідз ли миян петіс? (Сідз) 2) Правилосö велöтö и параэзöн öтамöдлö висьтасьö. 3)- Лыддьöтам сёрникузяэсö и сравнитам сьöджыка печатайтöм кыввес кытшöм сёрни тор нія вежöны. - Мыля сёрни торыс шусьö местоименнё? (рочöн бы шуимö займитіс место имени существительного) (место +имени+ е), а комиöн – местоименнё. (Учитель öшöтö карточка) - Эта, челядь, виль тöдöм? Висьталö: Сійöн, что этна местоименнёэс вежöны существительнöйез шусьöны личнöйезöн. 4) 187 удж. Заданнё сьöрті. - Мый вермат висьтавны таблица сьöрті местоименнёэз йылісь? - Вывод: Местоименнёэз торйöтсьöны 3 лицо вылö: первöй, мöдік и куимöт. Первöй лицоын: ме, мийö. Второй лицоын: тэ,тійö(ті). Куимöт лицоын: сія,нія. Единственнöй числоын:ме,тэ, сія. Множественнöй числоын: мийö (ми), тійö (ті), нія. - Быд лицоа местоименнёöн öні лöсьöтам сёрникузяэз и керам выводдэз. (СЛАЙД- 5) Ответтэсö бöрьям коласіс: - мыччалöны кин йылісь баитöны - мыччалöны баитісьыс вылö; - мыччалöны сы вылö, кинкöт баитöны; Велöтісь мыччалö карточка: 1 л. (ме, мийö) мыччалöны баитісь вылö. 2л. (тэ, тійö (ті)) мыччалöны сы вылö, кинкöт баитöны; 3 л. (сія, нія) мыччалöны кин йылісь баитöны. - Эта, челядь, виль тöдöм? | Челядь керöны вывод: Местоименнё - сёрни тор, кöда мыччалö предмет вылö, но оз сет сылö ним. Правилосö велöтöны и параэзöн öтамöдлö висьтасьö. Челядь керöны вывод: местоименнёыс вежö существительнöйесö Местоименнёэз торйöтсьöны 3 лицо вылö: первöй, мöдік и куимöт. Первöй лицоын: ме, мийö. Второй лицоын: тэ,тійö(ті). Куимöт лицоын: сія,нія. Единственнöй числоын:ме,тэ, сія. Множественнöй числоын: мийö (ми), тійö (ті), нія. Местоименнёэс овлöны куим лицоын, ед.ч. да мн.ч. Велöтчиссезлöн вывод: | П.- анализируйтны сетöм материал и адззыны колана признаккез; П.- адззыны и тöдны колана информация; П.- кужны уджавны небöг сьöрті; К.- кужны висьтавны ассит думаэз; К.-сетны ответ велöтісь юасьöммез вылö. Л.- вежöртны велöтчан моггез и кужны нійö судзöтны; П.- кужны адззыны местоименнё мöдік сёрни торрез коласісь; |
6. Первуйись виль тöдöммез закрепитöм | 185 удж. Керам устнöя. - Лыддьöтö текстсö ас кежö. - Лыддьöтö горöна. - Названнёыс текстлöн «Шарик да Васька», мый сьöрті сія сетöма, тема или основнöй думаыс сьöрті ? (Тема) - А если сетны нимсö основнöй думаыс сьöрті, то кытшöм бы тійö ним сетітö? (Ёрттэз). - Мыйö велöтö эта рассказыс? (Ёртасьны и животнöйезкöт). - Кытшöм ёртасьöм йылісь мийö лыддьöтім литературнöй чтеннё урок вылын? -Кытшöм рассказыс и кин гижисьыс? - Лыддьöтам сёрникузяэсö и сувтöтам юасьöммез сьöджыка печатайтöм кыввез дынö. - Кытшöм юасьöммез тійö сувтöтіт сьöджыка печатайтöм кыввез дынö? - Кытшöм вывод керам? | Велöтчиссез отвечайтöны юасьöммез вылö. Тöд вылö уськöтöны тема да основнöй дума текстлісь. Литературнöй чтеннё урок вылын мийö лыддьöтім, что дед Тарас ёртасис юськöт. - Авторыс Дмитрий Наркисович Мамин-Сибиряк, рассказыс «Приёмыш». | Р. - уджавны тöдвыв сьöрті. П.- кужны уджавны небöг сьöрті. |
7.Закрепленнё. | - 186 удж. Лыддьöтны и бурсьöтны сёрникузяэсö. Комментируйтöмöн гижам тетрадьö и доска вылö. - Медодзза кык сёрникузясö бöрьям членнэз сьöрті да сёрни торрез сьöрті. – Кытшöм сёрникузя членöн да сёрни торöн лоис местоименнёыс? – 188 удж. Заданнё сьöрті и быд местоименнёлісь висьтавны лицо да число. 5)- Карточка вылісь роч кыв вылісь вуджöтöм. Уджалам группаэзöн (загадка) 1. Расту в земле на грядке я, Красная, длинная, сладкая. 2. Он большой, как мяч футбольный, Если спелый – все довольны. Так приятен он на вкус! Что это за шар? 3. Я по дереву стучу, Червячка добыть хочу, Хоть и скрылся под корой- Всё равно он будет мой. 4. Я умею часто мыться Не водой, а язычком. Как мне часто снится Блюдце с тёплым молочком. | Велöтчиссез комментируйтöмöн гижöны, орфограммаэсö объясняйтöмöн. Уськöтöны тöд вылö сёрникузя членнэз да сёрни торрез. | Р. - уджавны тöдвыв сьöрті. К. –кужны вуджöтны роч кыв вылісь коми – пермяцкöй кыв вылö; К.- кужны уджавны кыкöн; |