СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Урок в 9 классе по теме "Профессии"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Мир профессий. Выбор профессии

 

Тип урока: повторение и закрепление полученных знаний с использованием информационных технологий.

Тип упражнений: упражнения с заданным механизмом выполнения, творческие задания.

Цель урока: развивать навыки монологической речи по теме “Выбор профессии”; совершенствовать лексические навыки и расширить лексический запас учащихся.

Задачи урока:

Образовательные: развивать навыки монологической устной и письменной речи; активизировать ранее изученную лексику по теме “Профессия и успех” в устной и письменной речи; развивать навыки аудирования, умение общаться на английском языке.

Развивающие: развивать интеллектуальные способности учащихся; формировать умение выделять главное, сравнивать и анализировать.

Воспитательные: развивать у учащихся самостоятельность мышления; содействовать профориентации учащихся.

                                                               ХОД УРОКА

 

                                        Тема: “Choosing a Career: The World of Jobs”.

I. Организационный момент. Сообщение целей и задач урока

Teacher: Today we’re going to talk about the world of professions. You will do some lexical exercises to improve your speech. At the end of our lesson I will help you to choose the profession suitable for you. It will help you to write a composition “My future profession”.

перед тем как мы начнем урок , я вам раздам листочки . Посмотрите, что означает название? В течении урока мы будем заполнять ваше резюме, а в конце урока вы посмотрите и скажете какая профессия вам подходит больше всего.

II. Фонетическая зарядка

1.     учащиеся тренируются в чтении существительных и прилагательных.

Teacher: Let’s do a phonetic drill first. Answer my questions, please.

 Introduction Conversation (карточки на столах учащихся)

1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?

                                                    3.        ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

1. Активизация использования лексики. 

ИграУгадай профессию

Teacher: Now it’s time for a guessing-game “What profession is it?” I’ll describe you a profession and you will give me the word.

(слова на доске)

 1. Here are some professions: bricklayer, accountant, physicist, architect, manager, receptionist, conductor, programmer, fashion designer, a teacher

Учитель описывает профессии, используя слова на доске.

Listen to the definitions of professions, try to guess and name them.

1. someone who can count well and keeps the money records of a business

 2. someone who makes walls with bricks

 3. someone who designs clothes

 4. someone who writes computer programs

 5. someone who stands in front of the group of musicians or singers and directs their playing or singing

6.someone who teach children

 7. someone who works at the reception desk of a hotel

 8. someone whose job is to design buildings

 9. someone whose job is to manage a company

 10. someone who studies or works in physics

Затем учащиеся сами дают описание профессий. Задание приготовлено учащимися дома. (фото профессий на карточках)

2.Speaking (учебник с.124 у. 2)

Now we are going to discuss the qualities of working people, their skills and abilities.

 Tell me about yourselves, what skills and favourite subjects you have.

Are you the right person for the profession you have chosen? What kind of person are you?

Choose adjectives that you can use describe yourself. (на доске)

polite          elegant           generous          ambitious            serious

easygoing      unpleasant        sociable           clever              creative

forgetful      careless           funny             adventurous         friendly

reliable       practical         shy                enthusiastic        talkative

 

3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        8) always looks very smart

2) is often unkind to other people                 9) makes a lot of silly mistakes

3) doesn’t remember things                        10)has good manners

4) thinks deeply about things                    11) likes giving thing to people

5) likes to be around people                      12)shows a lot of excitement and eagerness

6) is full of bright ideas                    is always able to deal efficiently with problems

7) likes making people laugh                   14) doesn’t say much around other people

 

4. Give your definition of professions:

bricklayer, teacher, accountant, driver, musician, singer, photographer, shop-assistant

 

5. Проверка домашнего задания. Проекты учащихся "Мир профессий в России"

 

6. Диалогическая речь ()

Teacher: Your home task was to write a dialogue “My future profession.” I’d like you to read some examples of your dialogues.

Ученики читают диалоги по ролям.

Примерные вопросы учащихся друг к другу:

1. What would you like to do after school?

 2. Who helped you to make the decision?

 3. What is your father by profession?

 4. Is this profession important for society?

Форма работы – парная.

Подведение итогов урока. Выставление оценок

Учитель подводит итоги урока и оценивает работу учащихся.

Teacher: Let’s sum up. Today you have found out what kind of person you are and what profession is suitable for you. I hope this questionnaire will help you to make the right choice. At home please write a short essay (15 sentences) “My future profession”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Have you chosen your future profession?
  2. Why have you chosen this profession?
  3. Do you want to be a journalist?
  4. Are you going to be a doctor?
  5. Do you like to look after people?
  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?
  7. Would you like to work abroad?
  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?

 

  1. Have you chosen your future profession?
  2. Why have you chosen this profession?
  3. Do you want to be a journalist?
  4. Are you going to be a doctor?
  5. Do you like to look after people?
  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?
  7. Would you like to work abroad?
  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?

 

  1. Have you chosen your future profession?
  2. Why have you chosen this profession?
  3. Do you want to be a journalist?
  4. Are you going to be a doctor?
  5. Do you like to look after people?
  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?
  7. Would you like to work abroad?
  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?

 

  1. Have you chosen your future profession?
  2. Why have you chosen this profession?
  3. Do you want to be a journalist?
  4. Are you going to be a doctor?
  5. Do you like to look after people?
  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?
  7. Would you like to work abroad?
  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?

 

1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?

 

1.  Кем ты хочешь стать? 

I want to be a .... or ...

2. Что важно в выборе профессии? (высокооплачиваемая или нет, интересная и т.д.)

The job must be ...

3. В каких областях ты можешь работать? (образование, медицина и т.д)

I think i can work in ...

4. По каким предметам ты занимаешься лучше всего?

I don't know. Maybe in ...

 

1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?

 

1.  Кем ты хочешь стать? 

I want to be a .... or ...

2. Что важно в выборе профессии? (высокооплачиваемая или нет, интересная и т.д.)

The job must be ...

3. В каких областях ты можешь работать? (образование, медицина и т.д)

I think i can work in ...

4. По каким предметам ты занимаешься лучше всего?

I don't know. Maybe in ...

 

 

 

 

 

a dentist

 

 

 

 

 

 

 

a manager

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a salesperson

 

 

 

a teacher

 

 

 

a driver

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        

2) is often unkind to other people                

3) doesn’t remember things                       

4) thinks deeply about things                    

5) likes to be around people                      

6) is full of bright ideas                   

7) likes making people laugh   

 8) always looks very smart     

 9) makes a lot of silly mistakes

 10)has good manners

11) likes giving thing to people

12)shows a lot of excitement

13  is always able to deal efficiently with problems

14) doesn’t say much around other people

      

Всегда ищет компромисс

Часто невежлив с людьми

Забывает вещи

Думает о вещах глубоко

Любит быть в окружении людей

Полон ярких идей

Любит смешить людей

Всегда выглядит очень красиво

Делает много глупых ошибок

Имеет хорошие манеры

Любит дарить вещи людям

Показывает много прекрасных вещей

Всегда аккуратно подходит к проблеме

 

Не говорит много о других людях

 

3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        

2) is often unkind to other people                

3) doesn’t remember things                       

4) thinks deeply about things                    

5) likes to be around people                      

6) is full of bright ideas                   

7) likes making people laugh   

 8) always looks very smart     

 9) makes a lot of silly mistakes

 10)has good manners

11) likes giving thing to people

12)shows a lot of excitement

13  is always able to deal efficiently with problems

14) doesn’t say much around other people

      

Всегда ищет компромисс

Часто невежлив с людьми

Забывает вещи

Думает о вещах глубоко

Любит быть в окружении людей

Полон ярких идей

Любит смешить людей

Всегда выглядит очень красиво

Делает много глупых ошибок

Имеет хорошие манеры

Любит дарить вещи людям

Показывает много прекрасных вещей

Всегда аккуратно подходит к проблеме

 

Не говорит много о других людях

 

 

 

 

a CV

name                                ___________________________

surname                            ___________________________

date of birth                      ___________________________

education \ qualification   ___________________________

qualities                            ____________________________

                                       ____________________________

                                        _____________________________

skills                                 ___________________________

                                        _____________________________

interests                            ____________________________

                                        _____________________________

the job i want                   ____________________________

the job for me                 ______________________________

 

Просмотр содержимого документа
«урок в 9 классе по теме "Профессии"»

Мир профессий. Выбор профессии


Тип урока: повторение и закрепление полученных знаний с использованием информационных технологий.

Тип упражнений: упражнения с заданным механизмом выполнения, творческие задания.

Цель урока: развивать навыки монологической речи по теме “Выбор профессии”; совершенствовать лексические навыки и расширить лексический запас учащихся.

Задачи урока:

Образовательные: развивать навыки монологической устной и письменной речи; активизировать ранее изученную лексику по теме “Профессия и успех” в устной и письменной речи; развивать навыки аудирования, умение общаться на английском языке.

Развивающие: развивать интеллектуальные способности учащихся; формировать умение выделять главное, сравнивать и анализировать.

Воспитательные: развивать у учащихся самостоятельность мышления; содействовать профориентации учащихся.

                                                               ХОД УРОКА


                                        Тема: “Choosing a Career: The World of Jobs”.

I. Организационный момент. Сообщение целей и задач урока

Teacher: Today we’re going to talk about the world of professions. You will do some lexical exercises to improve your speech. At the end of our lesson I will help you to choose the profession suitable for you. It will help you to write a composition “My future profession”.

перед тем как мы начнем урок , я вам раздам листочки . Посмотрите, что означает название? В течении урока мы будем заполнять ваше резюме, а в конце урока вы посмотрите и скажете какая профессия вам подходит больше всего.

II. Фонетическая зарядка

  1. учащиеся тренируются в чтении существительных и прилагательных.

Teacher: Let’s do a phonetic drill first. Answer my questions, please.

 Introduction Conversation (карточки на столах учащихся)

1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?

                                                    3.        ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

1. Активизация использования лексики. 

ИграУгадай профессию

Teacher: Now it’s time for a guessing-game “What profession is it?” I’ll describe you a profession and you will give me the word.

(слова на доске)

 1. Here are some professions: bricklayer, accountant, physicist, architect, manager, receptionist, conductor, programmer, fashion designer, a teacher

Учитель описывает профессии, используя слова на доске.

Listen to the definitions of professions, try to guess and name them.

1. someone who can count well and keeps the money records of a business

 2. someone who makes walls with bricks

 3. someone who designs clothes

 4. someone who writes computer programs

 5. someone who stands in front of the group of musicians or singers and directs their playing or singing

6.someone who teach children

 7. someone who works at the reception desk of a hotel

 8. someone whose job is to design buildings

 9. someone whose job is to manage a company

 10. someone who studies or works in physics

Затем учащиеся сами дают описание профессий. Задание приготовлено учащимися дома. (фото профессий на карточках)

2.Speaking (учебник с.124 у. 2)

Now we are going to discuss the qualities of working people, their skills and abilities.

 Tell me about yourselves, what skills and favourite subjects you have.

Are you the right person for the profession you have chosen? What kind of person are you?

Choose adjectives that you can use describe yourself. (на доске)

polite          elegant           generous          ambitious            serious

easygoing      unpleasant        sociable           clever              creative

forgetful      careless           funny             adventurous         friendly

reliable       practical         shy                enthusiastic        talkative


3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        8) always looks very smart

2) is often unkind to other people                 9) makes a lot of silly mistakes

3) doesn’t remember things                        10)has good manners

4) thinks deeply about things                    11) likes giving thing to people

5) likes to be around people                      12)shows a lot of excitement and eagerness

6) is full of bright ideas                    is always able to deal efficiently with problems

7) likes making people laugh                   14) doesn’t say much around other people


4. Give your definition of professions:

bricklayer, teacher, accountant, driver, musician, singer, photographer, shop-assistant


5. Проверка домашнего задания. Проекты учащихся "Мир профессий в России"


6. Диалогическая речь ()

Teacher: Your home task was to write a dialogue “My future profession.” I’d like you to read some examples of your dialogues.

Ученики читают диалоги по ролям.

Примерные вопросы учащихся друг к другу:

1. What would you like to do after school?

 2. Who helped you to make the decision?

 3. What is your father by profession?

 4. Is this profession important for society?

Форма работы – парная.

Подведение итогов урока. Выставление оценок

Учитель подводит итоги урока и оценивает работу учащихся.

Teacher: Let’s sum up. Today you have found out what kind of person you are and what profession is suitable for you. I hope this questionnaire will help you to make the right choice. At home please write a short essay (15 sentences) “My future profession”.



















































  1. Have you chosen your future profession?

  2. Why have you chosen this profession?

  3. Do you want to be a journalist?

  4. Are you going to be a doctor?

  5. Do you like to look after people?

  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?

  7. Would you like to work abroad?

  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?



  1. Have you chosen your future profession?

  2. Why have you chosen this profession?

  3. Do you want to be a journalist?

  4. Are you going to be a doctor?

  5. Do you like to look after people?

  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?

  7. Would you like to work abroad?

  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?



  1. Have you chosen your future profession?

  2. Why have you chosen this profession?

  3. Do you want to be a journalist?

  4. Are you going to be a doctor?

  5. Do you like to look after people?

  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?

  7. Would you like to work abroad?

  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?



  1. Have you chosen your future profession?

  2. Why have you chosen this profession?

  3. Do you want to be a journalist?

  4. Are you going to be a doctor?

  5. Do you like to look after people?

  6. Do you want to travel and see the world in the future? Do you want to be a travel agent then?

  7. Would you like to work abroad?

  8. Will you go to a vocational school or to university in the future?



1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?



1. Кем ты хочешь стать?

I want to be a .... or ...

2. Что важно в выборе профессии? (высокооплачиваемая или нет, интересная и т.д.)

The job must be ...

3. В каких областях ты можешь работать? (образование, медицина и т.д)

I think i can work in ...

4. По каким предметам ты занимаешься лучше всего?

I don't know. Maybe in ...



1. What do you want to be when you grow up?

 2. What is important in choosing a profession? Do you want to have a well-paid job or low-paid but interesting job for you profession?

 3. What professional field can you work in?

 4. What subjects are you good at?



1. Кем ты хочешь стать?

I want to be a .... or ...

2. Что важно в выборе профессии? (высокооплачиваемая или нет, интересная и т.д.)

The job must be ...

3. В каких областях ты можешь работать? (образование, медицина и т.д)

I think i can work in ...

4. По каким предметам ты занимаешься лучше всего?

I don't know. Maybe in ...









a dentist













a manager













a salesperson





a teacher





a driver

















3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        

2) is often unkind to other people                

3) doesn’t remember things                       

4) thinks deeply about things                    

5) likes to be around people                      

6) is full of bright ideas                   

7) likes making people laugh   

8) always looks very smart     

 9) makes a lot of silly mistakes

 10)has good manners

11) likes giving thing to people

12)shows a lot of excitement

13  is always able to deal efficiently with problems

14) doesn’t say much around other people

     

Всегда ищет компромисс

Часто невежлив с людьми

Забывает вещи

Думает о вещах глубоко

Любит быть в окружении людей

Полон ярких идей

Любит смешить людей

Всегда выглядит очень красиво

Делает много глупых ошибок

Имеет хорошие манеры

Любит дарить вещи людям

Показывает много прекрасных вещей

Всегда аккуратно подходит к проблеме


Не говорит много о других людях



3.Write a word you can use to describe yourself(на карточках учащихся)

1) always keeps a promise                        

2) is often unkind to other people                

3) doesn’t remember things                       

4) thinks deeply about things                    

5) likes to be around people                      

6) is full of bright ideas                   

7) likes making people laugh   

8) always looks very smart     

 9) makes a lot of silly mistakes

 10)has good manners

11) likes giving thing to people

12)shows a lot of excitement

13  is always able to deal efficiently with problems

14) doesn’t say much around other people

     

Всегда ищет компромисс

Часто невежлив с людьми

Забывает вещи

Думает о вещах глубоко

Любит быть в окружении людей

Полон ярких идей

Любит смешить людей

Всегда выглядит очень красиво

Делает много глупых ошибок

Имеет хорошие манеры

Любит дарить вещи людям

Показывает много прекрасных вещей

Всегда аккуратно подходит к проблеме


Не говорит много о других людях









a CV

name ___________________________

surname ___________________________

date of birth ___________________________

education \ qualification ___________________________

qualities ____________________________

____________________________

_____________________________

skills ___________________________

_____________________________

interests ____________________________

_____________________________

the job i want ____________________________

the job for me ______________________________







Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!