Комсомольский - на - Амуре филиал краевого государственного бюджетного профессионального образовательного учреждения «Хабаровский государственный медицинский колледж» министерства здравоохранения Хабаровского края
Методическая разработка практического
занятия
по дисциплине иностранный язык
Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии. Лондон.
Специальность:
34.02.01 Сестринское дело
Базовая подготовка, очная форма получения образования
Составила: преподаватель Заремская А.С.
г. Комсомольск-на-Амуре
2018
Пояснительная записка
Методическая разработка составлена для проведения занятий со студентами третьего курса специальности Сестринское дело (базовая подготовка, очная форма получения образования).
Данное практическое занятие разработано в соответствии с Федеральным государственным образовательным стандартом, рабочей программой, календарно-тематическим планом по предмету «Английский язык».
Студенты должны усвоить новый лексический материал, уметь бегло читать и переводить тексты с новыми словами, общаться (устно и письменно) на английском языке на повседневные темы, составлять диалоги по теме, работать в парах.
В приложении №1 представлен новый лексический материал + задания.
В приложении №2 помещены задания к тесту по данной теме.
В приложении №2а помещены эталоны ответов к тесту.
В приложении №3 представлен список вопросов к блиц-опросу по данной теме.
Методическая разработка рассчитана на 2 академических часа (90 минут). В нее входят: организационный момент, фонетическая зарядка, контроль домашнего задания, работа с новым материалом и задания к нему.
ЦЕЛИ ЗАНЯТИЯ:
Методическая:
- совершенствовать методику проведения занятия обобщения и систематизации знаний с помощью форм и методов интерактивных технологий и использованием мультимедийных презентаций студентов;
- показать эффективность проведения занятия – путешествия.
Дидактическая:
- ознакомить студентов с общими сведениями о Великобритании, закрепить использование изученной лексики в речи;
- способствовать осмыслению социокультурных особенностей страны изучаемого языка.
Развивающая:
- развивать навыки аудирования, чтения, устной речи;
- содействовать развитию у студентов мыслительных процессов (обобщение информации, рассуждение, действие по образцу);
- развивать навыки сотрудничества.
Воспитательная:
- формировать уважение к стране, изучаемого языка;
- воспитывать интернационализм, умение работать в группе.
Общие компетенции, осваиваемые на занятии:
ОК 4. Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения возложенных на него профессиональных задач, а также для своего профессионального и личностного развития.
ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.
ОК 6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.
Место проведения занятия: кабинет иностранного языка.
Оснащение занятия:
методическая разработка для студентов
учебники и словари;
компьютер, мультимедийная система;
презентации по теме
видеофильм «Добро пожаловать в Британию», аудиозапись диалога «Тур по Лондону».
Межпредметные связи:
география, литература, страноведение.
Формы и методы проведения: проблемно-поисковый, репродуктивный методы, работа в парах, группах.
Ориентировочные основы действий и примерная хронокарта занятия
№ | Этапы занятия | Время | Описание этапа |
1 | Организационный момент | 1мин | Подготовка к занятию, установление дисциплины, концентрация внимания студентов на преподавателе. |
Сообщение темы и мотивация | 2мин | Название темы, объяснение ее актуальности. Объясняется порядок работы на уроке и цели. |
2 | Фонетическая зарядка | 12мин | Просмотр видеозаписи гимна Великобритании «God Save the Queen», выполнение упражнения на развитие памяти. |
3
| Проверка домашнего задания | 15мин | Презентация докладов о Великобритании с использованием мультимедиа. |
4 | Работа с лексическим материалом | 30мин | Упражнение «Микрофон», просмотр презентации «Угадай великого англичанина», чтение текста «Window to Britain», аудирование текста «London», ролевая игра. |
5 | Этап проверки понимания нового материала | 15мин | Выполнение заданий к тесту для контроля знаний. |
6 | Этап усвоения и закрепления новых знаний | 13мин | Блиц-опрос по данной теме (50 вопросов). |
7 | Этап обобщения и информации о домашнем задании | 2мин | Подведение итогов занятия, выставление оценок, сообщение домашнего задания. |
Тема занятия: «Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии. Лондон».
Значительная роль данной темы состоит в решении общеобразовательных задач (изучение новой лексики), повышении культурного уровня студента.
Практическое занятие в форме занятия – путешествия является одной из форм нетрадиционного занятия. Занятие комбинированное с доминированием учебной мотивации, при ведущей роли говорения и аудирования.
Занятия-путешествия как нельзя лучше способствуют формированию активной личности, обладающей не только определенным запасом знаний, но и умением получать их самостоятельно. Необычные по форме, такие занятия вызывают большой интерес у студентов, хорошо развивают творческие способности. Особенно важно то, что на таких занятиях создаются благоприятные условия для коллективной учебной деятельности. Эффективность занятия повышается через развитие творческих способностей студентов.
Занятие проводится с целью обобщения и закрепления изученного материала.
Были предложены следующие подходы к построению занятия:
- при предъявлении студентам учебного материала, ставить конкретную цель, определяющую организацию учебной работы;
- излагать учебный материал таким образом, чтобы он расширял объём знаний и преобразовывал личный опыт каждого студента;
- использовать различные формы индивидуальной работы на занятии;
- проводить работу с раздаточным материалом, работу в парах, группах, работу с различными опорами;
- стараться активно стимулировать студентов к самостоятельной деятельности.
Одной из технологий, обеспечивающей личностно-ориентированное обучение, является метод проектов, как способ развития творчества, познавательной деятельности, самостоятельности. Студентам на дом было задано домашнее задание опережающего характера: подготовить мультимедийные презентации по темам «Географическое положение Великобритании», «Достопримечательности Великобритании» и «Выдающиеся личности Великобритании». Студенты работали со справочной литературой, словарями, компьютером, тем самым создав возможность прямого контакта с аутентичным языком, чего не даёт изучение языка только с помощью учебника на занятии.
На занятии использовался еще один метод интерактивного обучения ролевая игра. Студентам было предложено поставить себя в жизненные ситуации, которые могут возникнуть вне аудитории, в реальной жизни во время путешествий за границу. Существенным преимуществом ролевой игры перед другими формами обучения является 100% занятость студентов, а также концентрация внимания участников в течение всей игры.
Литература:
Основная:
New Headway English Course : John and Liz Soars, Oxford University Press
Синельникова В.В. Все английские темы - К.: Мастер-класс, 2008-2009
Манси Е.О. 100 разговорных тем по английскому языку – К.: «А.С.К.», 2006
Simon Greenall. Reward.- Macmillian Heinemann, 1998
Интернет-ресурсы:
http://www.freenglish.ru/1part/6vlesson.html
https://puzzle-english.com/lessons-and-exercises
http://learnenglishteens.britishcouncil.org/exams
Приложение № 1
I’m glad to see you today. I’m happy to work with you, our topic is very interesting and exciting, because we are going to take a trip to one of the most beautiful countries of Europe. I want you to be positive, I want you to be in a high spirit today, I hope you’ll get bright impressions about our meeting. I do my best to make our lesson memorable and interesting. Of course, I need your help to do our lesson more productive and useful. Today I want to find out how smart you are, how many interesting facts about Great Britain you know and how cooperative you can be.
Фонетическая зарядка.
Teacher: Let’s start our lesson from Mind –Map. Tell me please: What do you associate with the word «country»?
Countrу
T: Every country has its own anthem. Now we’ll listen to the British anthem «God Save the Queen», a national patriotic song which is used for important events in Great Britain.
1) Просмотр видеозаписи гимна Великобритании «God Save the Queen».
1. God save our gracious Queen,
Long live our noble Queen,
God save the Queen:
Send her victorious,
Happy and glorious,
Long to reign over us:
God save the Queen.
2. Lord, our God, arise,
Scatter her enemies,
And make them fall.
Confound their politics,
Frustrate their knavish tricks,
On Thee our hopes we fix,
God save us all.
3. Thy choicest gifts in store,
On her be pleased to pour;
Long may she reign:
May she defend our laws,
And ever give us cause
To sing with heart and voice
God save the Queen.
2) T: At first let’s translate some words from the first stanza.
Gracious – милосердный, великодушный
Noble – превосходный, величественный
Victorious – победоносный
Glorious – великолепный, восхитительный
To reign (over) – царствовать, господствовать.
T: You see that the anthem shows us the main features of the British people: their pride for centuries-old history of monarchy, pride and admiration of their Queen, pride for their country.
3) Выполнение упражнения на развитие памяти.
На экране высвечивается первый куплет гимна. Студенты еще раз его читают. Преподаватель просит студентов закрыть глаза, а в это время слайд меняется и появляется первый куплет гимна, в котором пропущены слова. Задача студентов: дополнить предложения в куплете «Снежный ком».
_____ save our gracious _____,
_____ live our noble ______,
______ save the ______:
Send her _____ ,
Happy and _______ ,
Long to reign over us:
____ save the _______.
Презентация докладов о Великобритании с использованием мультимедиа.
T: Now it’s time to listen to you. You had to prepare reports to the topic «The Geographical position of GB», «Sights of GB» and «Famous People of GB».
Упражнение «Микрофон».
T: Imagine we are on the conference. Be ready to answer my questions about the United Kingdom.
- What is the official name of the country? (The official name of the country is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland).
- How many countries does the UK consist of? Name them.
(The UK consists of four countries. They are Scotland, Wales, England and Northern Ireland.)
- Where is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland situated?
(It is situated on the British Isles.)
- How many islands does the UK consist of? What is the largest island of the country?
(The UK consists of more than 5000 islands of different sizes. GB is the largest island).
- What is the official language of the country? (English is the official language of the country).
- What seas and oceans is the UK washed by? (The UK is washed by the Atlantic Ocean, the North Sea and the Irish Sea. The English channel separates Great Britain from the continent.)
- What is the climate of Great Britain like? (The climate of GB is rather cool and changeable but it often rains).
- What is the national flag of the UK? (The national flag of the UK is called the Union Jack).
- What is the capital of the UK? (The capital of the UK is London).
- What are the capitals of Scotland, Wales, England and Northern Ireland?
(The capitals of these parts are Edinburgh, Cardiff, London and Belfast).
Просмотр презентации «Угадай великого англичанина».
T: GB is famous not only by its sights but it’s famous for its people who created history by their works. They are well-known in all countries and on every continent. And not one generation will grow up with them. You will see some pictures which help you to understand who these people are. Look at the screen and name the person.
Угадайте:
1) восковая кукла (Тюссо),
2) яблоко, падающее на голову человека (Ньютон),
3) обезьяна (Дарвин),
4) Багира, Каа, Балу («Книга джунглей», Киплинг),
5) трубка, скрипка (Шерлок Холмс, автор Артур Конан Дойл),
6) девочка, кот с улыбкой, карточная королева («Алиса в стране Чудес», автор Льюис Кэрол),
7) необитаемый остров, Пятница («Робинзон Крузо», автор Даниэль Дефо),
8) пират на одной ноге с попугаем на плече (Джон Сильвер из романа Стивенсона «Остров сокровищ»).
Чтение («Добро пожаловать в Британию»).
1) pre-reading activity

1. a temple; 2. an island; 3.a port; 4.a cathedral; 5.a banknote; 6.a tunnel; 7.a calendar; 7. a hill; 8. a lake.
Window to Britain
Hello. I’m Leonie Dodd and welcome to Window on Britain. What do you know about Britain? How many people live here? What’s the capital city? What are the names of other famous cities? The answers are in this programme.
This is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. That means England, Scotland, Wales and Northern Ireland. The population of Britain is over fifty-eight million. Forty-nine million people live in England. Five million live in Scotland, about three million in Wales and one and a half million in Northern Ireland. Seven million people live in London, the capital city. The prime Minister lives here at 10 Downing Street near the Houses of Parliament. The Head of State is the Queen. The Queen’s head is on banknotes, stamps and coins. In London she lives here in Buckingham Palace, a very popular place for tourists. Other famous towns and cities in Britain are Edinburgh, the capital of Scotland, with its old castle. York - with its beautiful Cathedral, called York Minster and its narrow streets. Stratford-upon-Avon, the birthplace of William Shakespeare. Liverpool, once a very important port and the home of The Beatles. Cambridge and Oxford – both famous for their universities. And famous for their bicycles! In both cities a lot of people travel around by bike. Towns and cities are important but the countryside’s important, too. Over 75 percent of the land in Britain is farmland. But not many people are farmers. In fact, only 2 percent of the working population.
Britain also has 10 national parks. They cover 9 percent of the land. All these parks have wonderful countryside. This is the Lake District in the north-west of England. It has beautiful hills and lakes. A lot of British people come here on holiday. And foreign tourists. Over 24 million foreign tourists come to Britain every year. They visit lots of places. For example, Giant’s Causeway in Northern Ireland. This Stonehenge. What is it? Well, nobody really knows. Perhaps, it’s a temple or a clock or is it a calendar? In Wales the Snowdon National Park is very popular. And look – Welsh people don’t just speak English, about 20 percent of the population speak Welsh, too. Britain is an island but it isn’t only one island. In fact there are over eight hundred. These ones are on the beautiful west coast of Scotland.
I’m at Waterloo Station in London. From here, trains go through the Channel tunnel to Paris, in France and to Brussels in Belgium. Is Britain really an island now?
2) while-reading
a. Over……… % of the land in Britain is farmland.
b. Only……. %of the working population are farmers.
с. Britain has……. national parks.
d. National parks cover…….% of Britain.
e. Over……… million foreign tourists come to Britain every year.
1. The Giant's Causeway is in Northern Ireland.
2. Tourists visit Stonehenge.
3. The Snowdon National Park is in Northern Ireland.
4. 50% of people in Wales speak Welsh.
5. Britain has over 800 islands.
T: Write London on the board. Tell me what you know about this city.
Have you been to London?
Do you know any famous places in London?
T: I’m going to say the first part of a famous place in London and you have to complete the name.
Big Ben, London Eye, Tower of London, Tower Bridge, Buckingham Palace, Houses of Parliament, Oxford Street, Madame Tussauds.
T: You will work in pairs to match the place names and the pictures of famous places.
Preparation
Match the pictures with the words below.
Open-top bus Big Ben | London Eye Tower Bridge | Tower of London Oxford Street | Buckingham Palace Houses of Parliament |


T: How do tourists usually visit these famous places?
Do they go by train, taxi, or tourist bus? Point out the open-top bus in the preparation task.
Who usually talks to the tourists about the famous places during a tour on a bus? (A tour guide.)
T: We are going to listen to a guided tour on a bus in London.
They need to put the places in the order that the tour bus will visit them.
Play the audio then students compare answers before checking and correcting as a
class. Play again if necessary.
Transcript for Tour of London
Tour guide: Good afternoon ladies and gentlemen and welcome to this fantastic tour of London by bus.
My name’s Greg and I’m your guide this afternoon on our tour of London. As you can see, we’re on an open top bus, so you can see all the attractions from your seat and you don’t need to walk anywhere. And please don’t worry about the rain, I’m sure it’ll stop soon. A-a-and please ask any questions at any time.
Tourist 1: I have a question.
Tour guide: Yes?
Tourist 1: Do you have extra umbrellas? I mean if it rains a lot.
Tour guide: Err, no, we don’t have any extra umbrellas, but don’t worry, I’m sure the rain will stop soon. Right, OK, so where are we going on our wonderful tour? Well, the tour takes 2 hours and we are going to visit all the famous sites. First we’ll see Madame Tussauds, the museum with wax models of famous people and celebrities, then we’ll drive along the most famous shopping street in the world, Oxford Street. After that we’ll see the famous clock Big Ben and The Houses of Parliament. As we drive along the river you’ll see the popular attraction, the London Eye, from which you can see the whole city on a sunny day. Then we’ll see Tower Bridge and the famous Tower of London before arriving at Buckingham Palace, just in time for a cup of tea with the Queen.
Tourist 2: Is that included in the tour? A cup of tea with the Queen?
Tour guide: Err, well, no not exactly, but there’s a lovely café near the palace where you can get a cup of tea.
(Sound of a storm right overhead, loud thunder and very heavy downpour)
Tourist 1: I have another question.
Tour guide: Yes?
Tourist 1: Can we have our money back? We’re getting off the bus.
Tour guide: Err, well, you see... Quick! Run! Everyone off the bus! ...
3) Post-listening activity
A) Check your understanding: ordering
Do this exercise while you listen. Write a number (1-8) to put these places in order that the tour bus will visit them.
…………. Oxford Street
…………. Madame Tussauds, Museum
…………. Tower of London
…………. London Eye
…………. Houses of Parliament
…………. Buckingham Palace
…………. Big Ben
…………. Tower Bridge
T: Students now look at the ‘check your understanding: multiple choice’ task on the worksheet. Students select the correct answers.
B) Circle the best word to complete these sentences.
1. The tour takes (2 / 3 / 4) hours.
2. At Madame Tussaud’s you can see (maps of London / models of famous people / famous shops).
3. Oxford Street is a famous street for (drinking tea / eating / shopping).
4. The Queen lives at (Buckingham Palace / the Tower of London / Tower Bridge).
5. Big Ben is a (tour guide / clock / bridge).
6. You can see great views of London from (Oxford Street / the Houses of Parliament / London Eye).
Role play.
Teacher: Imagine that you are on a guided tour visiting the places we have spoken about. One of you is a tour guide and others are tourists. First you need to do some preparation.
T: Now we’ll repeat the types of questions. A tour guide prepares his/her speech. Tourists prepare their questions in a group.
Tour of London. Role play
You are a tour guide. Instructions: Prepare your speech and then give a guided tour. Be prepared to answer the tourists’ questions! Good morning/afternoon everyone! Welcome to this tour of ____ (place) by_______ (transport). My name’s ___ . I’m your guide on our tour of ______. Any questions? The tour will take ________ hours. First we’ll see ____. Then we’ll see______ Next we’ll ___. After that __. Finally we’ll ____. |
You are a tourist. Instructions: Prepare some questions to ask your tour guide. Asks lots of questions because you want to practice your English! What places will we visit today? How long does the tour last? How much is the tour? Where does the tour depart from? Will we visit ___________? Where can I buy a ________? |
T: We continue to play. If you want to travel abroad you need to do some things. At first you need to book the flight and book the hotel. Let’s dramatize some dialogues.
In the tour agency
Agent: Good morning. Dreams Travel.
Billy: Oh, hello. Do you sell airline tickets to Great Britain?
Agent: Yes.
Billy: Right. I’d like four tickets from Moscow to London.
Agent: And when do you want to go?
Billy: I’d like to go on Friday the fifth of next month.
Agent: Return or one-way?
Billy: I’d like return tickets, please. We want to come back one month later.
Agent: Ok. I’ll just check on the computer. Ok, do you want economy or business class?
Billy: Oh, business class is very expensive. I prefer economy. How much is that?
Agent: Let me see. It’s 700 pounds for one person.
Billy: What time does the flight leave London?
Agent: At ten thirty in the morning.
Billy: Is it a direct flight?
Agent: No, there’s a short stop in Berlin.
Billy: Fine. I’d like four tickets then, please.
Hotel reservation
Receptionist: Hello. Hotel Europe. Can I help you?
Woman: Yes, I’d like to book a room, please.
Receptionist: Ok. For how many nights?
Woman: For two nights?
Receptionist: Which dates, please.
Woman: For the 15th and 16th of December, please.
Receptionist: Ok, that’s fine. Would you like a single or a double room?
Woman: Do you have twin rooms?
Receptionist: Yes, we do.
Woman: I’d like to book a twin room then. How much is that, please?
Receptionist: That’s 120 euros a night. Can I take your name and your credit card details first, please?
In a hotel
Receptionist: Can I help you, miss?
Woman: Yes, I asked for a twin room.
Receptionist: Yes, miss.
Woman: Well, you’ve given me a double room.
Receptionist: Oh, I’m sorry, miss.
Woman: Can we have a twin room, please?
Receptionist: I’ll just have a look … yes, we have one on the second floor.
* * *
Receptionist: Can I help you?
Man: Yes, I asked for tea with my breakfast.
Receptionist: Yes?
Man: And you’ve given me coffee.
Receptionist: I’m sorry, sir. I’ll call the kitchen and get you some tea.
Man: Ok. Thank you.
* * *
Receptionist: Yes, sir. Can I help you?
Man: Yes, I booked golf for this morning.
Receptionist: Yes, sir?
Man: The golf club has just told me that there isn’t a booking for me.
Receptionist: Oh, that’s strange. I’m sure the golf club can fit you in later. I’ll call them and sort it out for you.
Приложение № 2
ТЕСТ ДЛЯ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ
Выберите правильный вариант ответа
What is the full name of Great Britain:
Great Britain
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
The United States of America
The United Kingdom of Great Britain and Scotland
What is the capital of Great Britain:
Belfast
Dublin
London
Manchester
How many parts does Great Britain contain:
4
6
3
2
What is the English flag called:
Union Jack
John Bell
Lines and crosses
Black and Red
What is the underground called:
the underground
the metro
the subway
the tube
Who is the Head of State in Britain:
the Mayor
the Queen
the Prime Minister
the Parliament
What river is there in London:
Thames
London
Avon
Liverpool
What is the most expensive part of London:
Westminster
East End
West End
The City
What color are taxis in London:
blue
green
red
black
If you go to London you’ll see:
the White House
St. Paul’s Cathedral
Greenwich
The Eiffel Tower
What is the home of the Queen:
Buckingham Palace
The White House
Westminster Abbey
Stonehenge
What city did the Beatles come from:
London
Manchester
Liverpool
Paris
Приложение № 2а
ТЕСТ ДЛЯ КОНТРОЛЯ ЗНАНИЙ
ЭТАЛОНЫ ОТВЕТОВ
Критерии оценки
12-11 баллов - отметка 5
10-8 баллов – отметка 4
7-5 баллов – отметка 3
Приложение № 3
Блиц - опрос по английскому языку.
Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии.
Лондон – столица Великобритании.
Полное (официальное) название страны – Великобритания. (Соединенное королевство Великобритании и Северной Ирландии)
Сколько частей в Великобритании? (4)
Назовите все части Великобритании. (Англия, Шотландия, Уэльс, Северная Ирландия)
Как называется флаг Великобритании? (Юнион Джэк,Union Jack)
Цветок, являющийся символом Уэльса. (нарцисс)
Цветок, являющийся символом Англии. ( роза)
Столица Великобритании. (Лондон)
На какой реке находится Лондон? (Темза)
Назовите самые большие часы в мире. (Биг Бен)
Какой праздник отмечается в Великобритании 31 октября? (Хэллоуин)
Какой театр основал Шекспир и другие актеры? (Глобус)
Кому установлен памятник в центре Трафальгарской площади? (адмиралу Нельсону)
Какой университет является старейшим в Великобритании? (Оксфордский)
Назовите старинную крепость в Лондоне, которая была дворцом, затем тюрьмой, в настоящее время является музеем. (Тауэр)
Кто написал «Книгу джунглей»? (Редьярд Киплинг)
Когда британцы отмечают день Гая Фокса? (5 ноября)
Назовите самый широко распространенный музыкальный инструмент в Шотландии. (Волынка)
Назовите предместье Лондона, где ежегодно проводятся соревнования по теннису. (Уимбилдон)
Назовите главный законодательный орган Великобритании. (парламент)
Назовите английского писателя, известного своими книгами о Винни-Пухе. (Ален Александер Милн)
Он возглавил в 1066 году последнее успешное вторжение в Англию, добыл для себя корону Британии и основал королевский род, великий английский король середины Х1 века. (Вильгельм Завоеватель (ок.1027-1087).
Английский полководец середины XVII века, командующий армией Парламента во время Гражданской войны в Англии, основатель демократической формы правления в Англии и в то же время – лорд-протектор, сосредоточивший почти всю королевскую и диктаторскую власть в своих руках. (Оливер Кромвель (1599-1658))
Известный и выдающийся британский адмирал конца XVIII века, автор теории морских сражений, в 47 лет не проигравший ни одного из более пятидесяти крупных морских сражений, при этом часто страдавший «морской болезнью» (Горацио Нельсон (1758-1805))
Английский король второй половины XII века, за необычайную смелость и мужество получивший «звериное» прозвище, величайший полководец средневековой Европы, возглавивший Третий Крестовый поход. (Ричард Львиное Сердце (1157-1199))
Место поклонения Солнцу, древнейший монументальный памятник на территории Великобритании.(Стоунхендж)
На какой равнине находится Стоунхендж? (Солейсберийская равнина)
Английская писательница, известная как «королева детектива» (Агата Кристи)
Где происходит церемония «Ключи королевы»? (Тауэр)
Газетная улица. (Оксфорд-стрит)
С какого года правит Елизавета II? (1952)
Лондонский парк, известный своими митингами. (Гайд-парк)
В каком году произошел Великий пожар в Лондоне? (1666)
Лондонский автобус. (даблдеккер)
Официальное название башни Биг Бен. (Башня Святого Стефана)
Где можно увидеть черных воронов как символов незыблемости устоев Британской монархии? (Тауэр)
Загородная резиденция английского королевского дома. (Винздорский замок)
На какой улице находится дом Шерлока Холмса? (Бейкер-стрит)
Английский микробиолог, открывший пенициллин. (Александр Флеминг)
Ведущие политические партии в Великобритании. (лейбористская, консервативная)
В честь кого башня Святого Стефана получила название «Биг Бен»? (Бенджамин Холл)
Самая известная и большая башня в Тауэре. (Белая)
Он хотел взорвать Дом парламента в 1605 году, но был схвачен и приговорен к смертной казни за «пороховой заговор». (Гай Фокс)
Здание, построенное Кристофером Реном. (Собор Святого Павла)
Резиденция королевской семьи.(Букингемский дворец)
Торговый и финансовый центр Лондона. (Сити)
Королева Великобритании, правившая 74 года (1837-1911) и оставившая целую эпоху в истории страны. (Виктория)
Кто являлся премьер-министром Великобритании во время второй мировой войны.(Уинстон Черчилль)
Известный музей восковых фигур. (Музей восковых фигур мадам Тюссо)
Герой бедных и обездоленных, живший в Шервудском лесу.(Робин Гуд)
Сопоставьте части Великобритании с их столицами.(Англия - Лондон, Шотландия-Эдинбург, Уэльс - Кардифф, Северная Ирландия - Белфаст).