Методическая разработка урока английского языка по теме "Традиции празднования Рождества и Нового года в англо-говорящих странах"
Тип урока: Урок общеметодологической направленности
Цель: коммуникативно-речевое развитие учащихся через сообщение знаний о традициях празднования Рождества в Великобритании.
Задачи:
Образовательная:
- Знакомство учащихся с традициями и обычаями празднования Рождества и Нового года в странах изучаемого языка;
- Расширение с помощью английского языка представления обучающихся об окружающем их мире;
- Активация употребления лексики в речи;
- Развитие навыков понимания речи на слух.
.Развивающая :
- способствовать развитию воображения, логического мышления, внимания, памяти у учащихся;
- развитие познавательного интереса и коммуникативной деятельности у учащихся;
- развитие языковой догадки, наблюдательности.
Воспитательная :
1.Способствование расширению кругозора, интереса к культуре стран изучаемого языка и традициям других народов у учащихся;
2.Формирование положительной мотивации учения, готовности воспринимать культуру другого народа.
Методы: проблемно-поисковый; креативный; коммуникативный; личностно-ориентированный; практический; деятельностный подход; самоконтроль; самооценка.
Оснащение урока: Раздаточный материал (карточки для выполнения заданий по аудированию), компьютер, проектор, презентация слайдов, карточки для занесения результатов (баллов), карточки для рефлексии
Ход урока.
Организационный момент. (Презентация)
1. T: Good morning! I’m glad to see you! Let’s start our lesson! First of all let’s listen to the song and guess what holiday is it about? (песня «We wish you a Merry Christmas!»).
We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas!
We wish you a Merry Christmas!
And a Happy New Year!
T: what holiday is this song about?
P1: This song is about Christmas.
T: Right you are! What do you think we are going to speak about?
P2: About Christmas.
T: And what else?
P3: About New Year.
T: What do you know about Christmas?
P1: Christmas is a favourite holiday for English people.
P2: Christmas is a religious holiday. It’s on the 25th of December.
P3: I think Christmas is a family holiday. Families gather for Christmas dinner. They give presents to each other.
P4: Every Englishman sends many Christmas cards, e-mails and text-messages.
P5: People decorate Christmas tree with beautiful balls and toys.
T: You are absolutely right. What words are associated with Christmas? (На доске нарисована ёлка. Учащиеся называют слова по теме «Рождество и Новый год», а учитель вешает карточки со словами на ёлку или пишет слова на доске)
P4: Christmas tree.
P5: Presents.
P6: Traditional food.
P7: Santa Claus.
Введение новых лексических единиц
T: Now we are going to learn some new words. Listen and repeat. Презентация
T: Now try to guess what is it on the screen. Guessing game.
And now lets watch the film.And try to understand what is about this film
(просмотр видео). In this film I hope you will find out some more information about Christmas traditions. I think you will like it.
T: (обучающиеся получают карточки с предложениями) Your task is to decide if the following sentences are true or false. Don’t forget to correct the false sentences.
Р: Выполняют задание на карточках (соглашаются или не соглашаются с утверждениями) (True/False)
Decide if the following sentences True or False?
The British people celebrate Christmas on the 7th of January.
The houses are decorated with Christmas lights.
There is a lot of music during this holiday.
Shopping is not popular in December.
People put their gifts under the tables.
On Christmas Day families exchange gifts.
Беседа по фильму.
T: You have seen the film and now answer my question, please! How do the English people celebrate Christmas holiday? What do they usually do this day?
P11: People buy Christmas trees, presents, cards. Children decorate the Christmas tree with toys, tinsels and lights. People send Christmas cards to relatives and friends.
P12: On Christmas Eve people usually go to a special church service. They sing Christmas carols. They put their presents under the Christmas tree.
P13: People usually spend time with their families. In the morning they usually go to church and then they have Christmas dinner. There are a lot of fun and jokes on that day. Children like this holiday very much. They go from house to house, sing songs and congratulate people.
P1: The traditional Christmas food is roast turkey with potatoes and Christmas pudding.
P7: Parents and children give presents to each other this holiday.
Физкультминутка
Дети поют песню и выполняют движения. I’m a little snowman
Закрепление изученного материала.
1. Викторина.
T: Children! I have prepared a surprise for you. Here is a magic box. Let’s open it! Take the cards! (Дети открывают волшебный сундучок по очереди и достают открытки, на которых написаны вопросы):
1.What do you know about Christmas? (Christmas is a religious holiday.)
2. What traditional Christmas meals do you know? (a roast turkey and Christmas pudding)
3. Who decorated the first Christmas tree? (One legend says that Martin Luther started the
practice. Luther was an imported Christian leader.)
4. Why do people celebrate Christmas? (It is celebrated оn December 25th. The holiday is connected with the wonderful birth of Jesus Christ.)
5. How is Father Frost called in Great Britain? (Santa Claus)
6. Where is Christmas tree situated in Great Britain? (in Trafalgar Square)
7. Where do English people usually put their presents? (near the bed or near the fireplace)
Заключительный этап урока.
1. Подведение итогов урока. Рефлексия.
T: Now look at our Christmas tree. About what have we spoken during lesson? (Учащиеся смотрят на ёлочку и на игрушки с названиями и рассказывают, о чём они говорили на уроке).
P4: We have spoken about Christmas holiday and decorations.
P5: About Christmas tree.
P5: About presents.
P6: About traditional food.
P7: How people usually spend Christmas Day.
P8: And of course about Santa Claus, Christmas songs, greetings cards.