СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методические рекомендации по выполнению практических работ по английскому языку по теме "Физкультура и спорт, здоровый образ жизни. Изучение модальных глаголов".

Нажмите, чтобы узнать подробности

Методические рекомендации по выполнению практических работ по английскому языку по теме "Физкультура и спорт, здоровый образ жизни. Изучение модальных глаголов" предназначены для студентов 1-2 курсов СПО.

Просмотр содержимого документа
«Методические рекомендации по выполнению практических работ по английскому языку по теме "Физкультура и спорт, здоровый образ жизни. Изучение модальных глаголов".»

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ МУРМАНСКОЙ ОБЛАСТИ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МУРМАНСКОЙ ОБЛАСТИ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ «КАНДАЛАКШСКИЙ ИНДУСТРИАЛЬНЫЙ КОЛЛЕДЖ»

(ГАОУ МО СПО «КИК»)















МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

по выполнению

практических работ по английскому языку

по теме

«ФИЗКУЛЬТУРА И СПОРТ, ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ»

с изучением модальных глаголов





















2015 г.

Методические рекомендации по выполнению практических работ по английскому языку разработаны с учетом Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования.



Разработчик:Храмцова Т.В., преподаватель ГАОУ МО СПО «Кандалакшский индустриальный колледж».




ОДОБРЕНЫ


Предметной (цикловой) комиссией преподавателейгуманитарных дисциплин и физического воспитания



Протокол № __ от «__» _________ 20__ г.


Председатель _________________/М.В.Сапожникова/





УТВЕРЖДЕНЫ


Учебно - методическим советом





Протокол № __ от «__» ________ 20___ г.


Заместитель директора

по УПР ______________ /Е.А. Бурлова/

























Пояснительная записка


Целью изучения данного модулянаправлено на достижение следующих целей:

  • формирование представлений об английском языке как о языке международного общения и средстве приобщения к ценностям мировой культуры и национальных культур;

  • формирование коммуникативной компетенции, позволяющей свободно общаться на английском языке в различных формах и на различные темы, в том числе в сфере профессиональной деятельности, с учетом приобретенного словарного запаса, а также условий, мотивов и целей общения;

  • формирование и развитие всех компонентов коммуникативной компетенции: лингвистической, социолингвистической, дискурсивной, социокультурной, социальной, стратегической и предметной;

  • воспитание личности, способной и желающей вести здоровый образ жизни, участвовать в общении на меж­культурном уровне;

  • воспитание уважительного отношения к другим культурам и социальным суб­культурам.


В результате освоения данногомодуля обучающийся должен знать:

1. значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

2.языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета;

3. средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

4. лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;


В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен уметь:


Говорение:

1. вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации), используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

2. рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

3. создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе полученной страноведческой и культуроведческой информации.


Аудирование:

4. понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

5. понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию, а также оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней.


Чтение:

6. читать тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи.


Письменная речь:

6. описывать явления, события, излагать факты в письме;

7. использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни.


Практическаяработа № 1.

Modalverbs.CAN/COULD/BE ABLE TO.


1. Посмотри презентацию на тему «Модальный глагол can». Изучи употребление модального глагола can, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом can, а также его прошедшую форму couldи эквивалент глагола can – (be)ableto. Изучи приведенную ниже таблицу. Запишипримерыупотребленияcan, cant, could, couldnt, (be)ableto.


Модальный глагол canвыражает возможность или способность совершать действие и переводится «могу», «умею».



Present

Past

Future

Positive (+)

can

I can speak English

could

I could speak English

will be able to

I will be able to speak English

Negative (-)

can’t

I can’t speak English

couldn’t

I couldn’t speak English

will not be able to

I will not be able to speak English

Question (?)

Can.. ?

Can you speak English?

Could..?

Could you speak English?

Will … able to?

Will you be able to speak English?



2. Complete the sentences using can or (be) able to. Use can if possible, otherwise use (be) ableto/ Дополнипредложения, используяcan or (be) able to.Используй can, если возможно, в остальных случаях используй (be) ableto.


1. George has travelled a lot. He can speak four languages.

2. I haven’t been able to sleep very well recently.

3. Sandra … drive but she hasn’t got a car.

4. I can’t understand Martin. I’ve never … understand him.

5. I can’t see you on Friday, but I … meet you on Saturday morning.


3.Complete the sentences with can/ can’t + one of these words/

Дополнипредложенияспомощьюcan/ can’tиоднимизэтихслов:

come find hear see speak


1. I’m sorry but we can’t come to your party.

2. I like this hotel room. You ….... the mountains from the window.

3. You are speaking very quietly. I ….... you.

4. Have you seen my bag? I ……. it.

5. Catherine got the job because she …… five languages.


4.Complete the sentences with can’t/ couldn’t + one of these words/

Дополнипредложенияспомощьюcan’t/ couldn’tиоднимизэтихслов:

eat decide find go gosleep


  1. I was tired but I couldn’t sleep.

  2. I wasn’t hungry yesterday. I ….. my dinner.

  3. Ann doesn’t know what to do. She ………

  4. I wanted to speak to Martin yesterday, but I ….. him.

  5. Jim ….. to the concert next Saturday. He has to work.

  6. Paula ……. to the meeting last week. She was ill.



5. Complete the sentences with can/ can’t/could/ couldn’t + one of these words/

Дополнипредложенияспомощьюcan/ can’tиоднимизэтихслов:

come eat hear run sleep wait


1. I’m afraid I can’t come to your party next week.

2. When Tim was 16, he was a fast runner. He …….. run 100 metres in 11 seconds.

3. Are you in a hurry? No, I’ve got plenty of time. I ……. .

4. I was feeling sick yesterday. I ……. well.

5. Can you speak up a bit? I …… you very well.

6. You look tired. Yes. I …….. lastnight.


Практическаяработа № 2.

Modalverbs.MAY/HAVE TO/MUST/SHOULD.


1. Посмотри презентацию на тему «Модальный глагол may». Изучи употребление модального глагола may, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом may, а также эквивалент глагола may – (be) allowedto. Изучи приведенную ниже таблицу. Запишипримерыупотребленияmay, maynot, (be) allowedto.


Модальный глагол mayвыражает разрешение совершить действие и переводится «разрешается».Отрицательная форма «maynot» означает запрет и переводится «нельзя, не разрешается».



Present

Past

Future

Positive (+)

may

You may come in

was/were allowed to

You were allowed to come in.

will be allowed to

You will be allowed to come in.

Negative (-)

may not

You may not come in

was/ were not allowed to

You were not allowed to come in.

will not be allowed to

You will not be allowed to come in.

Question (?)

May…?

May I come in?

Was/Were … allowed to?

Were you allowed to come in?

Will …be allowed to?

Will you be allowed to come in?


2.What would you say in these situations? Usemodalverbsmayorcan/ Чтотыскажешьвэтихситуациях?Используймодальныеглаголыmayилиcan:


1. You are late for a lesson. You want to come in and take your seat. You enter the classroom and ask the teacher:

You:……..?

Teacher: Come in and take your seat.

2. You are on a train. The woman next to you has finished reading her newspaper. Now you want to have a look at it. You ask her:

You:Excuse me………?

Woman: Yes, of course, I’ve finished with it.

3. You have finished your meal in a restaurant and now you want the bill. You ask the waiter:

You:………?

Waiter: I’ll get it for you.

4. You have left your telephone at home. Now you need to make an urgent call. Your groupmate has got a telephone. You ask your groupmate:

You: …….?

Gropmate: Sure, here you are.


3. Посмотри презентацию на тему «Модальный глагол must». Изучи употребление модального глагола must, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом must, а также эквивалент глагола musttohaveto. Изучи приведенную ниже таблицу. Запишипримерыупотребленияmust,mustnot, tohaveto.


Модальный глагол mustвыражает необходимость совершать действие (в силу определенных обстоятельств), приказ или настоятельный совет и переводится «должен, нужно». Отрицательная форма «mustnot» означает категорический запрет и переводится «нельзя».



Present

Past

Future

Positive (+)

must

Неmust go to the college

had to

Hehad to go to college.

will have to

You will have to go to the college.

Negative (-)

do/does not have to

(нетнеобходимости)

Неdoes not have to go to the college


must not (нельзя)

Неnot smoke in the room


did not have to


He did not have to go to the college.


will not have to


You will not have to go to the college.

Question (?)

Must


Must hego to the college?

Did …have to?


Did he have to go to the college?

Will…have to?

Will you have to go to the college?


4. Put in I must or I had to/ ВставьI mustилиI had to.

1. I had to go to the bank yesterday to get some money.

2. It’s late. ….. go now.

3. I don’t usually work on Saturdays but last Saturday ….. work.

4. …… get up early tomorrow. I’ve got a lot to do.

5. I went to London by train last week. The train was full and … stand all the way.

6. I was nearly late for my appointment this morning. ….. run to get there on time.

7. I forgot to phone David yesterday. ….. phone him later today.


5. Посмотри презентацию на тему «Модальный глагол should». Изучи употребление модального глагола should, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом should. Изучи приведенную ниже таблицу. Сравни его с глаголамиmust и tohaveto.Запишипримерыупотребленияshould.


Модальный глагол should выражает необходимость совершать действие (в силу морального долга) или совет и переводится «следует, должен». Модальный глагол shouldупотребляется только в формеPresent Simple.



Present Simple

Positive (+)

should


You should help them

Negative (-)

should not


You shouldn’t offend them.

Question (?)

Should …?


Should I help them?

Если PerfectInfinitive (have + 3форма смыслового глагола) используется после should, то такое предложение обозначает упрек по поводу того, что какое-то действие оказалось невыполненным.

Positive (+)

should have done

You should have helped them.

Negative (-)

should not have done

You should not have offended them.

Question (?)

Should … have done?

Should I have helped them?


6. Complete the sentences. Use you should + one of these verbs/

Дополни предложения. Используй youshould + один из этих глаголов:

clean go take visit watch wear


  1. When you play tennis youshouldwatch the ball.

  2. It’s late and you are very tired. …… to bed.

  3. …… your teeth twice a day.

  4. If you have time, …. The Science Museum. It’s very interesting.

  5. When you are driving. ….. a seat belt.

  6. It’s too far to work from here to the station. …. a taxi.


  1. Write about the people in the pictures. UseHe/ Sheshouldn’t … so …. /

Напиши о людях на картинках. ИспользуйHe/ Sheshouldn’t … so ….



  1. He shouldn’t watch TV so much. 3. ………………………………….hard.

  2. He …………………………….. 4. ………………………………………..


Практическаяработа № 3. Modalverbs.OUGHT TO/ TO BE TO/ NEED.


1.Посмотри презентацию на тему «модальный глагол oughtto». Изучи употребление глагола oughtto, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом oughtto. Изучи приведенную ниже таблицу. Сравни его с глаголом should, а также глаголамиmustиhaveto.Запишипримерыупотребленияoughtto.

Модальный глагол oughtto выражает необходимость совершать действие (в силу морального долга) или совет и переводится «следует, должен» (так же, как и глаголshould). Модальный глагол oughttoупотребляется только в формеPresentSimple.



Present Simple

Positive (+)

oughtto

You ought to help them

Negative (-)

ought notto

You ought not offend them.

Question (?)

Ought … to ?

Ought I to help them?

Для обозначения прошедшего времени глагола need используетсяPerfectInfinitive (have + 3форма смыслового глагола)

Positive (+)

needhave done

You should have helped them.

Negative (-)

ought not to have done

You should not have offended them.

Question (?)

Ought … to have done?

Should I have helped them?


2. Write sentences with ought to or oughtn’t to / Составьпредложениясought to или oughtn’t to:

1. It’s late. (go home now). We ought to go home now.

2. The coat is too big for you. (buy it) You oughtn’t to buy it.

3. You don’t need your car. (sell it) ……………………………..

4. Diane needs a rest. (have a holiday) ………………………….

5. Sally and Colin are too young. (get married) …………………

6. You are not well this morning. (go to work) ………………….

7. James isn’t well today. (go to the doctor) …………………….

8. The hotel is too expensive for us. (staythere) ………………..


3. Посмотри презентацию на тему «глагол tobeto». Изучи употребление глагола tobeto, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом tobeto. Изучи приведенную ниже таблицу. Сравниегосглаголамиshould, oughtto, tohavetoиmust. Запишипримерыупотребленияtobeto.


Модальный глагол tobeto выражает взаимную договоренность о необходимости выполнения какого-либо действия. Поэтому ,переводится этот модальный глагол будет как «условились», «договорились», «должен был, обязан», «суждено», «собирались» и т.д. 

Отрицательная форма be + not(to)обозначает невозможность выполнить действие или запрет.



Present

Past

Positive (+)

am/is/are to

They are to meet in the theatre.

was/were to

They were to meet in the theatre..

Negative (-)

am/is/are not to

You are not to tell anyone about it.

was/were not to

You were not to tell anyone about it..

Question (?)

Am/is/are…. to….?

Are we to learn the words?

Was/were … to…?

Was he to learn the words?


4. Complete the sentences using the verb to be toin the correct form+ one of these verbs. Negativeformisalsopossible./Дополнипредложения., используяглаголtobetoвправильнойформе + одинизэтихглаголов.Отрицательнаяформатакжевозможна:

goenter makeleave do become take arrive

  1. The train is to leave in 16 minutes.

  2. When you come back, you …………… a detailed report.

  3. Strangers ……………. the ward.

  4. This average schoolboy ……….. a world-famous football star.

  5. When  …….. to dentist’s?

  6. What exams ………… this year? 

  7. Ann ………… on Saturday. 

  8. This amount of work is …………… done in one month.


5. Посмотри презентацию на тему «Модальный глагол need». Изучи употребление модального глагола need, образование утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений с глаголом need. Изучи приведенную ниже таблицу. Сравни значение его отрицательной формыс отрицательными формами других модальных глаголов must и tohaveto.Запишипримерыупотребленияneed.


Модальный глагол need выражает необходимость совершать действие и переводится как «нужно».



Present

Positive (+)

need

You need go there now.


Negative (-)

need not/don’tor doesn’t’ need to

You needn’t go there now.


Question (?)

Need…?

Need I go there now?


Если PerfectInfinitive в отрицательной форме(havenot+ 3форма смыслового глагола) используется после need, то такое предложение обозначает,что не было необходимости совершать действие, но в тот момент об этом не было известно: Georgewentout. He took an umbrella because he thought it was going to rain. But it didn’t rain. He needn’t have taken an umbrella.

Отрицательная форма didntneedtoвпрошедшем времени обозначает, что не было необходимости совершать действие, и в тот момент об этом было известно:IdidntneedtogetupearlysoIdidn’t.

Возможно также использовать глагол needи для обозначения будущего времени:

Electricclockswillneedtobereset.


6. Complete the sentences using needn’t + one of these verbs./Дополни предложения., используя needn’t + один из этих глаголов:

ask come explain leave tell walk

1. We’ve got plenty of time. We needn’t leave yet.

2. I can manage the shopping alone. You ………………… with me.

3. We ………………. all the way home. We can get a taxi.

4. Just help yourself if you’d like something to eat. You …………… first.

5. Wecankeep this a secret between ourselves. We………………..anybodyelse.

6. Iunderstandthe situation perfectly. You ……………… further.



Практическаяработа № 4. Modalverbs. TEST.


1. Individualwork (athome)/: revisethegrammarofmodalverbsИндивидуальнаяработа (дома): повториграмматическийматериалпомодальнымглаголам


2. Take a test!/Пройдитест!



Практическаяработа № 5.

What do you know about sports? Why people should go in for sport? What is your favourite sport. We are going to discuss these problems during the lesson. Are you ready?


  1. Find the 10 hidden words/ Найди 10 спрятанныхслов:


плавание, хоккей, корт, шахматы, команда, футбол, теннис, мяч, дзюдо, бокс.



s

t

x

c

o

u

r

t

a

u

h

w

o

l

n

c

h

e

s

s

o

s

i

p

o

x

y

d

a

t

c

b

a

m

e

t

e

a

m

e

k

a

j

u

m

s

n

j

e

n

e

l

b

u

v

i

p

e

y

n

y

l

e

a

d

i

n

b

s

i

m

e

j

o

k

o

c

g

e

s

a

f

o

o

t

b

a

l

l

o

r

e

b

i

b

o

x

i

n

g



  1. Active vocabulary.

Study the following words and expressions/ изучи (изапомни) следующиесловаивыражения:


player –игрок

team – команда

opponent –противник

to lose –проигрывать

to win –побеждать

to score a goal –забитьгол

tocomprise – включать (в себя)

races –гонки

horse races –скачки

motor races –автогонки

cycle races –велосипедныегонки

representative –представитель

cycling –велосипедныйспорт

skating – конькобежный спорт

skiing – лыжный спорт

rowing – гребля

yachting – яхтенный спорт

devoted – преданный


3. Read and translate the text/ Прочитайипереведитекст:


Sports and Games


We are sure you are interested in sport. Many of you certainly play such games as volleyball or football, basketball or tennis. People who play a game are players. Players from other teams are their opponents. Two players playing with each other are partners. Each team can lose or win. In a football match players try to score as many goals as they can. Most matches take place in large stadiums.

Athletics is the most popular sport. People call it “the queen of all sports”. It comprises such kinds of sport as running (for different distances), jumping (long and high jumps) and others.

From time to time international championships and races (horse races, motor races, cycle races) take place. Representatives of various countries can win gold, silver or bronze medals. Such great championships in sport are organized every four years and we call them the Olympic Games. Only the best may take part in them.

There are so many kinds of sports, such as cycling, swimming, gymnastics, boxing, skating, skiing, rowing, yachting and many more in which you can take an active part or just be a devoted fan.



4. Are these statements true or false? Correctthefalseones./Эти утверждения верные или неверные? Исправьневерныеутверждения:


a. Peoplewhoplayagamearesportsmen.

b. Two players playing with each other are opponents.

c. Gymnastics is the queen of all sports.

d. The most popular sport is tennis.

e. Athletics comprises such kinds of sports as running, jumping, racewalking, throwing and others.

f. International championships take place every four years.

g. The Olympic Games are a major international championship in which thousands of athletes participate in a variety of competitions.

h. The Olympic Games are organized every four years.

i. Everyone who likes sport can take part in the Olympic Games.

j. The athletes or teams who place first, second or third in each event receive medals.


5. Findmodalverbs (can, may) inthetext, explain their usage. / Найдивтекстемодальныеглаголы (can, may) иобъясниихупотребление.


6. Answer the questions using the modal verb can/ Ответьтенавопросы, используямодальныйглаголcan:


  1. Can you snowboard?

  2. Can you play tennis?

  3. Can you score a goal?

  4. Can you row?

  5. Can you take part in the world championship?

  6. Can you win the Olympic Games?

  7. Could you swim, when you were 12?

  8. Could you run fast, when you were 8?

  9. Could you jump high when you were 6?

  10. Could you skate, when you were 10?

  11. Could you ski, when you were 7?

  12. Could you play chess, when you were 9?


7. Studythefollowingwordsandexpressionsanddiscusswhichkindsofsportsyouprefer/Изучитеследующиесловаивыраженияиобсудите, какиевидыспортавыпредпочитаете.


I’m good/ not very good at …(skiing, swimming)

Truly speaking I don’t like …(running, team games), because …

But I’m fond of… because… (it helps me feel healthy)

To my mind the most exciting kind of sport is … (snowboarding, chess)

Personally I would never go playing … because it’s very (dangerous, expensive etc)


8. Study the scheme and discuss why people should go in for sport. Usethemodalverbshould/ Изучитесхемуиобсудите, почемулюдямследуетзаниматьсяспортом. Используйтемодальныйглаголshould.







Практическаяработа № 6

Whichfamoussportsmendoyouknow? Are you a devoted fan of some of them? Let’s discuss it now!


1. Study the following words and expressions/ Изучиследующиесловаивыражения:


biathlete– биатлонист

refer(to) – обращаться; ссылаться; говорить (о)

nickname – прозвище

regard(as) –считать

mandatory–обязательный, принудительный

relay–эстафета

toreign –царствовать

to achieve – достигать

achievement –достижение


consecutive – последовательный, идущий друг за другом

lightning –молния

polevaulter –прыгунсшестом

torepresent – представлять

dissolution –распад (в т.ч.государства)

toinduct – принимать в члены

tosurpass –превосходить, превышать

decorated – украшенный; награжденный (медалями)

medley– комплексное плавание



2. Lookatthescreen, thereyoucanseeapresentationabouttheworld’s greatest sportsmen.Let’slookattheirportraits, readandtranslatetheinformation about them./Посмотринаэкранитыувидишьпрезентациюовеличайшихспортсменахмира. Давайпосмотримихпортреты, прочитаем и переведем информацию о них.


Texts of the presentation:


  1. Ole EinarBjørndalen (born 27 January 1974) isaNorwegianprofessionalbiathlete, oftenreferredtobythenickname "TheKingofBiathlon". HeisthemostmedaledOlympianinthehistoryoftheWinterOlympicGames, with 13 medals. HeisalsothemostsuccessfulbiathleteofalltimeattheBiathlonWorldChampionships, having won 40 medals. Hehas won theOverallWorldCuptitlesixtimes, in 1997–98, in 2002–03, in 2004–05, in 2005–06, in 2007–08 andin 2008–09, morethananyothermalebiathleteandthesameasfemalerecordholderMagdalenaForsberg.


  1. UsainSt. LeoBolt, (born 21 August 1986) isaJamaicansprinter. Regardedasthefastestpersonever, heisthefirstmantoholdboththe100 metresand200 metresworldrecordssincefullyautomatictimemeasurementsbecamemandatoryin 1977. Alongwithhisteammates, healsosettheworldrecordinthe4×100 metresrelay. HeisthereigningOlympicchampioninthesethreeevents, thefirstmantowinsixOlympicgoldmedalsinsprinting, andaneleven-timeWorldchampion. Hewasthefirsttoachievea "doubledouble" bywinning 100 mand 200 mtitlesatconsecutiveOlympics (2008 and 2012), andtoppedthisthroughthefirst "doubletriple" (including 4×100 mrelays). Bolt'sachievementsinsprintinghaveearnedhimthemedianickname "LightningBolt.


  1. SerhiyNazarovychBubka (born 4 December 1963) isaformerUkrainianpolevaulter. HerepresentedtheSovietUnionuntilitsdissolutionin 1991, wastwicenamedAthleteoftheYearbyTrack&FieldNews, andin 2012 wasoneof 24 athletesinductedasmembersoftheInternationalAssociationofAthleticsFederationsHallofFame.

Bubka won sixconsecutive IAAF WorldChampionships, anOlympicgoldmedalandbroketheworldrecordformen'spolevault 35 times (17 outdoorand 18 indoorrecords). Hewasthefirstpolevaultertoclear 6.0 metresand 6.10 metres.


  1. LarisaSemyonovnaLatynina ( born 27 December1934) isaformerSovietgymnast. Between 1956 and 1964 she won 14 individualOlympicmedalsandfourteammedals. Hertotalof 18 Olympicmedalswasarecordfor 48 yearsuntilsurpassedbyAmericanswimmerMichaelPhelpson 31 July 2012. AlthoughPhelpsbrokehertotalmedalcountrecord, herrecordforindividualeventmedals (14) stillstands. SheiscreditedwithhelpingtoestablishtheSovietUnionasadominantforceingymnastics.


  1. MichaelFredPhelps II (bornJune 30, 1985) isanAmericancompetitionswimmerandthemostdecoratedOlympianofalltime, withatotalof 22 medals. Phelpsalsoholdstheall-timerecordsforOlympicgoldmedals (18), Olympicgoldmedalsinindividualevents (11), andOlympicmedalsinindividualeventsforamale (13). At the 2008 BeijingOlimpic Games Phelpswoneightgoldmedals. Fiveofthosevictorieswereinindividualevents. Phelpsisthelongcourseworldrecordholderinthe100-meter butterfly, 200-meter butterflyand400-meter individualmedleyaswellastheformerlongcourseworldrecordholderinthe200-meter freestyleand200-meter individualmedley. Hehas won atotalof 77 medalsinmajorinternationallong-coursecompetition, totalling 61 gold, 13 silver, and 3 bronzespanningtheOlympics, theWorld, andthePanPacificChampionships.


3. Maketruesentences/ Составьтеправдивые предложения:


  1. LarisaLatynina

  2. MichaelPhelps

  3. UsainBolt

  4. SerhiyBubka

  5. Ole EinarBjørndalen

  1. isanAmericanswimmer

  2. isaNorwegianbiathlete

  3. isaformerUkrainianpolevaulter

  4. isaformerSovietgymnast

  5. isaJamaicansprinter


4. Answerthequestions to the texts/ Ответьтенавопросыктекстам:


  1. Who is the fastest person ever?

  2. Who isthemostmedaledOlympianinthehistoryoftheWinterOlympicGames?

  3. Who is themostdecoratedOlympianofalltime?

  4. Who broke theworldrecordin his kind of sport 35times?

  5. Who is the recordholderforindividualeventmedals?


5. It’s high time to play! Choose one variant you like!/Времяиграть! Выбериодинизвариантов.


a. Make a short conversation with your friend: ask one another about your favouritesportmen, their achievements and biography./Составьте диалог со своим другом: расспросите друг друга о ваших любимых спортсменах, их достижениях и биографии.


b. Imagine you are at a press conference. Choose one (or more) person to be an honoured sportsperson, the rest of you are journalists. Let the journalists ask the sportsmen about their achievements and biography and the sportsmen answer the questions./Представьте, что вы на пресс конференции. Выберите одного (или более) человека в качестве титулованного спортсмена, остальные – журналисты. Пусть журналисты спрашивают спортсменов о их достижениях и биографии, а спортсмены отвечают на вопросы журналистов.


6. A task for individual work (at home) – write an essay about your favouritesportsperson./

Задание для индивидуальной работы (дома) – напиши эссе о своем любимом спортсмен


Практическаяработа № 7


What do you know about sport in Britain? What sport do most British people like?

Watchvideoandlearnmoreaboutit! / ЧтотызнаешьоспортевБритании? Какой вид спорта Британцы любят больше всего? Посмотри видео и узнай больше об этом.


1. Beforewatching/ Передпросмотром:


    1. Active vocabulary

Study the following words and expressions,someofthemyouhavealreadylearned/ изучи (изапомни) следующиесловаивыражения, некоторыеизнихтыужезнаешь:


football –футбол

cricket –крикет

tennis –теннис

golf –гольф

rowing –гребля

cycling –велосипедныйспорт

walking –ходьба

horse racing –скачки

motor racing –мотогонки

aerobics – аэробика

running –бег

squash –сквош

venue –местопроведения

surprising –удивительный

scene –сцена

tournament –турнир

headquarters –штаб

experts –эксперты

public –публика, зрители

paths –дорожки

live (adj) –живой

serious –серьезный

variety – разнообразие



1.2. Do you know about anything in Sport in Britain? Look at the pictures and try this quiz:

Знаешь ли ты что-нибудь о спорте в Великобритании?/ Рассмотри картинки и попробуй угадать:

a. Where is this?

b. Where can you see this?

c. Is this a popular sport in Britain? What do you think?

d. Why has this boy got a painted face?

e. What are the people in the window above doing?


Check your answers after watching the video./После просмотра видео проверь ответы.


1.3 Match the words to the pictures./Подберисловаккартинкам (выведены на экран с помощью проектора).


football, cricket, tennis, golf, rowing, cycling, walking, horse racing, motor racing, aerobics, running, squash


2. Sequence 1 (up to: … a very British game.)/ Часть 1 (дослов: … a very British game.)


2.1.Before watching Sequence 1 try to answer the question/ ПередпросмотромЧасти 1 постарайсяответитьнавопрос:


What sport takes places in this venues?


a Wembly

b Wimbledon

c St Andrew’s

d Henley

e Lord’s


2.2. Watch Sequence 1 and check the answer./Посмотри Часть 1 и проверь свой ответ.


3. Sequence 2 (up to: … and it’s a great sport.)/ Часть 2 (дословand it’s a great sport.)


3.1 Watch Sequence 2 and answer the question./Посмотри Часть 2 и ответь на вопрос.


How many public swimming pools are there in Britain?


а. 12.000

b. 20.000

c. 45.000


3.2. Watch again and complete the table:/ Посмотрисноваизаполнитаблицу:

Speaker №

How often do they swim?

Whydotheyswim?

Speaker 1

once a week


Speaker 2



Speaker 3




4. Sequence 3 (up to: … not everybody walks from the start to the finish.)/ Часть 3 (дословnot everybody walks from the start to the finish.)


4.1. Before watching Sequence 3 try to complete the sentences with the numbers from the box :/ ПередпросмотромЧасти 3 постарайсядополнитьпредложениячисламиизрамки:


1.200 412 40 225.000


a. Over ______ clubs belong to the British Cycling Federation.

b. About _______% of British people go walking.

c. There are ______ kilometers of national paths in England and Wales.

d. The Pennine Way is _______ kilometres long.


4.2 Watch Sequence 3 and check the answers./Посмотри Часть 3 и проверь ответы.


5. Sequence 4 (up to: … and because they enjoy it.)/ Часть 4 (дословand because they enjoy it.)


5.1. Watch Sequence 4 and answer the question./Посмотри Часть 4 и ответь на вопрос:


How many sports do you see?


5.2 Watch again and complete the sentences:/ Посмотрисноваидополнипредложения:

a. Over _____ people go to see Manchester United in Manchester on a ______ or ______ afternoon.

b. Horse ______, motor ______ and ______ are also very popular.

c. These people are doing ______. They do it to keep ______ and because they _____ it.


6. Sequence 5 (to the end)/ Часть 5 (доконца).


6.1 Watch Sequence 5 and find true sentences./Посмотри Часть 5 и найди правдивые предложения:


a. There are people at the athletics club every night.

b. All towns and cities in Britain have a large sports centre.

c. Croquet is originally British.

d. Squash comes from real tennis.

e. Curling comes from Scotland.

f. Leonie is very fit.


7. Go back to exercise 1.2 and check the quiz. Add to or change your answers. Watchtheunitagainifnecessary./ Вернитесь к упражнению 1.2 и проверьте свои ответы. Дополните или измените их. Посмотрите видео снова, если это необходимо.


Практическаяработа № 8


WhatdoyouknowabouttheOlympicGames? LetslearnmoreaboutthehistoryoftheOlympicMovementright now/ ЧтотызнаешьобОлимпийскихиграх? Давай узнаем больше об истории Олимпийского движения прямо сейчас.


1. Putthewordsunderthethreeheading. Besureyouknowall thewords./Распредели слова в три колонки под следующими заголовками. Убедитесь, что ты знаешь все слова:


Individual Sports

Sports for Two

Team Sports














Running, volleyball, jumping, wrestling, draughts, throwing, rugby, synchronous swimming, hockey, chess, gymnastics, basketball, water polo, tennis, football, ice dancing, baseball, badminton, weightlifting, speed skating.


2.Match the left and right columns, learn the expressions/ Соотнесиправуюколонкуслевой, выучивыражения:


1. figure

  1. pool

2. skating

  1. jump

3. tennis

  1. court

4. Olympic

  1. skating

5. high

  1. champion

6. swimming

  1. rink


3. Study the following words and expressions/ Изучиследующиесловаивыражения.


BC – before Christ –донашейэры

wrestling – борьба

throwing –метание

javelin –копье

enormous – огромный

multi-sportevent – мультиспортивное мероприятие

tohold (held, held) – проводить (что-либо)

tohost –принимать (в качестве хозяина)

hemisphere –полушарие

host –хозяин

tosupport –болеть, поддерживать

theOlympicteam –Олимпийская сборная

4. Read the text:/Прочитайтекст:


The Olympic Games


The first record of the games dates from 776 BC in Greece. The important sports in the original Olympic Games were running, jumping, wrestling, throwing the discus and throwing the javelin. Only men competed, and they wore no clothes in order to have greater freedom of movement.

The first modern Olympiad took place in Athens in 1896. Since then the Olympic Games have been held every four years with only two exceptions because of the two world wars. There may be Summer and Winter Games.

In modern times the Olympic Movement has become an enormous and expensive organization. The Winter Olympic Games are a multi-sport event held every four years.

The Winter Olympics have been hosted on three continents, but never in a country in the southern hemisphere. The United States has hosted the Games four times. France has been the host three times. Austria, Canada, Italy, Japan, Norway and Switzerland have hosted the Games twice.

In 2014 Sochi was the first Russian city to host the Winter Olympics. Our government, Olympic Sports Committee and sportsmen prepared for this event with great enthusiasm. Our sportsmen won …. Everybody in Russia supported our Olympic team!


5. Are these statements true or false? Correctthefalseones./Эти утверждения верные или неверные? Исправь неверные утверждения:


  1. The Olympic Games were held in Ancient Greece.

  2. Both men and women took part in the Games at that time.

  3. The men wore no clothes because of the hot weather.

  4. The Olympic Games have been held every four years since 776 BC.

  5. The programme of the modern Olympic Games consists of running, jumping, wrestling, throwing the discus and throwing the javelin.

  6. The Olympic Games are held every four years. There were only two exceptions because of earthquakes.

  7. The Winter Olympics have been hosted in various countries on three continents.

  8. The USA and France have hosted the Games several times.

  9. Sochi was the first Russian city to host the Winter Olympics.

  10. The Winter Olympics have never been held in Russia before.


6. Listen to the text and fill in the gaps with the words from the box. / Послушайтекстизаполнипропускисловамиизтаблицы.


athlets, Zeus, circles, comprtitors, motto


Some facts about the Olympic Games


1. The five Olympic … represent the five continents: Africa, North and South America, Asia and Australia. They are connected to symbolize the sports friendship amongst all the people in the world.

2. The Olympic … “Citius, altius, fortius” means “Faster, higher, stronger” in Latin.

3. The first official Olympic Games took place in 776 BC. They were held in honour of …, the supreme god of the Greeks.

4. The Games are meant to promote respect amongst all the … , regardless of their age, religion or sex.

5. To get an idea of the number of competitors participating in the Olympic Games – at Sydney 2000, 10 300 … came involved in 28 sports, 292 events and 635 matches.


7. For individual work (at home): in your groups prepare same interesting information about the Olympic Games. Thinkofthefollowing:/ Для индивидуальной работы (дома): в группах подготовьте интересную информацию об Олимпийских играх. Подумай о следующем:


  • The Olympic Flag

  • The Olympic Motto

  • The Olympic Oath

  • The Olympic Creed

  • The Olympic Flame

  • The Olympic Hymn

  • The Olympic Medals

  • The Opening Ceremony Procession Order etc.


Практическаяработа № 9


You’ve worked a lot and nowlet’s share the information about the Olympic Games./Выхорошопотрудились, асейчасподелитесьинформациейобОлимпийскихИграх(см. практическаяработа № 8, упражнение 7).


1. Discuss the following points/ Обсудитеследующиепункты:


  • The Olympic Flag

  • The Olympic Motto

  • The Olympic Oath

  • The Olympic Creed

  • The Olympic Flame

  • The Olympic Hymn

  • The Olympic Medals

  • The Opening Ceremony Procession Order etc.


На экране проектора: слайды, демонстрирующие вышеперечисленные атрибуты Олимпийских Игр, звучит гимн Олимпийских Игр.


2. For individual work (at home): prepare a monologue«Sport in my life. Myfavouritekindofsport»/ Для индивидуальной работы (дома): подготовьте монолог «Спорт в моей жизни. Мойлюбимыйвидспорта».



Практическаяработа № 10


It’s time to present your monologues «Sport in my life. My favourite kind of sport»!/Времядляпрезентациимонологов «Спорт в моей жизни. Мой любимый вид спорта»!

























Список литературы


  1. Г.Т.Безкоровайная, Н.И. Соколова, Е.А. Койранская, Г.В.Лаврик.PlanetofEnglish.– М.: Издательский центр «Академия», 2012 – 256с.

  2. К.Н.Качалова, Е.Е.Изралевич. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами. – М.: Издательство «ЮНВЕС», 1998 – 717с.

  3. R.MacEndrew. Window on Britain. Video Guide 1. – Oxford: Oxford University press, 1998 – 39p.

  4. R.MacEndrew. Window on Britain. Video Guide 2. – Oxford: Oxford University press, 1998 – 39p.

  5. R.MacEndrew. Window on Britain. Workbook 1. – Oxford: Oxford University press, 1998 – 47p.

  1. R.MacEndrew. Window on Britain. Workbook 2. – Oxford: Oxford University press, 1998 – 47p.

  2. R.Murphy. English Grammar in Use. Second Edition – Oxford: Oxford University press, 2003 – 350p.

  3. R.Murphy. English Grammar in Use. Third Edition – Oxford: Oxford University press, 2004 – 379p.

  4. R.Murphy. Essential Grammar in Use. Second Edition – Oxford: Oxford University press, 2007 – 300p.

  5. J.Sinclair. Collins Cobild English Grammar. – Harper Collins Publishers, 1994 – 486p.

Интернет - ресурсы:


  1. www.wikipedia.org

  2. www.lingvo-online.ru