СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ
Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно
Скидки до 50 % на комплекты
только до
Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой
Организационный момент
Проверка знаний
Объяснение материала
Закрепление изученного
Итоги урока
Департамент образования Ивановской области
Областное государственное бюджетное профессиональное
образовательное учреждение
Кинешемский колледж питания и торговли
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ
ДЛЯ СТУДЕНТОВ специальности
ПО ВЫПОЛНЕНИЮ ПРАКТИЧЕСКИХ РАБОТ
ДИСЦИПЛИНА: Иностранный язык
Технология продукции общественного питания
ОУД. 02. Английский язык
г. Кинешма
2017 г.
Составитель: Калязимова Татьяна Константиновна – преподаватель общеобразовательных дисциплин
Содержание
Введение
Дисциплина «Английский язык» является общеобразовательной дисциплиной, в процессе изучения которой обучающиеся должны приобрести определенные знания. Наряду с изучением теоретического материала по дисциплине «Английский язык» большое внимание должно быть уделено практическим занятиям. Практическим занятиям отводится 22 часа. Последние представляют собой весьма важную часть в общем объеме дисциплины. Они дают, возможность ознакомиться с такими вопросами, как Определенные и неопределенные артикли, местоимения: указательные, личные, притяжательные, вопросительные, Времена действительного залога, Пассивный залог, Модальные глаголы, Структуры thereis/are,have/hasgot и т.д.
Общие методические рекомендации и указания по выполнению практических работ
Подготовка к практической работе.
Для выполнения практических и лабораторных работ обучающийся должен руководствоваться следующими положениями:
Внимательно ознакомиться с описанием соответствующей практической работы и установить, в чем состоит основная цель и задача этой работы;
По лекционному курсу и соответствующим литературным источникам изучить теоретическую часть, относящуюся к данной работе.
Выполнение практических работ.
Успешное выполнение практических работ может быть достигнуто в том случае, если обучаемый представляет себе цель выполнения практической работы, поэтому важным условием является тщательная подготовка к работе.
Оформление практических работ.
Оформление практических работ является важнейшим этапом выполнения. Каждую работу обучающиеся выполняют, руководствуясь следующими положениями:
На новой странице тетради указать название и порядковый номер практической работы, а также кратко сформулировать цель работы;
Записать при необходимости план решения заданий;
Схемы и графики вычертить с помощью карандаша и линейки с соблюдением принятых стандартных условных обозначений;
После проведения практических занятий, обучающиеся должны составить отчет о проделанной работе. Практическая работа должна быть написана разборчивым подчерком и выполнена в тетради с полями для проверки работы преподавателем. Итогом выполнения является устная защита работы, по вопросам, которые прописаны в конце каждой работы.
№ практической работы | Содержание |
ОУД. 02.2.1. Описание людей (внешность, характер, личностные качества, профессии). | |
1 | Внешность, характер, личностные качества. |
2 | Имя существительное, множественное число имени существительного. |
ОУД.02.2.2. Межличностные отношения. | |
3 | Моя семья. |
4 | Решение кроссворда. |
5 | Определённый артикль. Неопределённый артикль. |
ОУД.02.2.3. Человек, здоровье, спорт. | |
6 | Спорт в нашей жизни. Виды спорта. |
7 | Имена прилагательные. Степени сравнения. |
ОУД.02.2.4. Город, деревня, инфраструктура. | |
8 | Местоимения: указательные, личные, притяжательные, вопросительные. |
9 | Лондон. |
ОУД.02.2.5. Природа и человек (климат, погода, экология). | |
10 | Защита окружающей среды. |
11 | Наречия в сравнительной и превосходной степенях, неопределённые наречия. |
ОУД.02.2.6. Научно-технический прогресс. | |
12 | Программное обеспечение. |
13 | Спряжение глагола to be. |
ОУД.02.2.7. Повседневная жизнь, условия жизни. | |
14 | Употребление времена действительного залога. Группа Future. Типы вопросов. |
15 | Образование в России. |
ОУД.02.2.8. Новости, средства массовой информации. | |
16 | СМИ: пресса, телевидение, радио. |
17 | Конструкция to be going to do. |
ОУД.02.2.9. Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники. | |
18 | Употребление модальных глаголов в устной и письменной речи. |
19 | Культура стран Великобритании и США. |
ОУД.02.2.10. Молодежь в современном обществе. Досуг молодежи. | |
20 | Мои летние каникулы. |
21 | Прямая и косвенная речь. |
ОУД.02.2.11. Государственное устройство, правовые институты. | |
22 | Виды систем управления. |
23 | Passive Voice. |
ОУД.02.2.12. Современный мир профессий. | |
24 | Пишем эссе. |
Практическая работа № 1.
Тема: Внешность, характер, личностные качества.
Цель: употребление новых слов в составлении топика.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения: От англ. topic — «тема», «топик» или «тема» в лингвистике — логический субъект предложения, о котором высказывается его смысл.
Задание: Из данных слов, составить топик.
Height (рост): tall, short, medium height.
Build (телосложение): frail, stocky, slim , thin , plump , fat , skinny.
Age (возраст): young , elderly , middle-aged ,teenager.
Hair (волосы): fair, blond, red, grey, sleek (smooth), braids, bald , straight , curly, wavy.
Face (лицо): round, oval, square, wrinkled, freckled, sun-tanned, pale.
Complexion (цвет лица): dark, fair.
Skin (кожа): delicate, rough.
Forehead (лоб): broad, doomed, high (tall), large (open), low, narrow.
Nose (нос): aquiline, flat, hooked , snub, fleshy, turned up.
Eyebrows (брови): arched, bushy, penciled, and shaggy.
Eyes (глаза): big round blue eyes, hazel, small, kind/warm.
Eyelashes (ресницы): curving, straight, thick.
Cheeks (щеки): chubby, hollow, ruddy, dimples in one’s cheeks.
Mouth (рот): large, small, vivid.
Lips (губы): full, thick, rosy, painted.
Teeth (зубы): close-set, even/uneven.
Smile (улыбка): charming, engaging, pleasant, sweet, cunning, sad, enigmatic.
Chin (подбородок): double, pointed, protruding, round, massive.
Hand (рука): puffy, soft .
Legs (ноги): long, short, slender, shapely.
Отчет о проделанной работе: составлен письменно топик по теме.
Практическая работа № 2.
Тема: Имя существительное, множественное число имени существительного.
Цель: Образование множественного числа имени существительного.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Множественное число существительных в английском языке.
Исчисляемые существительные могут иметь форму единственного числа, если речь идёт об одном предмете, и множественного числа, если речь идёт о двух или более предметах. Форма множественного числа у большинства исчисляемых существительных образуется с помощью суффикса "-s (-es)", например:
a book - books a table - tables
a bridge - bridges a boy - boys
В английском языке есть небольшое количество существительных, которые образуют форму множественного числа не по общему правилу:
Исключения:
Единственное число | Множественное число | Перевод |
man woman mouse tooth foot child ox goose sheep deer swine | men women mice teeth feet children oxen geese sheep deer swine | мужчины, люди женщины мыши зубы ступни, ноги дети быки гуси овцы олени свиньи |
Существительные, оканчивающиеся на "-f/-fe", во множественном числе пишутся с "-ves". Если слово в единственном числе оканчивается на "-о", то к нему во множественном числе прибавляется суффикс "-es". Если же слово оканчивается на "-y" с предшествующим согласным, то во множественном числе к нему прибавляется суффикс "-es", а буква "y" переходит в "i", например:
leaf - leaves life - lives tomato - tomatoes
Negro - Negroesarmy–armiesfamily - families
Неисчисляемые существительные имеют только форму единственного числа и согласуются только с глаголами в единственном числе:
Her hair is blond. Волосы у неё светлые.
The money is on the table. Деньги лежат на столе.
Имеются существительные, которые напротив употребляются только в форме множественного числа. К ним относятся слова, обозначающие предметы, состоящие из двух частей: trousers - брюки, braces - подтяжки, scissors - ножницы, glasses - очки, или собирательные существительные: troops - войска, goods - товары, сlothes - одежда, police - полиция, people - люди. Такие существительные согласуются только с глаголом во множественном числе.
Задание: Даны слова в единственном числе, образуйте множественное число существительных.
Упражнение1. Отметьте правильный вариант образования множественного числа:
Roof - rooves, 2) dish - dishes, 3) fish - fish, 4) potato - potatos, 5) half - halfs, 6) branch - branches, 7) book - books, 8) book - bookes, 9) dress - dreses, 10) wife - wifes. 11) paper - papers, 12) factory - factorys, 13) day - daies, 14) play - plays, 15) list - listes, 16) safe - saves, 17) text - texts, 18) lamp - lamps, 19) bridge - bridges, 20) city - cities.
Упражнение2. Отметьте неправильный вариант образования множественного
числа.
1) woman - women, 2) woman - womans, 3) foot - foots, 4) mouse - mouses, 5) hour - hours, 6) hero - heroes, 7) mouse - mice, 8) tomato - tomatos, 9) tomato - tomatoes, 10) child - childes, 11) child - childs, 12) kid - kids, 13) child - children, 14) tooth - toothes, 15) tooth - teeth, 16) people - peoples, 17) new - news, 18) boy - boys, 19) way - waies, 20) man - men, 21) Englishman - English-mans, 22) Englishman - Englishmen, 23) news -news, 24) sheep - sheep, 25) deer - deeres, 26) deer - deers, 27) deer - deer, 28) leaf- leaves, 29) German - Germen, 30) German - Germans. 31) life -lifes, 32) wife - wives, 33) shelf - shelfs, 34) knife - knives, 35) house - housess, 36) pause - pausess, 37) size - sizez, 38) day - days, 39) roof - rooves.
Упражнение3. Образуйте множественное число следующих существительных.
box, match, brush, page, bus, house., ball, room, table, pencil, play, light, book, cup, flat, hat. knife, wife, shelf, life, leaf, child, man, woman, family, factory, story, faculty, city.
Упражнение 4. Поставьте существительные в скобках во множественное число и перепишите предложения.
1. These (man) are strong. 2. Those (woman) are attractive. 3. These (flat) are comfortable. 4. What (city) have you been to? 5. How many (faculty) are there at the university? 6. How many (match) are there in the box? 7. What is there in these (box)? 8. Whose (child) are those? 9. How many (book) are there on the (shelf)? 10. Where do their (wife) work?
Отчет о проделанной работе: выполнены упражнения.
Контрольные вопросы:
1.При помощи чего образуется множественное число имени существительного?
2.Перечислите правила образования множественного числа имен существительных.
Практическая работа № 3.
Тема: Моя семья.
Цель: употребление и понимание новых слов.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: выполните упражнения.
№ 1.Выпишите номера, под которыми, даны переводы следующих английских слов.
а) 1. surname; 2. parents; 3. grandfather; 4. member; 5. turner; 6. experienced; 7. part-time student; 8. full-time student; 9. to want; 10. to tell; 11. tall; 12. to come.
б) 1. бабушка; 2. студент дневного отделения; 3. рабочий; 4. студент; 5. хотеть; 6. имя; 7. токарь; 8. родители; 9. неопытный; 10. говорить; 11. дедушка; 12. идти; 13. фамилия; 14. студент вечернего отделения; 15. приходить; 16. член; 17. рассказывать; 18. техник; 19. опытный; 20. высокий.
№ 2. Переведите предложения. Знаком ∩ отмечайте предложения, соответствующие тексту “My Family”.
I am Peter Smirnov. 2. Our family is small. 3. My mother is a doctor. 4. She works at a hospital. 5. My father is a worker. 6. He is a turner. 7. His hobby is football. 8. I play the guitar and we sing together. 9. My grandpa is a veteran of the Great Patriotic War. 10. My granny is a pensioner. 11Ann is a full-time student. 12. My brother Nick is a student. 13. I go to the technical school. 14. Iamapart-timestudent. 15. Iwanttobeatechnician.
Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.
Практическая работа № 4.
Тема: Моя семья.
Цель: употребление и понимание новых слов.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: разгадайте кроссворд.
Тема «Семья»
Horizontal: 3. Сын брата. 7. Папа для мамы. 11. Дочь дочери. 12. Папа папы. 13. Родственники. 14. Брат дочери. 15. Жена дедушки. 17. Мама, папа, я – счастливая … 18. Дочь сестры. 20. Дочь мамы.
Vertical: 1. Сестра мамы. 2. Дочь и сын. 4. Мама для папы. 5. Сестра сына. 6. Брат папы. 8. Мама и папа. 9. Мама сестры. 10. Муж мамы. 15. Сын сына. 16. Близнецы. 19. Ребенок.
Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.
Практическая работа № 5.
Тема: Артикли в английском языке.
Цель: Употребление артиклей в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Употребление неопределенного артикля
1. Неопределенный артикль употребляется перед существительным, когда оно только называет предмет, классифицирует его как представителя определенного рода предметов, но не выделяет его конкретно.
a table — какой-либо стол (именно стол, а не стул)
a chair — стул
2. при упоминании предмета или лица впервые
That's a pretty girl. — Красивая девушка
3. в обобщающем значении:
Существительное с неопределенным артиклем в этом значении обозначает: любой, всякий.
A cow gives milk.
Корова (всякая) дает молоко.
3. с профессиями:
My Dad is a Doctor. — Мой папа — врач.
She's an architect. — Она архитектор.
4. с некоторыми выражениями количества:
a pair — пара
a little — немного
a few — несколько
5. в восклицательных предложениях: перед исчисляемым существительным в единственном числе стоящим после слова what (какой).
What a beautiful day! — Какой чудесный день!
What a pity! — Как жаль!
Употребление определенного артикля
Определенный артикль ставится в том случае, если предмет или лицо, о котором идет речь, известны и говорящему, и слушающему (из контекста, окружающей обстановки или как ранее упоминавшиеся в данной речи).
It is a chair — это стул
The chair is at the table — стул стоит возле стола
Попробуйте подставить слово тот или этот перед существительным. Если смысл высказываемого не изменится то, перед существительным надо ставить определенный артикль, а если изменится, то перед существительным в единственном числе (если оно исчисляемое) ставится неопределенный артикль, а перед существительным во множественном числе — не ставится вообще.
1. Повторно упомянутый, когда из предыдущего текста ясно, о чем речь:
The girl was beautiful. — (Эта) Девушка была прекрасна.
2. Ясный по ситуации, когда понятно, что/кто имеется в виду:
The lesson is over. — Урок окончен.
3. Имеющий индивилизирующее определение, то есть определение, выделяющее это лицо или предмет из ряда им подобных.
3.1. Определение, называющее признак:
This is the house that Jack built. — Вот дом, который построил Джек
3.2. Определение, выраженное прилагательным в превосходной форме
This is the shortest way to the river — Это самый короткий путь к реке
3.3. Определение, выраженное порядковым числительным
He missed the first lecture. — Он пропустил первую лекцию
3.4. Определение, выраженное именем собственным
the Bristol road — дорога в Бристоль.
3.5. Определения, выраженные словами:
next | следующий |
The next stop is ours. — Следующая остановка наша.
4. Перед существительными единственными в своем роде:
the sun — солнце
the moon — луна
the Earth — Земля
the floor — пол (один в комнате)
the sea — море (единственное в данной местности)
5. Перед прилагательными и причастиями, превратившимися в существительные, со значением множественного числа:
the strong — сильные, the old - старики, the young — молодежь,
Отсутствие артикля (нулевой артикль
1. Если перед существительным есть местоимение или существительные в притяжательном падеже.
My room is large — Моя комната большая.
2. Существительное употребляется без артикля во множественном числе в тех случаях:
2.1. когда в единственном числе перед ним стоял бы неопределенный артикль:
I saw a letter on the table. — Я увидел письмо на столе.
I saw letters on the table. — Я увидел письма на столе.
3. Неисчисляемые вещественные существительные.
water вода, milk молоко, chalk мел, sugar сахар, tea чай, snow снег, grass трава, wool шерсть, meat мясо и другие.
4. Неисчисляемые абстрактные существительные (отвлеченные понятия).
weather погода, music музыка, power сила, knowledge знание, art искусство, history история, mathematics математика, light свет, love любовь, life жизнь, time время
I like music — Я люблю музыку.
Но при этом с неорпделенным артиклем могут употребляться некоторые абстрактные существительные, выражающие разновидность качества, состояния.
He got a good education. Он получил хорошее образование.
Поставьте артикли a/an или the там, где необходимо.
I’d like … chicken sandwich and … glass of … mineral water. (Я бы хотел сэндвич с курицей и стакан минеральной воды.)
Would you like … banana or … strawberries? (Ты хочешь банан или клубнику?)
She always has … apple, … toast and … cup of … coffee for … breakfast. (Она всегда съедает яблоко, тост и пьет чашку кофе на завтрак.)
The fly is on … ceiling in … kitchen. (Муха – на потолке на кухне.)
My mother is … accountant and my father is … lawyer. They work in … same company in … centre of … our town. (Моя мама – бухгалтер, а папа – юрист. Они работают в одной компании в центре нашего города.)
How much are … her Italian lessons? – Ten dollars … hour. (Сколько стоят ее занятия по итальянскому языку? – Десять долларов в час.)
Where are … dogs? – They are in … garden. (Где собаки? – Они в саду.)
… cats like eating … fish. … cows like eating … grass. … birds like eating … insects. (Кошки любят есть рыбу. Коровы любят есть траву. Птицы любят есть насекомых.)
My favourite subjects are … chemistry and … biology. (Мои любимые предметы – химия и биология.)
There is … parrot in … cage. And there are … pieces of … fruit in it. (В клетке попугай. И в ней есть кусочки фруктов.)
My granny lives in … small village in … country. (Моя бабушка живет в маленькой деревушке в сельской местности.)
Your baby shouldn’t sit in … sun on … hot day. (Вашему малышу не следует сидеть на солнце в жаркий день.)
Please open … book. … exercise is on … page 68. (Пожалуйста, откройте книгу. Упражнение находится на странице 68.)
Ann has been looking for … job for … long time. (Аня ищет работу долгое время.)
What’s … matter? - I missed … 6 o’clock train. (Что случилось? – Я не успел на 6-часовой поезд.)
Do you like … vegetables? (Ты любишь овощи?)
… mother has got … terrible headache today. (У мамы сегодня ужасная головная боль.)
There were … tears in … her eyes. (В ее глазах были слезы.)
She is … very nice woman but her sons are … bad boys. (Она очень хорошая женщина, но ее сыновья – плохие парни.)
Look at … woman. She is … neighbor I told you about. (Посмотри на женщину. Это соседка, о которой я тебе говорил.)
Отчет о проделанной работе: выполнены упражнения.
Практическая работа № 6.
Тема: Спорт в нашей жизни. Виды спорта.
Цель: формирование у обучающихся самостоятельно работать с текстом.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: Перевести и ответить письменно на вопросы после текста.
Summer and Winter Sports
People all over the world are very fond of sports and games. That is one of the things in which people of every nationality and class are united. The most popular outdoor winter sports are shooting/ hunting, hockey and, in the countries where the weather is frosty and there is much snow — skating, skiing and tobogganing. It's so nice to go to the skating-rink on a frosty sunny day. Some people prefer to be out of town in such weather and to sledge or to ski in the woods. Many people greatly enjoy figure-skating and ski-jumping.
Summer affords excellent opportunities for swimming, boating, yachting, cycling, gliding and many other sports. Among outdoor games football takes the first place in public interests; this game is played in all the countries of the world. The other games that have firmly established themselves in favour in different countries are cricket, volley-ball, basketball, and so on. Badminton is also very popular both with young and old.
All the year round many people indulge in boxing, wrestling, gymnastics and track and field events. Scores of young girls and women go in for calisthenics. Over the last few years aerobics has become popular with young girls and women. Aerobics helps them to be slim, healthy and strong. The interest for it greatly increased thanks to Jane Fonda, a prominent American actress, the founder of this kind of sport. This woman may serve as an impressive example of inexhaustible health, cheerfulness and beauty. Being a great enthusiast of aerobics she has been trying to initiate many women all over the world into this sport.
Among indoor games which one can go in for all the year round are billiards, table tennis, draughts, chess, of course. The results of chess tournaments are studied and discussed by enthusiasts in different countries. So we have all grounds to say that sport is one of the things that makes people kin.
Questions:
1. What are people all over the world fond of?
2. What unites people of every nationality?
3. Why do people prefer to be out of town on a frosty sunny day?
4. What are the most popular outdoor winter sports?
5. What opportunities for sports does summer afford?
6. What game takes the first place in public interest?
7. When do many people indulge in boxing, wrestling, athletics, gymnastics?
8. Who goes in for calisthenics?
9. Why is chess the great international game?
Vocabulary:
to be fond of smth — любить, нравиться
tounite — объединять
outdoor winter sports — зимние виды спорта на открытом воздухе
shooting — стрельбаhunting — охота
tobogganing — санный спорт
tosledge — кататься на санках
yachting — парусный спорт
gliding — планерный спорт
to establish oneself in favour — стать в почете
lawn-tennis — теннис
track and field events — легкая атлетика
scores of young girls and women — множество девушек и женщин
calisthenics — ритмическая гимнастика
indoorgames — игры в закрытом помещении
impressiveexample — замечательный пример
inexhaustible — неисчерпаемый
cheerfulness — бодрость
enthusiast — энтузиаст
toinitiate — приобщить кого-то к чему-то
tournament — турнир, спортивное соревнование
Отчет о проделанной работе: переведен текст, даны ответы на вопросы по тексту.
Практическая работа № 7.
Тема: Имена прилагательные. Степени сравнения.
Цель: образование сравнительной и превосходной степени имени прилагательного.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Имя прилагательное — часть речи, обозначающая признак предмета.
fineweather — хорошая погода
По значению прилагательные бывают качественные (large — большой, small — маленький, heavy — тяжёлый, brave — храбрый) и относительные (wooden — деревянный, central — центральный) и т.д.
Относительные прилагательные не имеют степеней сравнения и не сочетаются с наречием very — очень.
Качественные прилагательные имеют следующие степени сравнения: положительную, сравнительную и превосходную.
Односложные (т.е. состоящие из одного слога) прилагательные образуют сравнительную степень при помощи суффикса -er, превосходную степень — при помощи суффикса -est.
положительная степень | сравнительная степень | превосходная степень |
deep — глубокий | deeper — глубже
| the deepest — самый глубокий |
hard — тяжёлый | harder — тяжелее
| the hardest — самый тяжёлый |
big — большой | bigger — больше | The biggest — самый большой |
Некоторые двусложные прилагательные: а) имеющие ударение на втором слоге и б) оканчивающиеся на -y, -er, -ow, -le, образуют степени сравнения таким же образом.
положительная степень | сравнительная степень | превосходная степень |
polite — вежливый
| politer — вежливее
| (the) politest — самыйвежливый |
sunny — солнечный
| sunnier — более солнечный | (the) sunniest — самыйсолнечный |
shallow — мелкий | shallower — более мелкий | (the) shallowest — самый мелкий |
Большинство двусложных и многосложных прилагательных (т.е. состоящие из 3-х слогов и более) образуют сравнительную степень при помощи слов more — более и less — менее, а превосходную степень — при помощи слов most — наиболее, самый и least — наименее.interesting — интересный-moreinteresting — болееинтересный-(the) mostinteresting — самый интересный
Исключения:
положительная степень | сравнительная степень | превосходная степень |
good — хороший | better — лучше | better — лучше |
much, many — много
| more — больше | more — больше
|
little — маленький, мало | less — меньше
| less — меньше
|
bad — плохой
| worse — хуже
| worse — хуже
|
far — далёкий | further — дальше
| further — дальше |
Задание: выполните тест.
Вставьте нужную степень сравнения
1.My wife is … than your wife.
the most beautiful beautiful lermore beautiful
2.Their flat is … than ours.
more large larger the larger
3.You are … person that I know.
luckier the luckiest the Luckyest
4.Cats are not so clever … dogs.
asso than that
5.The situation is … than I thought.
more bad adder worse
6.Today the weather is … than yesterday.
nicer more nicer much nicer
7.For me mathematics is … physics.
more easy assayer than easier than
8.This car is … of all.
an expensive the least expensivea less expensive The little expensive
9.Concord was … plane in the world.
fast fastest the fastest
10.The new teacher is … than the previous one.
many good a lot better many better a lot of good
11.This room is not so … as that one on the first floor.
the most comfortable more comfortable comfortable
12.The more you learn … you become.
smarter the smarter the smartest
13.These jeans are too small. I need … size.
a large a larger a largest
14.We left … way possible.
the quickest quick a quicker the quickest
15.It is … to go for a walk, than to watch TV at home.
good the best better
16.What sea is … The Black or the Red?
less salty little saltier less saltier
17.The band will play on … stage.
a newa newerthe newest
18.Oh! This dress is … expensive than I expected!
far much far more far a lot
19.It will do you … if you start doing your homework.
good better the best
20.It is … dog that I have ever seen!
the biggest biger the biggest
Отчет о проделанной работе: выполнен тест.
Контрольные вопросы:
1.Что такое прилагательное?
2.Какие степени прилагательного вам известны?
3.Как образуется сравнительная степень прилагательного?
4.Как образуется превосходная степень прилагательного?
Практическая работа № 8.
Тема: Местоимения: указательные, личные, притяжательные, вопросительные.
Цель: определение местоимения.
Перечень оборудования для проведения работы:тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Личные местоимения
I - я you - ты, вы, Вы he - он (о человеке) she - она (о человеке) it - он, она, оно (не о человеке) we - мы they - они | me - мне, меня him - его, ему, им her - её, ей it - его, ему, ей us - нас, нам you - тебе, вам, вас them - их, им
|
Притяжательные местоимения
my - мой your - твой, ваш his - его her - её its - его, её our - наш their - их | mine - мой his - его hers - её its - его, её ours - наш yours - твой, ваш theirs - их
|
Примечание.
Местоимение it обычно заменяет ранее употреблённое существительное в единственном числе, не обозначающее человека:
wind / dog / lake = it (= он / она / оно).
Местоимение you требует сказуемого в форме множественного числа, каким бы способом оно ни передавалось на русский язык (ты, вы, Вы).
You are a student. Вы (ты) - студент.You are students. Вы - студенты.
Местоимения this / these, that / those: Местоимения this (этот) и that (тот) имеют формы мн.числа, соответственно: these (эти) и those (те). Если эти местоимения в предложении выполняют функцию подлежащего, то при грамматическом анализе предложения нужно искать сказуемое в соответствующем числе. В этом случае these обычно переводится - они.
Theseelementsarecalledmetals. Эти элементы называются металлы.
Thesearealikein … . Они схожи в том, что … .
Местоимения that / those употребляются также как слова-заместители тех существительных, которые были употреблены ранее. Главным признаком такого употребления является наличие предлога (обычно of) или причастия после that / those.
The climate of Great Britain is much like that of the Baltic republics. Климат Великобритании очень схож с климатом республик Прибалтики.
Слово that также может является относительным местоимением или союзом со значением "что / который / то, что", если оно находится перед придаточным предложением.
Copernicus proved that the Earth goes round the Sun. Коперник доказал, что Земля вращается вокруг Солнца.
Задание: вместо пропусков вставьте нужное местоимение.
Choose the correct variant:
1. What colour is the car? – It is quite far, I can’t see _____ colour.
ItIt’sIts
2._____ were the last words.
HisHimHe
3._____ told me a funny story the other day.
A mine friendOf my friendA friend of mine
4. Why are you sitting here? It is not your place, but _____ .
HerSheHers
5. These sweets are very tasty. Could you give _____ to me, please?
Itthem they
6. Where is the cooler? – You are standing next to _____ .
It HimHe
7. You haven’t seen _____ ! How can you say, that she is a bad painter?
Hers pictureA her pictureA picture of hers
8. In what direction do you usually hitch-hike? – Western Europe. Join _____ .
Ourweus
9. On holiday I’m going to stay in _____ house.
Theytheirthem
10. I really love _____ here in Paris!
Hi sit them
11. It is a very good project, but _____ is better.
Our sour us
12. Jack, Are you listening to _____ .
I Me My
13. Every cat washes _____ face after eating.
His her its
14. Hmmm! Nice photos! – Yeah! It’s _____ in Hawaii.
Ours we us
15. What are you doing? – It is none _____ business!
Your of your of yours
16. Our children will go to the concert. So will _____ .
Their they theirs
17. Look at my new watch. Do you like _____ ?
It them they
18.This is his “Jaguar”, and this “Harley Davidson” is also _____ .
He Him His
19. They seem to be good guys. What do you have against _____ ?
They Their Them
20. Let’s send these flowers to _____ . I’m sure, she will be pleased.
Shе Her He
Отчет о проделанной работе: выполнение теста.
Контрольные вопросы:
1.Что такое местоимение? 2. Какие местоимения существуют в английском языке?
Практическая работа № 9.
Тема: Лондон.
Цель: формирование у обучающихся самостоятельно работать с текстом.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: Перевести и ответить письменно на вопросы после текста.
LONDON.
The capital of the Great Britain and Northern Ireland is London. It is situated in England on the banks of the Thames.
London is not only the main city of the country, its political, economic, commercial and industrial centre. London is an ancient city. It is more than 2000 years old. The population of London is over 10 million.
Traditionally London is divided into four main parts: the City, the West End, Westminster and the East End. The parts differ from each other in many ways.
The City is the oldest part of the British capital. It is the major financial and business center of the country. Different firms and offices, numerous companies and banks are situated here, with the State Bank of England and the Stock Exchange included. Every day many people come to the City to work and only a few of them live here. Within the City you can see the famous Tower of London. St. Paul*s Cathedral- the greatest of the English Churches, built by the famous English architect Sir Christopher Wren, is also here.
Westminster is the official and historic part of London. It involves the Houses of the British Parliament (Westminster Palace) with the country*s main and biggest clock Big Ben, the Buckingham Palace (the official London residence of the UK Queen) and the Westminster Abby- the royal church where many British kings and queens were crowned and where many outstanding people of the nation arte buried.
The West End is the most beautiful and richest part of the UK capital. The Trafalgar Square with the Nelson*s Column (the geographical centre of London), the National Gallery and one of the world*s largest museum-the British Museum also belong to this part of London.
The East End is quite different. It is the region of plants and factories, small shops and cheap blocks of flats, mainly inhabited by the working class families. The Port of London and the Docks are also here.
Characterizing the main parts of London, people often say that the City is «the money» of London, the West End – «the goods» of London and the East End- «the hands» of London.
Задание №1. Ответьте на следующие вопросы.
What is the capital of the UK?
How old is London?
Where is it situated?
What is the population of London?
How many parts does London consist of?
What is the official and historical part of London?
What is the geographical centre of London?
The City is the main financial centre of London, isn*t it?
Where is the British Queen*s residence situated?
Who lives in the West End?
Практическая работа № 10.
Тема: Защита окружающей среды.
Цель: употребление и понимание новых слов, формирование у студентов навыков самостоятельной работы с текстом.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, словарь, письменные принадлежности.
Задание: перевеститекст.
The Problem of Environmental Protection
Environmental protection is the main problem facing humanity nowadays. The image of a sick planet has become firmly established in the public mind lately. Ten years ago the word 'ecology' hardly meant anything for the majority of people, but today we can't help bearing it in our minds. It has happened because of the growing effect of the rapid industrial development of the natural world which has negative features of its own. As a matter of fact the state of environment has greatly worsened of late.
There is no doubt that soil, water and air are contaminated with toxic wastes. Over the past few years we have been constantly speaking about ozone holes, droughts, high level of radiation, about food contaminated with chemicals. Scientists in many countries are very much concerned about drastic changes in weather patterns. The worst drought, the mildest winter and the most devastating hurricanes have become typical in those parts of the world where they used to be a rare occurrence.
Weather patterns have been changing recently due to the global warming-up process and its major reason — the greenhouse effect. The greenhouse effect is created by carbon dioxide emissions, released by industrial facilities and a constantly increasing number of cars. Thus it is of vital importance that the world should start cutting down the release of gases that contribute to the greenhouse effect. What is the reason for people getting so much worried about the state of environment? The answer to this question is fairly simple. The thing is the deterioration of the environment is telling heavily on people. They are paying for this with their health. And it is obvious what all people need is a healthy environment.
To solve this burning problem it is necessary for people to combine efforts, to raise safety standards at all industrial facilities, to adequately process by-products of industry, to set up an international space laboratory to monitor the state of environment and set up an international centre for emergency environmental assistance. All these measures will help us in solving these important problems and prevent us from dangerous illnesses and diseases.
Vocabulary:
Environmental protection — охрана (зашита) окружающей среды
Humanity — человечество firmly established — укорениться
hardly — врядли, едвали majority — большинство
soil — почва toxic wastes — токсичные отходы
drought — засуха
tocontaminate — заражать, инфицировать (в том числе отравляющими и радиоактивными веществами)
chemicals — химические вещества
to be concerned about — беспокоиться
drastic — радикальный, глубокий; резкий
devastating — опустошительный, разрушительный
to be rare occurrence — происходить редко
the greenhouse effect — парниковый эффект
to create — создаватьcarbon dioxide — двуокись углерода
industrial facilities — промышленные предприятия
to be of vital importance — быть необычайно важным
to cut down — сокращатьthe release of gases — выброс газов
to contribute to — содействовать, способствовать
fairly —довольноdeterioration —ухудшение
totellon — сказываться на tosolve — решать
toraisesafety standards — поднимать требования к технике безопасности
to adequately process by-products of industry — хорошо перерабатывать
промышленные отходы
tomonitor — контролировать toprevent — защищать, предохранять
Отчет о проделанной работе: перевод текста.
Контрольныевопросы:
1. What can cause air pollution?
2. What does acid rain harm?
3. What do you call scientists who study the weather?4.Is there a lot of trash in your town?
5. What do you think you should do to protect the environment?
Практическая работа № 11.
Тема: Наречия в сравнительной и превосходной степени.
Цель: употребление наречий.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Наречия используются для того, чтобы усилить или, наоборот, нивелировать значение глагола или другого наречия. Как и прилагательные, наречия имеют три степени сравнения – положительную (Positive), сравнительную (Comparative) и превосходную (Superlative). Degrees of Comparison– именно так они называются в английском языке, образуются по-разному.
Степени сравнения наречийРассмотрим подробнее указанные выше степени сравнения наречий:
положительная степень (Positive Degree) — это простая форма наречия, например, ‘slowly’ (медленно), ‘early’ (рано). Пример использования в предложении — ‘She walked slowly’ (Она шла медленно);
сравнительная степень (Comparative Degree) – это степень, которая используется для сравнения двух действий, это наречия в форме ‘slower’ или ‘moreslowly’. Например, ‘Peter walked slower than Sarah’ (Питер шел медленнее, чем Сара);
превосходная степень (Superlative Degree) — это степень, которая используется для сравнения трех и более действий, используется для этого наречие в форме ‘slowest’. Например, ‘All of us took our time, but I walked the slowest of all’ (Никто не спешил, но я шел медленнее всех).
Положительная (Positive) | Сравнительная (Comparative) | Превосходная (Superlative) |
Hard (тяжело) | Harder (тяжелее) | Hardest (наиболее тяжело) |
Soon (скоро) | Sooner (скорее) | Soonest (как можно скорее) |
Fast (быстро) | Faster (быстрее) | Fastest (как можно быстрее) |
Late (поздно) | Later (позднее) | Latest (как можно позже) |
Loud (громко) | Louder (громче) | Loudest (как можно громче) |
Low (низко) | Lower (ниже) | Lowest (как можно ниже) |
Обратите внимание также на то, что почти все наречия, которые также могут быть использованы как прилагательные, принадлежат к этой группе.
Наречия, которые оканчиваются на ‘-ly’, Degrees of Comparison образуют путем постановки перед наречием слов ‘more’ и ‘most’ для указания на большую и наибольшую степень, и слов ‘less’ и ‘least’ для указания на меньшую и наименьшую степень.
Положительная (Positive) | Сравнительная (Comparative) | Превосходная (Superlative) |
Softly (мягко) | More softly/less softly (более мягко/менее мягко) | Most softly/least softly (наиболее мягко/наименее мягко) |
Happily (счастливо) | More happily/less happily (более счастливо/менее счастливо) | Most happily/least happily (наиболее счастливо/наименее счастливо) |
Joyfully (радостно) | More joyfully/less joyfully(более радостно/менее радостно) | Most joyfully/least joyfully(наиболее радостно/наименее радостно) |
Painfully (болезненно) | More painfully/less painfully(более болезненно/менее болезненно) | Most painfully/least painfully(наиболее болезненно/наименее болезненно) |
Greedily (жадно) | More greedily/less greedily (болеежадно/менеежадно) | Most greedily/least greedily (наиболее жадно/наименее жадно) |
Efficiently (эффективно) | More efficiently/less efficiently (более эффективно/менее эффективно) | Most efficiently/least efficiently (наиболее жадно/наименее жадно) |
Будьте внимательно, некоторые наречия в английском образуют Degrees of Comparison не по правилам, описанным выше.
Например:
early (рано) – earlier (раньше) – earliest (наиболее ранний)
little (мало) – less (меньше) – least (меньше всего)
much (много) – more (больше) – most (больше всего)
well (хорошо) – better (лучше) – best (лучше всего)
late (поздно) – later (позже) – last (latest) (позже всего)
badly (плохо) – worse (хуже) – worst (хуже всего)
Обратите внимание на то, что только наречия времени, степени и образа действия в английском языке могут иметь три степени сравнения.
Такие наречия, как ‘now’, ‘once’, ‘never’, ‘where’ не могут быть сравнены, поэтому Degrees of Comparison в английском языке не имеют.
Упражнение 1.
Выберите правильный вариант использования степени сравнения наречий. Choose the right adverb (degree of comparison) to complete the sentences.
Alisа smiles even (most brightly / more brightly) than the sun.
The new teacher explains the rules (more completely / completely) than our book.
Jack arrived (latest / most late) at the airport.
Jillian usually climbs (highest /higher) of all the other climbers in her group.
Andrew is speaking even (more louder / louder ) than usual.
Melody dances (most gracefully / more gracefully) of all the girls.
Of all three, Mike runs (fastest / faster).
Of all two, Mike runs (fastest / faster).
Harry swims (slower / slowest) of all the boys in the swimming team.
Yesterday the President spoke (more calmly /calmly) to Congress than usual.
Упражнение 2.
Вставьте наречие в нужной степени сравнения. Use the correct form of the adverbs in brackets.
Unfortunately, it’s becoming _______ (hard) and _______ (hard) to find a well-paid job.
This phrase is _______ (widely) used in spoken Russian than in written.
Your test isn’t good. You can do _______ (well) than you did.
We walk _______ (fast) than usual to catch the train.
I know Daniel _______ (well) than you do.
I used to play tennis _______ (often) than now.
Could you move a bit_______ (far) away for me to sit here too?
Mary is driving _______ (slowly) than usual, as the road is wet.
Of all the group Jimmy did _______ (badly) in the examination.
Could you speak _______ (distinctly), please?
Упражнение 3.
Скажите, какие из следующих предложений составлены верно, исправьте ошибки. Say which of these sentences are right and correct the wrong ones.
1 I hope that next time you’ll speak to your uncle more politely. 2. Peter usually comes to his classes most late of his classmates. 3. Who can solve this problem most quickly? 4. This time he listened to his little sister patienter than usual. 5. Could you speak a little slower, please? 6. When I was a very young child I thought that to sing best meant to sing loudest. 7. I think that now I see the whole problem much more clearly. 8. Who lives more near to the school — you or your friend? 9. Alice goes to the theatre frequentest of us all. 10. Will you raise your hands a bit higher, please? I can't see them. 11. In December it snows oftener than in November. 12. He knows three languages but he speaks English easiest. 13. Last night I slept peacefullier than before. 14, Could you come to school more early and water the plants tomorrow? 15. This new computer works most fast and can solve problems in no time.
Упражнение 4.
Translate.
Ты не мог бы вести машину быстрее?
Поезд прибыл раньше, чем обычно.
Моя сестра помогает маме чаще других членов нашей семьи.
Из пяти спортсменов Вася прыгнул выше всех.
Миссис Финч разговаривает с медсестрами терпеливее всех других врачей.
Наша собака лает громче соседской.
Мой брат пишет бабушке чаще, чем я.
Анна говорит по-английски лучше Васи.
Вася живет ближе всех к школе.
Практическая работа № 12.
Тема: Программное обеспечение.
Цель: употребление и понимание новых слов.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: выполнить упражнения.
Ответьте на вопросы.
What is the Webster s dictionary definition of the hardware?
What groups of hardware exist?
What is input hardware? What are the examples of input hardware?
What is the mouse designed for?
What is processing hardware? What are the basic types of memory used in a PC?
What is a storage hardware? What is CD – ROM used for? Can a user record his or her data on a CD? What kind of storage hardware can contain more information: CD – ROM, RAM or ROM?
What is modem used for? Can a PC user communicate with other people without a modem?
II. Какие из приведенных ниже утверждений верны/неверны.
The purpose of the input hardware is to collect data and convert them into a form suitable for computer processing?
Scanner is used to input graphics only.
CPU reads and interprets software and prints the results on paper/
User is unable to change the contents of ROM.
Printer is a processing hardware because it shows the information.
Modem is an electronic device that makes possible the transmission of data from one computer to another via telephone or other communication lines.
The purpose of storage hardware is to store computer instructions and data.
III. Дайте определения, используя текст.
CPU, ROM, Floppy – disk, CD – ROM, Printer, Modem, Hard disk, Keyboard.
Что из нижеперечисленного является оборудованием?
Program, mouse, CPU, printer, modem, instruction, cursor or the pointer, keyboard, symbol. Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.
Практическая работа № 13.
Тема: Спряжение глагола to be.
Цель: отработка форм глагола в упражнениях.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Изучение глаголов в английском языке целесообразно начать с изучения самого распространенного глагола — глагола to be — быть, находится, являться.
Ниже представлена таблица с изменением глагола to be по лицам (спряжение глагола) в настоящем, прошлом и будущем времени.
| Настоящее время | Прошедшее время | Будущее время |
I | am — я есть | was | shall / will |
You | are — он есть | were | will |
He, she, it | is — он, она, оно есть | was | will |
We | are — ты, вы есть | were | shall / will |
You | are — мы есть | were | will |
They | are — они есть | were | will |
В русском языке глагол "быть" в утвердительных предложениях можно опустить. Например: "Он дома", "Ему 25 лет". В английском же языке нельзя употреблять предложения без глагола. Необходимо обязательное присутствие глагола, хотя он может явно не переводится на русский язык. Например, чтобы сказать "Я пилот" в английском языке необходимо добавить глагол be, и в итоге предложение получит смысл "Я есть пилот" — "I am pilot".Еще несколько примеров:
I am 45 — Мне 45 (Я есть 45)
I am from Moscow — Я из Москвы (Я есть из Москвы)
I am married — Я женат (Я есть женат)
He is Mark — Его зовут Марк (Он есть Марк)
Также в предложениях употребляются сокращенные формы глагола to be:
I am = I'm
He is = He's
They are = They're
He is not = He isn't
We are not = We aren't
Рассмотрим еще одно различие русского и английского языков. В русском языке утвердительное и вопросительное предложения могут различаться только лишь знаком вопроса в конце предложения. Например:
Он писатель — утверждение.
Он писатель? — вопрос.
В устрой речи в русском языке вопросительное предложение отличается от утвердительного специальной вопросительной интонацией. Англичане же могут сказать утверждение с такой же интонацией, как и вопрос. Англичане выходят из этого положения, изменяя в предложении порядок слов:
He is a writer — Он писатель.
Is he a writer — Он писатель?
Чтобы задать вопрос необходимо поменять местами подлежащее he и вспомогательный глагол is (to be).
Для отрицания в русском языке используется частица "не", а в английском частица "not", которая ставится после вспомогательного глагола be.
He is not at home — Он не дома.
They are not enemies — Они не враги.
Для закрепления форм глагола to be в разных лицах и временах проспрягаем предложение "I am strong":
Настоящее время:
Настоящее время | Прошедшее время | Будущее время |
I am strong — Я сильный You are strong — Ты сильный He is strong — Он сильный We are strong — Мы сильные You are strong — Вы сильные They are strong — Они сильные | I was strong — Я был сильным You were strong — Ты был сильным He was strong — Он был сильным We were strong — Мы были сильными You were strong — Вы были сильными They were strong — Они были сильными | I shall/will be strong — Я буду сильным You will be strong — Ты будешь сильным He will be strong — Он будет сильным We shall/will be strong — Мы будет сильными You will be strong — Вы будете сильными They will be strong — Они будут сильными |
Как самостоятельный глагол (to be) употребляется для обозначений возраста людей, размеров предметов, цены товаров, времени, погоды, характеристики людей.
Complete the sentences with "to be"
1. I _____ a girl.
2. My father_____ at work.
3. Alex and Dino _____ my cats.
4. Alex _____ in the garden.
5. Dino _____ on the floor.
6. My red pencil _____ on the floor, too.
7. The other pencils _____ in my pencil case.
8. My mother _____ in the living room.
9. Eli and Rafa _____ good friends.
10. They _____ good at tennis.
11. _____ they in Amsterdam this week?
12. The pupils _____ not at school today.
13. It _____ Monday.
14. I _____ at home.
15. We _____ friends.
Измените предложения с глаголом to be на будущее время.
Н-р: This lion cub is so cute. (Этот львенок такой классный.) – This lion cub will be so cute. (Этот львенок будет таким классным.)
Bob is not ashamed. (Бобу не стыдно.)
My parents are tired after work. (Мои родители устали после работы.)
The fridge was switched off. (Холодильник был выключен.)
The trucks were too dirty. (Грузовики были слишком грязными.)
Anna’s cherry-pie is delicious. (Анин вишневый пирог вкусный.)
We are not busy. (Мы не заняты.)
The weather wasn’t chilly. (Погода не была прохладной.)
The books were not boring. (Книги не были скучными.)
Измените предложения с глаголом to be на прошедшее время.
Н-р: My marks are not fair. (Мои оценки несправедливы.) – My marks were not fair. (Мои оценки были несправедливы.)
My daughter is an economist. (Моя дочь экономист.)
The mail will be delivered. (Почта будет доставлена.)
The eggs are fresh. (Яйца свежие.)
It isn’t rainy. (Дождя нет.)
I am at home. (Я дома.)
We are not ready. (Мы не готовы.)
Переведите предложения на английский язык.
Мой дядя – ученый.
Я родом из Бразилии.
Супермаркет находится недалеко от нашего дома.
Джон не был голоден.
Мы болеем.
Дети были в школе.
Билеты не будут дешевыми.
Стулья не были деревянными.
Ключи будут на столе.
Эта футболка была подарком моей мамы.
Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.
Практическая работа № 14.
Тема: Употребление времена действительного залога. Группа Future. Типы вопросов.
Цель: определение времен по формулам.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
The Future Simple Tense. Будущее неопределённое время Future Simple употребляется для обозначения: какого-либо факта в будущем, какого-либо решения или намерения в будущем, принятого в момент речи, для выражения предложения о помощи.
I'll do the shopping. Я пойду за покупками.
The Future Progressive Tense.
Будущее продолженное время Future Progressive обозначает будущее действие в процессе его совершения, т.е. незаконченное длительное действие. Future Progressive употребляется также для выражения намерения совершить действие в будущем или уверенность в его совершении.
He will be writing a letter to his friend … at 5 o'clock tomorrow.
… from 5 to 6 on Sunday.
… when I come.
Он будет писать письмо другу … завтра в 5 часов.
… с 5 до 6 в воскресенье.
… когда я приду.
I will (shall) be visiting him tomorrow. Завтра я собираюсь навестить его.
Задание: выполните тест.
Тест №1 Будущее простое время/ The Future SimpleTense
Выберите правильный вариант ответа. Choose the correct variant:
1.I'm tired. I (go) to bed.
I’ll I go I’d go
2. It’s late. I think I (take) a taxi.
will takes hall take am take
3. ____ I (answer) the question?
Shall Will Shall not
4. We don’t know their address. What (we/do)?
What are we do What will we do What shall we do
5. Our test (not/take) long.
isn’t take doesn’t take will n’t take won’t take
6. I’m afraid they (not/wait) for us.
don’t wait will not be waited won’t wait
7. Diana (come) to the party tomorrow?
Shall Diana come Will Diana come Does Diana come
8. You (arrive) in Paris tomorrow evening.
Arrive will arrive arriving
9. The boy (remember) this day all his life.
will remember should remember remembers
10. Perhaps they (buy) a new house this year.
Bought‘ll buybuying
Тест № 2.The Future Progressive / The Future Simple
Выберите правильный вариант ответа. Choose the correct variant:
1. This time tomorrow they (sit) in the train on their way to Chicago.
will sit will be sitting are sitting
2. Don’t phone Jim from 5 to 6 – he (have) English.
Had is having will be having has
3. Why are you in a hurry? If you arrive at 8 o’clock, they (still/cook) the meal.
still are cooking are still be cooking will be still cooking
4.- I’m not sure I’ll recognize Eve. I haven’t seen her for ages. - She (wear) a dark blue pullover and jeans.
Wears will be wearing is wearing
5. He (sleep) when you come back tonight.
will be sleeping would be sleeping slept
6.- Let’s meet at the station at 5 o’clock. - OK. I (wait) for you there.
’ll wait will be waiting wait
7. I (work) for my exam on Philosophy all day tomorrow.
have been working works am working will be working
8. “ … you (see) Alex tomorrow?” – “Of course I will. I (see) him at the Board meeting.”
Do you see, see Would you see, ’d see Will you be seeing, will be seeing
9. Next Friday, the President (celebrate) ten years in power.
Celebrates will celebrate will be celebrated will be celebrating
10. The plane (travel) at twice the speed of sound when it passes overhead.
will be traveling travels will travel is traveling
Отчет о проделанной работе: выполнение тестов.
Контрольные вопросы:
1.Что такое FutureSimple? Какое действие обозначает? Как образуется?
2.Что такое FutureProgressive? Какое действие обозначает? Как образуется?
3.Что такое FuturePerfect? Какое действие обозначает? Как образуется?
Практическая работа № 15.
Тема: Образование в России.
Цель: отработка лексико-грамматических навыков.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: прочитайте и переведите текст письменно и составить 10 вопросов к тексту.
Education in Russia
Citizens of Russia have the right for education which is guaranteed by the Constitution. The public educational system in our country incorporates pre-school, general school, specialized secondary and higher education. Pre-school consists of kindergartens and crèches. Children there learn reading, writing and arithmetic. But pre-school education isn't compulsory - children can get it at home. Compulsory education is for children from 6(7) to 17 years of age. The main link in the system of education is the general school which prepares the younger generation for life and work in modern production. There are various types of schools: general secondary schools, schools specializing in a certain subject, high schools, lyceums and so on. Tuition in most of them is free of charge, but some new types of schools are fee-paying. The term of study in a general secondary school is 11 years and consists of primary, middle and upper stages. At the middle stage of a secondary school the children learn the basic laws of nature and society at the lessons of history, algebra, literature, physics and many others. After the 9th form pupils have to sit for examinations. Also they have a choice between entering the 10th grade of a general secondary school and enrolling in a specialized secondary or vocational school. Persons who finish the general secondary school, receive a secondary education certificate, giving them the right to enter any higher educational establishment. Entrance examinations are held in July and August. Institutions are headed by rectors; the faculties are headed by the deans. One has to study in the institute for 5 years. Higher educational institutions train students in one or several specializations.
Отчет о проделанной работе: письменный перевод текста и заданы вопросы.
Практическая работа № 16.
Тема: СМИ: пресса, телевидение, радио.
Цель: употребление и понимание новых слов.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: переведите текст и задайте к тексту 5-7вопросов.
Mass Media
No doubt, is an important part of our life. People from different walks of life have become nowadays listeners, readers, viewers. Or in other words, reading newspapers and magazines, watching TV, listening to the news on the radio are our main means of getting information in all its variety. Newspapers with their enormous circulation report different kinds of news. They carry articles which cover the latest international and national events. Now people buy newspapers also for the radio and TV programmes which they publish. There are special newspapers which gave a full coverage of commercial, financial and publish affairs. There are newspapers and magazines for young people. They give a wide coverage of news, events and reports on education, sports, cultural life, entertainment, fashion. There are a lot of advertising programmes now, sensation material, too. They represent the views of today’s youth. Radio broadcasts are valued mainly for their music programmes (Europa plus). TV, radio, press reflect the present day life. Their information may vary from social and economic crises, conflicts, wars, disasters, earthquakes, to diplomatic visits, negotiations, from terrorism, corruption, to pollution problems, strikes, social movements. Much information is published concerning official governmental decisions. TV is the most popular kind of mass media now. Viewers are fond of watching variety show, films, sports, plays, games, educational and cultural programmes. We have many different channels, including commercial channels. There are many interesting and exciting programmes, but at the same time too often very primitive films are televised. I mean horror films, thrillers, detective films with all their cool-blooded atmosphere of violence and endless crimes and murders. Our family is also a mass media consumer. I have a TV set in my room. The culture programmes like “Kultura” are my mother’s favourite, my farther is a hockey fan, he likes to see sport programmes. I’m not keen on special programmes. I like to see a bit here and a bit there. Also, I can say I like programmes about travelling and traditions of another countries. Those programmes are educating and relaxing at the same time.
Отчет о проделанной работе: перевод текста, составление вопросов по тексту.
Практическая работа № 17.
Тема: Конструкция to be going to do.
Цель: отработать употребление данного грамматического материала.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь, грамматические таблицы.
Краткие теоретические положения:
Для выражения планов, прогнозов или намерений в английском языке часто используется конструкция “to be going to“. Это так называемое будущее с going to или going to-future.
Образование
Образуется глаголом to go в форме Present Continuous (am/is/are going – здесь имеет значение собираюсь, намерен) и инфинитивом смыслового глагола с частицей to.
When I grow up, I’m going to be a doctor. – Когда я вырасту, стану врачом.
I am going to learn French next year. – Я собираюсь (намерен) изучать французский язык в будущем году.
I’m going to visit Anna tomorrow. – Я собираюсь навестить Анну завтра.
I’ve passed all the exams, I’m going to celebrate it. – Я сдал все экзамены, я собираюсь это отпраздновать.
Употребление
Оборот to be going to используется в следующих случаях:
1. Для выражения намерения совершить действие или уверенности в его совершении в будущем наряду с Present Continuous очень часто употребляется Present Continuous от глагола to go – I am (he is и т. д.) going — в сочетании с инфинитивом. I am going имеет в этом случае значение собираюсь, намерен:
What are you going to do tonight? – Что ты будешь делать вечером?
I’m going to visit my parents. – Я поеду навестить родителей.
I am going to send him a telegram. – Я собираюсь послать ему телеграмму.
How long are you going to stay with us? – Сколько времени ты собираешься пробыть у нас?
Во избежание тавтологии форму с be going to не употребляют с глаголами to go и to come.
2. To be going to может также употребляться для выражения большой вероятности или неизбежности совершения действия в будущем, так как их признаки очевидны в настоящем. Подлежащее в этих случаях может быть неодушевленным предметом. Такие обороты переводятся на русский язык будущим временем:
She’s going to have a baby. – У неё будет ребёнок.
- Look at the clouds! It’s going to rain. – Посмотри на облака. Сейчас будет дождь.
Употребляя оборот to be going to подчеркивают, уже имеется запланированное до момента речи намерение осуществить действие в будущем. Форма Future Indefinite представляет будущие события как просто вероятные факты; передает намерение что-либо сделать, но без твердой уверенности, как с to be going to; либо передает намерения, решения, возникшие в момент разговора.
We’ve run out of sugar. – У нас нет (кончился) сахара. I know. I’m going to buy some. – Я знаю. Я собираюсь купить его.
We’ve run out of sugar. – У нас нет (кончился) сахара. Have we? I didn’t know. I’ll buy some when I go shopping. – Разве? Я не знал. Я куплю, когда пойду в магазин.
Мы также используем планируемое будущее в прошлом was / were going to, когда речь идет о том, что кто-то намеревался сделать в прошлом. Например:
I thought he was going to fall. – Я думал, что он упадет.
I wasn’t going to laugh. – Я не собирался смеяться.
He was going to buy a new car.- Он собирался купить новую машину.
Упражнение 1. Роззи написала шуточные новогодние обещания (resolutions). Сделайте обещания более серьезными. Read Rosie's New School Year resolutions. Change them into serious ones.
Example: She’s going to eat less chocolate at the lunch break. – She’s going to stop eating chocolate at the lunch break.
Always miss classes.
Never do my homework.
Not to help Mum after school.
Stop reading books.
Start watching TV from morning till night.
Упражнение 2. Составьте предложения. Дайте ответы про себя. Укажите, в каких предложениях была использована конструкция be going to. Write the sentences. Give answers about yourself.
summer / are / this / you / going I Where I ?
there / going / How / you I are I?
take / going / to / What / you are ?
with / are / you / Who / going / ?
do / going / to / you / there / What I are I ?
you / stay / going / to / are / Where I ?
Упражнение 3. Посмотрите на картинку. Исправьте неверные предложения. What are the people going to do in the picture? Are these sentences correct?
The old woman is going to post some letters.
The children are going to play golf.
The old man is going to make a phone call.
The motorcyclist is going to turn right.
The young women are going to cross the road.
The young couple are going to see a play.
Отчет о проделанной работе: выполнение упражнений.
Практическая работа № 18.
Тема: Употребление модальных глаголов в устной и письменной речи.
Цель: определение модального глагола в письменной речи.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Модальные глаголы - это глаголы, обозначающие не само действие, а отношение к нему говорящего.
Модальные глаголы в английском языке не имеют формы инфинитива, неличных форм на -ed, -ing, не принимают окончание -s, -es в 3-ем лице единственного числа PresentIndefinite, т.е. не спрягаются. Они образуют вопросительную и отрицательную формы без вспомогательного глагола. После модальных глаголов инфинитив другого глагола употребляется без частицы to (исключение глагол oughtto).
Can / could
Этот модальный глагол имеет две формы: can - для настоящего времени, could - для прошедшего. Употребляется он:
1.Для выражения возможности или способности совершения действия. В этом значении переводится как "мочь", "уметь".
She can speak English well but she can't write it at all. Она может (умеет) хорошо говорить по-английски, но совсем не умеет писать.
2.Для выражения разрешения совершить действие (в вопросительных и утвердительных предложениях).
Can we go home? Можно нам идти? Yes, you can go. Да, вы можете идти.
3.Для выражения запрета совершить действие, выраженного инфинитивом (только в отрицательных предложениях).
You can't speak at the lessons. На уроке разговаривать нельзя.
Для выражения просьбы (в вопросительных предложениях).
Can (could) you give me your dictionary? Вы не дадите мне свой словарь?
Форма could употребляется для более вежливого обращения.
To be able to
Сочетание to be able + инфинитив с частицей to является синонимом модального глагола can (см. пункт 1) для выражения возможности или способности совершения действия.
He is able to help you. Он может помочь вам.
He was able to help you. Он смог помочь вам.
He will be able to help you. Он сможет помочь вам.
May / might
Этот модальный глагол имеет две формы: may - для настоящего времени, might - для прошедшего. Глагол may употребляется для выражения:
Разрешения в утвердительных и вопросительных предложениях.
You may go. Ты можешь идти.
May I help you? Разрешите вам помочь.
Запрещения в отрицательных предложениях.
You may not come here. Не смей сюда приходить.
Предположения, неуверенности в утвердительных и отрицательных предложениях.
It may rain today. Возможно сегодня будет дождь.
Глагол might употребляется:
1.В придаточных дополнительных предложениях в соответствии с правилом согласования времён.
She said that he might take her book. Она сказала, что он может взять её книгу.
2.Для обозначения вероятности совершения действия.
He might come. Он, может быть, придёт.
to be allowed to
to be permitted to
Словосочетания to be allowed и to be permitted + инфинитив с частицей to являются синонимами модального глагола may (см. пункт 1).
I am allowed to use this device. Мне разрешено (я могу) использовать этот прибор.
He will be allowed to use this device. Ему разрешат.
must
Глагол must употребляется:
1.Для выражения долженствования, необходимости произвести действие в настоящем или будущем.
I must go. Мне надо идти.
2.Для выражения запрещения в отрицательном предложении.
You mustn't do it. Нельзя этого делать.
3.Для выражения вероятности какого-либо действия, предположения.
He must have read this book. Он, вероятно, читал эту книгу.
4.Для обозначения настоятельного совета, рекомендации.
You must come and see my new flat. Ты должен прийти посмотреть нашу новую квартиру.
To have (to)
Глагол to have (to) употребляется в сочетании с инфинитивом с частицей to для выражения необходимости совершить действие в силу определённых обстоятельств. Соответствует русскому "придётся, пришлось".
It was very dark and we had to stay at home. Было очень темно, и нам пришлось остаться дома.
I don't have to stay here. Мне не нужно здесь оставаться.
To be + Infinitive
Сочетание глагола to be с инфинитивом употребляется для выражения необходимости совершения действия в соответствии с предыдущей договорённостью или заранее намеченным планом. Переводится как "должен, должен был" и т.п.
I was to meet her at 3 o'clock. Я должен был встретить её в 3 часа.
They are to begin this work at once. Они должны начать работу немедленно нашу новую квартиру.
To be + Infinitive
Сочетание глагола to be с инфинитивом употребляется для выражения необходимости совершения действия в соответствии с предыдущей договорённостью или заранее намеченным планом. Переводится как "должен, должен был" и т.п.
I was to meet her at 3 o'clock. Я должен был встретить её в 3 часа.
They are to begin this work at once. Они должны начать работу немедленно.
shall, should
Глагол shall выражает обещание, намерение, угрозу, предостережение.
He shall get his money. Он получит свои деньги.
The child shall be punished for it. Ребёнок будет наказан за это.
Глагол shall также выражает запрос относительно дальнейших действий.
Shall we begin? Нам начинать?
Глагол should в основном употребляется для выражения настоятельного совета, рекомендации.
You should see a doctor. Вам следует показаться врачу.
Задание: выполните тест.
Тест №1. Can иCould
Выберите правильный вариант Choose the correct variant
1. My wife ______ three languages.
cans speak can speaks can speak cans speaks
2. I’m sorry, I ______ join you on Wednesday.
can`t can`t to don’t can to don’t can
3. Can you ______ people’s thoughts?
Read to read
4. Who ______ help me with my homework?
Сans сan сans toсan to
5. He ______ pass the exam.
didn’t can couldn’t couldn’t to
6. In my youth I ______ 5 miles without stopping.
could run could to run could ran
7.______ lend me some money?
do you can you do you can
8.I ______ to go hiking with you.
shall be able shall can
9. Wife ______ never forgive him.
couldn’t could
10. Our child ______ read for now.
doesn’t can cannots can`t
11. Could Maugly ______ like people?
Spoke speak
12. Can you do this for me? – Yes, I ______.
Cando
13. Could he come in time? – No, he ______.
didn’t couldn’t
14.______ cats swim?
do cancan
15. People ______ some things.
couldn’t forget couldn’t forgot couldn’t to forget
16. Mary ______ English books without a dictionary.
can reads cans read can read
17. Where could I ______ my wallet?
Put putted
18. Weather in England ______ very quickly.
cans change can to change can changes can change
19.We ______ to finish this work next week.
Will can will be able to
20. My parrot ______.
can’t speak can’t to speak can`ts speak
Тест №2. Must / Have to / Be to
Choose a correct variant:
1. Listen, you must _____ your parents about it immediately.
Tell to tell
2. No, I ______ do it tomorrow.
mustn’t don’t must
3. She must ______ it.
Remembers remember to remember
4.______ study English every day?
Do me must Must we
5. I ______ get up early every morning.
Haven’t to don’t have to
6. She ______ look after her little sister.
Has to have to haves to
7.Who ______ there first?
musts go must goes must go must to go
8.______ finish this work today?
Have we to Do we have to
9. They mustn’t say such things, ______ ?
must they do they
10. People mustn’t ______ lessons of history.
Forget to forget
11. The children ______ go to bed in time.
is to are to
12. Peter and Mike ______ work overtime this month.
have to has to
13.She ______ never let them hurt her feelings.
mustn’tmust
13. I ______ see my doctor tomorrow.
will must will must to must
14.He said that they ______ come at once.
Musted must
15. It ______ be late. Let’s go home.
have to must is to musts
16. The workers have to stay here all day long, ______?
haven't they don’t they
17. Must I come here on weekends? – Yes, ______.
you do you must
18. He ______ see me in this situation.
doesn’t must mustn’t
19. You ______ me with the task.
must to help must help
Тест №3. Модальные глаголы May и Might
Choose a correct variant:
1. He ______ to see us tomorrow.
mays come may comes may to come may come
2. They ______ finish the work by Thursday.
don’t may don’t may to may not may not to
3. May I speak to you, sir? – Yes, ______.
you doyou may
4. Henry said, that he ______ be late.
Might may would may
5. This ______ happen to us anytime.
will may may
6. I don’t think it ______ rain tomorrow.
Might will might
7. My father ______ promotion next month.
might’s get might gets might get
8.“Come what ______”, he said and slammed the door.
Might may
9. The poor man ______ recover so soon.
doesn’t may days not may not
10. Are you going to join us? - ______ .
Maybe may be
11. I think the children ______ dine with us.
May might
12. So, what ______ come out of this?
will may may
13. You ______ wait here.
May might
14.The solution to this problem soon ______ found.
Maybe may be
15. This man ______ more than he says.
Mays know may know may knows
16.______ I say a few words?
May Might
17. The right time ______ never come.
Might swill might might
18. The next train ______ late.
might be mights be
19. Pupils ______ forget their teachers.
May might
20. He forgot that the police ______ discover the truth.
May might would may
Отчет о проделанной работе: выполнение тестов.
Контрольные вопросы:
1.Что такое модальные глагола?
2.Какие глаголы самые употребляемые?
Практическая работа № 19.
Тема: Культура стран Великобритании и США.
Цель: закрепление знаний по страноведческому материалу.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: выполните тест.
Are you an expert on Great Britain?
1. What is the capital of Great Britain?
a) Edinburgh b) Boston c) London
2. How many parts does Great Britain contain?
a) 4 b) 3 c) 5
3. What is the English flag called?
a) Union Patric b) Union Jack c) Lines and Crosses
4. Who is the symbol of the typical Englishman?
a) John Bull b) John Bell c) St. Patric
5. What is the London underground called?
a) the tube b) the metro c) the subway
6. Who is the Head of State in Britain?
a) the Mayor b) the Queen c) the Prime Minister
7. What is the river in London?
a) Thames b) London c) Avon
8. What is the most expensive part of London?
a) West End b) East End c) the City
9. What colour are the taxis in London?
a) blue b) red c) black
10. If you go to London, you will see …..
a) the White House b) St.Paul`s Cathedral c) Greenwich
11.What is the Home of the Queen?
a) Buckingham Palace b) the White House c) Westminster Abbey
12. What city did The Beatles from?
a) London b) Manchester c) Liverpool
13. They say the Loch Ness Monster lives in a lake in ……….
a) Scotland b) Wales c) Ireland
Are you an expert on the USA?
1. What is the capital of the USA?
a) Ottawa b) Washington, D.C. c) New York
2. How many states are there in the USA?
a) 52 b) 50 c) 49
3. What is the American flag called?
a) Union John b) Union Jack c) Stars and Stripes
4. The cartoon symbol of the American government is ……
a) Uncle Ben b) Uncle Mike c) Uncle Sam
5. What is the New York underground called?
a) the metro b) the tube c) the subway
6. When did Christopher Columbus discover America?
a) in 1492 b) in 1592 c) in 1392
7. How often do American people choose a new President?
a) every 5 years b) every 3 years c) every 4 years
8. What is the most expensive part of New York?
a) Long Island b) Manhattan c) Staten Island
9. What colour are the taxis in New York?
a) black b) yellow c) green
10. If you go to New York, you will see ……….
a) Big Ben b) The Capitol c) The Empire State Building
12. What is the home of the President?
a) The Capitol b) The White House c) the House of Representatives
13. What do American people call their police officers?
a) copper b) cops c) bobbies
Отчет о проделанной работе: письменно выполнен тест.
Практическая работа № 20.
Тема: Мои летние каникулы.
Цель: употребление известной и новой лексики при написании мини – сочинения.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: написать мини - сочинение по теме «Мои летние каникулы» (10-15 предложений).
Образец:
My summer holidays
Let me tell you about my last summer holidays. Traditionally I stay in Moscow. Last summer I decided to have a change. I went to my country house for all summer. It was unforgettable. Definitely, I’ll go the regal in next summer. Why did I like my rests much? I enjoyed fresh and clean air. Our country house is near a very big forest. I went to the forest to gather berries and mushrooms. My new friends and I went to the lake every day. It was a wonderful rest.
Отчет о проделанной работе: написано мини-сочинение по теме.
Практическая работа № 21.
Тема: Прямая и косвенная речь.
Цель: активизация лексико-грамматических навыков.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Краткие теоретические положения:
Переход прямой речи в косвенную речь
this → that | the day after tomorrow → 2 days later |
согласование времен
Прямая речь | Косвенная речь |
Present Indefinite | Past Indefinite |
Present Continuous | Past Continuous |
Present Perfect | Past Perfect |
Past Indefinite | Past Perfect |
Future Indefinite | Future Indefinite in the Past |
Таблица перевода обстоятельств.
Now — then Today — that day Yesterday - the day before The day before yesterday (позавчера) — two days before Tomorrow — the next day The day after tomorrow (послезавтра) — in two day's time Next week (year, month) — the following week (year, month)
| Next Monday — the following Monday Last week (year, month) — the previous week (year, month) A year ago — the year before/the previous year This June — the following June Ago — before Here — there This, these — that, those Примечание:Will превращается в would, Can — в could. |
Задание: выполните упражнения.
Упражнение № 1.Передайте следующие повелительные предложения в косвенной речи.
1. "Go home," said the teacher to us. 2. "Buy some meat in the shop," said my mother to me. 3. "Sit down at the table and do your homework," said my mother to me. 4. "Don't forget to clean your teeth," said granny to Helen. 5. "Don't sit up late," said the doctor to Mary. 6. The doctor said to Pete: "Don't go for a walk today." 7. "Don't eat too much ice-cream," said Nick's mother to him. 8. "Explain to me how to solve this problem," said my friend to me. 9. The doctor said to Nick: "Open your mouth and show me your tongue." 10. "Don't be afraid of my dog," said the man to Kate. 11. "Take this book and read it," said the librarian to the boy.
Упражнение № 2.Передайте следующие повествовательные предложения в косвенной речи.
1. "My friend lives in Moscow," said Alec. 2. "You have not done your work well," said the teacher to me. 3. The poor man said to the rich man: "My horse is wild. It can kill your horse." 4. The rich man said to the judge: "This man's horse has killed my horse." 5. "This man spoke to me on the road," said the woman. 6. "I can't explain this rule to you," said my classmate to me. 7. The teacher said to the class: "We shall discuss this subject tomorrow." 8. The woman said to her son: "I am glad I am here." 9. Mike said: "We have bought these books today." 10. She said to me: "Now I can read your translation," 11. Our teacher said: "Thackeray's novels are very interesting." 12. She said: "You will read this book in the 9th form." 13. Nellie said: "I read 'Jane Eyre' last year."
Упражнение № 3. Передайте следующие вопросительные предложения в косвенной речи.
1. The teacher said to Mike: "Does your father work at a factory?" 2. Mother said to us: "What are you doing here?" 3. Father said to Nick: "Have you done your homework?" 4. Tom said: "Ann, where are your friends?" 5. Kate said: "Mike, do you like my dress?" 6. Grandfather said to Mary: "What mark did you get at school?" 7. My sister said to me: "Will you take me to the theatre with you tomorrow?" 8. Mother asked me: "Did you play with your friends yesterday?" 9. "Why don't you play with your friends, Kate?" said her mother. 10. "Do you like chocolates?" said my little sister to me. 11. "Did you see your granny yesterday, Lena?" asked Mr. Brown. 12. The doctor asked Nick: "Do you wash your face and hands every morning?"
Отчет о проделанной работе: выполнены письменно упражнения.
Практическая работа № 22.
Тема: Виды систем управления.
Цель: совершенствование лексических навыков, обогащение словарного запаса терминами по специальности.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Задание: прочитайте текст, выразите свое мнение о прочитанном.
INTEGRATED CONTROL SYSTEM
On September 30, 2004 Kowloon–Canton Railway Corporation put into operation a fully integrated control and communications system (ICCS), as a part of the upgrading of its 34 km East Rail corridor from Kowloon to Lo Wu. With traffic on this two-track railway forecast to exceed 1 million passengers per day by 2006, KCRC decided to resignedly the line and fit automatic train protection to raise capacity from 20 to 30 trains/h in each direction. Four contracts were to cover the signaling, a new control centre, track and catenary upgrading and a major track reconstruction at Pak Shek Kok. The main control centre at KCRC’s Fo Tan headquarters controls the line via a wide area optical fibre network linking 13 stations. ICCS functions include:
- automatic route setting;
- automatic dispatching and regulation;
- electric and traction power control;
- general and secure telephone links;
- general and train radio links;
- automatic and manual passenger information displays and public address;
- headway clock control;
- power plant monitoring;
- CCTV monitoring of level crossings.
All of these are handled by a common screen-based operator interface. The system architecture guarantees an availability of 99-99.8%. The workstations are based on easily-upgradeable PC hardware running a reliable Unix operating system and Unix-based software. All workstations are identical, with access controlled by user. Train control zones are selectable for each operator. Telephone and radio calls are automatically routed to operators with the selected control zones. The 80 km Fibre Distributed Data Interface optical fibre network uses reliable industrial standard, DC-powered, three-port concentrators. Station Information Workstations at all locations provide the same real-time displays and system response times as seen by the controllers in the control center. Passenger Display Units feature two-line back-to-backhigh brightness LED displays which show both Chinese and English messages. Extensive system-wide built-in diagnostic displays are matched with tools that allow remote diagnosis and error finding from the control centre.
Give a short summary of the text. The following phrases may be helpful:
The headline of the text (article) is … - Текст (статья) называется…
The articl edeals with … - Статья рассматривает (проблемы) …
The point of the articleis that … - Суть статьи заключается в том, что…
The article paysspecialattent into … - Статья обращает особое внимание на…
Of great (special) interest is (that) … - Особый интерес представляет то, что…
My opinion is … - Я считаю…
I do ubtthat … - Я сомневаюсь, что…
It’s common knowledge that… - Общеизвестно, что…
I mightaswelladdthat … - Я мог бы также добавить, что…
Need less to say that … - Нет необходимости говорить, что…
There are many pros and cons here. – Здесь много за и против.
On the one hand … - С одной стороны, …
On the other hand … - С другой стороны, …
I’m sure that … - Я уверен, что…
In conclusion I’d like to … - В заключениея хотел бы…
Отчет о проделанной работе: письменно представлено свое мнение о тексте, устный опрос.
57