«Еджак1уэм и творческэ зыужьыныгъэмк1э метапредметым ехъул1эныгъэ кърик1уэхэр»
Щ1эныгъэ гъуэгум ухуэзышэр
– лэжьыгъэрщ.
Бернард Шоу.
Тэрчыкъуэ З.Къ
ФГОС ООО –ым къигъэув къалэн нэхъыщхьэр: - егъэджак1уэм и лэжьыгъэм гъэщ1эгъуэныгъэ хилъхьэу еджак1уэхэм я еджэныр къэ1этын, езыр –езыру зэрылэжьэным дэшэхын; - махуэ къэс щ1эныгъэ зрагъэгъуэтым хэгъэхъуэн.
.
Мурад нэхъыщхьэу зыхуэдгъэувыжыр: - сабийр езыр – езыру лажьэу егъэсэн; - метамредметым кърик1уэ зыужьыныгъэр псынщ1э ящыщ1ын, ядэ1эпыкъун.
Цель моей работы: научить детей работать самостоятельно, способствуя развитию метапредметных результатов. Я поставила перед собой такие задачи: изучить состояние проблемы организации самостоятельной деятельности учащихся с точки зрения ФГОС на основе анализа нормативных документов, научно-методической и педагогической литературы. Реализовать на практике самостоятельную работу учащихся на уроках и во внеурочной деятельности, способствующую развитию метапредметных результатов.
Щ1эныгъэл1хэм я псалъэ пэжхэр
- мурад нэхъыщхьэу зыхуэдгъэувыжыр:
- сабийр езыр – езыру лажьэу егъэсэн;
- метамредметым кърик1уэ зыужьыныгъэр псынщ1э ящыщ1ын, ядэ1эпыкъун.
- метамредметым кърик1уэ зыужьыныгъэр псынщ1э ящыщ1ын, ядэ1эпыкъун.
П.И. Пидкасистый
доктор
педагогических наук,
профессор.
К. Д. Ушинский
русский педагог 19 в., основоположник научной педагогики в России.
« Еджэным и мурад нэхъыщхьэр- акъылым и гупсысэк1эм зегъэужьын»
Платон (Аристокл)
древнегреческий
Философ.
«1эмалыщ1э зэхуэмыдэхэр нэхъыбэрэ къэбгъэсэбэпмэ, еджак1уэм нэхъыбэ къэсщ1арэт жи1энущ.»
« Езыр – езыру лажьэу емыса сабийм, седжарэт пхужегъэ1энукъым.»
Б. П. Есипов доктор педагогических наук, профессор.
Обратившись к источникам, я выяснила, что идея использования самостоятельной работы на уроках не нова, ещё в 20-х гг. прошлого века её активно применяли ведущие педагоги того времени, но в педагогической литературе нет единого мнения по вопросу определения и организации самостоятельной работы.
Я решила обобщить свой опыт организации самостоятельной деятельности учащихся в рамках предметов «История» и «Обществознание», взглянуть на него глазами стандартов второго поколения и показать возможности использования самостоятельной работы как средства формирования метапредметных результатов школьников.
Ю. К. Бабанский
доктор педагогических наук, профессор.
Езыр- езыру ягъэзащ1э лэжьыгъэм зыужьыныгъэ кърик1уэр егъэф1эк1уэн.
- Проектнэ методыр щ1эныгъэ зэрырагъэгъуэт педагогическэ технологиещ. ар хуэунэт1ащ еджак1уэхэм гъащ1эм епха щ1эныгъэщ1э егъэгъуэтыным, зэф1эк1рэ лъэк1ыныгъэ хэхауэ я1эм хэгъэхъуэным
Проектнэ методыр зы 1уэхугъуэ гуэр и к1эм нэсу зэпкърахк1э, яджк1э, дидактическэ къалэнхэр зэрыбгъэзэщ1эфын методщ. Проектнэ методымк1э епт щ1эныгъэр 1эмал имы1эу иухын хуейщ нэрылъагъу лэжьыгъэк1э. Щ1эныгъэ игъуэтар еджак1уэм къызэригъэсэбэпыфым щыхьэт техъуэ лэжьыгъэ кърик1уэн хуейщ, ар сыт хуэдэу къызэгъэпэщами (презентацэ, альбом, фильм, интервью, н.)
Проектнэ методыр еджак1уэхэм щ1эныгъэ зэрептын 1эмал нэхъыщхьэу мы методым къегъэув езы еджак1уэм езыр-езыру иригъэк1уэк1 къэхутэныбгъэдыхьэк1эргъэхэр, творческэ, апхуэдэу езыр-езыру зыхуэк1уа щ1эныгъэхэм я гъэлъэгъуэныгъэ (презентацэ)
Проектнэ методыр къэгъэсэбэпыным щхьэусыгъуэ хуэхъур - Нэхъыщхьэр еджак1уэхэм щ1эныгъэ хьэзырыр ятыныркъым, ат1э а щ1эныгъэм хуэк1уэфу, ар езым къахутэфу егъэсэнырщ. Щ1эныгъэ нобэ зрагъэгъуэтар адэк1э зрагъэгъуэтынум лъабжьэ хуащ1ыфу, теориек1э къащ1ар я бзэм, тхыгъэм, творческэ лэжьыгъэхэм къызэрыщагъэсэбэпыфыным зэрыхуишэрщ; - ягъуэта щ1эныгъэхэмрэ есэныгъэхэмрэ я бзэм къыщагъэсэбэпыныр нэхъапэу, нэхъыщхьэу зэрыщытырщ; - нэгъуэщ1 лъэпкъ культурэхэм нэхъыф1у хащ1ык1 зэрыхъурщ; - езым я 1уэху епъык1эм нэмыщ1, нэгъуэщ1хэми щ1эдэ1уфу, зыгуэр къыхахыу зэрыригъасэрщ; - информацэ зэхуэмыдэхэр зэхуихьэсыфу, ахэр зэхидзыжыфу, нэхъыщхьэр къыхихыфу зэрыхуигъасэрщ; - 1уэхугъуэ гуэрым теухуауэ къызэщ1эзыкъуэж лэжьыгъэ игъэхьэзырыным, езым и еплъык1э и1эным зэрыхуригъаджэрщ
Проектнэ методыр зыхуэунэт1ахэр Еджак1уэхэм я1э щ1эныгъэхэмрэ есэныгъэхэмрэ егъэф1эк1уэн, ахэр я гъащ1эм къыщагъэсэбэпыфу егъэсэн; Информацэ зэхуэмыдэхэр зэхуахьэсыфу, абыхэм ирилэжьэфу егъэсэн; Утыкум я 1уэху еплъык1э ирахьэфу, нэгъуэщ1хэми едэ1уэфу егъэсэн.
Проектнэ методыр къыщыгъэсэбэпыпхъэр - Къэхутэныгъэ щхьэхуэ зыхуей щ1эныгъэ щрагъэгъуэтыпхъэм; - Проектым кърик1уэну лэжьыгъэр еджак1уэхэм я щ1эныгъэр хэгъэхъуэнымк1э хэк1ып1э щыхъухэм и деж
Проектыр зэрагуэшыр Проектыр къызэрызэгъэпэща лэжьыгъэм елъытауэ: - Къэхутэныгъэ лэжьыгъэ (научный поиск) - Роль щхьэхуэхэмк1э гуэша, джэгук1э зэхуэмыдэхэр - Творческэхэр (спектакль, альбом) - Информационнэхэр (статья, реферат, н.) - 1эщ1агъэ гуэрхэм епхахэр ( прикладной )
Проектым зэрелэжьыр зэрызэк1элъыхьар
3
1
2
Проектыр зытеухуа темэмрэ, абы къигъэув къалэнхэмрэ
Къэхутэныгъэ ек1уэк1ынур къызэрызэгъэпэща хъуну 1эмалхэмрэ бгъэдыхьэк1эхэмрэ
Проектым зэрелэжьыну щ1ык1эр
7
4
Лэжьыгъэм кърик1уахэр, щ1эуэ къащ1ахэр, щыуагъэ, ныкъусаныгъэ я1эщ1эк1ахэр (рефлексия)
Лэжьыгъэм и зэк1элъыхьык1эмрэ щхьэж и къалэнхэмрэ
5
6
Информацэхэр зэхуэхьэсын, ахэр джын, нэхъыщхьэхэр къыхэхын
Лэжьыгъэр зэхуэхьэсауэ тхын, зыхуей пщалъэм игъэзэгъэн
Проектым кърик1уахэр
къызэрапщытэр
Ядж темэхэм теухуауэ
Еджак1уэр езым и закъуэу, гъусэ и1эу, гупым хэту лажьэу зэригъасэр, нэгъуэщ1 1уэху еплъык1эм зыгуэр къыхахыфу зэресэр
проектым и мыхьэнэр, къэхутэныгъэ, творческэ лэжьыгъэм еджак1уэхэр зэрыхуигъэхьэзырыр
Адэк1э щ1эныгъэ зрагъэгъуэтынум сэбэп зэрыхуэхъур, я щ1эныгъэхэр
гъащ1эм къыщагъэсэбэпыфу, я гупсысэхэр бзэ шэрыуэк1э къа1уэтэфу,
утыкум иту псэлъэным хуэгъэхьэзырыныр. Иджы щы1э информационнэ
технологиехэм хуэ1эк1уэлъак1уэ зэрыхъухэр
Дэшэхын
Проблемнэ ситуацэхэр
Джэгу 1эмал зыхэт лэжьыгъэхэр
Мотивация
Работу по организации самостоятельной деятельности учащихся, формирующую метапредметные результаты я разделила на три этапа: Увлечь! Научить! Развить! Чтобы увлечь, нужно замотивировать, наличие мотивации ведет к формированию у обучающихся потребности в активной самостоятельной познавательной деятельности . Чтобы замотивировать, нужно создать проблемную ситуацию.
Конкурсхэм, проект зэхуэмыдэхэм хэгъэтын
Олимпиадэхэр, конференцэхэр
14
Текстым елэжьыным
Егъэсэн
Упщ1э,кроссворд, тест, зыхагъэувэу,
тхылъым ит текстымк1э.
Таблицэ зэхалъхьэу .
щыхьэт техъуэ е пц1ыр къыщ1эгъэщын гипотезэр
зыхуэхьэсын.
Комментированнэу
текстым къеджэу.
Синквейн ,
кластер зэхагъэувэу
На этапе «Научить!» формируется база для развития умений работать самостоятельно. Для этого в своей работе я активно использую приёмы работы с текстом, составляющие основу смыслового чтения. Например, Составление простого плана относится к ознакомительному смысловому чтению и направлено на умение ориентироваться в содержании текста, выбирать из него, придумать заголовок, соответствующий содержанию и общему смыслу текста. Через составление вопросов, кроссвордов, тестов на основе текста учебника реализуется Поисковое чтение, которое направлено на нахождение конкретной информации. Умение структурировать текст, преобразовывать его, используя новые формы представления информации: таблицы, синквейны, кластеры, составление сложного, цитатного и тезисного плана развивается посредством Изучающего чтения. Все задания развивают умения анализировать, сравнивать, обобщать, делать выводы, давать оценку и формируют метапредметные результаты. Для того чтобы заинтересовать детей во внимательном чтении текста параграфа, использую приём «Исторические загадки». По ходу чтения учащиеся составляют загадку из 3 исторических фактов, чтобы определить о ком или о чем идет речь.
1.Город-полис вел войну с Персией
2. В нём существовала особая система воспитания мальчиков
3.Город военный – лагерь (Спарта)
Схемэ, диаграммэ зэхагъэувэу.
Кызэрык1уэ, зэхэлъ, цитатнэ, тезиснэ план зэхалъхьэу .
15
Щхьэзакъуэ лэжьыгъэм еджак1уэр хуешэ:
езыр –езыру щ1эныгъэ зэгъэгъуэтыныгъэм,
езыр –езыру зыужьыныгъэм
Езыр-езыру унафэ щ1ыжыным
Работа над развитием метапредметных способов действий даёт результаты. Увеличивается количество участников конференций различного уровня, это говорит о развитии навыков учебно-исследовательской деятельности. Учащиеся стали активными участниками районного конкурса «Ученик года», что свидетельствует о сформированности навыков самостоятельной деятельности. Увеличивается количество участников интернет - проектов благодаря возросшим интересам и устойчивым мотивам к познавательной деятельности у учащихся.
15
«Егъэджак1уэм и къалэн нэхъыщхьэр, щ1эныгъэ пыухык1а етыныракъым, ат1э щхьэзакъуэу лажьэу щ1эныгъэ зрагъэгъуэтыныр, ар къэлъыхъуэныр ик1и къэгъэсэбэпынырщ »
К. Кушнер .
15