ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ГОРОДА СЕВАСТОПОЛЯ «СЕВАСТОПОЛЬСКИЙ ТОРГОВО-ЭКОНОМИЧЕСКИЙ ТЕХНИКУМ»
ДИСЦИПЛИНА: «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ»
«ТЕМА 14. HOTEL INDUSTRY»
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ
ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ИЗУЧЕНИЯ ТЕМЫ
«THE ACCOMMODATION INDUSTRY»
СТУДЕНТАМИ
СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ «ГОСТИНИЧНЫЙ СЕРВИС»
И «ТУРИЗМ»
(ЗАОЧНАЯ ФОРМА ОБУЧЕНИЯ)
Преподаватель БОНДАРЕНКО Ю.А.
| Рассмотрено и одобрено на заседании цикловой комиссии дисциплин туризма и гостиничного сервиса Протокол №__________ от «____»__________20___ г. Председатель __________________ М.П. Кононова |
г. Севастополь
2015
СОДЕРЖАНИЕ
Пояснительная записка…………………………………………………………3
Опорный конспект «ACCOMODATION INDUSTRY»…………………………………………...............4
Упражнения …………………………………………………..8
Рекомендуемая литература……………………………………………………10
ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Методические рекомендации по дисциплине «Иностранный язык профессиональный», для студентов заочной формы обучения, разработаны на основе учебной программы для студентов специальностей «Гостиничный сервис» и «Туризм». Данная дисциплина призвана обеспечить современный квалифицированный уровень специалиста в области гостиничного хозяйства и туризма, способного владеть иностранным языком в области профессиональной тематики, делового общения и умеющего извлекать информацию профессионального назначения из зарубежных печатных источников.
В последние годы сфере туризма появилось устойчивое выражение «индустрия гостеприимства» ( hospitality industry ). Что же оно обозначает? Данные методические рекомендации касаются вводной темы, посвященной разделу «Hotels and Hotel Business» («отели и гостиничный бизнес»), которая дает подробное ознакомление с основными терминами темы «The accommodation industry», в частности с различными средствами и системами размещения, их классификациями, и дает возможность закрепить их в письменных упражнениях, в работе с текстом (с последующей проверкой понимания прочитанного).
Методические рекомендации по изучению темы предусматривают выполнение послетекстовых упражнений, которые послужат самостоятельному приобретению и углублению знаний студентами в области английского языка в своей непосредственной профессиональной деятельности.
Для успешного усвоения материала студент должен:
- внимательно изучить все специальные термины данной темы;
- ознакомиться с вокабуляром, прочитать и перевести текст, сделать краткий пересказ;
- выполнить упражнения на закрепление лексических единиц.
«THE ACCOMMODATION INDUSTRY»
Туризм в настоящее время развивается очень стремительно. Именно туризм стал одним из доступных средств познания окружающего нас мира, его истории, достопримечательностей и культурного наследия.
В современной научной литературе существует много определений терминов «туризм» (tourism industry) и «гостеприимство» или «гостиничный и туристический бизнес»(hospitality industry).
Гостеприимство – это более точное понятие, так как направлено на удовлетворение потребностей не только туристов, но и потребителей вообще.
Следует отметить, что понятия туризма и гостеприимства нельзя рассматривать в отдельности, это два взаимосвязанных термина, туристы являются потенциальными потребителями, имеющими разнообразные желания и потребности, зависящие от целей их путешествий.
Индустрия гостеприимства включает в себя различные сферы деятельности людей – туризм (tourism industry) , отдых (recreation), развлечения (entertainment), предоставление жилья (accommodation), ресторанный бизнес (restaurant business), общественное питание (catering), экскурсионную деятельность (sightseeing), организацию выставок (exhibition) и проведение различных научных конференций (convention).
Таким образом, индустрия гостеприимства (hospitality industry)– это комплексная сфера деятельности работников, удовлетворяющих любые запросы и желания туристов. К сервису гостеприимства относятся следующие отрасли: предоставление жилья, пабы, бары и таверны, кафе и рестораны, лицензированные клубы и казино.
В данной теме мы становимся на одном из основных секторах индустрии гостеприимства – размещении (accommodation) , т.к. это самый важный элемент туризма.
Гостиничная индустрия (hotel industry) – суть системы гостеприимства и в ходе изучения данной темы мы отметим, что она исходит из древнейших традиций в истории человечества – уважения гостя, торжества его приёма и обслуживания.
В этой теме мы ознакомимся с понятиями средства и системы размещения – это здания различных типов и видов (от шалаша до супер гигантского отеля), приспособленные специально для приёма и ночёвки временных посетителей с различным уровнем сервиса.
В рамках этой темы мы изучим средства коллективного и индивидуального размещения: отели, гостиницы, мотели, молодёжные хостели и общежития, апартаменты, туристские приюты, а также частный сектор, участвующий в размещении туристов.
Рассмотрим подробно специальные термины, необходимые для изучения темы «индустрия гостеприимства».
Accommodations - shelter, food, drink and other services for travelers or transients. | Размещение - жилье, еда, питье и другие услуги для путешественников . |
Inn - an establishment offering shelter and food for travellers. The term was customary in the days of travel by horse. Inns are typically located in the country or along a highway. | Гостиница – дом, где путешественнику предлагается еда и кров. Термин был принят во времена поездок на лошадях. Обычно гостиницы расположены загородом или вдоль шоссе. |
Tavern - in modern usage, a place that serves alcoholic drinks. Formerly, it was an alternate term for an inn. | Таверна, бар - в современном значении, место, где можно выпить алкогольные напитки. Ранее это был синоним гостиницы. |
Motel - a shortened form for motor hotel. A motel provides accommodations for the traveller and a parking place for his or her automobile. | Мотель - сокращенная форма motor hotel . Обеспечивает жилье для путешественника и место для парковки автомобиля. |
Resort - a place or area to which people travel for recreational purposes; Hotels are important features of resort areas. | Курорт - это место, куда люди путешествуют для рекреационных целей . Отели являются важными единицами в курортных зонах. |
Resort hotel - is situated in a place where tourists like to stay, often near the sea, lake or in the mountains. Guests usually book it in advance. | Курорт отель - расположен в месте, где туристы любят останавливаться, обычно недалеко от моря, озера или в горах. Гости заказывают номер в нем заранее. |
Convention - a meeting of a business or professional group for the purpose of exchanging information, electing officers and discussing. | Конвенция - встреча бизнес или профессиональной группы с целью обмена информацией, избрания должностных лиц и обсуждения. |
Deluxe - of a highest quality. Hotels rated as deluxe offer the greatest possible convenience, comfort and service to their guests. Such hotels are often called luxury hotels and are generally the most expensive. | Роскошный, класса люкс – отели, классифицируемые как люкс, предлагают максимально возможные удобство, комфорт и сервис для своих гостей. Такие отели часто называют роскошными и, как правило, они самые дорогие. |
Luxury hotel - provides every facility a wealthy guest might need. | Роскошный отель - предоставляет любые условия состоятельному гостю. |
Commercial hotel - is often situated in a town centre and provides accommodation for travelling businessmen, staying only one or two nights. | Коммерческий отель - часто расположен в центре города, предоставляет жилье для путешествующих бизнесменов, которые останавливаются на 1-2 суток. |
Congress hotel - provides everything necessary for large meetings and conferences, with a lecture, theatre and exhibition facilities. | Конгресс отель - обеспечивает всем необходимым крупные совещания и конференции, лекционными, театральными и выставочными помещениями. |
Airport hotel - provides accommodation for people going to or coming from other countries, usually only staying for one night. | Отель в аэропорту - обеспечивает жилье для людей, отправляющихся в или из других стран, обычно на одни сутки. |
Country house hotel - is situated in pleasant scenery and provides comfortable but informal accommodation for people who want to relax in a quiet place. | Вилла, загородный дом – отель, располагающийся в живописной местности обеспечивает комфортное, но неофициальное жилье для людей, которые хотят отдохнуть в тихом месте. |
Guest house - provides low-priced accommodation, usually on a small scale for holiday visitors or for long-stay guests. | Гостевой дом - предоставляет недорогие номера для отдыхающих или для гостей длительного проживания. |
Motel - is built especially to provide a service to motorists. | Мотель – предоставляет услуги для автомобилистов. |
Hostels provide low-priced, sociable accommodation where guests can rent a bed in a dormitory and share a bathroom, lounge and sometimes a kitchen. | Хостелы – предоставляют недорогое жилье, где гости могут арендовать кровати в корпусе и делить между собой ванную комнату, гостиную, а иногда и кухню. |
B&B - is a small hotel, a kind of boarding-house, which provides home-like low-priced accommodation and the morning meal for visitors. The letters B&B stand for "bed and breakfast". | В & B - это небольшой отель, своего рода пансион, который предоставляет недорогое жилье по-домашнему и завтрак для посетителей. Буквы B & B означают "постель и завтрак". |
Давайте подробнее ознакомимся с активным вокабуляром рассматриваемой темы.
Active vocabulary:
1. a temporary home – временное жилье, кров
2. has access to food and drink – доступ к еде и питью
3. facilities for recreation – услуги (средства) для отдыха
4. a swimming pool, a golf course or a beach – бассейн, площадка для игры в гольф, пляж
5. to provide – обеспечивать, предоставлять, предусматривать
6. traveller's means of transportation – транспортные средства путешествующих людей
7. to accommodate – принять, поселить, предоставить жилье, обслужить
8. accommodation industry – услуги размещения
9. closely related – тесно связанный
10. were spaced along the roads at the distance a horse could travel in a day – расположены вдоль дорог, на расстоянии, равном пути лошади за день
11. by modern standards – по современным стандартам, меркам
12. to share – делить
13. old-fashioned - старомодный
14. to provide food and shelter – предоставлять еду и кров
15. became a symbol for hospitality – стали символом гостеприимства
16. to vary – варьироваться
17. flimsy and inexpensive tourist cabins – непрочные недорогие хижины для путешественников
18. highway – магистраль
19. were replaced – были заменены, замещены
20. tourist courts – гостевые дворы
21. demanded greater comfort – требовали большего комфорта
22. parking facilities for cars – услуги парковки для автомобилей
23. serve the same clientele [ˌkliːən'tel] – обслуживать одну и туже клиентуру
24. transients – транзитный , временный жилец
25. diversely located – расположенный в разных местах
26. recreation - отдых; восстановление здоровья, душевных и физических сил
27. mountain scenery – вид на горы, горный пейзаж
28. entirely man-made – полностью рукотворный
29. vacation area – зона отдыха
30. recreational facilities - места отдыха и развлечений
31. Health Spa - оздоровительный центр
32. medical treatment, physical exercises – мед.обслуживание, гимнастика
33. aims its services largely at the convention trade – ставит своей целью обслуживание собраний (конвенций, митингов)
34. meeting and exhibition facilities – места для выставок и собраний
35. audio-visual equipment and banquet rooms – аудио и видео оборудование , банкетные залы
36. to rent accommodations on a seasonal basis – снять жилье на весь сезон
37. permanently – постоянно
38. old-world country pubs – старинные загородные пабы
39. farmhouse - жилой дом на ферме
40. to book – бронировать, резервировать
41. just look for the sign saying B and B and walk up and knock at the front door – просто найдите вывеску B&b, подойдите и постучите в дверь.
42. individual cottages or bungalow – отдельные коттеджи или бунгало (одноэтажная дача, дом с верандой)
43. modest - скромный
44. way of categorizing – способ классификации
45. luxury hotels – дорогие отели
46. employee – работник
47. labour-intensive – трудоемкий
48. single room – одноместный номер
49. double room – номер на 2х
50. twin room – двухместный номер
51. studio room - жильё, состоящее из одной комнаты и кухни, не имеющее перегородок
52. suite – многокомнатный номер
Прочтите и переведите следующий текст.
The accommodation industry.
A hotel is a temporary home for people who are travelling. In a hotel the traveller can rest and has access to food and drink. The hotel may also offer facilities for recreation, such as a swimming pool, a golf course or a beach. In many cases the hotel also provides free space for the traveller's means of transportation. All of these services are designed to accommodate the traveller, so the hotel business is often referred to as the accommodation industry.
Travel and hotels have always been closely related. In Europe and America, inns and taverns were spaced along the roads at the distance a horse could travel in a day. The inns were primitive by modern standards. The traveller usually had to share his bed with at least one other person. The old-fashioned inns, however, did provide food and shelter for both men and horses and therefore became a symbol for hospitality. Indeed, the word "inn" has been used recently by many modern hotels and motels.
Nowadays people travel on business and as tourists much more than in the past. Never before in the history of the world they have traveled so much as they do today.
Fascinating though it is for tourist, travelling has however become the most tiring of all the occupations for many businessmen and experts. Choosing a comfortable hotel to stay at is therefore a matter of some importance. There are plenty of good hotels, motels and guest-houses in the world conveniently located for major business centers. And accommodations as well as rates vary from hotel to hotel.
The word "motel" was created by combining motor and hotel. When automobiles were first used, flimsy and inexpensive tourist cabins were built beside the highways. Then, as people demanded greater comfort, the cabins were replaced by tourist courts and then by the modern hotels. Motel or motor hotels providing parking facilities for cars were also constructed in many large cities, where they now compete with the other commercial hotels.
All hotels do not serve the same clientele. In fact, it is possible to place hotels in four broad categories.
The first is the commercial hotel, which provides services essentially for transients, many of them travelling on business. Many city hotels and diversely located motels fall into this group.
The second category is resort hotels. A resort is a place to which people travel for recreation. It may offer mountain scenery, the combination of sun and sea, or features that are entirely man-made, like Disneyland in California. Located in vacation areas, they often provide recreational facilities of their own as well. There are Health Spas – hotels offering medical treatment, physical exercises and other recreational facilities.
A third type of hotel aims its services largely at the convention trade. Conventions are meetings, usually held yearly, of various business or professional groups. There are Congress Hotels – hotels with meeting and exhibition facilities, audio-visual equipment and banquet rooms for large and small groups.
The forth category is resident hotels. People who do not wish to keep house themselves can rent accommodations on a seasonal basis or even permanently in many hotels. There are “Bed and Breakfast”. You’ll find “Bed and Breakfast” (“B and B” for short) in towns and villages in Britain. Some B and B are private houses, others are old-world country pubs, yet more are farmhouses. All will give you a friendly welcome and a chance to meet the British in their own homes. You don’t need to book, just look for the sign saying B and B and walk up and knock at the front door. If you would like to travel around rural Britain, then staying at the numerous farmhouses offering bed and breakfast is ideal, and good value for money. There are Holiday Village Hostels – a number of small individual cottages or bungalowes normally with cooking facilities, modest, moderately priced, normally with sleeping and breakfast facilities only.
Another way of categorising hotels by its quality of service they offer.
At the top are the luxury hotels, which generally offer their guests the greatest comfort and convenience possible. There are Deluxe Hotels, the most luxurious and more expensive.
At the bottom are those that provide merely a place to sleep. A system for rating hotels according to quality is widely used in France and a number of other countries. This system puts the top hotels in a special deluxe category, with others receiving from five stars to one star or "A's". The standard features include private bathrooms, room telephones, recreational facilities and so on.
The difference in quality between hotels is not entirely a matter of equipment or furnishings. The proportion of employees to guests and guest rooms is also a matter of prime importance. In general, the accommodations industry is labour-intensive; that is it employs a large number of people to perform its services. In a luxury hotel, there may be three employees for every guest room. In a large commercial hotel in a big city, the ratio is usually closer to one employee per guest room.
Most hotels offer single and double rooms, twin rooms and studio rooms, suites and junior suites.
Single room – a room occupied by one person. Double room – a room with one large bed for two persons. Twin room – a room with two single beds for two persons. Studio room – a room with one bed and a convertible sofa. Can be used as a single or a twin.
Suits – accommodation consisting of several rooms, usually a sitting room connected to one or more bedrooms.
Junior suite – a large room with a partition separating the bedroom furnishings from the sitting area.
When choosing make sure that you are clear as to what is included in the price. Charges vary according to season, location and number in party.
После прочтения текста, выполните следующие упражнения на закрепление изучаемой лексики:
Ex. 1. Find in the text synonyms to:
(1) hotel (2) facility (3) accommodation (4) luxurious (5) employee.
Ex.2. Find English equivalents in the text and use them in the sentences of your own:
(I) временный кров (2) предоставлять возможности для отдыха (3) средства передвижения
(4) разработаны для размещения путешественников (5) индустрия размещения (6) должен был делить кровать (7) символ гостеприимства (8) старомодные гостиницы (9) утомительное занятие (10) относительно низкие цены (II) требовать большего комфорта (12) тонкие и недорогие кабинки(13) предоставлять обслуживание (14) банкетный зал (15) качество обслуживания (16) оборудование и обстановка (17) работники (18) система классификации отелей
Ex. 3. Match the following words according to their meaning, give Russian equivalents of the words:
motel (motor lodge) number of hotels under one management
hotel fashionable place with a spring of mineral water
guesthouse private house with only the place to sleep and breakfast next morning
resort hotel building with rooms for people to stay
hotel chain hotels for motorists
congress hotel small private hotel for businessmen
commercial hotel private house for visitors
“B and B” place to stay for holidays
health spa-hotel a small hotel
inn business center
Ex. 4. Match the following words with their Russian equivalents:
single room номер на двоих
double room полулюкс
twin room номер на одного
suite номер с 2-хспальной кроватью
junior suite люкс
Ex. 5. Which is the odd word out?
a) to stay, to lodge, to put up, to locate oneself, to settle down, to accommodate oneself, to give welcome;
b) spa, motel, suite, B and B, hostel, deluxe hotel, business center.
Ex. 6. Answer the questions on the text:
1. What is a hotel? What does it provide for a traveller?
2. Why do people travel more nowadays?
3. Is it easy to choose a hotel to stay at? Why?
4. What are four broad categories in which it is possible to place hotels?
5. What types of hotels do you know? Where do you prefer to stay if you have arrived: a) at a town on business b) at the seaside to spend holidays c) at a countryside to enjoy nature d) at a town as a tourist for a couple of days.
6. From what words was the word "motel" derived? What kinds of accommodations were offered?
7. What is the other way of dividing hotels into categories? What kind of hotels are at the top? At the bottom?
8. What kind of room will you require, if you are going to stay a) alone b) with your whole family?
Ex. 7. Match the words on the left with their definitions on the right:
inexpensive a) a means or system of carrying passengers or goods from one place to another
transportation b) a condition of great comfort provided without any consideration of the cost
accommodation с) reasonable in price
luxury d) things such as buildings, shops or services that are useful or help one to do something
fashionable e) a place to work or live in; lodging, food and services
facilities f) made according to the latest fashion
Ex. 8. Agree or disagree with the following statements. Give your reasons. Prove your opinion with the quotation from the text.
For disagreement: For agreement:
- That's not quite right... - That's right...
- Oh, no, quite on the contrary... - Exactly...
- It says in the text... - I agree entirely...
1) A hotel is a temporary home for people who are travelling.
2) The hotel usually does not offer facilities for recreation and never provide shelter and food.
3) By modern standards inns were a sort of luxury hotels with all kinds of recreational facilities.
4) The word "motel" was created by combining motor and hotel; it usually provides parking facilities for cars.
5) All hotel do not serve the same kind of guests.
6) Luxury hotel are at the bottom of the list comparing with the other kinds of hotels.
7) The difference in quality between hotels is not entirely a matter of equipment or furnishings.
8) A hotel in the ... category may employ as many as three staff members per guest room.
Ex.9. Fill in the blanks with prepositions:
(1) The hotel may also provide facilities ... recreation. (2) ... Europe and America, inns and taverns were spaced ... the roads ... the distance a horse could travel ... a day. (3) Modern mass transportation, that is, the movement ... large numbers ... people ... relatively low prices, began ... the development ... the railroads ... the 19th century. (4) Another way ... categorizing hotels is the quality ... service they offer. (5) This system puts the top hotels ... a special deluxe category, …. others receiving ... five stars ... one star or "A's". (6) ... a luxury hotel, there may be three employees ... every guest room. (7) The proportion ... employees ... guests and guest rooms is also a matter ... prime importance. (8) Engineering and maintenance ... a small establishment may be done ... contract ... local firms, whereas a large hotel will hire its own staff... these functions. (9) ... a large commercial hotel ... a big city, the ratio is usually closer ... one employee ... guest room. (10) The traveller usually had to share his bed.…. …. least one other person, and as many as four other persons ... some remote areas.
Ex. 10. Fill in the spaces in the following sentences with the appropriate word or phrase:
1) The word motel is a combination of the words ... and ....
2) ... include such things as shelter, food and special services for travellers.
3) ... and ... were places for the accommodation of travellers in Europe and America when most people travelled by horse.
4) A ... is an establishment that provides not only accommodations for travellers but also parking space for their cars.
5) A ... area is a place that people visit for recreational purposes.
6) A ... hotel provides accommodations for people who do not wish to keep house themselves.
7) The accommodations industry is ... because it employs a large number of people.
8) A hotel in the ... category may employ as many as three staff members per guest room.
Ex. 11. Translate into English.
Holiday Inn Express London Greenwich располагается в центре Лондона, на полуострове Гринвич, недалеко от комплекса "О2 Арена". В отеле в Вашем распоряжении будут лаундж-бар, уютные номера, горячий завтрак, а также конференц-зал и бесплатный Wi-Fi на всей территории отеля для тех, кто остановился в столице по делам. Отель располагает 162 номерами уровня 3х звезд. В номерах, которые оформлены в классическом стиле с яркими цветовыми акцентами, Вы найдете все необходимые удобства от письменного стола до фена. В отеле Holiday Inn Express London Greenwich не курят. Постоянные посетители Лондона обнаружат, что в 3х километрах от отеля Holiday Inn Express London Greenwich находится городской аэропорт.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
1. Королева Н.Е., Барсегян Э.З., Сербиновская Т.Н.: Английский язык. Сервис и туризм. English For Tourism: Учебное пособие, 2011
2. Воробьева С.А., Киселева А.В Деловой английский для гостиничного бизнеса , 2006
3. Highly Recommended: English for the Hotel and Catering Industry by Rod Revell, Oxford University Press 2004
4. New Webster’s Dictionary and Thesaurus of the English Language. – Danbury CT: Lexicon Publications Inc., 1993. – 1248 p.