Данная таблица распечатывается для каждого ученика. Ее можно использовать на этапе обобщения по теме "Условные предложения 3-х типов". Она удобна тем, что содержит сложный грамматический материал в компактном виде. Также прилагаются вопросы, отвечая на которые, ученики формулируют еще раз базовые понятия и повторяют структуры.
Просмотр содержимого документа
«Обобщение по теме "Условные предложения 3-х типов" (раздаточный материал)»
Условные предложения 3-х типов. Рассмотрите таблицу, ответьте на вопросы.
Тип условного предложения | Определение условного предложения | Глагольные формы условного придаточного предложения | Глагольные формы главного предложения | Примеры употребления |
Conditional I | Обозначает реальное условие, относящееся к настоящему или будущему. | If + Present Simple + V1(s) -? do/does (not) V1 | Future Simple will (not)V1 | If scientists solve some environmental problems, the world will change for the better in the future. |
Conditional II | Обозначает нереальное (маловероятное) условие, относящееся к настоящему или будущему. | If + Past Simple + V2 -? did (not) V1 were | Future Simple – in- the Past would (not) V1 | If scientists solved some environmental problems, the world would change for the better in the future. |
Conditional III | Обозначает нереальное условие, относящееся к прошлому. | If + Past Perfect + - ? had (not)V3 | Future Perfect- in- the Past would have V3 | If scientists had solved some environmental problems in the past, the world would have changed for the better. |
Вопросы:
Чем отличаются по смыслу условные предложения 1-го и 2-го типа?
Как в глагольных формах выражаются смысловые отличия условных предложений 1-го и 2-го типа?
Чем отличаются по смыслу условные предложения 2-го и 3-го типа?
Как в глагольных формах выражаются смысловые отличия условных предложений 2-го и 3-го типа?
Зачем необходимо различать 3 типа условных предложений в английском языке?
Условные предложения 3-х типов. Рассмотрите таблицу, ответьте на вопросы.
Тип условного предложения | Определение условного предложения | Глагольные формы условного придаточного предложения | Глагольные формы главного предложения | Примеры употребления |
Conditional I | Обозначает реальное условие, относящееся к настоящему или будущему. | If + Present Simple + V1(s) -? do/does (not) V1 | Future Simple will (not)V1 | If scientists solve some environmental problems, the world will change for the better in the future. |
Conditional II | Обозначает нереальное (маловероятное) условие, относящееся к настоящему или будущему. | If + Past Simple + V2 -? did (not) V1 | Future Simple – in- the Past would (not) V1 | If scientists solved some environmental problems, the world would change for the better in the future. |
Conditional III | Обозначает нереальное условие, относящееся к прошлому. | If + Past Perfect + - ? had (not)V3 | Future Perfect- in- the Past would have V3 | If scientists had solved some environmental problems in the past, the world would have changed for the better. |
Вопросы:
Чем отличаются по смыслу условные предложения 1-го и 2-го типа?
Как в глагольных формах выражаются смысловые отличия условных предложений 1-го и 2-го типа?
Чем отличаются по смыслу условные предложения 2-го и 3-го типа?
Как в глагольных формах выражаются смысловые отличия условных предложений 2-го и 3-го типа?
Зачем необходимо различать 3 типа условных предложений в английском языке?
Form 8 Unit 2. Conditional Sentences.
Find conditional sentences in the text, analyze verb forms, find out the type of Conditional:
It’s a wonderful world we live in. The Earth gives support to all forms of life – human beings, animals, birds, fishes, insects, and plants. But now human beings are killing our planet. If people hadn’t polluted natural homes of animals and birds, many species wouldn’t have disappeared.
Every year people cut down forests, build roads, farms and factories. Even if we plant new trees, it will take many years for them to grow. So there is less space for wildlife.
If people hadn’t polluted the rivers in the past, they would have been full of fish. Now some rivers are empty and covered with the foam of chemical wastes.
We live among litter and wastes which we have created ourselves – automobile waste gases, throwaway packaging, etc. If people left less litter in the streets, our towns and cities would look much more attractive.
People don’t just pollute the environment. They pollute themselves with cigarettes, alcohol, fast food. If people gave up bad habits, they would feel healthier and happier.
The world has serious environmental problems. If we don’t try to solve these problems, human beings will face a global disaster.
Match the parts of the sentences according the verb forms:
1. If the boys take part in the competition, | ...we will not go for a walk. |
2. If I had come in time, | …the Earth would have a chance to live happily. |
3. If you invited Sam to the party today, | …I wouldn’t have missed the train. |
4. If people hadn’t thrown litter on the beach, | ...he would give you a nice present. |
5. If it rains tomorrow, | …they will win the first prize. |
6. If scientists solved environmental problems, | …seas wouldn’t have been polluted. |
Fill in the proper forms of the verbs:
If you (to come)…….tomorrow, I (to show)…….you my summer photos. ( Conditional I)
If I (to be)…..in your place, I (to join)……..some environmental society. (Conditional II)
We (to write)…….the test better yesterday if we (to know)…….the rules. (Conditional III)
My family (to travel)……over Europe next year if we (to have)……enough money. (Conditional I)
If foreign people (to appear)…. in Nizhny Tagil some day, I (to speak) …..English to them. (Conditional II)
If mother (not to buy)…..bread yesterday, her children (to eat)…..soup without it. (Conditional III)
Form 8 Name |
Level 1. Fill in the gaps: |
Type of sentence | Conditional clause | Main Clause |
Conditional I | ……………………………. | will V1 |
…………….. | + V2, -? did (not) V1 | …………………………….. |
Conditional III | ……………………………. | would have V3 |
Level 2. Find out the type of Conditional: |
If I had been more ambitious, I would have learnt better. | |
We would win the game tomorrow if Nick joined the team. | |
If father gets a new job, he will earn more money. | |
Level 3. Continue the chain: |
If I spent more time on homework, I would learn better. If I learnt better, I would…… |