II. Этап актуализации знаний. 5 минут 15 минут 12 минут 8 минут 12 минут 8 минут 7 минут 7 минут | Finish my sentences: Complete the dialogue. Look, who’s here! Well, if isn’t Kate! ………………………………… Pleased to see you! ………………………………… I haven’t seen you for ages! ………………………………… How are you? ……………………………………… Not too bad. How’s everybody at home? ………………………………… What brings you here? ………………………………… Ok. I won’t keep you then. ………………………………… My love to your family. ………………………………… Keep well. Good-bye! ………………………………… Now one student from your team will tell about himself or herself. Now let’s work on grammar. On the blackboard you see four tenses: Present Simple, Past Simple, Future Simple and Present Continuous. Choose the adverbs and schemes of affirmative, interrogative and negative sentences to them. 5) Ask questions to the sentences. - He goes to Moscow every summer. - They come home at 6 p.m. - You are reading a magazine. - She is cooking dinner now. 6) To speak correctly you must know all forms of irregular verbs. Tell me the second and the third forms of the verb and translate it into Russian. Come, go, build, eat, become, make, swim, drive, begin, leave, spend, grow, understand, bring, drink, write, see, buy, say, do, burn, fly, speak, fight, meet, forget, send, break, choose, draw, cut, get, fall, give, have, put, know, stand, think, feed. 7) Now to prepositions of time. Put the prepositions “at, in, on” : winter October Monday 5 p.m. the morning Easter 1995 the evening 2 a.m. Women’s Day Wednesday July summer 1 o’clock Halloween 8) We learnt four poems, tell me one of them. Don’t tell the poem that the other teams have already recited. | 1) Студенты заканчивают фразы речевых образцов, начало которых произносит преподаватель. Каждая команда делает это по очереди, очередь студентов в команде также переходит от одного к другому. - …..you do? - ….. to meet/see you. - ….. introduce myself. - ….. about you? - ….. you today?/ you doing?/ you getting on?/ - ….. life?/ everybody at home? - ….. with you? - ….. boast about. - ….. as usual. - ….. worse. - ….. than ever. - ….. isn’t Kate! - ….. seen you for ages! - ….. flies! - ….. be going./ be off./ go. - ….. to your family. - ….. care. - ….. in touch./ well. - …... to your mother/ family. 2) Каждая команда получает напечатанный на карточке диалог с репликами только одного собеседника. Вся команда работает вместе, студенты должны записать реплики второго собеседника, используя речевые образцы, и представить диалог. 3) Команды получают несколько минут, чтобы послушать своего отвечающего студента, чья очередь подошла, исправить, если есть необходимость, ошибки в ответе, что-то подсказать, изменить, подготовить его к ответу. (Образец высказывания). Let me introduce myself. My name is Alexandra Shvetsova, Sasha for short. Alexandra is my first name, Sergeevna is my patronymic, Shvetsova is my surname. Patronymic is a tradition in our country. I am 17. I am in my second year at teachers’ training college. So I have chosen my future career, it is teaching. I’m fond of reading and sport. I am rather good at dancing. In this I take after my mother, she is a fine dancer. I have many friends. They are mostly my schoolmates and groupmates. My best companions are Kate and Mary. They are students too. They are doing well at college. They like sport, music and parties. I’m fond of animals. Our family has got two pets: a young dog Druzhok and a fluffy cat Pushok. 4) Доска поделена на 4 части. В каждой из частей написано название видовременной формы и оставлено свободное место («белые пятна») для того, чтобы поместить туда материал о том, в каких случаях употребляется данная видовременная форма, какие наречия и указатели времени в ней используются, как образуются утвердительные, вопросительные и отрицательные структуры. Команда может проконсультировать своего отвечающего или «погонять» его по материалу несколько минут. Затем отвечающие студенты вытягивают карточки с названием видовременной формы глагола, и выбирает необходимый материал из всей массы карточек, расположенных на столе, и помещает на доску. Present Simple Действие происходит регулярно, постоянно, всегда. Always, usually, sometimes, often, seldom, as a rule, every day (week, month), on (Monday). △V1 (s/es). (?)Do/does △V1? △Do/does not V1. Who V1s? Past Simple Действие произошло в прошлом. Yesterday, the day before yesterday, last, ago, in 1999, when? △V2/ed. (?)Did△V1? △did not V1. Who V2/ed? Future Simple Действие будет в будущем. Tomorrow, the day after tomorrow, next, soon, in. △shall / will V1. (?)shall / will △V1? △shall / will not V1. Who will V1s? Present Continuous Действие происходит в момент речи. Now, at this moment, at this time △am/is/areVing.(?) am/is/are△Ving? △am/is/are not Ving. Who is Ving? 5) Команды знают, что вопросы надо задать к предложениям в Present Simple и Present Continuous. В течение нескольких минут команда может напомнить своем отвечающему студенту, чья очередь подошла, как задаются вопросы в этих видовременных формах. Затем студенты, по одному из каждой команды, выходят к доске, вытягивают карточку с предложением и задают разные виды вопросов (общий, альтернативный, специальный, разделительные, к подлежащему). 6) Каждая команда по очереди, а в ней каждый студент по очереди, называет вторую и третью форму неправильного глагола и переводит его на русский язык. 7) Каждая команда получает карточки со словами и словосочетаниями и, работая все вместе, проставляют предлоги времени. in winter in October on Monday at 5 p.m. in the morning at Easter in 1995 in the evening at 2 a.m. on Women’s Day on Wednesday in July in summer at 1 o’clock at Halloween 8) Каждая команда по очереди рассказывают стихотворение, причем повторяться нельзя. a) Mr. Brown, Mr. Brown Are you going downtown? Could you stop and take me down? Thank you kindly, Mr. Brown. b) There was an old lady whose nose Was long as to reach to her toes So she hired a lady Whose conduct was steady To carry that wonderful nose. c)There was an old man who was bitten By twenty-two cats and a kitten Cried he, “It is clear! My end is quite near! No matter! I’ll die like a Britten!” d) Sixty seconds make a minute. Sixty times the clock ticks in it. Sixty minutes make an hour. To stop its flight we have no power. |