План - конспект урока по английскому языку в 10 классе
Тема/проблема: What is better: a period home or a modern flat?
Практическая цель: совершенствование навыков говорения.
Образовательная цель: повышение культуры учащихся.
Воспитательная цель: совершенствование навыков речевого этикета, умение работать в команде.
Развивающая цель: развитие памяти, внимания, логического мышления, умения анализировать, формирование ассоциативных связей.
Сопутствующие задачи: совершенствование навыков чтения;
совершенствование навыков произношения.
Лексический материал: space, convenient, comfortable, charm, warm, electric, safe, private.
Оснащение:
1. Английский язык 10 класс: учебн. Пособие / Н.В. Юхнель, Е.Г. Наумова, Н.В. Демченко. Минск: Вышэйшая школа, 2011.
2. Бушуева, Э.В. Английский язык в 10 классе (с электронным приложением) / Э.В. бушуева, Н.В. Юхнель. Минск: Вышэйшая школа, 2015.
3. Шимук, Л.В. английский язык: лексико-грамматический практикум.10-11 классы/ Л.В. Шимук, Л.К. Боброва. Минск: Электронные ресурсы, 2011.
4. Зубрилина, Е.В. Английский язк. 10 класс/ И.В. Зубрилина // Электронный образовательный ресурс: (www|// moodle.edu.by)
Этап | Задача этапа | Содержание | Время |
Teacher | Pupils |
Начало Урока Речевая зарядка | Введение в атмосферу иноязычного общения Совершенствование спонтанной речи учащихся | - Good morning, pupils! I am glad to see you! How are you today? Before starting the lesson, answer my questions, please What day is it today? What is the date today? Tell me about the weather. Do you like the weather like this and why? What season is it? Do you like autumn? Why? What season do you prefer? Fine! And now, tell me, please, who is on duty today? Who is absent today? Thanks a lot for asking my questions! – Where do you live in a house or in a flat? Where would you like to live and why? What the difference between living in a flat and in a home? Is your house spacious enough? Do you have all modern conveniences in your house \ flat? | Ученики отвечают на вопросы учителя. Ученики отвечают на вопросы. | 3 3 |
Проверка д\з | Выяснение степени усвоения домашнего материала, определение недостатков в знаниях, их причины, ликвидирование обнаруженных недочетов. | - First of all, let’s check your homework. What was your homework? | Дети отвечают д\з | 10 |
Составление учащимися диалогов на основе ситуации | Совершенствование умений диалогической речи | – Work in pairs! One of you is an interviewer and the other should ask interviewers questions! Make short dialogues! 1. Do you live in a period or modern house? 2. Is there an attic in your house? 3, Is there a basement? 4. Is your house spacious enough? 5. Do you have all modern conveniences? 6. Do you think your home lacks charm and warmth? –Make short dialogues! Think over questions to the following replies! 1) We have water supply, electricity, and cooling and heating, systems. 2) Modern, but not brand new. It was built in 1995. 3) No, I think it is very homey and has character. 4) Yes, we keep old suitcases there and there is a table for ping-pong. 5) Yes, the rooms are huge and the ceilings are quite high. 6) Yes, we keep instrument sand other stuff there.
| Учащиеся составляют диалоги и драматизируют их. | 10 |
Игровой этап (Кто больше?) Проведение мини-дебатов Домашнее задание | Совершенствование логического мышления. Умение анализировать. Совершенстование умений диалогического и монологического высказывания. Объяснение д\з | – Compete in two teams. Name as many adjectives and nouns that can be used to describe a house or a flat as possible. Which team got the most? – And now complete the chart with missing words! Which words are relate to a flat and a house? Explain why? Noun | Adj | space | | | convenient | | comfortable | charm | | | warm | | electric | | Safe private | – Put the stress in the words in the chart! –Hold a debate on the best place to live. Work in 2 grops. One should be proposing the motion; the other should be opposing it. a) Brainstorm the main points of your speech. Think of facts to support your ideas. b) Choose a speaker for your group. The speaker should say what they are going to say; make 3 ponts about the motion; support each point with facts; say what they have said. Here are some phrases to give your reasons Well, the thing is I got a point Let me explain But the point is I see your point but On the one hand But on the other hand I think I believe I stand In my view/ opinion Personally I believe The way I see it I’d just like to say – Recall your arguments for and against a flat and a house! Make your own dialogues. | Учащиеся называют как можно больше слов, заполняют таблицу, ставят ударения. Обучаемые пытаются убедить друг друга в правильности своей точки зрения, Ученики записывают д\з, задают вопросы | 7 10 2 |