Муниципальное бюджетное образовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа № 59 им. А.Г. Николаева»
Махачкала 2023г.
План-конспект урока по внеурочной деятельности
на тему:
«Профессии и род деятельности.»
Цель урока: Совершенствование лексических навыков чтения. Способствовать формированию навыков устной речи по теме «Профессии».
Задачи урока:
Обучающая задача:
- Отработать лексику, навыки поискового чтения, учить применять полученные знания;
- Совершенствовать произносительные навыки.
- Учить дифференцировать в речи вопросы Who is he? What is he?
- Активизировать в речи лексические единицы предыдущего урока.
- Формировать навыки чтения с поиском заданной информации.
- Познакомить с новыми лексическими единицами.
- Способствовать формированию навыков монологического и диалогического высказывания по теме урока.
Развивающая задача: развивать лингвистическую догадку, развивать коммуникативные навыки, внимание, память, развивать самостоятельность мышления, развивать воображение.
Воспитательная задача: Воспитывать уважительное отношение к различным видам профессиональной деятельности, воспитывать умения работать в группах и индивидуально, формировать профессиональную ориентацию обучающихся.
Тип урока: комбинированный
Формы работы: фронтальная, индивидуальная, групповая, коллективная
Оборудование: доска, раздаточный материал.
Ход урока.
Организационный момент.
Учитель приветствует обучающихся, интересуется их настроением, спрашивает, какое сегодня число.
Фонетическая зарядка.
Teacher: - So today we are going to speak about jobs.
- There are a lot of tongue twisters where professions are mentioned.
- Do you remember any of them?
P1: How many cookies could a good cook cook?
P2: A fisherman wished a good fish/
P3: She saw Sheriff’s shoes on the sofa.
P4: Rony the warrior and Roger the warrior was very brave.
P5: The Queen in green screamed.
P6: Singer Sammy sang songs.
P7: Editor Eddy edited it.
Активизация речевой деятельности.
“Игра в мяч” (фронтальная работа)
Учитель бросает обучающимся мячик и называет слово, которое, по его мнению, может описать ту или иную профессию. Если обучающийся согласен, что данное слово действительно описывает профессию, то он говорит «True», если нет – «False».
Let’s play ball. I throw you a ball and say a word which can describe a profession. If you agree – you should say “True”, if you don’t – say “false”.
Прилагательные: interesting, beautiful, boring, stressful, tiring, well-paid, dangerous, exhausting, т.д.
Аудирование.
- I see, you know the vocabulary. I think you deserve a present.
- It will be a nice song. Listen to it.
- Do you like it?
- How many professions are mentioned in this song?
- Let’s repeat them.
- Some jobs are well known to you but some are new ones.
- Look at the picture. What is he?
- He is a farmer. и т.д. (a doctor, a teacher, a dentist)
- Now new jobs. Repeat after me:
a tailor
a babysitter
a plumber
a fireman
- We’ll listen to this song once again.
- But before listening I’ll give you papers with tasks.
- Try to complete them during and after listening the song.
Физкультминутка для снятия мышечного утомления.
- I see that you are a bit tired.
- Let’s do some physical exercises in order to relax and you’ll be fresh again in a minute.
Five little gentlemen
Going for a walk.
Five little gentlemen
Stop for a talk.
Along came five ladies
They stood all together
And they began to dance.
Сопоставить описание и название профессии (индивидуальная работа):
A… catches criminals. (policeman)
A… drives a car. (driver)
A… plays in the orchestra. (musician)
A… takes photos. (photographer)
An… acts in films. (actor)
A… produces food. (farmer)
A… controls the finances. (accountant)
Совершенствование навыков монологической и диалогической речи.
- We know people of different professions: a doctor, a teacher,
an engineer, a salesperson, a librarian, a businessman and others.
- These professions are very important because we can’t do without these
people.
- They do different and useful work.
- Now I want you to make a presentation of your projects
about jobs you like.
- Our pupils made projects.
- We’ll try to guess them. You are welcome!
P1. I want to help people. I would like to work at a hospital. It’s our family
tradition. My grandfather was a surgeon. He had many patients. He operated them.
I respect my grandfather. And I like his profession. I have a dream to be… (doctor)
P2. I like to watch TV, to listen to the radio, to read newspapers and
magazines. It is interesting to meet and speak with people. I want to know what is
going on in the world. Sometimes I take part in publishing school newspaper. So, I want to be a …(journalist)
P3. Hi! I want to tell you about profession of my dream. It is interesting and
romantic. I will work in the sky in a big white plane. There will be many
passengers. I will help people to travel and see new places. Do you guess?
P4. My parents have a large library. I like reading books. My favorite
subject is literature. My beloved writers are Mark Twain and Jack London. I have
a dream. I want to work with many books and give them to people. My future
profession is… (librarian)
P5. I like children. I like to write on the blackboard. My dream is to work at
school. I want to have my own classroom with desks, chairs, flowers/ posters. I
like to read and tell stories. I want to wear elegant clothes and high heels.
P6. Hi! I want to tell you about my future profession. People of this
profession are strong and brave. They work hard. They help people in difficult
situations. Like sport. I want to be very strong. I can do many things. My dream
is to help people by day and at night What is my future profession?
P7. I like animals. I have a cat and a hamster at home. But I would like to
have many animals. I will feed them, clean and brush them. They are interesting,
kind and clever like people. But I don’t want to be animal doctor. I want to be…(zookeeper)
Закрепление (работа в группах, поисковое чтение).
Класс делится на 3 группы, каждой дается по одному тексту, который надо перевести, в котором дано описание профессии. Затем группы обмениваются информацией. Каждая группа представляет профессию, не называя ее, остальные должны догадаться.
В то же время необходимо найти положительные и отрицательные черты профессии, какими качествами должен обладать представитель данной профессии. Один человек от каждой группы дает оценку вслух.
I would like to become … because…
I wouldn’t like to become … because…
Запись домашнего задания.
Подготовить монологическое высказывание, в котором нужно дать характеристику своей будущей профессии.
На 3 балла - написать рассказ 7-8 предложений (основа есть в учебнике);
на 4 балла- рассказать о своей будущей профессии 7-8 предложений;
на 5 баллов – рассказать о своей будущей профессии, почему выбрал(а) (10-12 предложений).
Подведение итогов урока, выставление оценок.
Учитель благодарит всех за проделанную работу, вслух знакомит с полученными оценками.
- Thank you for your work, children.
- You have done a good job.
- And after the end of the lesson give me your diaries, please. I’ll give you good marks.
- Goodbye!