СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Подготовка к устной части ОГЭ (диалог)

Нажмите, чтобы узнать подробности

Коллеги, этот материал можно рассматривать и использовать как некий шаблон во время подготовки к одному из этапов устной части ОГЭ - диалогической речи. Я брала этот материал как фрагмент стендового доклада на заседании кафедры гуманитарного цикла. Можно этот шаблон и применять на уроках английского для всех учащихся, не только для сдающих английский язык в рамках ОГЭ. Успехов всем.

Просмотр содержимого документа
«Подготовка к устной части ОГЭ (диалог)»

Подготовка к устной части ОГЭ

Устная часть ОГЭ (9 класс) предусматривает умение учащихся осуществлять коммуникативную функцию, вести диалог с преподавателем по предложенной ситуации. Как правило, это обсуждение с собеседником какой-либо проблемы и поиск ее решения. Учащиеся должны уметь вступить в диалог, обозначить проблему, предлагать свои идеи, отвергать или соглашаться с предложениями собеседника и, наконец, придя к какому-либо решению, закончить диалог.

Ниже предлагается универсальная схема подобных диалогов, а также пример составления диалога по следующей проблеме: “ You are going to have a birthday party. Discuss with the partner where it is better to celebrate it. You should discuss the following points – in the café, at home or in the country.”

Начало диалога:

1. - Hello, …! Nice to see you!

- Hello! Nice to see you too! Haven’t seen you for ages! How are you?

- I’m fine, thanks! And you?

- I’m fine too! You look very busy! Any problems?

- Well, actually not but you see, I have to ( am going to) ……So I am at a loss….? What can you advise me?

Подача предложений:

1. What about ….Gerund?

2. Why not… V1?

3. How do you like the idea of ….Noun /Gerund?

4. What is your opinion of…Noun/Gerund?

Несогласие с предложением:

1. Frankly speaking, I’m not good at…..

2. Honestly, it’s not my cup of tea..

3. Well, it’s not what I really want!

4. It doesn’t encourage me at all!

5. Well, I am not fond of this idea!

Побуждения к беседе:

1.Do you have any other ideas?

2. What else is on your mind?

Согласие с предложением:

1. It sounds great!

2. That’s a brilliant idea!

3. What a nice idea!

4. It suits me perfectly!

Окончание диалога:

1. So, you’ve convinced me at last! Two heads are better than one, as they say!

2. That’s what I really need!

3. - Thank you for your help!

- You are welcome! ( It’s my pleasure!)

- So see you!

- I’ll call you for a while!

Подставляем в схему нужные нам фразы, добавляя, естественно, некоторые детали в соответствии с ситуацией:

Начало диалога:

1. - Hello, …! Nice to see you!

- Hello! Nice to see you too! Haven’t seen you for ages! How are you?

- I’m fine, thanks! And you?

- I’m fine too! You look very busy! Any problems?

- Well, actually not but you see, I am going to have a birthday party…So I am at a loss…Where is it better to celebrate it.? What can you advise me?

Подача предложений:

1. What about ….gerund? What about going to the café? It is very convenient as you won’t have any washing up afterwards!

2. Why not… V1? Why not gather at your place? You have a large and comfortable house!

3. How do you like the idea of ….G/N? How do you like the idea of going to the country? We can play games there, make BBQ!..

Несогласие с предложением:

4. Well, I am not fond of this idea! You see, café seems to be rather expensive as we will be many there!

5. It doesn’t encourage me at all! It doesn’t encourage me at all! I will have to ask my parents for it!

Побуждения к беседе:

1.Do you have any other ideas?

2. What else is on your mind?

Согласие с предложением:

1. It sounds great!

2. That’s a brilliant idea! That’s a brilliant idea! It will cost almost nothing and we will be able to dance and sing and be loud! It suits me perfectly!

3. What a nice idea!

4. It suits me perfectly!

Окончание диалога:

1. So, you’ve convinced me at last !Two heads are better than one, as they say!

2. That’s what I really need!

3. At last you’ve made up your mind! At last you’ve made up your mind!

4. - Thank you for your help! Thank you for your help!

- You are welcome! ( It’s my pleasure!) It’s my pleasure!

- So see you!

- I ‘ll call you for a while!


Таким образом, в конечном варианте диалог будет звучать так:

A: - Hello! Nice to see you!

B :- Hello! Nice to see you too! Haven’t seen you for ages! How are you?

A: - I’m fine, thanks! And you?

B: - I’m fine too! You look very busy! Any problems?

A: - Well, actually not but you see, I am going to have a birthday party…So I am at a loss…Where is it better to celebrate it? What can you advise me?

B: - What about going to the café? It is very convenient as you won’t have any washing up afterwards!

A: - Well, I am not fond of this idea! You see, café seems to be rather expensive as we will be many there! Do you have any other ideas?

B: - Why not gather at your place? You have a large and comfortable house!

A: - It doesn’t encourage me at all! I will have to ask my parents for it! What else is on your mind?

B: - How do you like the idea of going to the country? We can play games there, make BBQ!

A: - That’s a brilliant idea! It will cost almost nothing and we will be able to dance and sing and be loud! It suits me perfectly! So, you’ve convinced me at last !Two heads are better than one, as they say!

B: - At last you’ve made up your mind!

A: - Thank you for your help!

B: - It’s my pleasure!

A: - Hope to see you at my party too! I ‘ll call you for a while!

B: - Thank you! See you!

В конечном варианте диалога мы выдержали необходимое время и необходимое количество реплик.















Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!