СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до 20.05.2025

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Подготовка к ОГЭ

Нажмите, чтобы узнать подробности

5 вариант

Просмотр содержимого документа
«Подготовка к ОГЭ»

1. Тип 1 № 6143 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

1.  The girl advised the man to try…

1)  Grilled beef with mushroom sauce.

2)  Grilled mushrooms with cheese sauce.

3)  Grilled vegetables with mushroom sauce.

2. Тип 2 № 6144 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

2.  The problem with the passenger’s suitcase is that…

1)  It is five kilos heavier than it is permitted.

2)  It is too big to be taken as hand luggage.

3)  The suitcase is old and shabby and is falling apart.

3. Тип 3 № 6145 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

3.  Both speakers enjoy the voyage greatly when …

1)  The waves are high.

2)  The sea is calm.

3)  They are seasick.

4. Тип 4 № 6146 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

4.  The student asked the teacher if…

1)  He needed to write the answers on the answer sheet.

2)  He had another twenty minutes to complete the task.

3)  He could ask a question.

5. Тип 5 № 6051 

Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.

 

 

1.  The challenges of space travel.

2.  His/her friend’s hobby.

3.  The equipment used on space stations.

4.  A film he/she saw recently.

5.  His/her dream career.

6.  A scientist whose lecture he/she attended.

 

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

       

       

       

       

       

6. Тип 6 № 6370 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Jim was late because he

7. Тип 7 № 6371 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Jim lost track of time and watched the film

 to the end.

8. Тип 8 № 6372 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Jim and Kelly need to complete the

 project together by tomorrow.

9. Тип 9 № 6373 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kelly usually prefers working in the library or in a

 café.

10. Тип 10 № 6374 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kelly and Jim need to interview at least

 people for the project.

11. Тип 11 № 6375 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Children spend more time

 than anyone else.

12. Тип 12 № 2850 

Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7. Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши

ответы в таблицу.

 

1.  What is one of the most popular amusement parks in the world?

2.  Where can one find the safest bathing beach in the world?

3.  What disaster is a fact of Florida life?

4.  What makes Florida an ideal place for different sports?

5.  What are the impressive facts about the wildlife in Florida?

6.  Why do thousands of parents and their children go to Florida?

7.  What is the sunniest state of the USA?

 

A. Florida has always been very popular with tourists from different parts of the world. It presents a lucky combination of pleasant climate and man-made attractions. Thousands of parents and their children go there in search of fun, sun and entertainment. They enjoy theme parks like the Walt Disney World Resort and the Sea World Resort, numerous movie studios, water parks, pools and other facilities.

B. One of the most popular places is the Walt Disney Resort, the biggest amusement park in the world. It includes different attractions for younger tourists. Children can enjoy magic exhibits or explore science at special centers situated within the area of the resort. They can also watch wild animals at the Animal Kingdom or enjoy one of the world movies at Disney Studios.

C. However, there is more to see in Florida than just Mickey Mouse. Florida is probably the sunniest state of the USA. Its nickname is the ‘Sunshine State’. Though Florida is one of the flattest states in America, its landscape is really amazing. Lakes with fresh water, hills, forests, eight miles of coastline and countless small islands create a fantastic atmosphere in the resort.

D. Florida provides an opportunity for adventure on both land and water. There are many types of unique wildlife, including dolphins and whales, deer and black bears. Tourists can enjoy African wildlife in a huge park in Tampa Bay. Giraffes, lions and zebras walk through the park’s grounds. Tourists can watch the animals in the wild and take photos. It goes without saying all kinds of hunting are strictly prohibited.

E. Besides all of this, Florida is also an extremely popular seaside resort. One of its beaches was called the safest bathing beach in the world. The range of facilities for holidaymakers is also impressive  — from banana riding to renting boats for fishing and dolphin watching. Numerous cafes offer tourists excellent service, tasty seafood and a vast variety of drinks to cool down on a hot day.

F. Hurricanes are a fact of Florida life. They can affect some vacations that is why it’s wise to avoid Florida in certain months. The Florida Hurricane Season officially starts on June 1 and ends on November 30. Historically, September is the most active month of the year. The National Hurricane Centre monitors the territory of Florida in order to warn the people of the danger well beforehand.

 

Текст

A

B

C

D

E

F

Заголовок

13. Тип 13 № 1058 

The admission to the zoo was free for pensioners.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



Living in the Zoo

When I was a small child, I thought that I was the luckiest person in the world  — we lived near the zoo and I could go there whenever I wanted. And I wanted to go there every day! My grandmother, who looked after me while my mum was at work, would buy two month tickets, which was very cheap for the two of us  — she was retired and I was under seven, so we bought the tickets at a special discount.

The zoo was another world to me. It was a great way to escape the reality of a big city with its skyscrapers and highways. The asphalt jungles were the right place for cars but a poor environment for small children. The zoo territory seemed very large and there were animals from all around the world there. My usual route started with the bear enclosure. The large, brown bear, called Paddy, was separated from the visitors with a high bar fence which I thought was absolutely unnecessary  — the bear looked very friendly to me.

Then I grew older and could read the information table near the bear enclosure. It said that the animal was the East Siberian Brown Bear, born in the zoo. The bears of that species are large and skillful. They can hunt reindeer and elks and they also fish in the great Siberian rivers. “So sad,” I thought, “The bear has never seen the great environment he belongs to.” That actually made me look at the zoo from another angle: it seemed large but the giraffes didn't have enough space for running, the seals were kept in a pool that was far too small for them, and the leopards were pacing up and down the length of their cage. They felt nervous with the visitors' eyes on them all the time but there was no shelter on their territory. Should zoos be abolished?

I'm still in two minds over that. On the one hand, life in the zoo is like serving a life sentence  — there's no hope of the animals returning home. That's definitely unfair. On the other hand, zoos are a place where children can be taught about different animals and where they can see animals from other parts of the world. It's also true that zoos can save some species from extinction. For example, three Sumatran tigers were born in our zoo several years ago. It's very unlikely that all three cubs would survive in the wild but in the zoo all of them turned into mature, healthy animals and now the staff are happy to take care of the eight new cubs of the rare tigers. The media said that when the tigers are old enough they will be returned to the wild.

14. Тип 14 № 1059 

When the author was a child, he lived in a big city.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



15. Тип 15 № 1060 

The Siberian hunters are often attacked by brown bears.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



16. Тип 16 № 1062 

The author agrees that keeping animals in the zoo means abusing their rights.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



17. Тип 17 № 1063 

The author says that zoos can help some endangered species to survive.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



18. Тип 18 № 1064 

According to the author, the population of Sumatran tigers in the wild is falling.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



19. Тип 19 № 1065 

The author says that the population of Sumatran tigers at the zoo is rising.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



20. Тип 20 № 684 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Anna was glad that the academic year was about to finish. Like most ___________(CHILD) she was looking forward to the summer but not because she wanted to relax.»



Anna was glad that the academic year was about to finish. Like most ___________(CHILD) she was looking forward to the summer but not because she wanted to relax. Her plans ____________(BE) ambitious. Anna wanted to buy a professional digital camera and it wasn't easy to save enough money. Anna had already chosen the model she wanted. Her dad said that he ______________(GIVE) her the camera in a couple of years. But Anna ____________(NOT CAN) wait so long, she needed it right then. “If I __________(HAVE) it now, I would be able to take part in the Professional Photograph Competition. Everyone says I've got talent,” she said to herself looking at the magazine where an article about the competition _____________(PUBLISH). While she was reading the article for the _________(TWO) time, a brilliant idea came to her  — why not take up a summer job as a photographer? She reached for the phone and dialed the number of the ____________(LARGE) photography agency in the town. “Hello, can I help you?” the woman's voice sounded encouraging and Anna _____________(THINK) that she probably had a chance.

21. Тип 21 № 685 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Her plans ____________(BE) ambitious. Anna wanted to buy a professional digital camera and it wasn't easy to save enough money.»



22. Тип 22 № 686 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Anna had already chosen the model she wanted. Her dad said that he ______________(GIVE) her the camera in a couple of years.»



23. Тип 23 № 687 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«But Anna ____________(NOT CAN) wait so long, she needed it right then.»



24. Тип 24 № 688 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«"If I __________(HAVE) it now, I would be able to take part in the Professional Photograph Competition.»



25. Тип 25 № 689 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Everyone says I've got talent," she said to herself looking at the magazine where an article about the competition _____________(PUBLISH).»



26. Тип 26 № 690 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«While she was reading the article for the _________(TWO) time, a brilliant idea came to her  — why not take up a summer job as a photographer?»



27. Тип 27 № 691 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«She reached for the phone and dialed the number of the ____________(LARGE) photography agency in the town.»



28. Тип 28 № 692 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«"Hello, can I help you?" the woman's voice sounded encouraging and Anna _____________(THINK) that she probably had a chance.»



29. Тип 29 № 658 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Ratatouille is an American cartoon. The name of the cartoon comes from a____________(TRADITION) French dish made of vegetables.»



Ratatouille is an American cartoon. The name of the cartoon comes from a____________(TRADITION) French dish made of vegetables. The main ION character is a rat Remy, who is interested in cooking and dreams of becoming a ______________(SUCCESS) chef. Remy is separated from his family at the ___________(BEGIN) of the movie. So he finds himself in Paris, France. There his unusual _____________(FRIEND) with a poor boy begins. They both don't care that most people hate rats and try to get rid of them. Remy wants to help the boy. He tries to teach him how to cook ____________(TASTE) dishes. The story ends __________(HAPPY) and the friends start a new restaurant.

30. Тип 30 № 659 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«The main ION character is a rat Remy, who is interested in cooking and dreams of becoming a ______________(SUCCESS) chef.»



31. Тип 31 № 660 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«Remy is separated from his family at the ___________(BEGIN) of the movie. So he finds himself in Paris, France.»



32. Тип 32 № 661 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«There his unusual _____________(FRIEND) with a poor boy begins. They both don't care that most people hate rats and try to get rid of them. Remy wants to help the boy.»



33. Тип 33 № 662 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«He tries to teach him how to cook ____________(TASTE) dishes.»



34. Тип 34 № 663 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«The story ends __________(HAPPY) and the friends start a new restaurant.»



35. Тип 35 № 6477 

You have 30 minutes to do this task. You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ben:

 

From: Ben@mail.uk

To: Russian_friend@sdamgia.ru

Subject: Dear friend

Yesterday was a special day  — we had the Earth Hour. My town (and lots of towns around) went dark for one hour. It’s one of the ideas of an ecological group called the Green Movement. We switched off the lights to draw people’s attention to the poor ecological situation on the planet…

Do people have the Earth Hour in your country? What can people do to save energy in their everyday life? Do you approve of the Green Movement, why?

 

Write a message to Ben and answer his 3 questions. Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.

 

From: Russian_friend@sdamgia.ru

To: Ben@mail.uk

Subject: Dear friend

36. Тип 36 № 1550 

You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

 

One day a young man who lived near the lake in a small American town asked himself, “Why can’t people ski on water if they can ski on snow?” With his brother’s help he constructed several models of skis to test his ideas. He experimented on the local lake for a few days and created skis suitable for the water. This happened in 1922. The young man, who was only 18 at that time, didn’t patent his invention. However, he performed a lot of shows across the country that made him and the sport of water skiing popular. Later, he was recognized as the creator of a new sport – water skiing.

Water skiing equipment has been greatly improved since that time, and the number of people who enjoy this sport is growing in many countries.

37. Тип 37 № 1515 

You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 40 seconds to answer each question.

 

38. Тип 38 № 2833 

You are going to give a talk about household duties. You will have to start in 1,5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences). Remember to say:

 

— which household duties teenagers usually have;

— what household duties are easy;

— what household duties seem difficult;

— what duties you like to do.

 

You have to talk continuously.




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!