СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до 23.07.2025

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Подготовка к ОГЭ

Нажмите, чтобы узнать подробности

12 вариант

Просмотр содержимого документа
«Подготовка к ОГЭ»

1. Тип 1 № 6169 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

1.  It took the girl a long time to travel from…

1)  Austria

2)  Australia

3)  Hong Kong

2. Тип 2 № 6170 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

2.  The hotel guest asked to …

1)  Let her leave her luggage in the luggage room till 5 or 6 p.m. next day.

2)  Let her stay till 5 or 6 p.m. next day.

3)  Check her out.

3. Тип 3 № 6171 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

3.  The girl was advised to use …. to find the books she required.

1)  The librarian’s assistance.

2)  The electronic catalogue

3)  Other visitor’s help

4. Тип 4 № 6172 

Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами АBCD. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 12 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

 

 

4.  The man is looking for …

1)  Sportswear

2)  A sleeping bag and a tent

3)  A good sports bag.

5. Тип 5 № 6049 

ы услышите пять высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–E и утверждениями, данными в списке 1–6. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

 

 

1.  Hhow to avoid health problems.

2.  Why we should sort waste.

3.  How to get to his /her house.

4.  Global environmental problems.

5.  How to make a handmade present.

6.  His/her recent trip.

 

Говорящий

A

B

C

D

E

Утверждение

       

       

       

       

       

6. Тип 6 № 6319 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kate is from

7. Тип 7 № 6320 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kate`s parents travel a lot because of their

8. Тип 8 № 6321 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kate is going to have a guide excursion to the historical part of

9. Тип 9 № 6322 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kevin is on a

 trip.

10. Тип 10 № 6323 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kevin plays the

 in a music band.

11. Тип 11 № 6324 

Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

 

 

Kevin is deeply interested in physics and

12. Тип 12 № 2866 

Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7. Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши

ответы в таблицу.

 

1.  How can people use their digital personal assistants?

2.  What kind of mobiles is ideal for a grandma?

3.  What kind of strange competition started in Finland in 2000?

4.  How can people get back to real-life communication?

5.  What is a law against mobiles?

6.  How can people recognize phone addiction?

7.  What kind of a new musical instrument was used by a young Chinese girl?

 

A. Young people often worry about the style and functions of mobile phones. However, today companies present more models for people who are over 50 or 60 years old. They need a mobile phone with large buttons, so that they can dial numbers without glasses. The menu is also simple. It really doesn't matter if the phone has a camera or the Internet. For them, less is more.

B. Today, when friends meet in a cafe, they put their mobile phones in the middle of the table. They aren't allowed to touch them at all. If someone does it and answers the phone, they have to pay for everybody. Sounds fun, right? The idea is to make people concentrate on a real conversation with each other instead of using their mobiles all the time.

C. Visitors of theatres and cinemas often complain that mobile phones ring during performances. The city government of New York passed a new act. It is now forbidden to use mobile phones in places, like theaters, libraries, museums, galleries, and cinemas. Those who don't switch off their mobiles will have to pay $50.

D. With mobile phones we can contact anyone, anywhere, any time. Scientists say that some people are so used to mobiles that they can't go to the kitchen without them. They are in panic if they leave them at home or lose. It has become a habit to have a mobile everywhere. People depend on mobile phones so much that doctors have started worrying. They say it may be a thing similar to drugs.

E. In 2010, a young girl from China made a song using only her mobile phone. She wrote it without any guitars, pianos, drums. She used different functions of her mobile. It took her several days to record the song. Later she made a video of it and put the video on the Internet, where over a million people watched it. She sent the song to the Apple company and suggested using it in their advertisements.

F. Today's mobile phones can already send e-mails, surf the Internet, and keep you in touch with friends. Tomorrow's phones are like helpful secretaries. In a few years you'll see that they know your habits and can advise you what to cook for dinner. They will remind you where to go and what present to buy.

 

Текст

A

B

C

D

E

F

Заголовок

13. Тип 13 № 1172 

Donna and Toby were relatives.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



Hidden Treasure

One hot summer day in the 1950s, Donna and her cousin Toby, who lived next door, decided to have a little adventure. At the age of six, it seemed a good idea to them. Donna’s mother was working in the garden and Toby’s mother was baking bread in the kitchen to share with their neighbours while it was still warm.

That day, the children were bored and restless and wanted to do something exciting. Toby suggested finding hidden treasure. He thought they would bury Donna’s mother’s rings and later take them out of the ground. It would be like finding treasure. At first, Donna was not sure as she felt it could get them in trouble. But Toby seemed older and wiser, so she agreed.

They knew Donna’s mother kept her rings on the dressing table in her bedroom. She had a beautiful pearl ring and a diamond wedding ring that she wore only for special occasions. So the children thought she wouldn’t miss the rings if they took them for a while. They got upstairs, entered the tidy room, which smelled of the mother’s perfume, and removed the rings from their special box.

Toby put the rings into his pocket and they both ran to the big field where they often played. Toby thought it was an excellent place where nobody would find the rings. They made a hole in the ground with the help of a kitchen spoon and put the secret treasure inside. Soon they heard their mothers calling them for lunch and ran back home. For some unknown reason, they forgot to go back to dig up the rings and to return them to their place.

About a week later, Donna’s mother found out that her rings were missing and was furious. From the look on Donna’s face she guessed the girl knew the truth. So Donna had to tell the whole story of her adventure with cousin Toby. At that moment she realized the seriousness of her crime.

The mother demanded that Donna should show her the place. They went to the field to dig up the rings. Unfortunately Donna couldn't remember exactly where they were buried. They tried several places without success till it was absolutely dark. They kept trying to find the rings for many days but eventually they gave up. Amazingly, the mother forgave Donna. She never scolded her nor even reminded her about the lost rings. She knew that her daughter didn’t mean any harm - she was just a small child and did it for a game. Everyone, however, silently hoped the 'hidden treasure' would be found someday.

Six years later, the field was planted with rows of little pine trees for a Christmas sale. One day, the farmer found a pearl ring in the ground and told a neighbour, who remembered the story of the lost rings. He handed the ring over to Donna’s mother. The discovery made her extremely happy. They started a new search but the other ring was never found.

Many years later Donna noticed her younger sister was wearing the pearl ring. When she asked her mother why she had given it to her sister, she answered, 'Well, I always planned to give my best rings to my daughters some day and you were supposed to get the diamond wedding ring!'

14. Тип 14 № 1173 

It was Donna’s idea to hide her mother’s rings.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



15. Тип 15 № 1174 

The rings were the only two pieces of jewellery Donna’s mother had.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



16. Тип 16 № 1176 

It was Toby who told Donna’s mother about the hidden rings.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



17. Тип 17 № 1177 

The mother punished Donna for the lost rings.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



18. Тип 18 № 1178 

Toby helped to look for the rings too.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



19. Тип 19 № 1179 

Donna’s sister received the mother’s pearl ring.

 

1)  True

2)  False

3)  Not stated



20. Тип 20 № 1069 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«John was not surprised to see that nobody had met him at the station. The weather __________(BE) awful  — it was windy and it was raining hard.»



John was not surprised to see that nobody had met him at the station. The weather __________(BE) awful  — it was windy and it was raining hard. His __________(FOOT) got wet in seconds. His old jacket _________(NOT CAN) defend him from the rain or the wind. “If I don't find a shelter and a warm drink, I _________(GET) a cold, and no one will benefit from my coming here,” John said to ___________(HE) and went back inside the railway station. It was the _____________(ONE) time the seventeen-year-old John had ever left his home village where he lived with his mother and two sisters. A letter from his uncle was a surprise but not a pleasant one. His uncle had written that his health was getting worse and that he __________(NEED) someone to help him in his grocery shop. John's mother decided that he __________(GO) to the town to work in the shop. He was far from feeling delighted about it but he was the ___________(OLD) child in the family and it was his duty to help his mother and to support his sisters.

21. Тип 21 № 1070 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«His __________(FOOT) got wet in seconds.»



22. Тип 22 № 1071 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«His old jacket _________(NOT CAN) defend him from the rain or the wind.»



23. Тип 23 № 1072 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«"If I don't find a shelter and a warm drink, I _________(GET) a cold, and no one will benefit from my coming here,"»



24. Тип 24 № 1073 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«John said to ___________(HE) and went back inside the railway station.»



25. Тип 25 № 1074 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«It was the _____________(ONE) time the seventeen-year-old John had ever left his home village where he lived with his mother and two sisters.»



26. Тип 26 № 1075 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«A letter from his uncle was a surprise but not a pleasant one. His uncle had written that his health was getting worse and that he __________(NEED) someone to help him in his grocery shop.»



27. Тип 27 № 1076 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«John's mother decided that he __________(GO) to the town to work in the shop.»



28. Тип 28 № 1077 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

«He was far from feeling delighted about it but he was the ___________(OLD) child in the family and it was his duty to help his mother and to support his sisters.»



29. Тип 29 № 3307 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

Amy was really happy to get a place at St. Martin’s College of Art and Design. Her dream was to be a fashion _______________ (DESIGN).

30. Тип 30 № 3308 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

Amy got _______________ (SERIOUS) interested in fashion when she was twelve. Her mother sewed well and once she made a carnival costume.

31. Тип 31 № 3309 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

The costume looked _________________ (WONDER).

32. Тип 32 № 3310 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

Amy’s friends asked whether her mum could make any costumes for them too. That inspired Amy to create her first _______________ (COLLECT) of fashion accessories.

33. Тип 33 № 3311 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

They didn’t look very ________________ (PROFESSION), of course.

34. Тип 34 № 3312 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

But they were original and very ________________ (DIFFER) from what people can buy in a shop.

35. Тип 35 № 6470 

You have 30 minutes to do this task. You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ben:

 

From: Ben@mail.uk

To: Russian_friend@sdamgia.ru

Subject: Future

Sometimes I hate our school radio because they talk about things everyone knows. And news should be fresh! One day I will be a reporter and will show them how to produce really good news…

How do you get to know what’s happening in the world? What are you going to be? Do you think English will be necessary for your future career, why?

 

Write a message to Ben and answer his 3 questions. Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.

 

From: Russian_friend@sdamgia.ru

To: Ben@mail.uk

Subject: Future

36. Тип 36 № 1538 

You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

 

Most people enjoy watching the night sky. And the brightest object in the sky is the Moon. Every night the Moon rises in the East and sets in the West. It takes about 27 days to go around the Earth, and it’s an interesting fact that we always see the same side of the Moon. The Moon is the closest object to the Earth. It would take us only 13 hours to get to the Moon by rocket. If we were able to travel at the speed of light, it would take a bit less than two seconds.

There is a very thin atmosphere on the Moon. Life is not possible there. In spite of this, the Moon can be used as a base for space exploration and even for space tourism. Some space companies say that they will be able to take tourists to the Moon as soon as in 2020.

37. Тип 37 № 1500 

You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions.

Remember that you have 40 seconds to answer each question.

 

38. Тип 38 № 2827 

You are going to give a talk about travelling. You will have to start in 1,5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences). Remember to say:

 

— what people travel for;

— why people choose different means of transport;

— why some people are afraid to fly;

— what your attitude to travelling is.

 

You have to talk continuously.




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!