1. Тип 1 № 6159
Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
1. The hotel guest complains about…
1) High prices and no service.
2) Having neither hot water, nor towels in the bathroom.
3) The hotel restaurant. The food is disgusting.
2. Тип 2 № 6160
Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
2. The female speaker considers the Waterpark to be…
1) The best place in the city
2) A waste of money.
3) Quite a boring thing.
3. Тип 3 № 6161
Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
3. There is a big difference between houses on different sides of the street since…
1) Houses on one side of the street were owned by the nobility and were richly decorated while the houses on the opposite side of the street belonged to much poorer people.
2) Houses on one side of the street were damaged during the war while the others were not.
3) The houses on the left side were badly damaged by the flood in 1860. The houses on the right side are located higher on the hill — the water didn't get them.
4. Тип 4 № 6162
Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D. В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
4. It is important to maintain a comfortable temperature of 23—24 degrees in the pool, otherwise
1) the water would be good for taking a bath, not for sports activities.
2) The water would be too cold.
3) The water would be good both for taking a bath, not for sports activities.
5. Тип 5 № 6018
Вы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.
1. Having a large family.
2. Family business.
3. Family tradition.
4. Family problems and conflicts.
5. Family legend.
6. Missing family very much.
Говорящий | A | B | C | D | E |
Утверждение | | | | | |
6. Тип 6 № 6101
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
Simon lives close to the | |
7. Тип 7 № 6224
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
Norah is going to study on the | faculty |
8. Тип 8 № 6225
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
In order to be an actress, according to Simon, a lady needs to be very | |
9. Тип 9 № 6226
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
Simon wanted to show Norah the | |
10. Тип 10 № 6227
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
Simon and Norah go to the café called “ The | |
11. Тип 11 № 6228
Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.
Norah doesn`t eat | |
12. Тип 12 № 5539
Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7. Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши
ответы в таблицу.
1. When was the Museum of Cosmonautics opened?
2. What space-related tourist attractions are located near the Museum of Cosmonautics?
3. How often does the Museum of Cosmonautics change its exhibits?
4. What can the exhibits tell us about the early stage of space exploration?
5. Where is the Museum of Cosmonautics located?
6. What facilities does the Museum of Cosmonautics offer to its visitors?
7. Where can you look for information about international space flights?
A. VDNKh is one of the central and most impressive Metro stations in Moscow. It is featured in tourist guides and there are always lots of people going in and out of the station. Right by the Metro Station exit, a monument to the Conquerors of Space will certainly attract your attention. It is not only an impressive monument — inside the base of the Space monument tower you will find the Museum of Cosmonautics — a unique museum with exhibits which are definitely worth seeing.
B. The monument to the Conquerors of Space was constructed in 1964 to glorify the first manned space flight. It is designed as a 107-metre high obelisk, and its shape resembles the fumes from the rocket. The shiny rocket is on the very top of the obelisk, heading up to the sky. The Museum of Cosmonautics appeared in the base of the monument much later. It welcomed the first visitors on April 10, 1981. The event was devoted to the 20th anniversary of Yuri Gagarin’s space flight.
C. There are several exhibit halls in the museum. In one of them, there are objects and documents referring to the beginning of the era of space exploration. There you can see replicas of the first satellites and the first space station, as well as some personal belongings of the first cosmonaut of the Earth. There are also some documents referring to the space flights as well as photos and videos which recorded the preparation for the first space flight.
D. After a three-year reconstruction, which was completed in 2009, a few new sections were added to the Museum of Cosmonautics. Before the reconstruction, the museum focused only on the achievements of the National Space Programme. Now, the new sections provide information about the space programmes of the USA and China. Of course, a special area is dedicated to the International Space Station, where space researchers from different countries work together.
E. Since the reconstruction, the Museum of Cosmonautics has displayed interactive exhibits, which include the simulator from the training centre. You can book a training session on board the spaceship and feel what real cosmonauts do. The museum has got a lecture hall, which is appropriate for educational events, a cafe, where you can have space food in tubes, and a gift shop. Of course, the museum meets the needs of people with disabilities.
F. The Museum of Cosmonautics welcomes visitors every day except Monday, from 10am till 7pm. However, if you are interested in the history of space exploration, it is highly recommended to explore the area around, too. The museum and VDNKh station are connected by a green alley with busts of cosmonauts, which is called the Cosmonauts Alley. The pavilion ‘Cosmos’ in the Exhibition Centre (VDNKh) displays a lot of artefacts from the National Space Programme.
13. Тип 13 № 883
Marta has a lot of experience as an accountant.
1) True
2) False
3) Not stated
My names Marta and I'm from Poland. I'm an accountant by profession and I worked for a large chemical plant for more than fifteen years. The job seemed to be stable and I was quite happy with my salary there. It wasn't a lot but it was enough- for a comfortable life. However, when the economic crisis broke, the plant went bankrupt and hundreds of employees, myself included, found themselves unemployed.
It was shocking news for me as we had two children to support. My husbands business was affected by the crisis too, so we needed to come up with something very urgently. I had lots of free time but it didn't make me happy at all. I sent CVs to different companies but no answers came — who needs an accountant when the economy is in ruins and the financial sector is a complete disaster?
To escape the stressful situation I turned to my old hobby — photography. I was pretty good at it when I was at university, but I'd completely given up after graduation. At the difficult time of the crisis, taking photos became my relaxation therapy — my camera helped me notice things most people don't see and don't pay attention to. I took close-ups of the grass growing through the sand, the old cracked wooden bench covered with vine leaves or a stray dog sleeping on the pavement. Life around me was amazing — there was no reason for depression!
I wanted to share my new vision of life with other people and arranged a little photo exhibition for our community and friends. People came, looked at the pictures and left in a peaceful and relaxed mood. Sometimes they wanted to buy some of the photos to brighten up their home or office. I gave the photos away for free as I didn't want to charge my friends and neighbours. Their interest, however, gave me the idea of how my hobby could help me earn money.
I enrolled on a Photo Art Course, completed it and prepared a business plan for my own photo studio. Last week my plan was approved by the local business committee and I received an interest-free loan to buy all the necessary equipment for my business — I've already bought a new camera and rented a studio. Its all very exciting as its going to be a new page in my life. I really hope it's a happy one.
14. Тип 14 № 884
Marta lost her job because of the economic crisis.
1) True
2) False
3) Not stated
15. Тип 15 № 885
Marta's husband works in the financial sector.
1) True
2) False
3) Not stated
16. Тип 16 № 887
Marta is a complete beginner in photography.
1) True
2) False
3) Not stated
17. Тип 17 № 888
Marta's photos of people are less successful than landscapes.
1) True
2) False
3) Not stated
18. Тип 18 № 889
Marta arranged her first exhibition to earn money.
1) True
2) False
3) Not stated
19. Тип 19 № 890
Marta is going to become a professional photographer.
1) True
2) False
3) Not stated
20. Тип 20 № 5547
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘I’ve got something for you,’ said Dad, and Kate felt a bit uneasy. When her dad started like that, it usually
_____________ (MEAN) some kind of new challenge.
21. Тип 21 № 5548
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘When I __________________ (DRIVE) home, I noticed a banner on the sports centre. It says that they have an open swimming
group.’
22. Тип 22 № 5549
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘A swimming group?’ Kate __________________(NOT UNDERSTAND) what he was talking about.
23. Тип 23 № 5550
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘Exactly,’ her dad nodded. ‘They welcome _______________(CHILD) from 13 to 15 to take swimming lessons. I think you should enroll in that group.’
24. Тип 24 № 5551
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘Me?’ Kate knew that her Dad considered swimming skills the ___________________(IMPORTANT) of all sports skills.
25. Тип 25 № 5552
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
He had taken part in a few swimming competitions himself and the wall in his study ________________(DECORATE) with photos from those competitions.
26. Тип 26 № 5553
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘But if I take swimming lessons, I _________________(HAVE) no time for my music class.’ Kate, who was not keen on swimming at all, was trying to find an argument against her father’s plan.
27. Тип 27 № 5554
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
‘Don’t worry. We’ll move your music class to Sunday.’ ‘But I’m busy on Sunday. I _______________(MAKE) plans with my
friends.
28. Тип 28 № 5555
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
I can’t change _______________(THEY)’ Kate did not want to give up easily.
29. Тип 29 № 5788
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
How do people learn the news? About a century ago people got __________________ (INFORM) from newspapers since they were the only mass media that existed in those times.
30. Тип 30 № 5789
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
Radio and television seemed __________________ (WONDER) inventions as they broadcasted audio and visual images.
31. Тип 31 № 5790
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
The Internet has changed the situation dramatically. Now the audience has an opportunity to create the news, share their________________ (PERSON) knowledge and express their opinions.
32. Тип 32 № 5791
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
The Internet supposes interaction, which makes it very __________________ (ATTRACT) to people.
33. Тип 33 № 5792
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
And what about the newspapers? Will they __________________ (APPEAR) in the near future?
34. Тип 34 № 5793
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.
I wish they wouldn’t as I like starting my day with a cup of coffee and a __________________ (TRADITION) newspaper.
35. Тип 35 № 6469
You have 30 minutes to do this task. You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ben:
From: [email protected] |
To: [email protected] |
Subject: Dear friend |
…Yesterday our teacher asked us to stay after classes. A basketball star came to us to talk about sport in everyday life. The way he spoke about being a teenager was funny. He said he didn’t like getting up early!… …When do you get up in the morning? What do you do to keep fit? Would you like to go in for sports professionally, why? |
Write a message to Ben and answer his 3 questions. Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.
36. Тип 36 № 5563
Task 1. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.
Lots of people keep pets and it looks like the number of pet owners is growing. In 2018, dogs were the leading type of pet. The number of pet dogs worldwide was about 471 million. The second most popular pet is, of course, the cat — the
population of cats is only a little lower.
Pet owners usually treat their animals like members of the family and give them lots of time and attention. The animals reflect that behaviour — they make the most devoted friends to people. When there are several pets in the household, they usually get along well. Even animals that are enemies in the natural environment live peacefully in people’s houses. There are lots of photos and videos on social networks proving that cats and dogs enjoy each other’s company and often play together.
37. Тип 37 № 1503
You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 40 seconds to answer each question.
38. Тип 38 № 2829
You are going to give a talk about national food in Russia. You will have to start in 1,5 minutes and speak for not more than 2 minutes (10-12 sentences). Remember to say:
— what national food is popular in Russia;
— what Russian food can be really specific for foreigners;
— what the traditional dishes in your family are;
— what your attitude to national food is.
You have to talk continuously.