СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Подготовка к огэ по английскому языку к разделу "письмо": методика и практика, обобщение опыта

Нажмите, чтобы узнать подробности

ПОДГОТОВКА К ОГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ К РАЗДЕЛУ "ПИСЬМО": МЕТОДИКА И ПРАКТИКА, ОБОБЩЕНИЕ ОПЫТА

Просмотр содержимого документа
«Подготовка к огэ по английскому языку к разделу "письмо": методика и практика, обобщение опыта»

ПОДГОТОВКА К ОГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ К РАЗДЕЛУ

ПОДГОТОВКА К ОГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ К РАЗДЕЛУ "ПИСЬМО": МЕТОДИКА И ПРАКТИКА, ОБОБЩЕНИЕ ОПЫТА

Учитель английского языка МБОУ Лицей №25 Котруца Юлия Сергеевна

Цель: Развитие продуктивной письменной речи старшеклассников для выполнения задания, требующего самостоятельной записи ответа (написание личного письма).

Цель:

  • Развитие продуктивной письменной речи старшеклассников для выполнения задания, требующего самостоятельной записи ответа (написание личного письма).

Структура ГИА по иностранному языку Письменная часть: -раздел 1 (задания по аудированию) -раздел 2 (задания по чтению) -раздел 3 (задания по грамматике) -раздел 4 (задание по письму: написание личного письма) Устная часть: -раздел 5 (задания по говорению: прочтение текста, тематическое монологическое высказывание и диалог-расспрос)

Структура ГИА по иностранному языку

Письменная часть:

  • -раздел 1 (задания по аудированию)
  • -раздел 2 (задания по чтению)
  • -раздел 3 (задания по грамматике)
  • -раздел 4 (задание по письму: написание личного письма)

Устная часть:

  • -раздел 5 (задания по говорению: прочтение текста, тематическое монологическое высказывание и диалог-расспрос)

«Письмо Деду Морозу»

«Письмо Деду Морозу»

Письмо от лица героя

Письмо от лица героя

Короткий рассказ или статья в журнал  

Короткий рассказ или статья в журнал  

.  Проект (мини-проект)  

Проект (мини-проект)  

Ролевая игра

Ролевая игра

Содержание заданий и их оценивание You have 30 minutes to do this task. You have received a letter from your English–speaking pen friend Ann. … I’m planning my summer holiday. I hope I’ll go to the sea, where I'll have a chance to take up wakeboarding. I have been dreaming about it since I saw wakeboarding competition last year… … What are your plans for the summer holiday? What kind of holiday do you prefer – active or passive and why? … How do you prepare for your holidays? … Write her a letter and answer her 3 questions. Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.

Содержание заданий и их оценивание

You have 30 minutes to do this task. You have received a letter from your English–speaking pen friend Ann.

… I’m planning my summer holiday. I hope I’ll go to the sea, where I'll have a chance to take up wakeboarding. I have been dreaming about it since I saw wakeboarding competition last year…

… What are your plans for the summer holiday? What kind of holiday do you prefer – active or passive and why? … How do you prepare for your holidays? …

Write her a letter and answer her 3 questions.

Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.

№ 

К1

Критерии оценивания

К2

3 балла

Решение коммуни­кативной задачи

2 балла

К3

Задание выполнено пол­ностью: даны полные ответы на три задан­ных вопроса. Правильно выбрано об­ращение, за­вершающая фраза и под­пись.

Организа­ция текста

Лексико-граммати­ческое оформление текста

 

1 балл

Задание выполнено: даны ответы на три задан­ных вопроса, НО на один воп­рос  дан не­пол­ный ответ.

Есть благодарность, упо­минание о предыду­щих контак­тах , выражена надежда на будущие контакты

К4

0 баллов

Использова­ны разно­об­раз­ная лек­сика и грам­матические структуры, соответству­ющие по­став­ленной коммуника­тивной зада­че (допус­ка­ется не бо­лее 2-х язы­ковых оши­бок, не за­труд­няющих понимание)

Задание выполнено частично: даны ответы на заданные вопросы, НО на два воп­роса даны неполные от­веты ИЛИ ответ на один вопрос отсутствует.

Текст логич­но выстроен и разделен на абзацы; правильно использова­ны языко­вые средства для передачи логической связи; оформ­ление текста соот­ветствует нор­мам письменного этикета

Есть 1–2 на­рушения в стилевом оформлении письма И/ИЛИ от­сутствует благодар­ность, упо­минание о предыдущих /будущих контактах

Орфогра­фия и пунк­туация

Текст в ос­новном ло­гично выст­роен, НО име­ются недостатки (1–2) при использова­нии средств логической связи И/ИЛИ деле­нии на абза­цы.

Имеется более 2-х на­рушений в стилевом оформлении письма и в соблюдении норм вежли­вости

Имеются языковые ошибки,  не затрудня­ющие пони­мание (до­пус­кается не более 4-х не­грубых  язы­ковых оши­бок) ИЛИ языковые ошибки от­сутствуют, но использу­ются лекси­ческие еди­ни­цы и грам­матические структуры только  эле­ментарного уровня

Задание не выполнено: отсутствуют ответы на два вопроса ИЛИ текст письма не соответству­ет требуе­мо­му объему

 

ИЛИ имеют­ся отдельные нарушения в структурном оформлении текста пись­ма

Текст выст­роен нело­гично; допу­щены мно­го­численные ошибки в струк­турном оформле­нии текста пись­ма ИЛИ оформ­ление текста не соответст­вует нормам письмен­ного этикета, при­нятого в стра­не изучаемого языка

Имеются языковые ошибки,  не затрудня­ющие пони­ма­ние (до­пус­кается не более 5 не­грубых  язы­ковых оши­бок) И/ИЛИ допущены языковые ошибки, которые затрудняют понимание (не более 1–2 грубых ошибок)

Орфографи­ческие и пунктуаци­онные ошиб­ки практи­чески отсут­ст­вуют (до­пускается не более 2-х, не затрудня­ющих пони­мание текста)

Допущены многочис­ленные язы­ко­вые ошиб­ки, которые затрудняют понимание текста.

Допущенные орфографи­ческие и пунктуаци­онные ошиб­ки не затруд­няют пони­мание (допу­скается не более 3–4  ошибок)

Допущены многочис­лен­ные орфо­графи­ческие и пунк­туаци­онные ошиб­ки и/или до­пущены ошибки, кото­рые затрудняют понимание текста

Are the following statements true or false? Correct the false sentences according to the rules of letter writing. We write our address in the top right-hand corner. We write the date before the address. We start with Dear and our pen friend's first name. We write about previous contacts. We thank our pen friend for the letter we have received. We can choose any question in the letter and answer it. We express the hope for our future contacts. We can end with Yours faithfully and our surname.

Are the following statements true or false? Correct the false sentences according to the rules of letter writing.

  • We write our address in the top right-hand corner.
  • We write the date before the address.
  • We start with Dear and our pen friend's first name.
  • We write about previous contacts.
  • We thank our pen friend for the letter we have received.
  • We can choose any question in the letter and answer it.
  • We express the hope for our future contacts.
  • We can end with Yours faithfully and our surname.

Answer the questions. Where do you write your address? Do you write the address of the person you are writing to in the letter? Where do you write your first name? Where do you write the date? How do you begin an informal letter? How do you finish it? Where do you write about previous contacts? Where do you write about future contacts?

Answer the questions.

  • Where do you write your address?
  • Do you write the address of the person you are writing to in the letter?
  • Where do you write your first name?
  • Where do you write the date?
  • How do you begin an informal letter?
  • How do you finish it?
  • Where do you write about previous contacts?
  • Where do you write about future contacts?

Read the following phrases. Divide them into two groups: reference to the previous contacts and reference to the future contacts.  1.Thanks for your recent letter. 2.Looking forward to hearing from you! 3.Thank you for your letter. 4.I was happy to get your letter. 5.Drop me a line when you are free.  6. It was nice of you to drop me a letter. 7.Write soon!

Read the following phrases. Divide them into two groups: reference to the previous contacts and reference to the future contacts.

1.Thanks for your recent letter.

2.Looking forward to hearing from you!

3.Thank you for your letter.

4.I was happy to get your letter.

5.Drop me a line when you are free.

6. It was nice of you to drop me a letter.

7.Write soon!

Choose the correct variant of writing: -address 1. a. 6, Lomonosov Street  Krasnoyarsk  Russia  b. Krasnoyarsk  6, Lomonosov Street  Russia  c. Russia  Krasnoyarsk  Lomonosov Street ,6 -date 2. a. 2010 the 20th of December  b. 20th December, 2010  c. 2010 December 20

Choose the correct variant of writing:

-address 1. a. 6, Lomonosov Street

Krasnoyarsk

Russia

b. Krasnoyarsk

6, Lomonosov Street

Russia

c. Russia

Krasnoyarsk

Lomonosov Street ,6

-date 2. a. 2010 the 20th of December

b. 20th December, 2010

c. 2010 December 20

Прочитайте фразы (1-15), которые вы можете употребить в различных частях письма. Подумайте, где именно. Заполните таблицу их номерами. Waiting for your letter. Thanks for your letter.  Dear Chris, Say hello to everyone.  Best wishes, How are you? Yours, Lots of kisses, Hello Julie, Bye for now,  Love, All the best,  Dearest Jane,  It was nice to hear from you.  Well, that's all for now.   Приветствие Начальные фразы письма Заключительные фразы письма Концовка перед подписью

Прочитайте фразы (1-15), которые вы можете употребить в различных частях письма. Подумайте, где именно. Заполните таблицу их номерами.

  • Waiting for your letter.
  • Thanks for your letter.
  • Dear Chris,
  • Say hello to everyone.
  • Best wishes,
  • How are you?
  • Yours,
  • Lots of kisses,
  • Hello Julie,
  • Bye for now,
  • Love,
  • All the best,
  • Dearest Jane,
  • It was nice to hear from you.
  • Well, that's all for now.
  •  
  • Приветствие
  • Начальные фразы письма
  • Заключительные фразы письма
  • Концовка перед подписью

В этом письме перепутаны части. Расставьте их по порядку. A. Best wishes, B. If we can't stay outdoors, could you find out what we could do indoors? Perhaps we could go to a museum or somewhere else. C. I'm glad to learn that you're having fun in London. By the way, I'm coming to see you next weekend, and I'm really looking forward to joining you. D. Thank you for your last letter. Sorry, I haven't written sooner, but I've been very busy at school. E. Martin F. I hope it won't rain because I'd also like to visit some of London's famous parks. I've heard that Hyde Park is really beautiful in autumn. G. I'm finishing, I have to do some homework. See you on Friday evening. H. Dear Emma, I. First of all, I'd like to go on the London Eye. I've heard that the views are fantastic, especially if the weather is good.

В этом письме перепутаны части. Расставьте их по порядку.

  • A. Best wishes,
  • B. If we can't stay outdoors, could you find out what we could do indoors? Perhaps we could go to a museum or somewhere else.
  • C. I'm glad to learn that you're having fun in London. By the way, I'm coming to see you next
  • weekend, and I'm really looking forward to joining you.
  • D. Thank you for your last letter. Sorry, I haven't written sooner, but I've been very busy at
  • school.
  • E. Martin
  • F. I hope it won't rain because I'd also like to visit some of London's famous parks. I've heard
  • that Hyde Park is really beautiful in autumn.
  • G. I'm finishing, I have to do some homework. See you on Friday evening.
  • H. Dear Emma,
  • I. First of all, I'd like to go on the London Eye. I've heard that the views are fantastic, especially
  • if the weather is good.

Ваш друг прислал вам письмо, но некоторые слова и выражения пропущены. Вставьте их по смыслу и восстановите правильный адрес. (1) Thomas (2) besides (3) Thanks for your letter. (4) another thing (5) of course (6) by the way (7) to start with (8) wait to see you. (9) looking forward to meeting you 23, Randall Street UK 05/06/11 Dear friend, (1)________________I was so glad to hear that you're going to visit us this summer here in Brighton. Let me tell you about some of the things we'll be able to do while you are here. (2)________________, we'll play paintball with my friends in the woods behind our house. (3)________________, you'll need old clothes for that but don't worry — you can wear some of mine. (4)________________we can do is go biking down to the land. It's a bit far from my house but I hope mother will let us go if my elder brother goes with us. You shouldn't feel shy about meeting my friends. They are nice guys and are (5)________________. (6)________________, your English is quite good, so you won't have any problems. (7)________________, could you bring some photos of your city's historical places? My friends and I are doing a project on history of other countries and the pictures will really help us to make it nicer. Well, I've got to get back to my homework. Can't (8)________________. Best wishes, (9) ________________

Ваш друг прислал вам письмо, но некоторые слова и выражения пропущены. Вставьте их по смыслу и восстановите правильный адрес.

  • (1) Thomas
  • (2) besides
  • (3) Thanks for your letter.
  • (4) another thing
  • (5) of course
  • (6) by the way
  • (7) to start with
  • (8) wait to see you.
  • (9) looking forward to meeting you

23, Randall Street

UK

05/06/11

Dear friend,

(1)________________I was so glad to hear that you're going to visit us this summer here in Brighton. Let me tell you about some of the things we'll be able to do while you are here.

(2)________________, we'll play paintball with my friends in the woods behind our house. (3)________________, you'll need old clothes for that but don't worry — you can wear some of mine.

(4)________________we can do is go biking down to the land. It's a bit far from my house but I hope mother will let us go if my elder brother goes with us.

You shouldn't feel shy about meeting my friends. They are nice guys and are (5)________________. (6)________________, your English is quite good, so you won't have any problems.

(7)________________, could you bring some photos of your city's historical places? My friends and I are doing a project on history of other countries and the pictures will really help us to make it nicer.

Well, I've got to get back to my homework. Can't (8)________________.

Best wishes,

(9) ________________

Найдите 10 ошибок в письме (правописание, грамматика, пунктуация). Напишите правильный вариант. Newcastle NE2 ЗРА 2nd november Dear Susan, Thanks  you  for your letter. I were glad hear from you. My best friend had a birthday party last weekend. We went on a picnic. There were many guests and it was great. And when is your birthday? How you usually celebrate it? What present would like get for your next birthday? best wishes, Carolyn.

Найдите 10 ошибок в письме (правописание, грамматика, пунктуация). Напишите правильный вариант.

Newcastle NE2 ЗРА

2nd november

Dear Susan,

Thanks  you  for your letter. I were glad hear from you.

My best friend had a birthday party last weekend. We went on a picnic. There were many guests and it was great. And when is your birthday? How you usually celebrate it? What present would like get for your next birthday?

best wishes,

Carolyn.

Выберите из двух вариантов неформальный стиль личного письма. Dear  (1) Mrs. Smith/Kate, Thank you for your letter. I'm really looking forward to coming to Canada. Well,  (2) you asked me to tell you/ requested  a few things about myself, so (3) please  see below/ here  goes! I'm tall, blonde, have green eyes. Like all models I'm a little bit  (4) underweight/skinny.  Anyway,  (5) I've popped in  a  snap of me/I have enclosed a photograph,  so that you can see for yourself. The good news is that we both have the same hobby. I am  (6) fond of /crazy  about  modern theatre. Shall we  (7) purchase tickets/buy  some tickets and go together to a new play when I come? There are a lot of other things I am (8) anxious/dying to do when I get to your place. I've never tried fishing and boating, so perhaps you can teach me. Well, I'd better finish now and get this in the post. Hope to hear from you soon. (9) Best wishes/Sincerely yours, Jane

Выберите из двух вариантов неформальный стиль личного письма.

Dear  (1) Mrs. Smith/Kate,

Thank you for your letter. I'm really looking forward to coming to Canada. Well,  (2) you asked me to tell you/ requested  a few things about myself, so (3) please  see below/ here  goes!

I'm tall, blonde, have green eyes. Like all models I'm a little bit  (4) underweight/skinny.  Anyway,  (5) I've popped in snap of me/I have enclosed a photograph,  so that you can see for yourself.

The good news is that we both have the same hobby. I am  (6) fond of /crazy  about  modern theatre. Shall we  (7) purchase tickets/buy  some tickets and go together to a new play when I come?

There are a lot of other things I am (8) anxious/dying to do when I get to your place. I've never tried fishing and boating, so perhaps you can teach me.

Well, I'd better finish now and get this in the post.

Hope to hear from you soon.

(9) Best wishes/Sincerely yours,

Jane

http://www.lengto.ru

http://www.lengto.ru

Спасибо за внимание!

Спасибо за внимание!


Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!