СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ

Категория: Прочее

Нажмите, чтобы узнать подробности

Рабочая программа разработана для планирование уров в 5 классе по молдавскому языку.

Просмотр содержимого документа
«Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ»

ИМЫ»Шкоала медие де културэ женералэ дин Бендер №20»







Програма де лукру ла дисчиплина
«ЛИМБА МОЛДОВЕНЯСКЭ (ОФИЧИАЛЭ)
ШИ ЛИТЕРАТУРЭ»

ын шкоала медие де културэ женералэ

ку лимба де студиу русэ
класа 5-я

алкэтуитор: М.И. Руденк



Бендер 2019


НОТЭ ЕКСПЛИКАТИВЭ



Модернизаря ынвэцэмынтулуй ын Република Молдовеняскэ Нистрянэ, ка императив ал времий, есте детерминатэ сочиал ши требуе сэ жустифиче ын прочесул инструктив иновацииле институите де актуалул кадру валорик: кул-тура, штиинце, перформанце умане ш. а. Ачесте карактеристичь дирекционязэ визиуня контемпоранэ асупра програмей де лимбэ пентру елевий алолингвь. Обцинеря статутулуй де лимбэ офичиалэ а статулуй, де рынд ку лимбиле русэ ши украинянэ, а апрофундат мотивация ынсуширий лимбий молдовенешть.


Формаря интегралэ ши армониоасэ а уней персоналитэць аутономе ши креативе, утиле сочиетэций, требуе сэ се продукэ ын темеюл уней дезволтэрь континуе а компетенцелор де комуникаре активэ, лектурэ ши скриере: а едука-цией интелектуале, естетиче, професионале, технолощиче ши морал-чивиче.


Градул де интелектуалитате ши културэ а омулуй се жудекэ дупэ капачи-татя ачестуя де а ынцелеще, а депозита, а пэстра ши а речепта ын перманенцэ ну нумай валориле културий попорулуй дин каре фаче парте ка етние, чи ши валориле културий алтор попоаре, май алес, але културий ын каре се инте-грязэ индивидуал ка активитате ши реализаре сочио-економикэ. Де аич ши нечеситатя куноаштерий лимбий молдовенешть атыт ла нивел де комуникаре котидианэ, кыт ши ла ун нивел де речептаре ши експримаре а опинией деспре валориле културале, литераре, историче. Есте импортантэ ши конштиинтизаря фаптулуй кэ ынсуширя/стэпыниря, фамилиаризаря ку унеле субтилитэць але лимбий ну пот фи декыт бинефиче.


Реализаря ачестор обьективе ну есте детерминатэ де волумул де инфор-мацие, чи, димпотривэ, де редучеря луй ын фавоаря валорилор формативе адеквате ын скопул асигурэрий деплине а функцией де комуникаре а лимбий. Ачест фапт асигурэ чентраря дисчиплиней визате пе субьектул дефиниториу ал ынвэцэрий — елевул.


Ынтрукыт есенца програмей о конституе компетенцеле, асигурынду-се астфел чентраря пе дезволтаря психо-интелектуалэ а елевулуй ши респек-тынду-се, деч, кондиция принчипалэ а ынвэцэмынтулуй форматив,


ын документул де фацэ се вор презента: компетенце трансверсале, трансдис-чиплинаре, де базэ, компетенце спечифиче але дисчиплиней, концинутуриле едукационале рекомандате; сущестииле методолощиче ши активитэциле де ынвэцаре, сущестииле де евалуаре пентру етапа респективэ.


Скопул чентрал ал студиерий лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоала алолингвэ есте, ын фонд, формаря унор елевь капабиль де а се ын-кадра актив ын доменииле вьеций сочиале, де а се фамилиариза ку валориле умане ши културале, чея че ар асигура виабилитатя уней сочиетэць дескисе.


Ынсуширя перфектэ а уней лимбь ынсямнэ куноаштеря модулуй де гын-дире, спечифик попорулуй — креатор ши пуртэтор ал лимбий респективе.

Ын прочесул ынсуширий уней лимбь ной ун рол дечисив ыл аре текстул, литерар ши нонлитерал. Ел есте ун фактор-репер ын прочесул студиерий лимбий ши литературий ын база деприндерилор интегратоаре, фиинд ун путерник лиант ал дисчиплиней ла диферите нивелурь де предаре/ынвэцаре.


Компетенце-трансверсале


  1. Компетенце де ынвэцаре/а ынвэца сэ ынвець;


  1. Компетенце де комуникаре ын лимба матернэ;


  1. Компетенце де комуникаре ынтр-о лимбэ офичиалэ;


  1. Компетенце де комуникаре ынтр-о лимбэ стрэинэ;


  1. Компетенце де аутокуноаштере ши аутореализаре;


  1. Компетенце интерперсонале, чивиче, морале;


  1. Компетнце де базэ ын математикэ, штиинце ши технолощие;


  1. Компетенце ын домениул технолощиилор информационале;


  1. Компетенце културале, интеркултурале (де а речепта ши а креа валорь).


Компетенце трансдисчиплинаре


Компетенце де ынвэцаре/а ынвэца сэ ынвець:


— компетенце де а ынвэца дин сурсе диверсе, индепендент ши ымпреунэ ку алций;


— компетенце де а акциона ын ведеря сатисфачерий унор невой прин аутоинформаре (стабилеште скопурь ши реализязэ планурь де ынвэцаре а унор абилитэць).


Компетенце де комуникаре ын лимба матернэ/лимба офичиалэ:


— компетенце де а аплика абилитэциле де базэ интегратоаре ын ситуа-цииле де ынвэцаре ши комуникаре котидианэ;


— компетенце де а комуника идей ши а конклузиона пе база унуй текст некуноскут.




Компетенце де комуникаре ынтр-о лимбэ стрэинэ:


— компетенце де а комуника, апликынд ун минимум лексикал ши грама-тикал ын лимба датэ.


Компетнце де базэ ын математикэ, штиинце ши технолощие:


— компетенце де обсерваре, де утилизаре а инструментелор де мэсураре ши де дескриере ын ведеря обцинерий информацией деспре лумя вие ши нертэ;


— компетенце де утилизаре а диверселор форме де систематизаре ши презентаре а информацией;

— компетенце де а-шь конструи компортаментул сэу ын рапорт ку натура пе база куноаштерий релацией «каузэ-ефект».


Компетенце акционал-стратещиче:


— компетенце де а акциона конформ унуй план ын активитатя де ынвэцаре ши одихнэ;

— компетенце де а стабили легэтура ынтре проприиле капачитэць, ефор-турь ши резултателе активитэций.


Компетенце ын домениул технолощиилор информационале ши комуни-кационале (ТИК):


— компетенце де утилизаре а ресурселор информатиче дестинате ынвэ-цэрий ши одихней.


Компетенце интерперсонале, чивиче, морале:


— компетенце де а интеракциона конструктив ку оамений дин жур, пе базэ де колабораре;

— компетенце де валоризаре а фамилией, класей, школий, а релациилор де приетение;

— компетенце де а идентифика апартененца са националэ, а-шь валориза проприул попор, цара, а респекта нормеле де компортамент легате де симбо-луриле Републичий Молдовенешть Нистрене.

Компетенце де аутокуноаштере ши аутореализаре:


— компетенце де а манифеста атитудине позитивэ ши ынкредере ын форцеле проприй;

— компетенце де ауторефлекцие, аутоевалуаре ши аутоконтрол ын акти-витатя де ынвэцаре, ын релацииле ку алте персоане;

— компетенце де а-шь асума респонсибилитатя фацэ де ынфэцишаря ши сэнэтатя са, фацэ де обьектеле персонале;

— компетенце де секуритате персоналэ.


Компетенце културале, интеркултурале (де а речепта ши а креа валорь):


— компетенце де утилизаре а мижлоачелор артистиче пентру аутокуно-аштере ши аутоекспримаре;

— компетенце де а респекта диверситатя доринцелор ши посибилитэци-лор оаменилор, де а рекноаште дрептуриле персоанелор репрезентанте але диферитор културь.


Компетенце де базэ але дисчиплиней


— Фамилиаризаря ку системул ши субсистемул лимбий ка елементе де конструкцие а комуникэрий орале ши скрисе.

— Речептаря ши репродучеря диферитор типурь де информаций, тексте.


— Реализаря актелор комуникативе ын диферите ситуаций де комуникаре, апликынд нормеле де утилизаре а лимбий молдовенешть литераре.


— Партичипаря комуникэрий ын диверсе чиркумстанце де рапорт (пер-сонал, фамилиал, груп сочиал).

— Продучеря актелор де комуникаре проприй, ку ши фэрэ репере, прин дескриеря, презентаря ши апречиеря фаптелор, прочеселор дин сочиетате ши натурэ.


— Операря ши трансформаря/модификаря структурилор лингвистиче адекват ситуацией де комуникаре.

— Перчеперя месажулуй де пе позиция комуникэрий интеркултурале прин сесизаря симилитудинилор ши диференцелор динтре литература мол-довеняскэ ши литература попоарелор конлокуитоаре.


— Лектура коректэ, флуентэ, конштиентэ а текстелор литераре ши нон-литераре деспре култура ши ареалул лингвистик молдовенеск.

— Реализаря лектурилор пентру плэчере, пентру куноаштеря тезаурулуй литерар ши културал, пентру селектаря информациилор пе диферите теме.


— Анализа/интерпретаря текстелор литераре/нонлитераре дин перспек-тива проприей визиунь, евиденциинд мижлоачеле артистиче але оперелор литераре.


— Ынсуширя нормелор етиче, а традициилор, културий, историей ши литературий ворбиторилор лимбий-цинтэ.


КАРАКТЕРИСТИКА ПРОГРАМЕЙ


Локул дисчиплиней «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) шилитература»
ын Планул инструктив де Базэ пентру организацииле де ынвэцэмынт
де културэ щенералэ дин Република Молдовеняскэ Нистрянэ, каре реализязэ
програмеле ынвэцэмынтулуй де културэ женералэ, ын
Планул инструктив
де Базэ пентру организацииле де ынвэцэмынт де културэ женералэ
нивел авансат дин Република Молдовеняскэ Нистрянэ

Пентру реализаря програмей ла лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ ын класа 5 ын Планул инструктив де Базэ пентру организацииле де ынвэцэмынт де културэ женералэ дин Република Молдовеняскэ Нистрянэ, каре реализязэ програмеле ынвэцэмынтулуй де културэ женералэ, Планул инструктив де Базэ пентру организацииле де ынвэцэмынт де културэ женералэ нивел авансат дин Република Молдовеняскэ Нистрянэсынт резервате 102 оре:


класа 5 — 102 оре (3 оре пе сэптэмынэ);


Концинутул ши дирекцииле
студиерий лимбий молдовенешть ын школиле алолингве

Дирекция принчипалэ ын активитатя ынвэцэторулуй о конституе формаря деприндерилор де ворбире, читире, аудиере ши скриере.

А доуа дирекцие, субордонатэ примей, есте формаря деприндерилор де пронунцие ши скриере коректэ а кувинтелор ши де алкэтуире а пропозициилор.

Рапортул динтре ачесте дирекций ын кадрул лекцией есте диферит. Чя май маре парте дин лекцие требуе резерватэ активитэций де ворбире. Ачаста ле пермите елевилор сэ-шь експунэ гындуриле де сине стэтэтор, сэ комуниче ын лимба молдовеняскэ.

Читиря (лектура) конституе мижлокул принчипал де кэпэтаре а информациилор ной, де ымбогэцире а вокабуларулуй ши инфлуенцязэ директ ну нумай асупра дезволтэрий ворбирий, дар ши асупра потенцелор едукативе ын база текстелор.

Скрисул окупэ ун лок модест ын кадрул лекцией. Ынтребэриле, рэспунсуриле, диктэриле, лукрэриле креатоаре ын миниатурэ се практикэ ын база причеперилор ши деприндерилор кэпэтате ын прочесул ворбирий ши читирий. Пентру реализаря скопурилор ши сарчинилор индикате май сус ынвэцэторилор ли се рекомандэ:

  • сэ ынчапэ предаря материей ку етапа прегэтитоаре;

  • сэ ну неглижезе моделеле де пропозиций ши ситуацииле де ворбире;

  • сэ ле формезе елевилор деприндерь де пронунцие коректэ а сунетелор прин ефектуаря унуй шир де екзерчиций;

  • сэ ымбине ку причепере ла лекцие ворбиря монологатэ, диалогатэ, аудиеря, читиря, скриеря ш.а.;

  • сэ ну факэ абуз де читире ын детриментул дезволтэрий ворбирий;

  • сэ субордонезе материалул граматикал скопулуй дезволтэрий ворбирий орале;

  • ын прочесул предэрий материалулуй сэ я ын консидерацие куноштинцеле елевилор ла лимба молдовеняскэ, респектынд принчипиул континуитэций;

  • сэ фолосяскэ ла лекций материал илустратив ши мижлоаче техниче;

  • сэ факэ ын мод конштиент легэтура интердисчиплинарэ;

  • сэ евите супраынкэркаря лекциилор ку материал теоретик секундар;

  • сэ акорде елевулуй май мултэ индепенденцэ ла лекцие, пентру ка ел сэ поатэ лукра де сине стэтэтор ку мануалул, дикционарул, табелеле;

  • сэ микшорезе волумул лукрулуй дат пентру акасэ;

  • сэ рекоманде пентру лектурэ партикуларэ тексте ку ун ыналт потенциал едукатив ын скопул формэрий сентиментелор патриотиче, трезиря интересулуй фацэ де студиеря лимбий молдовенешть;

  • сэ интенсифиче мунка екстрашколарэ.

Ын ведеря перфекционэрий формелор ши методелор де предаре, одатэ ку лекция — форма де базэ а прочесулуй де ынвэцэмынт, ынвэцэторул требуе сэ практиче лектура партикуларэ, екскурсий, прележерь, семинаре ш.а.м.д.


Лектура партикуларэ

Лектура партикуларэ ла лимба молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ требуе сэ контрибуе ла амелиораря консидерабилэ а инструирий артистиче ши а едукацией естетиче а елевилор. Е нечесар ка елевий сэ поатэ алеще литература ла о темэ анумитэ, сэ лукрезе ку дикционарул, сэ апречиезе жуст валоаря оперелор литераре. Пентру ачесте оре, базынду-се пе листа анексатэ ла програмэ, ынвэцэторул ва селекта лукрэрь де сине стэтэтор сау ле ва пропуне елевилор сэ-шь алягэ ей опереле ындрэщите. Унеле опере литераре пот фи рекомандате пентру лектура индепендентэ, каре урмязэ а фи дискутате ын кадрул активитэцилор екстрашколаре.

Ын класа 5 се превэд кыте 4 оре апарте де лектурэ партикуларэ пе паркурсул ынтрегулуй ан де ынвэцэмынт.


Лукраря де контрол

Лукрэриле де контрол ажутэ ла верификаря анумитор причеперь де ворбире ши ла констатаря градулуй де асимиларе а материей превэзуте де програмэ. Дупэ концинут лукрэриле де контрол сынт диферите:

  • ынтребэрь-рэспунсурь;

  • екзерчиций презентате ынтр-ун анумит систем ши ынтр-о анумитэ сукчесиуне (еле се вор комплика трептат);

  • диктэрь;

  • експунерь;

  • компунерь (наративе, дескриптиве ш.а.);

  • тесте.

Тотализынд резултателе лукрэрий де контрол, ынвэцэторул ва менциона челе май буне ши се ва опри асупра моментелор каре нечеситэ май мултэ атенцие дин партя унор елевь. Ла апречиеря лукрэрилор де контрол скрисе вор фи утилизате «Нормеле де апречиере». Авантажул уней асеменя лекций констэ ын фаптул кэ елевий репетэ, систематизязэ ши ышь консолидязэ куноштинцеле акумулате антериор, яр ынвэцэторул верификэ ши апречиязэ рэспунсул фиекэруй елев ын парте.

Програма пентру класа 5 преведе 4 лукрэрь де контрол ла сфыршитул
фиекэруй квартал.


Екскурсия

Ын класа 6 програма преведе екскурсий тематиче конструктив-едукативе (ын натурэ ши ла ынтреприндерь).

Екскурсииле се ефектуязэ дупэ ун план ынтокмит ын преалабил. Ын ел требуе сэ фие формулат скопул, сарчиниле, индикат локул екскурсией ши формеле де тотализаре а резултателор ей. Ынвэцэторул ва инструкта елевий, кум требуе сэ се компорте ын тимпул екскурсией, ле ва анунца скопул ши сарчиниле ей.

Екскурсия есте о веригэ импортантэ а прочесулуй де ынвэцэмынт, еа дезволтэ драгосте фацэ де фрумусеця ши богэция цинутулуй натал, респектул фацэ де оамений мунчий.

Ын тимпул екскурсией вор фи апликате диферите методе де инструире: повес-тиря, демонстраря, конверсация ш.а. Тематика екскурсиилор поате фи репартизатэ ын фелул урмэтор:

Класа а 5-я: : «Шкоала», «Анотимпуриле».

Тотализаря резултателор екскурсией се поате фаче ын диферите форме: елевий конверсязэ ынтре ей, ышь ымпэртэшеск импресииле, скриу мичь компунерь, де-
сенязэ.


Прележеря

Ын класеле щимназиале ынвэцэторул поате практика типул де лекцие— прелещеря.

Прележеря аре о структурэ комплексэ ши инклуде диверсе форме де експунере оралэ: конверсация, илустрация, демонстрация ш.а.

Прелещеря дурязэ 35–45 минуте. Еа се карактеризязэ прин ригурозитате ши консекутивитате штиинцификэ ын експунеря материалулуй ноу. Ынвэцэторул ва утилиза експресий вий, плине де спирит, читате. Ын кадрул прелещерий елевий капэтэ деприндеря де а аскулта експунеря оралэ, де а се кончентра асупра концинутулуй материей ной, де а фаче нотице ын формэ де план, тезе, конспект. Ачаста ый ва ажута сэ-шь апрофундезе куноштинцеле, сэ-шь поатэ аргумента идеиле,
сэ-шь ымбогэцяскэ вокабуларул.



Семинарул

Семинарул есте о формэ де мункэ индепендентэ а елевилор ку мануалул ши ку литература суплиментарэ, рекомандатэ дин тимп де ынвэцэтор. Прин семинаре елевий ышь интенсификэ активитатя де куноаштере, манифестэ ун интерес ши май маре фацэ де темеле студияте, ышь формязэ деприндерь де гындире индепендентэ. Планул семинарулуй се алкэтуеште дин тимп. Ел есте диверс ши депинде де концинутул материей де студиу, де партикуларитэциле ши посибилитэциле индивидуале але елевилор. Ынвэцэторул скрие пе таблэ планул (дин 3–4 пункте) ши литература рекомандатэ. Реферате скриу атыця елевь, кыте пункте концине планул. Челорлалць елевь ли се пропуне сэ читяскэ литература рекомандатэ пентру а партичипа апой актив ла дезбатерь ши пентру а фаче комплетэриле нечесаре.

Семинареле сынт рекомандате ын класеле уманитаре (ку студиеря апрофундатэ а лимбий молдовенешть), ын личее ши щимназий.



Компетенцеле спечифиче дисчиплиней

Елевул ва ынвэца

Елевул ва авя посибилитате де а ынвэца

КЛАСА 5

– Сэ идентифиче групуриле де сунете, литереле спечифиче;

– сэ дивизезе кувинтеле ын силабе;

– сэ ынцелягэ вокабуларул;

– сэ рекуноаскэ унеле аспекте де концинут, персонаже дин текстул аудият, пе база унор имащинь презентате;

– сэ фолосяскэ планул дин енунцурь ши имащинь: сэ групезе, сэ комплетезе, сэ ынсушяскэ топика;

– сэ селектезе информаций пентру а рэспунде ла ынтребэрь;

– сэ фолосяскэ ынтребэрь пентру а да рэспунс;

– сэ структурезе лощик идеиле ши информацииле;

– сэ комплетезе, сэ трансформе, сэ селектезе информаций;

– сэ идентифиче рэспунсул корект;

– сэ формулезе ынтребэрь ын базареперелор (че, унде, кынд ш.а.);

– сэ иерархиезе лощик енунцурилеынтр-ун монолог;

– сэ комплетезе диферите типурь де диалог;

– сэ формулезе репличь де инициере а унуй диалог;

– сэ редяевениментеле ын база унуй план дн идей;

– сэ-шь експриме опиня проприе;

– сэ апречиезе челе вэзуте/аузите;

– сэ ефектуезе унеле комензь орале, формулате де ынвэцэтор сау де елев;

– сэ поатэ резолва интеграме, кувинте ынкручишате;

– сэ читяскэ, пронунцынд корект;

– сэ читяскэ, евиденциинд литереле индикате;

– сэ партичипе ла о конверсацие дирижатэ;

– сэ читяскэ ын кор, ын ланц;

– сэ читяскэ ын глас, респектынд нормеле де пронунцие коректэ;

– сэ читяскэ пе ролурь;

– сэ селектезе титлул потривит;

– сэ алкэтуяскэ ынтребэрь дупэ модел;

– сэ селектезе информация-кее дин текстул читит;

– сэ ынцелягэ глобал комензиле де типул «десенязэ», «ынчеркуеште», «бифязэ»;

– сэ меморизезе ши сэ речите унеле поезий;

– сэ комплетезе енунцурь ку информаций адеквате; сэ идентифиче трэсэтуриле физиче ши морале але персонажулуй;

– сэ партичипе ла о конверсацие дирижатэ;

– сэ партичипе ла жокуриле дидактиче;

– сэ сублиниезе литереле, групуриле де литере;

– сэ скрие калиграфик литереле ши ку-
винтеле;

– сэскрие ши сэ ынкадрезе корект литереле ын спацииле делимитате;

– сэ скрие корект ку респектаря скриерий ын алинеате;

– сэ конструяскэ корект пропозицииле симпле ши дезволтате, репектынд топика спечификэ лимбий молдовенешть;

– сэ утилизезе корект семнеле де пунктуацие;

– сэ алкэтуяскэ енунцурь ын база репе-
релор;

– сэ комплетезе, сэ модифиче енунцурь

– Сэ идентифиче сунетеле ши групуриле де сунете, дифтонщий;

– сэ идентифиче ын флуксул ворбирий унитэциле лексикале ной;

– сэ евиденциезе ын пропозиций кувинтеле конформ анумитор критерий;

– сэ асочиезе концинутул унуй месаж ку имащинь ши титлурь-темэ;

– сэ повестяскэ ын лимба цинтэ, дупэ репере, текстул аудият;

– сэ реструктурезе планул дат конформ текстулуй аудият;

– сэ селектезе персонажеле дин месажул аудият дупэ анумите трэсэтурь/калитэць;

– сэ формулезе ынтребэрь ын база месажулуй орал аудият;

– сэ манифесте доринца де инициере перманентэ ын информацииле аудияте;

– сэ дезволте моделул де ворбире ку информаций суплиментаре;

– сэ апличе моделеле де ворбире ын контексте ной;

– сэ адресезе ынтребэрь интерлокуторулуй;

– сэ алкэтуяскэ ун монолог дин енунцурь симпле;

– сэ модифиче ун монолог симплу конформ анумитор критерий;

– сэ импровизезе ун диалог ла темэ ши ын база анумитор репере;

– сэ релатезе, ынтр-о формэ коерентэ, ынтымплэриле/фаптеле вэзуте сау трэите;

– сэ фолосяскэ ын комуникаре диверсе типурь де пропозиций (афирмативе, негативе, интерогативе);

– сэ компаре доуэ имащинь, дескриинду-ле;

– сэ фие атент фацэ де партенерул де комуникаре;

– сэ перчапэ концинутул текстулуй конформ анумитор индикаций/инструкциунь;

– сэ читяскэ корект, флуент, конштиент;

– сэ читяскэ пропозиций, тексте ку пропозиций мичь ку интонация импусэ де семнеле де пунктуацие;

– сэ пронунце корект кувинтеле ын конформитате ку нормеле ортоепиче ын вигоаре;

– сэ читяскэ пе ролурь;

– сэ интитулезе/реинтитулезе текстул читит;

– сэ формулезе ынтребэрь ын база челор читите;

– сэ стабиляскэ, ын текстул читит, пропозиция че експримэ идея принчипалэ;

– сэ ынцелягэ сенсул глобал ал текстулуй читит;

– сэ релатезе концинутул текстулуй читит ын лимба матернэ/ын лимба цинтэ;

– сэ десприндэ информаций, рэспунзынд ла ынтребэрь, демонстрынд ынцелещеря текстулуй;

– сэ карактеризезе ун персонаж, утилизынд експресий дин текст;

– сэ стабиляскэ легэтурь динтре текстул читит ши лектуриле пречеденте;

– сэ демонстрезе доринца де а ынвэца техника читирий ын лимба цинтэ;

– сэ идентифиче, изолат ши ын кувинте, литереле ши групуриле де литере ынвэцате;

– сэ скрие корект, изолат ши ын кувинте, литереле мичь ши марь ынсушите;

– сэ скрие корект, лизибил;

– сэ копиезе литереле, силабеле, кувинтеле, пропозицииле;

– сэ редактезе пропозицииле дупэ модел;

– сэ редактезе пропозицииле дин пункт де ведере граматикал ын база реперелор (кувинте, ымбинэрь де кувинте);

– сэ апличе семнеле ортографиче ши де пунктуацие ын пропозиций;

– сэ скрие корект конформ черицелор ын вигоаре





Ынцелещерядупэ ауз (аудиеря)

Куноштинце шн капачитэць

Елевул ва фи капабил:

  • сэ ынцелягэ концинутул щенерал ал челор аудияте;

  • сэ сесизезе евениментеле принчипале ши секундаре але текстулуй аудият;

  • сэ дистингэ пэрциле лексико-семантиче але текстулуй аудият;

  • сэ идентифиче персонажеле текстулуй аудият;

  • сэ идентифиче фрагментеле текстулуй каре ну кореспунд линией де
    субьект;

  • сэ асочиезе концинутул месажулуй ку алте месаже пропусе;

  • сэ асочиезе концинутул месажулуй аудият ку алте месаже симиларе;

  • сэ дистингэ кытева кувинте/експресий ной дин текстул аудият;

  • сэ формулезе алте титлурь адеквате пентру месажул аудият;

  • сэ идентифиче партикуларитэць семнификативе але персонажелор принчипале;

  • сэ детермине типул де компортамент ал персонажулуй ын функцие де интонацие ши лимбаж;

  • сэ асочиезе семнификация месажулуй аудият ку о максимэ, провербе, зикэторь;

  • сэ реорганизезе евениментеле, фаптеле купринсе ын месажул аудият;

  • сэ асимилезе месажул студият ла анумите теме.

Атитудинь

  • сэ манифесте куриозитате фацэ де месажул аудият;

  • сэманифесте интересул де а ынцелеще месажул аудият.


Лектура

Куноштинце ши капачитэць

Елевул ва фи капабил:

  • сэ идентифиче унитэциле лексикале некуноскуте;

  • сэ дивизезе текстул ын фрагменте семантиче;

  • сэ интитулезе фрагментул/текстул;

  • сэ факэ резуматул унуй текст;

  • сэ експунэ текстул дупэ репере;

  • сэ импровизезе ун алт сфыршит;

  • сэ читяскэ (ын мод индепендент) тексте мичь (ку ажуторул дикционарулуй) ши сэ експунэ пе скурт месажул лор;

  • сэ идентифиче дин текст унитэць лексикале некуноскуте ши сэ ле инклудэ ын микроконтексте;

  • сэ рэспундэ ла ынтребэриле-кее, утилизынд енунцурь дин текст;

  • сэ алкэтуяскэ дупэ репере планул текстулуй;

  • сэ формулезе рэспунсурь ла ынтребэриле-кее;

  • сэ интитулезе фрагментул/текстул, утилизынд максиме, афорисме, про-
    вербе;

  • сэ елаборезе планул тектулуй/информацией дин пропозиций енунциативе;

  • сэ импровизезе ун диалог ын база текстулуй, инклузынд информаций ной;

  • сэ редя текстул дин нумеле персонажулуй преферат;

  • сэ континуе линия де субьект;

  • сэ пропунэ типурь де компортамент але персонажулуй ын диферите си-
    туаций.

Атитудинь

  • сэ манифесте интерес пентру лектурэ;

  • сэ манифесте интерес пентру лектура индепендентэ.


Ворбиря

Куноштинце ши капачитэць

Елевул ва фи капабил:

  • сэ пронунце корект кувинтеле ын конформитате ку нормеле ортоепиче ын вигоаре;

  • сэ утилизезе ын комуникаре унитэць лексикале ши моделе де ворбире ной;

  • сэ алкэтуяскэ комуникэрь симиларе, скимбынд унеле дате/чиркумстанце;

  • сэ конструяскэ месаже дупэ ынчепутул дат, рэспунзынд ла ынтребэрь;

  • сэ репрезинте ын база ынтребэрилор о релатаре конформ ситуацией де
    ворбире;

  • сэ реализезе месаже скурте ла тема пропусэ;

  • сэ карактеризезе сукчинт персоане, релиефынду-ле трэсэтуриле физиче ши морале;

  • сэ алкэтуяскэ диалогурь дупэ репличь-стимул ши репличь-реакцие;

  • сэ ынлокуяскэ 1–2 елементе але моделулуй;

  • сэ конструяскэ/презинте месаже дупэ репере вербале ши визуале;

  • сэ кончапэ месаже ла тема пропусэ, утилизынд пропозиций дезволтате;

  • сэ карактеризезе персоане, релиефынд трэсэтурь физиче ши морале ын база планулуй;

  • сэ репродукэ диалогурь-тип, комплетынду-ле ку анумите дате, чиркум-
    станце;

  • сэ формулезе енунцурь дупэ репере визуале;

  • сэ кончапэ ын база унуй план месаже дупэ ынчепутул дат;

  • сэ реализезе месаже ла тема пропусэ, утилизынд фигурь де стил (енумераций, епитете, компараций);

  • сэ дескрие ун евенимент прин компараря луй ку унул куноскут;

  • сэ карактеризезе персоане, релевынд трэсэтурь физиче ши морале конформ анумитор критерий;

  • сэ импровизезе диалогурь прин аналощие ку челе тип, дупэ ынчепутул/сфыршитул дат.

Атитудинь

  • сэ манифесте доринца де комуникаре;

  • сэ манифесте инициативэ ын сусцинеря унуй диалог.


Скриеря

Куноштинце ши капачитэць

Елевул ва фи капабил:

  • сэ ортографиезе корект материя де лимбэ ынвэцатэ;

  • сэ пласезе корект ын пащинэ ун текст (есеурь, инвитаций, феличитэрь);

  • сэ комплетезе пропозиций, утилизынд информаций меморате дин текст;

  • сэ алкэтуяскэ пропозиций ку ымбинэрь де кувинте;

  • сэ конструяскэ микрокомпунерь ла темэ ын база ынтребэрилор;

  • сэ реализезе лукрэрь скрисе, есеурь, компунерь, диктэрь (волумул ориентатив ал лукрэрий елевулуй ва фи де 6–8 пропозиций);

  • сэ скрие феличитэрь, инвитаций, скрисорь;

  • сэ комплетезе пропозиций ын база унор имащинь, десене ш.а.;

  • сэ конструяскэ микрокомпунерь ла темэ ын база унор имащинь ши син-
    тагме;

  • сэ реализезе лукрэрь скрисе: експунерь, компунерь, диктэрь (волумул ориентатив ал лукрэрий фиинд де 8–10 пропозиций/фразе);

  • сэ алкэтуяскэ диалогурь прин аналощие (волумул ориентатив ал диалогулуй фиинд де 3–4репличь пентру фиекаре интерлокутор);

  • сэ рэспундэ ла ынтребэриле-кее;

  • сэ формулезе пропозиций ын база унор имащинь, десене, скеме;

  • сэ реализезе лукрэрь скрисе: експунерь, компунерь, дескриерь, диктэрь (волумул ориентатив ал лукрэрий фиинд де 10–12 пропозиций);

  • сэ скрие артиколе пентру ревистеле школаре (волумул ориентатив —
    60–80 де кувинте);

  • сэ алкэтуяскэ диалогурь ын база репличилор-стимул ши репличилор-реакцие (волумул ориентатив —4–6 репличь пентру фиекаре персоанэ).

Атитудинь

  • сэ манифесте интерес пентру коректитудиня експримэрий ын скрис.












































Концинутурь едукационале рекомандате
(102 оре — 3 оре пе сэптэмынэ)

Тематика

Нумэрул де оре

Акциунь де ысушире универсале

Модулул «Шкоала»


Бунэ зиуа, шкоалэ


Класа ноастрэ

.

Рекизителе школаре

.

Ла лекций

.

Ла шкоала епурашилор

.

Приетенул

.

Ынвэцэторул

.

Рекапитуларе

.

Модулул «Фамилия»


Мембрий фамилией

.

Руделе меле

.

Окупацииле

професия пэринцилор

.

О зи де одихнэ ын фамилие

.

Рекапитуларе

. Модулул «Натура»


Тоамна

.

Легумеле ши фруктеле

.

Флора ши фауна

.

Ярна

.

Окупацииле копиилор ярна

.

Рекапитуларе

.

Модулул «Анул Ноу ши Крэчунул ын луме»


Брадул де Анул Ноу

.

Ревелионул

.

Плугушорул

.

Рекапитуларе

.

Модулул «Патрия мя»


Цара ноастрэ

.

Орашул

.

Сатул

.

Рыул Нистру

.

Транспортул

.

Локуинца

.

Магазинул

.

Ла кафеня

.

Рекапитуларе



Модулул «Култура плаюлуй»


Локурь меморабиле

.

Ла музеул цинутулуй натал

.

Примэвара

.

Мэрцишорул

.

Мама

.

Думиника Флориилор

.

Паштеле

сэрбэтоаре крештинэ

.

Зи де примэварэ

.

Флориле

.

Рекапитуларе

.

Модулул «Модул сэнэтос де вяцэ»


Ун мод сэнэтос де вяцэ

.

Режимул зилей

.

Кыт е ора?


Спортул


Ла медик

.

Рекапитуларе

.

Модулул «Ваканца»

Вара

.

Окупацииле ын тимпул верий

.

О кэлэторие ын мунций Карпаць

.

Рекапитуларе

.

Лукрэрь де контрол

.

Екскурсий

.

Оре диспонибиле

.


13 оре

3

1

2

2

1

3

1

1

7 оре



2

1

2

1

2

18 оре

2

3

5


2


2


4



4 оре


1


1


1


1



15 оре


1



2


2


1


2


2


2


3



16 оре


1


1


1


1


3


1


1




1


1


5


10 оре


1


3


1


2


2


1


6 оре


1


2


2


1


4 оре


4 оре


5 оре

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив





прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив



прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив



прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив





прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив



прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

прдуктив

репрдуктив

репрдуктив

репрдуктив

репрдуктив












Материя граматикалэ

Вокабуларул.Ын минимул лексикал ал елевилор се вор интродуче 300 де кувинте ши ымбинэрь де кувинте. Елевий вор ынсуши ачесте унитэць де ворбире ын кадрул моделелор де експримаре, фолосинд ымбинэриле де кувинте ын пропозиций шитексте.

Студиеря лексикулуй се ва фаче ын база ынсуширий кувинтелор полисемантиче, а синонимелор ши антонимелор, фразеолощисмелор, фрэмынтэрилор де лимбэ, жокурилор лексикале.

Ын вокабуларул актив ал елевилор се вор интродуче уний терминь: акчент, пронуме, пронуме демонстратив (де политеце), мод индикатив (императив), алтернанцэ а сунетелор, пропозицие ш.а.


Пронунция.Елевий класей 5 вор респекта ригурос нормеле де ортоепие контемпоранэ ын база материалулуй ноу де студиу лингвистик. Се ва атраще атен-
ция ла:

  • пронунцаря коректэ ши кларэ а вокалелор неакчентуате «э»,«е», «я»;

  • пронунцаря дурэ а консоанелор«д», «т», «н»ын орьче експримареграфикэ;

  • ростиря коректэ а африкатей (семиоклузивей)«щ» каре ну се ва конфунда ку фрикатива (конструктива)«ж»;

  • вокалеле ын хиат, каре се вор деосеби де дифтонщь ши трифтонщь ши се вор пронунца сепарат;

  • се вор респекта принчипалеле регуль де акчент лощик, интонацие ын диферите модалитэць де пропозиций;

  • се вор пронунца корект кувинтеле скрисе прин кратимэ.

Граматика:

Субстантивул. Женул ши нумэрул субстантивелор. Типуриле де десиненцэ але субстантивелор феминине, маскулине ши неутре ла сингулар ши плурал.

Алтернанца вокалелор ши консоанелор ла диференциеря нумэрулуй.

Формеле артиколулуй субстантивал ла сингулар ши плурал пентру женуриле. Пронумеле посесиве. Пронумеле демонстративе. Пронумеле интерогативе.

Модул индикатив, тимпул презент, трекут ши виитор. Конжугаря вербелор ла диферите тимпурь, алтернанца сунетелор вокаличе ши консонантиче. Вербул

а фи ла тоате модуриле.

Препозиция. Рапортуриле де субордонаре динтре кувинте: спациале
(ла шкоалэ); материале (де аур); темпорале (де ярнэ); каузале (де веселие); инструментале (ку куцитул). Препозиция симплэ ши компусэ.


Критерииле де апречиере а куноштинцелор елевилор ла дисчиплина

«Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литература»

Класса 5-я


Волумул експунерий орале:


Класеле 5-7 — 40-60 де кувинте.

Ку нота «5» се апречиязэ рэспунсул, ын каре с-а дезвэлуит пе деплин концинутул таблоулуй.

Се адмит:

ын класеле 5-7 — 5 грешель де ворбире;

Ку нота «4» се апречиязэ рэспунсул, ын каре ау фост дезвэлуите идеиле де базэ.

Се адмит:

ын класеле 5-7 — 6 грешель де ворбире;

Ку нота «3» се нотязэ рэспунсул, каре е дезвэлуит ын линий женерале ши е стимулат де ынтребэриле ынвэцэторулуй (сау але елевилор).

Се адмит:

ын класеле 5-7 — 7 грешель де ворбире;

.

Ку нота «2» се апречиязэ рэспунсул, каре ну кореспунде черинцелор пре-вэзуте де програмэ.

Апречиеря диктэрилор


Пентру диктэрь се утилизязэ тексте бине ынкегате, интересанте, каре кореспунд черинцелор, нормелор лимбий литераре ши каре пот фи ынцелесе дупэ концинут де класа датэ. Волумул диктэрий се стабилеште дупэ класе.

Аднотаре: ын волум се инклуд атыт кувинте де сине стэтэтоаре, кыт ши челелалте. Дакэ диктаря аре ши ынсэрчинэрь граматикале, атунч волумул ей поате фи микшорат.


Диктэрь



Нумэрул де кувинте ын диктаре



школь-женерале

жимназий, личее

5

30-40

45-50




Диктэрь де кувинте


Класа

Нумэрул де кувинте




школь женерале

жимназий, личее


5

12-14

14-16







Диктэриле де тотализаре, организате ла сфыршит де триместру сау ла финеле анулуй школар, контролязэ прегэтиря елевилор, ка регулэ, ла тоате темеле студияте.

Ла апречиеря диктэрилор се коректязэ, дар ну се сокот грешелиле комисе

  • ла регулиле, каре н-ау фост инклусе ын програма школарэ;

  • ла регулиле, каре н-ау фост ынкэ студияте;

  • ла редактаря пунктуацией, датэ де кэтре аутор;

  • ын кувинтеле дифичиле, асупра кэрора ну с-а ефектуат ун лукру спечиал.

Ла апречиеря диктэрилор требуе сэ луэм ын сямэ карактерул грешелилор. Доар сынт грешель граве ши май пуцин граве, ачеле каре ну жоакэ ун рол хотэрытор пентру карактеризаря куноштинцелор. Астфел де грешель пот фи сокотите доуэ дрепт уна.

Грешель май пуцин граве пот фи сокотите:

  • ексчепцииле дин регулэ;

  • ла скриеря литерей марь ын кувинтеле проприй;

  • ын казул кынд ын лок де ун семн де пунктуацие е пус алтул;

  • ла скриеря префиксулуй ку адвербул;

  • ын казул кынд кувынтул молдовенеск се скимбэ ку унул русеск.

Дакэ лукраря де контрол концине май мулт де 5 ындрептэрь (е коректат дин грешит ын жуст), нота се микшорязэ ку ун пункт, дар астфел де микшораре ну требуе сэ се солдезе ку о нотэ несатисфэкэтоаре.

Нота «5» ну се пуне, дакэ ау фост фэкуте май мулт де трей коректэрь. Диктаря се апречиязэ ку о сингурэ нотэ, реешинд дин урмэтоареле норме:

Нота

Нумэрул грешелилор комисе

школь женерале

жимназий, личее

5

1/1; 2/0; 0/2;

1/0; 0/1;

4

3/2; 2/3; 1/4; 0/5;

2/2: 1/3; 0/4;

3

6/4; 4/6; 3/7; 0/10;

4/4; 3/5; 0/8;

2

8/7; 6/9; 5/10; 0/5;

7/7; 6/8; 3/9; 8/6;

1

май мулт де 15 грешель

май мулт де 14 грешель


Ла лукраря де контрол, алкэтуитэ дин диктаре ши ынсэрчинаре грамати-калэ, се пун доуэ ноте (пентру фиекаре апарте). Ла апречиеря ынсэрчинэрилор граматикале се рекомандэ де а се цине конт де урмэтоареле:

ку нота «5» се апречиязэ лукраря ын каре елевул а ындеплинит тоате ынсэрчинэриле;

ку нота «4» — лукраря ын каре елевул а ындеплинит корект 3/4 дин ынсэрчинаре;

ку нота «3» — лукраря ын каре елевул а ындеплинит корект чел пуцин жумэтате дин ынсэрчинаре;

ку нота «2» — лукраря ын каре елевул а ындеплинит май пуцин де жумэ-тате дин ынсэрчинэрь;

ку нота «1» — лукраря ын каре елевул н-а ындеплинит нич о ынсэрчинаре.


Апречиеря рэспунсурилор ла ынтребэрь (орале сау ын скрис) пе маржиня унуй таблоу, уней ситуаций де ворбире ши ла темэ


Нумэрул ынтребэрилор адресате елевилор вариязэ ын депенденцэ де класэ:

класеле 5-6 — 5-6 ынтребэрь;



Ла апречиеря рэспунсурилор се ва цине конт де градул де профунзиме ал лор, де структура ши коректитудиня експунерий материалулуй де лимбэ.

Ку нота «5» се апречиязэ рэспунсул корект ши профунд ла тоате ынтре-бэриле, каре ну концине грешель де лимбэ.

Ку нота «4» се апречиязэ рэспунсул корект ши профунд ла тоате ынтребэ-риле, дар каре концине: ын класеле 5-6 — 4 грешель; ын класеле 7-9 — 3 грешель.

Ку нота «3» се апречиязэ рэспунсул корект ши комплет ла жумэтате дин ынтребэриле адресате каре концине, ынсэ, ну май мулт де: 6 грешель — ын класеле 5-6; 5 грешель — ын класеле 8-9.

Нота «2» примеште ачел елев каре ну поате рэспунде ла май мулт де жумэтате дин ынтребэрь, сау ну рэспунде делок.


Апречиеря лукрэрилор креатоаре скрисе

(алкэтуиря уней микрокомпунеръ сау компунерь дупэ ун таблоу, ла тема датэ, дупэ о ситуацие де ворбире, дупэ кувинте де репер; скриеря уней феличитэрь, експунерь, скрисорь; дескриеря унуй таблоу)


Волумул ориентатив ал лукрэрилор скрисе есте индикат ын програме пентру фиекаре класэ ла деспэрцитура «Скрисул».

Ла апречиеря рэспунсурилор скрисе се ва цине конт де урмэтоареле критерий:

  • жустеця рэспунсурилор;

  • причеперя де а дезвэлуи тема ши идея;

  • куноаштеря материалулуй де лимбэ;

  • експунеря конкретэ а гындурилор;

  • форма де експримаре (ну се вор луа ын консидерацие грешелиле комисе ла материалул де лимбэ, пе каре елевий ну л-ау ынвэцат сау каре ну фаче парте дин минимул актив).

Ку нота «5» се апречиязэ рэспунсул корект ши деплин. Се адмите о грешалэ де концинут, доуэ грешель ортографиче ши доуэ ректификэрь.

Ку нота «4» се нотязэ рэспунсул каре дезвэлуе ын фонд тема, концине мичь абатерь де ла експунеря консекутивэ а гындурилор. Се адмит патру грешель ортографиче, трей де пунктуацие ши трей ректификэрь.

Ку нота «3» се апречиязэ рэспунсул некомплет, каре дезвэлуе апроксима-тив тема, демонстрязэ куноаштеря слабэ а материалулуй де лимбэ, ну респектэ консекутивитатя гындурилор. Се адмит шапте грешель ортографиче, чинч де пунктуацие ши патру ректификэрь.

Ку нота «2» се нотязэ рэспунсул, каре ну кореспунде черинцелор про-грамей.



Нормеле ориентативе де апречиере а критериилор принчипале ши а челор суплиментаре

Критерииле принчипале пентру ворбиря монологатэ:

  • комуникаря елевилор требуе сэ дезвэлуе тема пропусэ;

  • фразеле вор фи легате органик ынтре еле ши аранжате ынтр-о анумитэ консекутивитате, купринзынд диферите моделе де ворбире ши форме грама-тикале, нечесаре пентру а експрима ун гынд терминат.

Критерииле суплиментаре превэд коректитудиня утилизэрий матери алулуй лексикал ши ал челуй фонетик, каре сынт униче ши пентру ворбиря диалогатэ.

Ку нота «5» се апречиязэ рэспунсул ын каре ау фост респектате атыт критерииле принчипале, кыт ши челе суплиментаре.

Ку нота «4» — дакэ ну а фост респектат унул дин критерииле суплиментаре.

Ку нота «3» — дакэ ау фост респектате ну май критерииле принчипале.

Ку нота «2» — дакэ ну ау фост респектате критерииле принчипале ши челе секундаре. Ворбиря диалогатэ се нотязэ дупэ ачеляшь критерий.

Критерииле принчипале пентру ворбиря диалогатэ:

  • активитатя де ворбире ва кореспунде темей ши ситуацией пропусе;

  • репличиле вор фи варияте ши конструктиве, конструите корект, нумэ-рул лор ва кореспунде черинцелор програмей.

Апречиеря деприндерилор де читире

Ла апречиеря читирий се ва цине конт де нивелул де ынцележере а тексту-луй, де техника ши експресивитатя читирий. Волумул текстелор ва корес-пунде черинцелор програмей.

Ку нота «5» се апречиязэ читиря коректэ ши експресивэ, че пермите ынце-лежеря деплинэ а челор читите.

Ку нота «4» — ынцележеря идеилор принчипале але текстулуй (ориентатив 80%) ши читиря ын каре сынт адмисе унеле грешель фонетиче.

Ку нота «3» се нотязэ елевул каре ынцележе текстул ын линий женерале (ориентатив 50%) ши читеште ку унеле абатерь де ла нормеле фонетиче ши де експресивитате.

Ку нота «2» — се апречиязэ читиря некореспунзэтоаре черинцелор превэ-зуте де програмэ.


Ла аудиере се ва цине конт де:

  • карактерул ворбирий (вие сау суприматэ);

  • нивелул де ынцележере (деплинэ, ын линий женерале);

  • волумул, тимпул ворбирий аудияте.

Аудиеря се нотязэ дупэ критерииле де базэ фацэ де читире, цинынд конт де челе спечифиче аудиерий.

Нота де тотализаре сау ануалэ

Ла финеле анулуй школар се пуне нота тоталэ, ануалэ. Еа есте уна сингурэ ши оглиндеште тоате латуриле прегэтирий елевулуй ла лимба молдове-няскэ:

  • ынсуширя материалулуй теоретик;

  • дезволтаря ворбирий;

  • нивелул де куноштинце ла граматикэ;

  • деприндеря де а перчепе лимба молдовеняскэ ш. а.

Нота ануалэ ну поате фи пусэ меканик ка медие аритметикэ а нотелор премергэтоаре. Хотэрытоаре требуе сэ фие прегэтиря ка атаре а елевулуй ла етапа пунерий нотей. Дар пентру а стимула атитудиня сериоасэ а елевулуй фацэ де лекций пе паркурсул анулуй де ынвэцэмынт, кынд се пун нотеле де тотализаре е нечесар де а цине конт де реушита ла ынвэцэтурэ ла етапа ку-рентэ (нота пентру рэспунсуриле орале, лукрэриле креатоаре, лукрэриле де контрол ш. а.)

Нота ануалэ требуе сэ оглиндяскэ куноштинцеле кэпэтате атыт ла ворбиря оралэ, кыт ши ла чя скрисэ. Нота ануалэ ну поате фи позитивэ, дакэ елевул пе паркурсул анулуй ла диктэрь, компунерь, експунерь авя нота «2».







Активитэць де ынвэцаре

Ынцелещеря дупэ ауз

Се рекомандэ активитэць ши екзерчиций:

  • де аудиере ши ынцелещере а енунцурилор месажулуй аудият ку имащинь, провербе, зикэторь;

  • де идентификаре а персонажелор принчипале ши секундаре але текстулуй;

  • де карактеризаре а персонажелор принчипале;

  • де селектаре ши реинтитуларе а месажелор аудияте;

  • де модификаре а евениментелор, фаптелор динтр-ун месаж аудият;

  • де комуникаре а персонажелор, евениментелор ку алтеле дин тексте куноскуте;

  • де компараре а персонажелор, евениментелор ку алтеле дин текстеле куноскуте.


Лектура

Се рекомандэ урмэтоареле активитэць ши екзерчиций:

  • де рекуноаштере а типулуй де текст (дескриере, нарациуне, диалог);

  • де идентификаре а унитэцилор лексикале некуноскуте дин текст;

  • де екзерсаре а лектурий коректе, конштиенте, експресиве, пе ролурь;

  • де идентификаре ши ордонаре лощикэ а фрагментелор;

  • де алкэтуире а планулуй;

  • де формуларе а ынтребэрилор ши рэспунсурилор;

  • де селектаре а фрагментелор/текстулуй ку пропозиций дин текст, провербе, зикэторь ш.а.;

  • де редаре а концинутулуй текстулуй дупэ репере (ынтребэрь, план);

  • де резумаре а текстулуй;

  • де редаре а концинутулуй ын нумеле унуй персонаж;

  • де модификаре а линией де субьект;

  • де дезволтаре а текстулуй ку дате, евенименте, персонаже ной;

  • де реализаре а диалогурилор (ку ауторул сау ку ун персонаж; ынтре персонаже ш.а.).


Ворбиря

Се рекомандэ активитэць ши екзерчиций:

  • де алкэтуире а унор комуникэрь симиларе, скимбынд унеле дате, чиркумстанце;

  • де алкэтуире а месажулуй дупэ ынчепутул сау сфыршитул дат;

  • де карактеризаре а персонажелор;

  • де дескриере а унуй пейсаж, евенимент, антураж;

  • де инициере, ынтрецинере ши финализаре а унуй диалог;

  • де утилизаре а унор вербале;

  • де алкэтуире а месажелор ла тема пропусэ ын база реперелор;

  • де реализаре а унор интервиурь;

  • де ынтокмире а уней рекламе, феличитэрь ш.а.

Скриеря

Се рекомандэ активитэць ши екзерчиций:

  • де ортографиере коректэ а материей де лимбэ ынвэцате;

  • де комплетаре а пропозициилор, утилизынд информаций меморате дин
    тексте;

  • де формуларе а пропозициилор ын база реперелор;

  • де скриере коректэ а анунцурилор, скрисорилор;

  • де аранжаре коректэ ши естетикэ а текстулуй ын пащинэ;

  • де реализаре а пробелор скрисе, а унор есеурь

Ын резултатул ынсуширий дисчиплиней елевул ва фи капабил:

— сэ-шь формезе компетенцеле де комуникаре оралэ ши скрисэ прин утилизаря коректэ а структурий семантиче, а лексикулуй адекват темей;

— сэ-шь дезволте гындиря лощикэ ши креатоаре;

— сэ тиндэ спре о комуникаре коректэ, експресивэ, орищиналэ;

— сэ десприндэ дин контекст идей ши сентименте каре ышь гэсеск експресия ын опереле лириче инклусе ын програмэ;

— сэрепродукэ месажул уней опере литераре студияте, валориле морале, каре ышь гэсеск експресия артистикэ ын ачестя;

— сэ репродукэ, ын скрис ун месаж аудият;

— сэ я нотице дупэ експликаций, експунерь, експериенце, демонстраций;

— сэ дезволте ун субьект, каре цине де статутул елевулуй;

— сэ утилизезе корект ын комуникаря оралэ ши скрисэ пэрциле де ворбире;

— сэ обсерве ши сэ експличе релация каре екзистэ ынтре титлул уней опере ши концинутул ачестея;

— сэкарактеризезе ун персонаж литерар;

— сэ ефектуезе диферите екзерчиций пе база унуй текст студият;

— сэ редя концинутул унуй текст ла аудиеря луй;

— сэ алкэтуяскэ ун коментариу литерар ла опера датэ;

— сэ-шь експриме атитудиня проприе фацэ де оперэ ши скриитор;

— сэ евиденциезе тема принчипалэ ши месажул де идей;

— сэ апличе ын скрис регулиле ортографиче, граматикале ши де пунктуацие;


Ын резултатул ынсуширий дисчиплиней елевул ва шти:

  • сэ читяскэ корект, курсив, експресив, коерент;

  • сэ деспартэ ын силабе кувинтеле;

  • сэ деосебяскэ сунетеле вокале де консоане;

  • сэ дистингэ вокалеле де семивокале;

  • сэ дистингэ дифтонщий де трифтонщь;

  • сэ деосебяскэ елементеле структурий кувынтулуй;

  • сэ алкэтуяскэ кувинте прин: дериваре, компунере, конверсие;

  • сэ ортографиезе корект кувинтеле компусе;

  • сэделимитезе пэрциле де ворбире;

  • сэ дистингэ категорииле граматикале але пэрцилор де ворбире;

  • сэ анализезе пэрциле де ворбире дупэ категорииле граматикале студияте;

  • сэ утилизезе корект пунктограмеле ынвэцате;

  • сэ комуниче ын база текстулуй;

  • сэ чиркумскрие елементул естетик ал текстулуй;

  • сэ апличе елементеле речептате ын комуникаря оралэ ши скрисэ;

  • сэ читяскэ флуент, коректорьче тип де текст студият ын лимба молдовеняскэ литерарэ;

  • сэ реализезе о читире лощикэ, интелищентэ а текстелор;

  • сэ десприндэ идеиле ши сентиментеле каре ышь гэсеск експресия ын пое-
    зииле лириче инклусе ын програмэ;

  • сэ експличе релация каре екзистэ ынтре титлул ши концинутул ачестея;

  • сэ карактеризезе ун персонаж;

  • сэ речите поезииле дате пентру меморизаре;

  • сэ куноаскэ трэсэтуриле карактеристиче щенурилор литераре;

  • сэ индиче тематика;

  • сэ рэспундэ ла ынтребэрь асупра текстулуй;

  • сэ репродукэ ын скрис о повестире аскултатэ;

  • сэ релатезе о ынтымпларе, ун фапт ш.а.;

  • сэ факэ ун резумат;

  • сэ релеве ролул неолощисмелор, архаисмелор, рещионалисмелор ын диверсе контексте.



Черинцеле фацэ де куноштинцеле елевилор


Аудиеря

Куноштинце ши капачитэць

Елевул ва фи капабил:

  • сэ перчапэ сукчесиуня секвенцелор месажулуй аудият;

  • сэ сесизезе ын текстул орал унеле партикуларитэць але персонажулуй (натуралеце, финеце, умор, ироние ш.а.);

  • сэ селектезе информаций (дате, нуме, локалитэць ш.а.) ын функцие де скопул урмэрит;

  • сэ селектезе информация-кее ын функцие де обьектив;

  • сэ диференциезе вариятеле сенсурь але унуй енунц ын функцие де инто-
    нацие;

  • сэ диференциезе партикуларитэциле де стил але текстелор аудияте (публичистик, артистик, штиинцифик ш.а.) ын функцие де лексикул утилизат;

  • сэ евиденциезе дин месажул орал унеле аспекте але концинутулуй;

  • сэ асочиезе концинутул месажулуй ку алте месаже куноскуте (дин литература молдовеняскэ ши универсалэ);

  • сэ редя концинутул месажулуй аудият;

  • сэ евиденциезе дин месажул орал аспектеле челе май репрезентативе;

  • сэ комплетезе месажул аудият ку информация-кее ын функцие де обьектив;

  • сэ асочиезе концинутул месажулуй аудият ку алте месаже куноскуте, пунктынд локуриле комуне (литература молдовеняскэ, универсалэ) ши аргументын-
    ду-шь опиния;

  • сэ редя деталият концинутул унуй месажаудият.

Аптитудинь

Елевулва фи капабил:

  • сэ манифесте интерес пентру месажул аудият;

  • сэ манифесте интенция де а-шь експрима пэреря фацэ де челе аудияте;

  • сэ сесизезе интенция алтор персоане де а се ынкадра ын диалог.


Ворбиря

Куноштинце ши капачитэць

Елевулва фи капабил:

  • сэ апличе корект ын комуникаря оралэ нормеле лимбий молдовенешть литераре;

  • сэ екзерсезе нараря ла тимпул презент, трекут ши виитор;

  • сэ конструяскэ лощик диферите месаже;

  • сэ поседе ун лексик адекват темей абордате, ситуацией ш.а.;

  • сэ утилизезе информация селектатэ ын проприиле акте де комуникаре;

  • сэ релатезе сукчинт елементеле-кее але унуй евенимент, але уней ынтым- плэрь ш.а.;

  • сэ реализезе о дескриере де ансамблу;

  • сэ компаре евенименте, фапте ш.а.;

  • сэ презинте о информацие де базэ, утилизынд модалитэць де комуникаре нонвербале, паравербале;

  • сэ експриме о опиние;

  • сэ сусцинэ о конверсацие пе теме фамилиале, инвокынд унеле аргументе;

  • сэ поседе техничь адеквате де традучере а текстелор, читателор дин лимба русэ ын лимба молдовеняскэ ши инверс (ку сау фэрэ дикционар);

  • сэ се аутокарактеризезе, утилизынд аргументе;

  • сэ релатезе ын деталий евенименте, ынтымплэрь ш.а., експримынду-шь
    атитудиня персоналэ;

  • сэ сусцинэ ши сэ инициезе диалогурь, апречиинд ши аргументынд челе релатате.

Аптитудинь

Елевулва фи капабил:

  • сэ стабиляскэ релаций адеквате ынтр-ун диалог;

  • сэ конштиентизезе нечеситатя комуникэрий ын скопул ынсуширий лимбий;

  • сэ демонстрезе интерес фацэ де интерлокутор.


Лектура

Куноштинце ши капачитэць

Елевулва фи капабил:

  • сэ читяскэ корект, конштиент, експресив ши флуент ун текст;

  • сэ модифиче интонация унуй персонаж конформ сарчиний пропусе;

  • сэ идентифиче прочедееле де експресивитате артистикэ;

  • сэ диференциезе пэрциле компоненте але унуй текст;

  • сэ селектезе информация соличитатэ (дате, персонаже, идей ш.а.);

  • сэ стабиляскэ афинитэць але текстулуй читит ши лектуриле антериоаре ла нивел де персонаже чентрале;

  • сэ идентифиче идеиле принчипале дин информацие;

  • сэ формулезе титлурь-теме ши титлурь-идей;

  • сэ модифиче ун текст ын функцие де обьективул пропус;

  • сэ алкэтуяскэ сфыршитул унуй текст, респектынд еволуция евениментелор;

  • сэ репродукэ глобал ун текст ын нумеле унуй персонаж реал, утилизынд фразе дин текстул читит;

  • сэ резуме ун текст;

  • сэ трансформе ун текст, респектынд унеле деталий сау информация-кее;

  • сэ коментезе фрагменте литераре, релевынд проблематика, мотивеле, персонажеле ш.а.м.д.;

  • сэ стабиляскэ афинитэць але текстулуй читит ши лектуриле антериоаре ла нивел де персонаже;

  • сэ алкэтуяскэ диалогурь динтре доуэ персонаже але унуй текст;

  • сэ модифиче сфыршитул унуй текст;

  • сэ формулезе ынтребэрь-интервиу ын база текстулуй;

  • сэ редя глобал концинутул унуй текст ын нумеле унуй персонаж имащинар ын база реперелор;

  • сэ коментезе фрагменте, опере, детерминынд партикуларитэциле проприйале креацией скрииторулуй ши традицией епочий.

Аптитудинь

Елевул ва фи капабил:

  • сэ манифесте интерес пентру лектура индепендентэ;

  • сэдемонстрезе доринца де евалуаре а лектурий колещилор;

  • сэ демонстрезе доринца де евалуаре а лектурий проприй;

  • сэ интериоризезе - екстериоризезе анумите стэрь суфлетешть ын тимпул
    лектурий.


Скриеря

Куноштинце ши капачитэць

Елевулва фи капабил:

  • сэ апличе регулиле ортографиче але лимбий молдовенешть;

  • сэ респекте ригориле де структураре але комуникэрилор скрисе (акте офичиале, рекламе, анунцурь, скрисорь ш.а.м.д.);

  • сэ утилизезе ын ворбиря скрисэ материя де лимбэ ынсушитэ антериор;

  • сэ фолосяскэ адекват унитэциле лексикале ной;

  • сэ алкэтуяскэ пропозиций, фразе дупэ репере, ла темэ;

  • сэ модифиче пропозиций, фразе ын функцие де сарчина граматикалэ
    пропусэ;

  • сэ алкэтуяскэ диалогурь дупэ репере;

  • сэ конструяскэ месаже-релатэрь (репортаже ш.а.) информативе;

  • сэ алкэтуяскэ месажул уней феличитэрь, скрисорь, черерь;

  • сэ карактеризезе персонажеле;

  • сэ континуе линия де субьект, дезволтынд акциуня (линиар);

  • сэ поседе техничь адеквате де традучере дин лимба матернэ ши инверс ку ши фэрэ дикционар;

  • сэ реализезе о дескриере сукчинтэа унуй евенимент, а уней персоане;

  • сэ карактеризезе персонаже, аргументынду-шь опиния;

  • сэ алкэтуяскэ анотэрь, речензий (спектакол, емисиунь радиофониче, теле-
    визате);

  • сэ континуе линия де субьект, пунктынд чиркумстанце ной;

  • сэ реализезе коментариул унуй текст, фрагмент де поезие, прозэ, проверб, ал уней максиме ш.а.м.д.

Аптитудинь

Елевулва фикапабил:

  • сэ манифесте интерес пентру коректитудиняекспримэрий ын скрис;

  • сэ конштиентизезе нечеситатя пласэрий коректе ын пащинэ а унуй текст;

  • сэ манифесте атитудине респонсабилэ пентру коректитудиня експримэрий скрисе.




Библиографие


(пентру имплементаря програмей)


  • Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ пентру класеле I–IV а школий алолингве: Гид пентру ынвэцэторь. — Тираспол: ИСПК, 2004.

  • Габужа Д.А. Молдавский язык в таблицах: Учебное пособие. — Тирасполь: Молодая гвардия, 2000.

  • Габужа Д.А., Березовская М.С. ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де конверсацие ла дезволтаря ворбирий пентру елевий школилор алолингве). — Тираспол: ИНИК, 1993.

  • Габужа Д.А., Мазуряк М.В., Гореева С.Н. Дикционар де кувинте фреквен-


те. — Тираспол, 2006.


  • Габужа Д.А., Московчук ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де комуникаре ла дезволтаря ворбирий пентру елевий алолингвь). — Тираспол: ИСПК, 2003.

  • Гранач Л. Паузе динамиче: Гид пентру кадреле дидактиче. — Кишинэу: Епиграф, 2007.

  • Мазуряк М.В., Кучук Т.А. Кулещере: диктэрь, експунерь ши екзерчиций. Материал дидактик пентру ынвэцэторий де лимбэ молдовеняскэ ын класеле при-маре. — Тираспол, ИСПК, 2006.

  • Чемортан С.М., Габужа Д.А. Извораш: Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2005.

  • Чемортан С.М., Габужа Д.А. Крестомацие пентру класеле примаре. Еди-ция II. — Тираспол: ИСПК, 2000.


Библиографие електроникэ


http://pgiro.3dn.ru.





Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!