| ГБПОУ «Чайковский индустриальный колледж» |
08.01.14 Монтажник санитарно-технических, вентиляционных систем и оборудования |
ОДб.03 Иностранный язык (английский) |
УТВЕРЖДАЮ
Заместитель директора по ОД
ГБПОУ «Чайковский индустриальный колледж»
_________________ Черезова И.А.
«___» ___________ 2014 г.
Программа промежуточной аттестации по
УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНе
ОДб.03 Иностранный язык (английский)
Версия 1.1
Дата введения: Дата введения документа
Чайковский, 2014
СОДЕРЖАНИЕ | стр. |
1. ПАСПОРТ программа промежуточной аттестации УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ/междисциплинарному курсу | 3 |
2. Оценочные средства промежуточной аттестации | 5 |
3. Лист регистрации изменений | 33 |
1.ПАСПОРТ ПРОГРАММЫ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ
ОДб.03 Иностранный язык (английский)
1.1. Область применения программы
Программа промежуточной аттестации учебной дисциплины является частью основной профессиональной образовательной программы в соответствии с ФГОС СПО по профессии 08.01.14 Монтажник санитарно-технических, вентиляционных систем и оборудования.
1.2. Место дисциплины в структуре основной профессиональной образовательной программы:
О.00 Общеобразовательный цикл
1.3. Требования к результатам освоения дисциплины:
Требования (ФГОС, работодателя, запрос специальности) | Образовательные результаты |
Тип ОР | Формулировка требований | № | Формулировка образовательного результата | Уровень усвоения |
Умения | общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы; переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности; самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас; | 1 | - ведет диалог (диалог – расспрос, диалог – обмен мнениями) в бытовой, социокультурной и учебно – трудовой сфере, используя аргументацию, эмоционально – оценочные средства; | 2 |
2 | - рассказывает, рассуждает в связи с изученной тематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывает события, излагает факты, делает сообщения; | 2 |
3 | - создает словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации; | 2 |
4 | - понимает относительно полно (общий смысл) высказывания на английском языке; | 2 |
5 | - понимает основное содержание аутентичных аудио – или видеотекстов познавательного характера; извлекает из них необходимую информацию; | 2 |
6 | - читает аутентичные тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи; | 1 |
7 | - описывает явления, события, излагать факты на письме; | 2 |
8 | - сообщает сведения о себе, семье, колледже, стране изучаемого языка; | 2 |
Знания | лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов профессиональной направленности | 9 | - демонстрирует значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и соответствующими ситуациями общения; | 1 |
10 | - демонстрирует языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета; | 1 |
11 | - демонстрирует новые значения глагольных форм (видо – временных, неличных), средства и способы выражения модальности, условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию; | 1 |
12 | - демонстрирует лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения; | 1 |
13 | - составляет тексты, построенные на языковом материале повседневного общения. | 2 |
Общие компетенции | ОК 4. Осуществлять поиск информации, необходимый для эффективного выполнения профессиональных задач. | 14 | - выделяет из содержащего избыточную информацию источника информацию, необходимую для решения задачи | 1 |
1.4. Формы и методы оценки:
Номера показателей | Формы оценки | Методы оценки |
4, 5, 7, 8, 9, 11 | оценка мыслительных операций | сопоставление с ключом |
1, 2, 3, 6, 10, 12, 13, 14 | оценка деятельностных операций | Сопоставление с эталоном / модельный ответ/ (экспертная) оценка по критериям |
1.5 Структура учебной дисциплины
Название УД | I курс | II курс |
1 сем. | 2 сем. | 3 сем. | 4 сем. |
Формы ПА | - | - | - | Д\З |
Зачетное задание
Вариант 1
Оценка ОР № 8 - сообщает сведения о себе, семье, колледже, стране изучаемого языка;
Оценка ОР № 14 - выделяет из содержащего избыточную информацию источника информацию, необходимую для решения задачи
Задание 1.
Заполните пропуски:
Personal Profile
First name _________________
Surname __________________
Address ___________________
Date of Birth _______________
Sex (Male/Female) ___________
Age _______________________
College Attended ______________
Foreign Languages ____________
Hobbies ___________________
Оценка ОР № 13 - составляет тексты, построенные на языковом материале повседневного общения.
Оценка ОР № 6 - читает аутентичные тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи;
Задание 2.
Прочитайте текст (вслух):
World of Jobs
We spend great part of our lives at our jobs, so choosing a right career is one of the most important decisions you will make in your life. Many students finish high school and begin college without a clear idea of what they want to do in future. Part of the problem is the size of the job market. With so many kinds of jobs, how can you tell which will interest you?
Find out where your interests and talents lie. First start with you, make a list of your interests, talents and abilities. Most people have a lot of these, but at the beginning they are undeveloped and may not seem outstanding. By concentrating on a few, you may surprise yourself at how good you can get.
Nowadays there is a real problem; a real problem for millions of people is to be unemployed. Unemployment especially hits poor and working class families the hardest, because they don't have financial resource. The problem of unemployment is also connected with the economic crisis in our country.
Оценка ОР № 5 - понимает основное содержание аутентичных аудио – или видеотекстов познавательного характера; извлекает из них необходимую информацию;
Оценка ОР № 7 - описывает явления, события, излагать факты на письме;
Оценка ОР № 12 - демонстрирует лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;
Задание 3.
Переведите текст, выполните задание после текста:
1. Turner - demand profession in the different sectors of the economy, is a specialist in metal working. Turner can work at factories in the automotive industry, shipbuilding, engineering, etc. Among the specialties of the profession are the following: universal Turner, Turner-sharpener, Turner-the carrousel.
2. Functional and duties Turner
Universal Turner engaged in performing various operations, metal processing: cutting, outer turning blanks, internal boring products, tapping in parts, drilling holes, cancer ovarian, finish products.
3. Qualification requirements for Turner
The Turner enough secondary special education. Turner must understand the drawings, to have the skills to work on a lathe, to know the technology of machining on a lathe, to have a good eye, spatial imagination, possess physical strength and endurance, such qualities as responsibility, punctuality, attentiveness.
Переведите текст:
Я учусь на профессии Токарь. Токарь – востребованная профессия. Функциональные и должностные обязанности токаря различны. Среди специализаций данной профессии можно выделить следующие: токарь-универсал, токарь-заточник, токарь-расточник.
Оценка ОР № 9 - демонстрирует значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и соответствующими ситуациями общения;
Оценка ОР № 11 - демонстрирует новые значения глагольных форм (видо – временных, неличных), средства и способы выражения модальности, условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;
Задание 4.
Read the text and do the following exercises:
The engine lathe consists essentially of the following basic parts: the bed, the headstock, the tailstock, the feed mechanism, and the carriage.
The tailstock located at the right-hand side of the bed, is a casting carrying a non-rotating sleeve, which together with the nut can be advanced or retracted by means of the tailstock revolving screw operated by the hand wheel. The tailstock may be moved anywhere along the lathe bed and can be clamped in place at any point. On changing the position, the tailstock slides along the two inner bed ways one of which named flat way is of rectangular cross-section and the other one is of V — section. The tailstock sleeve mounts a hollow spindle with a standard taper bore for holding the lathe centers or tapered tool shanks. The dead centre fits may be removed by retracting the sleeve, thereby bringing the end of the tailstock screw against the rear of the centre and forcing it out. The tailstock spindle has a large area bearing in both the front and rear of the tailstock. To facilitate measurement of the spindle travel the tailstock spindle is graduated.
I. True or False:
The tailstock located at the right-hand side of the bed.
The dead centre fits can’t be removed by retracting the sleeve.
The tailstock may be moved anywhere along the lathe bed.
The engine lathe consists essentially of five basic parts.
Flat way is of rectangular cross-section.
The tailstock don’t sleeve mounts a hollow spindle.
II. Continuous the statement:
The tailstock located at the right-hand side of the bed, is ….
On changing the position, the tailstock slides along the two …
The tailstock spindle has …
The engine lathe consists essentially of the following…
The tailstock may be …
Оценка ОР № 4 понимает относительно полно (общий смысл) высказывания на английском языке;
Задание 5.
Переведите слова на английский:
Concrete – To reduce – Plywood – Timber frame – Board – Goggles - Helmet – Mask - | Woodturning - Lawnmower - Shaving - Shallow drawer - apron – Lather – Gloves - |
Инструмент оценки
Вариант 1
№ зад. | Ключ, эталон, критерии оценивания, модельный ответ | Баллы |
1 | Personal information. First name ___Anastasiya______________ Surname ____Filatova______________ Address _____Lenina street________ Date of Birth ______29 of December_______ Place of Birth _____Chaikovsky city_______ Sex (Male/Female) ___Female________ Age _______sixteen______ College Attended __Chaykovsky Industrial College________ Foreign Languages ___English_________ Favorite subjects at college ____Geography, English, History_____ Hobbies ________Dancing, travelling______ | 25 |
2 | Умение читать аутентичные тексты, используя изучающий вид чтения; - умение корректно произносить слова и звуки; - соблюдение правильной интонацию в предложении, в зависимости от типа; - понимание значения слов и выражений | 25 |
3 | Токарь – востребованная профессия в разных отраслях народного хозяйства, это специалист по металлообработке. Токарь может работать на заводах в автомобилестроении, судостроении, приборостроении и т.п. Среди специализаций данной профессии можно выделить следующие: токарь-универсал, токарь-заточник, токарь-расточник, токарь-револьверщик, токарь-карусельщик. Функциональные и должностные обязанности токаря Токарь-универсал занимается выполнением различных операций по обработке металла: резанием, наружной обточкой заготовки, внутренней расточкой изделия, нарезанием резьбы в деталях, сверлением отверстий, зенкерованием, отделкой изделия. Квалификационные требования к токарю Токарю достаточно среднего специального образования. Токарь должен разбираться в чертежах, иметь навыки работы на токарном станке, знать технологию обработки деталей на токарном станке, иметь хороший глазомер, пространственное воображение, обладать физической силой и выносливостью, такими качествами как ответственность, аккуратность, внимательность. I study at turner profession. Turner is popular profession. Functional and duties Turner are variety. Among the specialties of the profession are the following: universal Turner, Turner-sharpener, Turner-the carrousel. | 25 10 |
4 | T F T T T F II. The tailstock located at the right-hand side of the bed, is a casting carrying a non-rotating sleeve, which together with the nut can be advanced or retracted by means of the tailstock revolving screw operated by the hand wheel. On changing the position, the tailstock slides along the two inner bed ways one of which named flat way is of rectangular cross-section and the other one is of V — section. The tailstock spindle has a large area bearing in both the front and rear of the tailstock. The engine lathe consists essentially of the following basic parts: the bed, the headstock, the tailstock, the feed mechanism, and the carriage. The tailstock may be moved anywhere along the lathe bed and can be clamped in place at any point. | 20 |
5 | Concrete – бетон To reduce – уменьшать, сокращать; Plywood – фанера Timber frame – брусчатый каркас Board – доска Goggles – защитные очки Helmet – каска, шлем Mask - маска | Woodturning - Токарные изделия Lawnmower - Газонокосилка Shaving - Очистка Shallow drawer - Неглубокий ящик apron – фартук Lather – токарный станок Gloves - перчатки | | 15 |
Экзаменационное (зачетное) задание
Вариант 2
Оценка ОР № 1 - ведет диалог (диалог – расспрос, диалог – обмен мнениями) в бытовой, социокультурной и учебно – трудовой сфере, используя аргументацию, эмоционально – оценочные средства;
Оценка ОР № 14 - выделяет из содержащего избыточную информацию источника информацию, необходимую для решения задачи
Задание 1.
Заполните пропуски:
Personal Profile
First name _________________
Surname __________________
Address ___________________
Date of Birth _______________
Sex (Male/Female) ___________
Age _______________________
College Attended ______________
Foreign Languages ____________
Hobbies ___________________
Оценка ОР № 3 - создает словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;
Оценка ОР № 6 - читает аутентичные тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи;
Задание 2.
Прочитайте текст (вслух):
Choose a profession
There are many types of jobs to choose from. How do you know which careers and jobs are out there for you? You don’t want to find yourself doing a job you don’t like. Pick a general career field, such as office work, computers, pedagogic, medicine. Recognizing your abilities, interests, skills, experience and education will point you the right direction. Satisfaction and success will greatly depend on how well your skills and abilities match the job.
Everyone possesses hundreds of skills, whether or not we use them every day. Almost everything requires some abilities, at home, on the job, or even during leisure time. Although we rarely think about the skills we have, how we use them, or which one we enjoy the most.
An occupation usually refers to a general area of employment and may include many specific jobs and tasks. You will most likely change jobs many times within an occupation, and you may change occupations during your lifetime. All jobs in the occupation are not alike.
Оценка ОР № 5 - понимает основное содержание аутентичных аудио – или видеотекстов познавательного характера; извлекает из них необходимую информацию;
Оценка ОР № 10 - демонстрирует языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета;
Оценка ОР № 12 - демонстрирует лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;
Задание 3.
Ответьте на вопросы после текста:
Brief description: the Installer is a person who is engaged in installing, connecting, fixing and connection of various building elements, plumbing, ventilation systems, heating systems, boilers, appliances, etc. Many technicians responsible for the installation. Their services are used during the installation and replacement of industrial equipment for construction, repair of buildings and individual rooms. Varieties of this profession, there are so many, so as to mount a lot.
The history of the profession: in Ancient Egypt buildings were mounted from a separate large elements with the help of lifting mechanisms. It is safe to call the people making such building blocks and slabs, the installers. The method of block building was erected Phoenician temples in several areas of the Mediterranean. These objects are already 6000 years. Ships and boats of that time also had a lot of gadgets and mechanisms to improve the maneuverability of the vessel and even for defense against an enemy. So, someone was engaged in the installation of such equipment. To explain simply, the installer of a certain type of equipment appeared when he invented a particular type of equipment, structures.
Переведите текст:
Я учусь на профессии Монтажник. Монтажник — это специалист, который устанавливает, соединяет, закрепляет и подключает различные строительные элементы. Эта профессия появилась тогда, когда изобретали тот или иной тип оборудования, сооружения.
Оценка ОР № 9 - демонстрирует значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и соответствующими ситуациями общения;
Оценка ОР № 11 - демонстрирует новые значения глагольных форм (видо – временных, неличных), средства и способы выражения модальности, условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;
Задание 4.
Read the text and do the following exercises:
The Millwright uses these and other skills to build concrete foundations for heavy equipment, assemble new machines, and replace worn parts. They must have knowledge of building materials in order to construct the foundation in different types of flooring. The Millwright must know how to operate hoists, jacks, and other rigging devices. In smaller construction plants the Millwright may also do much of the plumbing, electrical work, carpentry and routine repair work. Most Millwrights work in larger plants and they are then able to specialize in one area.
The Millwright may choice to work for firms that specialize in installing one type of machinery. In this manner they can be specialized in the field that they prefer such as working for a firm that has paper mill equipment or automobile assembly line conveyors for instance gives them the opportunity to just stick with that type of Millwright work. A Millwright may be an expert machine mover and installer, while another Millwright may focus on just being the installer. Then there are those Millwrights who prefer to specialize in maintenance work.
True or False:
They must have knowledge of building materials in order to construct the foundation. T
Most Millwrights are able to specialize in one area. T
The Millwright shouldn’t know how to operate hoists, jacks, and other rigging devices. F
In smaller construction plants the Millwright cannot do much of the plumbing. F
The Millwright may choice to work for firms that specialize in installing one type of machinery. T
II. Continuous the statement:
The Millwright must know …
In this manner they can be specialized in the field that they prefer such as working for …
The Millwright uses these and other skills to build …
A Millwright may be an expert machine mover and …
In smaller construction plants the Millwright may also …
Оценка ОР № 2 - рассказывает, рассуждает в связи с изученной тематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывает события, излагает факты, делает сообщения;
Задание 5.
Переведите слова на английский:
Woodturning - Lawnmower - Shaving - Shallow drawer - apron – Lather – Gloves - | Concrete – To reduce – Plywood – Timber frame – Board – Goggles - Helmet – Mask - |
Инструмент оценки
2 вариант
№ зад. | Ключ, эталон, критерии оценивания, модельный ответ | Баллы |
1 | Personal information. First name ___Alina______________ Surname _______Henckok___________ Address _____Rustova street________ Date of Birth ______1 of December_______ Place of Birth _____Rostov-na-Donu city_______ Sex (Male/Female) ___Female________ Age _______sixteen______ College Attended __Medical College________ Foreign Languages ___English_________ Favorite subjects at college ____Geography, English, Biology_____ Hobbies ________Dancing, traveling? reading______ | 25 |
2 | Умение читать аутентичные тексты, используя изучающий вид чтения; - умение корректно произносить слова и звуки; - соблюдение правильной интонацию в предложении, в зависимости от типа; - понимание значения слов и выражений | 25 |
3 | Краткое описание: Монтажник — это человек, который занимается установкой, соединением, закреплением и подключением различных строительных элементов, сантехники, систем вентиляции, теплосети, котлов, бытовой техники и т. д. Множество технических специалистов занимаются монтажом. Их услугами пользуются при установке и замене промышленного оборудования, при строительстве, ремонте зданий и отдельных помещений. Разновидностей этой профессии существует огромное множество, так как монтировать можно много чего. История профессии: Ещё в Древнем Египте здания монтировались из отдельных крупных элементов с помощью грузоподъёмных механизмов. Можно с уверенностью назвать людей, производивших установку таких строительных блоков и плит, монтажниками. Также методом блочного строительства были возведены финикийские храмы в нескольких районах Средиземноморья. Этим объектам уже по 6000 лет. Корабли и лодки того времени также имели множество приспособлений и механизмов для улучшения манёвренности судна и даже для обороны от противника. А значит, кто-то занимался монтажом такого оборудования. Чтобы объяснить проще, монтажник определённого вида оборудования появлялся тогда, когда изобретали тот или иной тип оборудования, сооружения. I study at Installer profession. The Installer is a person who is engaged in installing, connecting, fixing and connection of various building elements. The installer appeared when he invented a particular type of equipment, structures. | 25 10 |
4 | True or False: T T F F T II. Continuous the statement: The Millwright must know how to operate hoists, jacks, and other rigging devices. In this manner they can be specialized in the field that they prefer such as working for a firm that has paper mill equipment or automobile assembly line conveyors for instance gives them the opportunity to just stick with that type of Millwright work. The Millwright uses these and other skills to build concrete foundations for heavy equipment, assemble new machines, and replace worn parts. A Millwright may be an expert machine mover and installer, while another Millwright may focus on just being the installer. In smaller construction plants the Millwright may also do much of the plumbing, electrical work, carpentry and routine repair work. | 20 |
5 | Woodturning - Токарные изделия Lawnmower - Газонокосилка Shaving - Очистка Shallow drawer - Неглубокий ящик apron – фартук Lather – токарный станок Gloves - перчатки | Concrete – бетон To reduce – уменьшать, сокращать; Plywood – фанера Timber frame – брусчатый каркас Board – доска Goggles – защитные очки Helmet – каска, шлем Mask - маска | | 15 |
Экзаменационное (зачетное) задание
Вариант 3
Оценка ОР № 1 - ведет диалог (диалог – расспрос, диалог – обмен мнениями) в бытовой, социокультурной и учебно – трудовой сфере, используя аргументацию, эмоционально – оценочные средства;
Оценка ОР № 14 - выделяет из содержащего избыточную информацию источника информацию, необходимую для решения задачи
Задание 1.
Напишите резюме по образцу:
Personal data
Egor Gavrilov
Gercena str. 28-29, Town of Oktyabrskiy,
Respublika Bashkortostan, Russian Federation
+7 906 38198754632
[email protected]
Date of Birth: 25.08.1972
Marital Status: married
Objective
To obtain a position service engineer that will allow me to use my knowledge and take advantage of my desire to work in Sulzer.
Education
Ufa State Oil Technical University Oktyabrskiy Branch (OF UGNTU) 08.2002 – 06.2007
Specialty: Engineer-mechanic
Work experience
10.2011 – till now
OAO "Rosneft"
1 Position: Head of Service of Manufacturing Custom Equipment.
Activities and responsibilities: Manage the production of service of manufacturing custom equipment. Control and technical maintenance of production metal parts
03.2010 - 10.2011 – OAO "Rosneft"
2 Position - Engineer-constructor
Activities and responsibilities: Schematic drawing metal parts for different equipment, technology of metal processing for the manufacture of metal parts.
Employment history
06.2007 - 03.2010
Gazprom:
Position: Engineer-constructor
Activities and responsibilities: constructor documentation of Installation Electric Submersible Pumps - Electric Submersible Pumps (18-400 cubic meters per day), electric asynchronous motors, protector.
Skills
MS Word, Excel Typing, Compas 3d.
Russian: native
Ebglish: Fluent reading, writing and speaking ability
Interests
Football, Volleyball, Basketball, Reading, Internet.
Оценка ОР № 3 - создает словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;
Оценка ОР № 6 - читает аутентичные тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи;
Оценка ОР № 12 - демонстрирует лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;
Задание 2.
Переведите текст (письменно) и прочитайте (вслух):
Employment
Getting a job is a very hard period in the life of most people. Companies choose an employee from hundreds of candidates according to special rules, that's why there're special 'typical' factors, influencing on employer's choice. Among such factors are: age, sex, experience, family background and marital status, personality and references. If you're to go to an interview tomorrow, sleep well before it and don't forget your CV at home - is the basic rule. Moreover, there're some recommendations, which can help you, for example, to read annual report, or company newspaper of the company to show your understanding of the corporate strategy on the interview. What's more, you should choose corresponding dress code for the interview. Even such advices are to help you make a good impression; some companies don't want to hire a man, who follows every advice. To illustrate this, I can quote Artemiy Lebedev, the most famous Russian web-designer: "If you enclose a standard stupid resume, written by the rules of American bureaucracy, we would delete it immediately after receiving. If your CV is composed according to all rules, we wouldn't choose you, as we might think, that your profession is to acquire a job". After getting a job, you may have some unexpected troubles with boss, too: e.g. if you dye your hair or wear something not appropriate. The best solution of such situation is to ask a trade union for advice, which can always help you in your fight with an employer. Of course, if you affect company discipline not coming in time or working badly, your dismissal wouldn't be unfair. To conclude, I can say that it is sometimes hard not only to get a job, but also to work in the staff, and if you don't want to be laid off, you should follow company rules, it is a must.
Оценка ОР № 5 - понимает основное содержание аутентичных аудио – или видеотекстов познавательного характера; извлекает из них необходимую информацию;
Оценка ОР № 10 - демонстрирует языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета;
Задание 3.
Ответьте на вопросы после текста:
Equipment
As well as the lathe, a well-equipped turner’s workspace will have a handsaw, chainsaw, cut-off saw, table saw, grinder, sharpening jigs, power drill, air compressor, belt sander, disc sander, drill press, waste bin and possibly a vacuum line for chucking. You might want some specialist kit such as carving tools. All must be in a convenient position for use. Outside, you may even want a kiln for drying timber.
Some tools, even new ones, may need an overhaul before they work properly. Once upon a time, a manufacturer would make it his business to see that tools were ready for use when sold. Now even some well-known suppliers leave it to the customer to finish the work. Sometimes people struggle with newly-purchased equipment, blaming themselves for its poor performance. If necessary, you might want to get help from someone with experience of woodworking machinery. Cheap grinders and handsaws for example may need extensive adjustment and even modification before they can be used.
A radio is a help if you spend much time on routine turning.
You will need a worktable and the usual hand tools. There should be a sharpening area. If you want to hone the tools, ideally there should be a dedicated small bench or table at a comfortable height, with the grinder higher. Some people use a mobile stand, which can be convenient as long as it’s stable.
The turning tools themselves need to be kept to hand. You will find that they accumulate, but you will probably not use all the ones you buy. Although turning does not actually need a lot of turning tools, people can’t resist buying or making them anyway.
Read the text and write down the direction of storage turner’s equipment:
The Storage. Don’t keep anything in the workspace that is not used for woodturning. Bicycles and lawnmowers will get in the way and make it harder to clean up the shavings. Contrary to popular belief, you can have too many tools and too much wood – if they aren’t used, they can hinder your work. Try not to keep stuff that ‘might come in handy’. The space is more valuable, and you will have that every day.
Well organized storage is a great help. Everything you need should have its place, and be retrievable. Small items should mainly be kept in drawers, because open shelves are traps for dust and chips, and shallow drawers are easier to access than cupboards. If you have a table saw, it’s easy to make simple chests of drawers to fit odd spaces in the workshop. Recommend you number the drawers and keep an up to date alphabetical list of each item in them. Better than spending half a day hunting for something.
Don’t keep things on the floor, at least near the lathe. There is a lot of sweeping to do around the lathe and a clear floor makes it much easier.
Complete the statement, use these words:
Handsaws, overhaul, experience, equipment, routine, business.
If you spend much time on ….. turning, a radio is a help
Some tools may need an …. before they work properly.
People struggle with newly-purchased ……...
Cheap grinders and …. may need extensive adjustment.
A manufacturer would make it his …. to see that tools were ready for use when sold.
You might want to get help from someone with …. of woodworking machinery.
Answer the questions:
What will you need for hone the tools?
What tools do you need to be kept to hand? Turning
Оценка ОР № 9 - демонстрирует значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и соответствующими ситуациями общения;
Оценка ОР № 11 - демонстрирует новые значения глагольных форм (видо – временных, неличных), средства и способы выражения модальности, условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;
Задание 4.
Read the text and do the following exercises:
Metal-cutting Machines Lather
A lathe is known to be essentially a machine tool for producing and finishing surfaces of work pieces. The machine is designed to hold and revolve work around an axis of rotation so that it may be subjected to the action of a cutting tool moving in a horizontal plane through the axis of the work. When the cutting tool moves in a longitudinal direction or parallel to the axis, the operation is known as "turning"; when it moves in a transverse direction, it is known as "facing". In addition to turning and boring, which the machine is primarily designed for, many other operations, such as drilling, threading, tapping, and, by employing special adapters grinding and milling, may be performed on a lathe.
Lathes used in shop practice are known to be of different designs and sizes. These lathes fall into various types, either according to their characteristic constructional features, or according to the work for which they are designed. The size of a lathe is determined by the diameter and length of work that may be swung between centers.
Lathes of comparatively small size, which may be mounted on a bench, are termed bench lathes, and are intended for small work of considerable accuracy; lathes provided with tools held in a resolvable turret are called "turret lathes": lathes in which work pieces to be treated are held in a chuck are known as "chucking lathes"; lathes in which most of operations are performed automatically are named "automatic lathes".
1. Find the word combinations in the text:
преобразовывать и обрабатывать поверхности заготовок,
действие режущего инструмента,
в продольном направлении или параллельно оси,
"обработка"; "соединение",
бурение, нарезка резьбы, выявление, специальные измельчения,
токарный станок.
2. Answer the questions:
Can lathes be of different designs and sizes?
How many types of lathes do you know?
What is turret lathe?
What is chucking lathe?
What is automatic lathe?
Оценка ОР № 2 - рассказывает, рассуждает в связи с изученной тематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывает события, излагает факты, делает сообщения;
Задание 5.
Переведите слова на английский:
Woodturning - Lawnmower - Shaving - Shallow drawer - apron – Lather – Gloves - | Concrete – To reduce – Plywood – Timber frame – Board – Goggles - Helmet – Mask - |
Инструмент оценки
Вариант 3
№ зад. | Ключ, эталон, критерии оценивания, модельный ответ | Баллы |
1 | Personal data Egor Gavrilov Gercena str. 28-29, Town of Oktyabrskiy, Respublika Bashkortostan, Russian Federation +7 906 38198754632 [email protected] Date of Birth: 25.08.1972 Marital Status: married Objective To obtain a position service engineer that will allow me to use my knowledge and take advantage of my desire to work in Sulzer. Education Ufa State Oil Technical University Oktyabrskiy Branch (OF UGNTU) 08.2002 – 06.2007 Specialty: Engineer-mechanic Work experience 10.2011 – till now OAO "Rosneft" 1 Position: Head of Service of Manufacturing Custom Equipment. Activities and responsibilities: Manage the production of service of manufacturing custom equipment. Control and technical maintenance of production metal parts 03.2010 - 10.2011 – OAO "Rosneft" 2 Position - Engineer-constructor Activities and responsibilities: Schematic drawing metal parts for different equipment, technology of metal processing for the manufacture of metal parts. Employment history 06.2007 - 03.2010 Gazprom: Position: Engineer-constructor Activities and responsibilities: constructor documentation of Installation Electric Submersible Pumps - Electric Submersible Pumps (18-400 cubic meters per day), electric asynchronous motors, protector. Skills MS Word, Excel Typing, Compas 3d. Russian: native Ebglish: Fluent reading, writing and speaking ability Interests Football, Volleyball, Basketball, Reading, Internet. | 25 |
2 | Занятость Получение работы - это очень тяжелый период в жизни большинства людей. Компаний выбрать сотрудника из сотни кандидатов по особым правилам, поэтому есть специальные "классические" факторы, влияющие на работодателя выбор. К числу таких факторов относятся: возраст, пол, опыт, социальное происхождение и семейное положение, личность и ссылки. Если вы собираетесь идти на собеседование завтра, спать ну и не забывайте, ваше резюме на дому - это основное правило. Кроме того, есть ряд рекомендаций, которые могут помочь вам, например, читать годовой отчет, или компании, газета компании, чтобы показать Ваше понимание корпоративной стратегии на интервью. Более того, вы должны выбрать соответствующий дресс-код для собеседования. Даже такие советы, чтобы помочь вам произвести хорошее впечатление; некоторые компании не хотят нанимать человека, который следует за каждым советом. Чтобы проиллюстрировать это, я могу процитировать Артемия Лебедева, самый известный российский веб-дизайнер: "если вы заключите стандартный глупый резюме, написанное по правилам американской бюрократии, мы бы удалить его сразу после получения. Если ваше резюме составлено по всем правилам, мы бы не выбрать вас, как мы могли бы думать, что ваша профессия-получить работу". Получив работу, вы можете иметь некоторые неожиданные неприятности с боссом, тоже: например, если вы красить волосы или носить что-то не подходит. Лучшее решение в такой ситуации-это спросить профсоюза за советы, которые всегда могут помочь вам в вашей борьбе с работодателем. Конечно, если вы повлиять на компанию дисциплину, не приходя в Время, или работают плохо, ваше увольнение не было бы несправедливым. В заключение могу сказать, что иногда трудно не только получить работу, но и работать в коллективе, и если Вы не хотите быть уволены, вы должны следовать правилам компании, он должен. | 35 |
3 | 1. Don’t keep anything in the workspace that is not used for woodturning 2. Try not to keep stuff that ‘might come in handy’. 3. Everything you need should have its place, and be retrievable. 4. Don’t keep things on the floor 2. If you spend much time on … routine.. turning, a radio is a help Some tools may need an … overhaul. before they work properly. People struggle with newly-purchased …… equipment... Cheap grinders and … Handsaws. may need extensive adjustment. A manufacturer would make it his business . to see that tools were ready for use when sold. You might want to get help from someone with … experience. of woodworking machinery. Answer the question: - ideally there should be a dedicated small bench or table at a comfortable height, - Turning | 10 10 5 |
4 | 1. Producing and finishing surfaces of work pieces; the cutting tool moves; longitudinal direction or parallel to the axis; facing turning; drilling, threading, tapping, and grinding and milling; lathe. 2. Yes, they can. There are 3 types Lathes provided with tools held in a resolvable turret are called "turret lathes Lathes in which work pieces to be treated are held in a chuck are known as "chucking lathes"; Lathes in which most of operations are performed automatically are named "automatic lathes". | 20 |
5 | Woodturning - Токарные изделия Lawnmower - Газонокосилка Shaving - Очистка Shallow drawer - Неглубокий ящик apron – фартук Lather – токарный станок Gloves - перчатки | Concrete – бетон To reduce – уменьшать, сокращать; Plywood – фанера Timber frame – брусчатый каркас Board – доска Goggles – защитные очки Helmet – каска, шлем Mask - маска | | 15 |
Требования к процедуре оценки
Помещение: | особых требований нет |
Оборудование: | особых требований нет |
Инструменты: | особых требований нет |
Расходные материалы: | особых требований нет |
Доступ к дополнительным инструкциям и справочным материалам: | обучающиеся снабжаются англо-русскими словарями |
Норма времени: | 2 часа |
ЛИСТ РЕГИСТРАЦИИ ИЗМЕНЕНИЙ
Номер изменения | Номера листов | Основание для внесения изменений | Подпись | Расшифровка подписи | Дата | Дата введения изменения |
замененных | новых | аннулированных |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
Версия: 1.0 | Без подписи документ действителен 8 часов после распечатки. Дата и время распечатки: 04.03.2020, 8:09 AM | Стр. 0 из 32 |