СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ
Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно
Скидки до 50 % на комплекты
только до
Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой
Организационный момент
Проверка знаний
Объяснение материала
Закрепление изученного
Итоги урока
Рабочая тетрадь содержит материал для отработки пропущенных занятий по английскому языку.
Филиал
ОБЛАСТНОго ГОСУДАРСТВЕННОго бюджетного ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОго УЧРЕЖДЕНИя
«РЯЗАНСКИЙ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ» (огБПоу «рпк»)
в г.Касимове
РАБОЧАЯ ТЕТРАДЬ ДЛЯ отработки пропущенных занятий УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ
иностранный язык (английский)
(2курс)
для специальности 44.02.01 Дошкольное образование
Ф.И.О. студента:_______________________________________________
Касимов
2019 г.
Щербакова И.А.
Рабочая тетрадь для отработки пропущенных занятий по дисциплине Английский язык: методическое пособие для студентов педагогических колледжей. – г. Касимов ОГБПОУ «РПК», филиал в г. Касимове, 2019. – 19с.
Рабочая тетрадь содержит материал для отработки пропущенных занятий по английскому языку. Материал для отработки пропущенных занятий составлен на основе рабочей программы учебной дисциплины Английский язык
Компьютерная вёрстка: И.А. Щербакова
СОДЕРЖАНИЕ
| ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА | 4 |
1. | ОСНОВНЫЕ ОСОБЕННОСТИ АНГЛИЙСКОГО ПРОИЗНОШЕНИЯ | 5 |
2. | УПОТРЕБЛЕНИЕ АРТИКЛЯ | 5 |
3. | ОБРАЗОВАНИЕ МНОЖЕСТВЕННОГО ЧИСЛА СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ | 6 |
4. | ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ | 6 |
5. | ОБРАЗОВАНИЕ СТЕПЕНЕЙ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ | 7 |
6. | ОСНОВНЫЕ ГЛАГОЛЬНЫЕ ФОРМЫ | 8 |
7. | СИСТЕМА ГЛАГОЛЬНЫХ ВРЕМЁН | 10 |
8. | МЕСТОИМЕНИЯ | 10 |
9. | НАРЕЧИЯ | 12 |
10. | ПРЕДЛОГ | 12 |
11. | ВОПРОСИТЕЛЬНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ | 13 |
12. | ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ | 14 |
13. | ПРИЧАСТИЕ | 14 |
14. | ГЕРУНДИЙ | 16 |
15. | НЕОПРЕДЕЛЁННО-ЛИЧНЫЕ И БЕЗЛИЧНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ | 16 |
16. | ОБОРОТ THERE IS/THERE ARE | 17 |
| СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ | 18 |
Пояснительная записка
При обучении по ФГОС СПО предполагается обязательная отработка пропущенных занятий студентами. Независимо от причины пропуска занятий студент обязан самостоятельно изучить учебный материал, но в случае затруднения обучающийся может обратиться к преподавателю за консультацией. Формы работы над пропущенным материалом могут быть разными:
самостоятельная работа дома;
индивидуальная работа с обучающимся на уроке;
дополнительные занятия преподавателя со студентом по индивидуальному плану ликвидации пробелов.
Отработка пропущенных занятий проводится только по предметам обязательной части Учебного плана.
Преподаватель назначает даты и время отработок пропущенных уроков, предварительно согласовывая их с обучающимся и ответственным за расписание.
Данные рабочая тетрадь поможет преподавателям организовать процесс отработки пропущенных занятий студентами на основе деятельностного и компетентностного подходов к обучению, что соответствует требованиям ФГОС нового поколения.
Отработка пропущенных занятий - это тоже форма организации учебного процесса и объективным условием формирования познавательной, исполнительской, творческой активности и самостоятельности студентов при обучении.
Отработка пропущенных занятий проводится с целью:
ликвидации пробелов у обучающихся ;
создание условий для успешного индивидуального развития студента.
Критериями оценки результатов отработки пропущенных занятий являются:
- уровень освоения учебного материала;
- умение использовать теоретические знания при выполнении практических задач;
сформированность общеучебных умений;
- оформление материала в соответствии с установленными требованиями.
ОСНОВНЫЕ ОСОБЕННОСТИ АНГЛИЙСКОГО ПРОИЗНОШЕНИЯ
Цель: формирование правильного английского произношения на уроках английского языка.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Напишите транскрипцию гласных звуков следующих слов:
а) be_____, feel_____, we_____, me_____, see_____
b) sit_____, fill_____, live_____, win_____, till_____
c) bed_____, pen_____, ten_____, tell_____, set_____
d) tie____, my____, pie____, life______, smile______
e) man_____, lamp_____, glad_____, black______
f) day_____, late_____, tale_____, main_____
g) park______, mark______, arm______, are_____
h) care______, fair______, rare______, parent______
i) there______, where______
j) here_______, near_______, clear______, fear_____
k) hire_____, fire_______, tyre______, buyer______
l) flour______, power______, flower_______, down_____
m) her_____, term______, bird_____, firm_____, burn_____
n) sorry_____, story_____, warm______, word_____, all____
Упражнение 2. Напишите транскрипцию согласных звуков следующих слов:
a ) think_______, thing_____, thin_____, thought_____, death_____, threat_____
b) sing______, song_______, bang______, long______, something______, going______
c) this_____, that_____, those_____, the____, these_____, there_____, another______
d) ship_____, shop_______, she_____, clash_____, sharp_____, shine_____, shame_____
e) chess_____, chop_____, chamber_____, charm_____, charity_____, future______
f) phone______, photo________, phenomenon________, phantom_______
g) knife______, know______, knock______, knit______, knight______, knee______
h) what______, where______, when______, wheel______, whiff______, whig______
УПОТРЕБЛЕНИЕ АРТИКЛЯ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления артиклей в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.
(1)…Ted Shell is (2) ... worker. He works at (3)... factory. It’s not in (4) ... centre of the city. Every morning he has (5)... breakfast and (6) ... cup of tea. Then he goes to (7)... work by (8)... bus. He works till five o’clock in (9)... afternoon. He has (10)... son. His name is Fred. Fred goes to (11)... school. He likes (12) ... literature. Fred is (13)... good pupil. He also likes (14) ... sports.
Упражнение 2. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.
1. ... butter is made of ... milk.
2. I am studying ... English. I am studying ... grammar.
3. We have … dog and … cat.
4. I seldom drink ... water.
5. I had ... tea and ... sandwich for breakfast.
6. ... history is my favourite subject.
7. There was ... kindness in her eyes.
8. I bought ... bottle of ... milk.
9. He has a lot of ... work today.
10. This vase is made of ... glass.
Упражнение3. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.
We are in (1)... Scotland. Its capital is (2)... Edinburgh. It is one of (3)... most beautiful cities in (4)... Great Britain. There are (5)... many places of interest here. (6)... monument to (7)... Walter Scott is in (8)... centre of (9)... city. (10) ... National Gallery of Scotland is also situated in (11)... centre. There is (12)... fine collection of (13)... pictures in (14)... gallery. (15)... Glasgow is (16) ... greatest city in (17)... Scotland. Scotland is (18) ... land of (19)... lakes. They are called “Lochs” there. Let us go now to (20)... Loch Lomond. What (21)... beautiful lake it is!
ОБРАЗОВАНИЕ МНОЖЕСТВЕННОГО ЧИСЛА СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления множественного числа существительных в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Образуйте множественное число имен существительных.
A dog_______, a ball_______, a desk______, a horse______, a fact______, a nose______, a lip______, a mother______, a father______, a brother______, a pen_______, a pencil______,a flower______, a kid______, a pupil______, a lion______, an elephant______, an apple_______.
Упражнение 2. Образуйте множественное число имен существительных.
A class______, a box______, a bus______, a match_______, a bush______, a wish______, a loss______, a tomato______, a princess______, a boss______, an ostrich_______, a country_______, a lorry______, a doggy______, a poppy_______, a story_______, a wife______, a wolf______, a calf________, a shelf_______, an elf________, a scarf_______, a thief________.
Упражнение 3. Образуйте множественное число имен существительных и запишите их формы в правильную колонку.
A dolphin, a fly, a dress, a shoe, a diary, a cake, a strawberry, a sandwich, a toy, a fox, a garden, a ray, a piano, an enemy, a branch, a wish, a coin, an ability.
-s | -es | -ies |
|
|
|
Упражнение 4. Образуйте множественное число имен существительных и запишите их формы в правильную колонку.
Ruler, dog, lady, bliss, mother, bus, chimp, mummy, day, boss, wolf, school, window, daddy, computer, cherry, wish, rubber, diary, pen, school bag, banana, cat, pencil, book, pencil case, pizza, lion, wife, calf, teddy, marker, card, half, city, pinch.
+s | +es | +ies | +ves |
|
|
|
|
Упражнение 5. Прочитайте рассказ. Выпишите имена существительные во множественном числе.
I am a little bunny. My name is Tim. I live in a wood. My house is in the hollow tree.
In spring, I like to pick roses. These flowers are very nice, sweet and tasty. In summer I listen to the birds and insects. In autumn I watch bright leaves on the trees. In winter I dream about spring.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Упражнение 6 Напишите имена существительные в единственном числе.
Shelves_____, desks______, classes________, buses_______, pencils_________, babies_______, tomatoes________, potatoes________, dresses_________, puppies________, foxes________, rabbits________, boxes______, bosses_______, animals________.
ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЙ ПАДЕЖ СУЩЕСТВИТЕЛЬНЫХ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления притяжательного падежа существительных в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Подчеркните правильное слово выделенное черным шрифтом.
a. “Who is she?” “She’s Tom’s and Bob’s / Tom and Bob’s sister.
b. “Is this Paul / Paul’s?” “No, this is mine.”
c. “What’s your father’s / father name?
d. Where are the children’ / the children’s books?
e. This is the leg of / the leg’s the table.
f. Helen’s / Helens ball is green and white.
Упражнение 2. Поставьте ’s в нужное место в предложении, как в примере.
a. Tom is Liza’s cousin.__________________________________________________________
b. Is this Bob car? __________________________________________________________
c. Where’s Billy bag? ___________________________________________________________
d. It’s Sara birthday on Monday. ___________________________________________________
e. What’s your wife name?________________________________________________________
f. Peter is my brother friend._______________________________________________________
g. Diana flat is in the centre of London.______________________________________________
h. My uncle name is Jack._________________________________________________________
Упражнение 3. Correct the mistakes as in the example (Исправьте ошибки, как в примере).
a. Is that Tom’s and Peter umbrellas. Tom and Peter’s
b. The black hat is Toms’. ______________
c. The roof’s house is grey. ________________
d. When is your mothers birthday? ___________________
e. The bags are those women’. _____________________
f. Mices’ tails are grey. ________________
g. Carols father lives in the countryside. ______________________
Упражнение 4. Переведите словосочетания, используя притяжательный падеж существительных.
Например: отец Кэрол – Carol’s father
1. работа Джессики ____________________________________________________________
2. имя доктора ________________________________________________________________
3. машина Фрэнка _____________________________________________________________
4. телевизор Ани ______________________________________________________________
5. компьютер моих сыновей _____________________________________________________
6. дочь Марка и Виктории_______________________________________________________
7. словари Сюзанны ____________________________________________________________
8. ключи моей сестры __________________________________________________________
9. сумки наших гостей __________________________________________________________
10. учитель моей дочери_________________________________________________________
ОБРАЗОВАНИЕ СТЕПЕНЕЙ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления степеней сравнения прилагательных в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Выбери нужное слово.
1. The 1-st of Sерtеmbеr isn't the___________(longest/ long) day.
2. The mouse is_________________(smaller/ smallest) than the cat.
З. lt is а very__________________(funniest/ funny) English book.
4. Не is a______________________(nicest/ niсе) bоу.
5. Му hands are ___________________(сlеаnеr/ clean) than уоur hands.
6. Russia is the_____________________(larger/ largest) country.
7. In the city the rivers аrе___________________(dirtiеr/ dirty) than in the country.
8. Ted is the__________________________(worse/ worst) pupil in оur class.
Упражнение 2. Переведи и запиши пропущенные слова.
1. Miss Chatter is__________(выше) thаn Маry.
2. Tim is _____________(yмнee) than Tom.
3. In the соuntrу rivеrs аrе________________(чище) than in the city.
4. Moscow isn't the ______________(самый большой) city.
5. Не is the _________________(лучший) teacher in my school.
6. It is the _______________(самый холодный) day today.
7. John is а_______________(хуже) singer than me.
8. This is the _____________________(самая смешная) story I know,
Упражнение 3. Подбери ответы к вопросам и запишите их.
Wintеr. Grass. А giraffe. Russia. Fish. Dolphins.
Whales. Fеbruаrу. А pig. А camel.
What is the farm animal?____________________________________________________
2. What is the tallest animal in the world?_________________________________________
3. What is the coldest sеаsоn in а уеаr?___________________________________________
4. What do horses eat?________________________________________________________
5. What animals live in the sea?_________________________________________________
6. What is the shortest mоnth of the уеаr?_________________________________________
7. What is the largest country in the world?________________________________________
8. What animal саn саrry things?________________________________________________
Упражнение 4. Поставь суффикс -еr или -iеr.
1) Раrrоts аrе small... than hens.
2) Monkey's tail is long... than pig's tail.
З) Cows аrе fat... than horses.
4) Grаnnу is short ... than Grandpa.
5) Apples are tasty... than саrrоts.
6) Elephants аrе the ... bigg … animals.
7) My brоthеr is old... than me.
8) Monkey аrе the clever... animals.
9) Cliff is the strong... bоу in оur class.
10) Giraffe's neck is the lоng ....
ОСНОВНЫЕ ГЛАГОЛЬНЫЕ ФОРМЫ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления системы глагольных времён в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Поставьте в предложения глаголы do или make в правильной форме.
This problem has nothing to __________ with my son. (Эта проблема не имеет ничего общего с моим сыном.)
What do you ________ for your living? (Чем ты зарабатываешь на жизнь?)
Mary _________ up a funny story about her rich boyfriend. (Мэри выдумала смешную историю о богатом друге.)
Listen! Who is _________ that noise? (Послушай! Кто так шумит?)
She sits in front of the mirror and spends hours on her __________ up. (Она сидит перед зеркалом и тратит часы на макияж.)
I’m a bit overweight, I need to ___________ some exercise. (Я немного поправился, мне нужно заниматься.)
We __________ the shopping once a week. (Мы ездим за покупками раз в неделю.)
Anna is going to _________ a pizza tonight. (Анна собирается приготовить пиццу вечером.)
The exam is over. I _________ my best. (Экзамен окончен. Я сделал все, что мог.)
Alcohol __________ much harm to your health. (Алкоголь причиняет много вреда твоему здоровью.)
I’ll go and ________ some coffee for us. (Пойду приготовлю для нас кофе.)
Упражнение 2. Поставьте в предложения глаголы say или tell в правильной форме.
Jack ________ that he was at work in the morning. (Джэк сказал, что был на работе утром.)
Sandra ________ the teacher that she was ill. (Сандра сказала учителю, что заболела.)
Alice _________ it was windy in the garden. (Алиса сказала, что в саду было ветрено.)
Nick _________ Bob that he didn’t see the Tower Bridge. (Ник сказал Бобу, что не видел Тауэрский мост.)
Have you _________ Frank about the news? (Ты рассказал Фрэнку про новость?)
What did your mother __________? (Что сказала твоя мать?)
The letter _________ that our passports are ready. (В письме говорится, что наши паспорта готовы.)
Don’t _________ her what to do. (Не говори ей, что делать.)
People ____________ she is a bit crazy. (Люди говорят, что она немного сумасшедшая.)
They ______________ good-bye to their parents. (Они попрощались с родителями.)
Упражнение 3. Подберите к глаголам из первого столбца антонимы (противоположные по значению глаголы) из второго.
Н-р: 1 – j (открывать – закрывать)
1. to open a) to give
2. to love b) to die
3. to go to bed c) to find
4. to work d) to divorce
5. to start e) to forget
6. to leave f) to lend
7. to be born g) to finish
8. to break h) to hate
9. to sell i) to buy
10. to lose j) to close
11. to take k) to come
12. to remember l) to shout
13. to whisper m) to build
14. to get married n) to get up
15. to borrow o) to relax
Упражнение 4. Выберите правильную форму глагола.
I … (learn/have learnt/have been learning) Spanish since December. (Я изучаю испанский язык с декабря.)
We … (were/have been/are) to France many times. (Мы были во Франции много раз.)
There … (were/have been/are) too many people at the party yesterday. (Вчера на вечеринке было слишком много людей.)
Paul … (was writing/wrote/has written) two novels last year. (Павел написал два романа в прошлом году.)
Every evening Jane … (work/works/have worked) in a café as a waitress. (Каждый вечер Джейн работает в кафе официанткой.)
It … (is raining/rains/will rain) heavily tomorrow. (Завтра будет сильный дождь.)
She … (is waiting/waits/has been waiting) for the bus for one hour. (Она ждет автобус целый час.)
Ouch! I … (cut/am cutting/have cut) my finger! (Ой! Я порезал палец!)
Kate … (is sunbathing/has been sunbathing/has sunbathed) now. (Катя сейчас загорает.)
I really … (enjoy/enjoyed/am enjoying) my last holiday in Venice. (Мне очень понравился мой последний отпуск в Венеции.)
СИСТЕМА ГЛАГОЛЬНЫХ ВРЕМЁН
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления системы глагольных времён в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Поставьте глаголы в нужном времени.
1. At two o’clock I __________(go) to the supermarket,
2. I ____________(drive) my car when I saw my friend and I said ‘hello’.
3. Tomorrow I ____________(eat) sushi.
4. I __________(be) to Italy.
5. I______________ (drive) home from work every day.
6. He _____________(have) trouble finishing the project.
7. When ______ you_________ (arrive) home yesterday?
8. ____________(Have) you _________(have) your dinner yet?
9. This restaurant ____________(become) very popular.
10. Doctors_____________ (discover) cures for many diseases.
Упражнение 2. Укажите в каком времени написаны предложения?
1. I drive home from work every day._______________________________________________
2. What did you eat for dinner?____________________________________________________
3. I’m driving from work._________________________________________________________
4. My brother lives in Chicago.____________________________________________________
5. I have never been to space.______________________________________________________
6. We’re having a great time on vacation.____________________________________________
7. I’m thinking about taking a trip around the world.____________________________________
8. I have travelled the world.______________________________________________________
9. He will have been eating his pizza.________________________________________________
10. I was recording a class for Youtube when you called.________________________________
Упражнение 4. Найдите ошибки
A) I have travelling the world._____________________________________________________
B) This bike cost $50.____________________________________________________________
C) I am is Australian.____________________________________________________________
D) Man has been to the Moon._____________________________________________________
E) I have been run.______________________________________________________________
МЕСТОИМЕНИЯ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления местоимений в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Вставьте подходящие по смыслу личные местоимения.
Ben is a little boy. … is six.
Jane is a house-wife (домохозяйка). … is lazy (ленивая).
Max is a soldier. … is brave.
Lily is a young woman. … is very beautiful.
Alice is late. … is in a traffic jam (в дорожной пробке).
Nick and Ann are far from Moscow. … are on a farm.
This is Ben's room. … is nice.
These are new books. … are interesting.
This is Elsa. … is a student.
Nick and Max are students. … are students of a Moscow university.
The rooms are small but … are light and warm.
The new flat is comfortable but … is far from the university.
Jack has many French books. … likes to read French very much.
Hans is a new student. … is German.
Alice and Jane are new secretaries. … are not lazy.
Упражнение 2. Вставьте соответствующие личные местоимения в предлагаемых ответах на вопросы.
Is your house new? – Yes, … is.
Are the students at the English lesson now? - Yes, ... are.
Is your university in Green Street? – Yes, … is.
Are Helen and Bess your sisters? – Yes, … are.
Is Ben's sister an engineer? – Yes, … is.
Are the pencils red? – No, … are not.
Is this room comfortable? - No, … isn't.
Are the textbooks on the shelf? - Yes, ... are.
Does the girl often visit the museum? – No, … doesn't.
Does this pen write well? – Yes, ... does.
Упражнение 3. Замените выделенные слова личными местоимениями в объектном падеже.
1. I like Nick. __________________________________________________________________
2. We like Bess. ________________________________________________________________
3. He likes ice-cream. ___________________________________________________________
4. Can you show the pictures to Ben? ______________________________________________
5. You can tell Helen my e-mail address. ____________________________________________
6. Are you interested in football? __________________________________________________
7. I want to buy two bottles of milk for Bess. ________________________________________
8. Do you want to play tennis with Ben? _____________________________________________
9. We must speak to Nick. ________________________________________________________
10. You should invite Helen and Bess to your house for dinner. __________________________
Упражнение 4. Замените выделенные слова притяжательными местоимениями.
1. This is Ben's room. ___________________________________________________________
2. This is Helen's hat. ___________________________________________________________
3. Here is my parents' house. _____________________________________________________
4. Nick's mother is an economist. __________________________________________________
5. Where is my brother's bag? ____________________________________________________
6. I like Helen's car. _____________________________________________________________
7. Ann's books are on the table. ___________________________________________________
8 This student's sister is my friend. ________________________________________________
9. My sister's house is not far from Ben's house. ______________________________________
10. Where is the children's room? _________________________________________________
Упражнение 5. Вставьте притяжательные местоимения.
1. Is your bag new? - Yes, … bag is new .
2. I like … hat, Ann.
3. Don't plant this tree! … branch is broken.
4. Max, you have a new job. Do you like … new job?
5. … friends always tell me everything.
6. Our dog likes to run after ... tail.
Упражнение 6. Измените следующие предложения по образцу, употребляя абсолютную форму притяжательных местоимений.
Образец:
This car is my car. - This car is mine.
1. This calculator is my calculator. _________________________________________________
2. Is this bicycle your bicycle? _____________________________________________________
3. These hats are her hats. ________________________________________________________
4. This room is their room.________________________________________________________
5. This dog is our dog. ___________________________________________________________
6. My flat is more comfortable than your flat. _________________________________________
7. Our house is near their house.____________________________________________________
8. Which of the dictionaries is your dictionary?________________________________________
9. Is this book his book? _________________________________________________________
10. Whose cat is this? Is it her cat or his cat?__________________________________________
Упражнение 7. Выберите подходящее притяжательное местоимение.
1. Mark is (their, theirs) cousin.
2. This is our car. It is (our, ours).
3. These are Mary's books. They are (her, hers).
4. White is (my, mine) favourite colour.
5. You can't have this book. It is not (your, yours).
6. (Her, Hers) house is big.
7. Is this (your, yours) coat? - No, it is not (my, mine).
8. Are these your friends' books? - Yes, they are (their, theirs).
9. That is (our, ours) house. It is (our, ours).
НАРЕЧИЯ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления наречий в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Раскройте скобки, преобразовывая прилагательное в наречие.
Пример: Linda is ... (amazing) clever. - Linda is amazingly clever.
1. She ... (easy) ended her training.__________________________________________________
2. Kim always acts ... (strange). ____________________________________________________
3. This movie is ... (extreme) funny._________________________________________________
4. His eyes are ... (nervous) shifty.__________________________________________________
Упражнение 2. Из двух возможных вариантов, подчеркните один верный.
Пример: My friends are most / mostly gamers. - My friends are mostly gamers.
1. The dress was pretty / prettily ornamented.
2. The tree was so high / highly that she couldn't see our window.
3. The Smiths may be late / lately because they have to meet their relatives at the station.
4. She warm / warmly smiled at me.
5. She lives in Spain, so we hard / hardly ever see her.
Упражнение 3. Заполните пропуски словами too или enough по смыслу.
Пример: The soup was ... hot to eat. - The soup was too hot to eat.
1. This house was ... expensive for us._______________________________________________
2. I have ... time to speak with you. _________________________________________________
3. James wasn't good ... for her.____________________________________________________
Упражнение 6. Из двух вариантов подчеркните один верный.
He is good/well at playing tennis.
My sister drives very careful/carefully.
That cake tastes delicious/deliciously.
They live together happy/happily.
This book makes me feel sad/sadly.
ПРЕДЛОГ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления предлогов в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Поставьте необходимые предлоги в предложения.
about in at with to of for on
My sister will arrive … the station … 9 o’clock … the morning. (Моя сестра прибудет на станцию в 9 часов утра.)
Look … that beautiful photo … my baby daughter. (Посмотри на эту красивую фотографию моей малышки дочки.)
I’m hungry. What’s … lunch today? (Я голоден. Что на обед сегодня?)
This is the highest mountain … the world. (Это самая высокая гора в мире.)
What do you usually do … weekends? (Чем ты обычно занят в выходные?)
We are going … the party … Saturday. (Мы идем на вечеринку в субботу.)
I bought a new pair … sunglasses … the chemist’s. (Я купила новую пару солнечных очков в аптеке.)
What do you know … Scotland? (Что ты знаешь о Шотландии?)
The postman came … a letter … my Dad. (Почтальон пришел с письмом для папы.)
Did you speak … the boss … your salary? (Ты поговорил с боссом по поводу твоей зарплаты?)
Sam lives … home … his mother. (Сэм живет дома с мамой.)
Can you help me … my drawing? - … course I can. (Ты можешь помочь мне с рисунком? – Конечно, могу.)
I met my future husband … a queue … the bus stop. (Я познакомилась со своим будущим мужем в очереди на автобусной остановке.)
Justin is … Kristy’s house. (Джастин находится у Кристи дома.)
The diagram is … page 76 … the left. (Схема – на странице 76, слева.)
Упражнение 2. Используйте верный предлог времени (in, on, at, for, since, during).
She has been in Africa … February. (Она находится в Африке с февраля.)
Dan has had his design studio … several years. (Дэн имеет свою дизайн-студию в течение нескольких лет.)
The fishing season is to start … a couple of weeks. (Рыболовный сезон начнется через пару недель.)
The kids worked on a farm … their summer holidays. (Дети работали на ферме во время летних каникул.)
My car will be ready … 3 days. (Моя машина будет готова через 3 дня.)
My sister’s birthday is … September. (День рождения моей сестры в сентябре.)
I am often very tired … Friday evenings. (Часто я очень уставший по вечерам в пятницу.)
It’s too cold here … winter. (Здесь слишком холодно зимой.)
I got my driving license … 2004 … the age of 23. (Я получил водительские права в 2004 году в возрасте 23 лет.)
We always visit our parents … Christmas. (Мы всегда навещаем родителей на Рождество.)
ВОПРОСИТЕЛЬНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления вопросительных предложений в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Задайте общие вопросы к предложениям.
John was tired after work. ___________________________________________________
We live in a small town. ____________________________________________________
Summer has started at last. __________________________________________________
They have already left. _____________________________________________________
My parents got married in Paris. ______________________________________________
Упражнение 2. Задайте специальные вопросы к предложениям, начиная с вопросительных слов в скобках.
The twins were born in June. (When…?) _____________________________________________
We had a great time in Disneyland. (Where…?) ________________________________________
Mr. Black can play chess very well. (How…?) _________________________________________
The salad is not fresh. (Why…?) ____________________________________________________
My wife prefers juice to tea. (Who…?) ______________________________________________
Упражнение 3. Задайте альтернативные вопросы к предложениям, используя предлагаемые в скобках варианты.
He will study French in Canada. (German)____________________________________________
They are football fans. (hockey)____________________________________________________
Her granny can tell fortunes from cards. (candles)______________________________________
I have made an apple-pie. (a banana cake)_____________________________________________
Ann bought a nice dress yesterday. (a skirt)____________________________________________
Упражнение 4. Выберите из правой колонки верное окончание разделительного вопроса.
She isn’t sociable, a. mustn’t they?
Mark was satisfied, b. do they?
Your kids never argue with you, c. didn’t she?
Let’s dance, d. do you?
Tom can dive well, e. is she?
Our partners must keep their word, f. won’t it?
Helen has washed up, g. doesn’t she?
You don’t trust me, h. wasn’t he?
Your mum works as an accountant, i. hasn’t she?
It will be cloudy tomorrow, j. did they?
Betty found a new job, k. can’t he?
They didn’t sell their car, l. shall we?
12.ЧИСЛИТЕЛЬНЫЕ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления числительных в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Решите пример и напишите ответ словами.
Н-р: twenty + fifty-eight = seventy-eight (20+58=78)
sixty-two + fourteen = …
fifteen + two hundred and forty-six = …
ninety + ten = …
thirty-one + nineteen = …
seventy-three + eighty-two = …
three thousand one hundred and twelve + ninety-nine = …
Упражнение 2. Напишите указанные в скобках даты словами.
Н-р: I was born on …… (13.05.1976). (Я родился ……) – I was born on the thirteenth of May, nineteen seventy-six.
My son was born on ____________________________________________ (02.12.2000).
Our dog was born on ____________________________________________(21.08.2008).
My granddad was born on _______________________________________ (23.06.1900).
My granny was born on __________________________________________(18.02.1910).
Упражнение 5. Напишите дроби словами.
1/2 - 5/8 - 1/3 - 4/7 - | 9/10 - 11/12 - 2/5 - 3/4 - |
ПРИЧАСТИЕ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления причастия в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Выбрать нужную форму глагола.
1. a) We listened to the girls (singing, sung) Russian folk songs.
b) We listened to the Russian folk songs (singing, sung) by the girls.
2. a) The girl (washing, washed) the floor is my sister.
b) The floor (washing washed) by Helen looked very clean.
3. a) Who is that boy (doing, done) his homework?
b) The exercise (doing, done) by the pupils were easy.
4. a) The house (surrounding, surrounded) by tall trees is very beautiful.
b) The wall (surrounding, surrounded) the house was very high.
5. a) The girl (writing, written) is our best pupil.
b) Everything (writing, written) here is quite right.
6. a) Read the (translating, translated) sentences one more.
b) The pupils (translating, translated) a very difficult text are tired.
Упражнение 2. Вставить причастия в нужной форме.
1.Девочка, зовущая меня, моя сестра.
The girl _________________ me is my sister.
2. Он смотрел на женщину, сидящую за столом.
He looked at the woman ______________ at the table.
3. Текст, переведенный учеником, - легкий.
The text _______________________ by the pupil is easy.
4. Идя в школу, я встретил дядю.
____________________ to school, I met my uncle.
5. Они увидели бегущих спортсменов.
They saw _____________________ sportsmen.
6. Написав письмо, он пошел на работу.
___________________ the letter, he went to work.
7. Он стоял, смотря игру.
He stood _______________ the game.
8. Закончив работу, он пошел домой.
____________________ the work, he went home.
9. Уходя на работу, он забыл сумку.
____________________ for work, he forgot to take his bag.
10. Это статья, описывающая политические события.
This is an article __________________________ the political events.
Упражнение 3. Поставить глаголы в нужной форме Present Participle \ Perfect Participle.
__________(to live) in the south of our country, he can not enjoy the beauty of Moscow.
__________________(to read) the story, she closed the book and put it on the shelf.
___________________(to buy) some fruit and cakes, we went home.
_______________________(to sit) near the fire, he felt very warm.
_____________(to sell) fruit, he looked back from time to time, hoping to see his friends.
______________________________(to sell) his fruit, he went to see his friends.
_________________(to write) out and (to learn) all the new words, he was able to translate the text easily.
_________________(to look) through some magazines, I came across an interesting article about UFOs.
_______________________(to do) homework he was thinking hard.
_______________________(to do) homework he went for a work.
ГЕРУНДИЙ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления герундия в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Выберите из скобок герундий или инфинитив.
I am planning__________________(to visit/visiting) my granny next week.
When they finish____________________ (to eat/eating) their lunch, they’ll go to the office.
He suggested_____________________ (to buy/buying) some food.
Does Sally enjoy_____________________ (to go/going) to the gym?
Don’t put off________________________ (to write/writing) a report till the end of the month.
John refused________________________ (to answer/answering) my question.
My brother intends______________________ (to get/getting) married soon.
I think she didn’t mean______________________ (to hurt/hurting) you.
Keep________________________ (to beat/beating) the eggs.
Fred can’t afford______________________ (to travel/travelling) this year.
Упражнение 2. Выберите инфинитив с частицей to или без нее.
We can… (speak/to speak) Spanish.
He often makes me… (feel/to feel) guilty.
You have… (be/to be) friendly and polite.
She must… (stay/to stay).
The lawyer will… (call/to call) you later.
I’d like… (send/to send) him a present.
You’d better… (move/to move) faster.
We heard somebody… (enter/to enter) the apartment.
Mother wants… (paint/to paint) the walls in the kitchen.
We decided… (sell/to sell) the car.
НЕОПРЕДЕЛЁННО-ЛИЧНЫЕ И БЕЗЛИЧНЫЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления неопределённо-личных и безличных предложений в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Переведите безличные предложения и найдите одно из них, поясняющее предложение: Mother always takes care of her children
It’s impossible__________________________________________________________________
It’s a pity______________________________________________________________________
It’s surprising__________________________________________________________________
It’s very strange________________________________________________________________
It’s natural_____________________________________________________________________
It’s suspicious__________________________________________________________________
It’s not true____________________________________________________________________
It’s no importance_______________________________________________________________
Упражнение 2. Продолжите безличные предложения и запишите их перевод
It’s difficult for him to___________________________________________________________
It’s not interesting to_____________________________________________________________
It’s important to________________________________________________________________
It’s wonderful to________________________________________________________________
It’s not serious to________________________________________________________________
It’s impossible to________________________________________________________________
It’s exciting to__________________________________________________________________
It’s not easy for me to____________________________________________________________
Упражнение 5. Перепишите следующие безличные предложения в будущем времени:
А) в утвердительной форме
It’s dark at 6___________________________________________________________________
It’s impolite to trouble him________________________________________________________
It’s late to call him______________________________________________________________
It’s necessary to pull up the weeds__________________________________________________
Б) в отрицательной форме_______________________________________________________
It’s not difficult to sign the contract_________________________________________________
It’s not dangerous to stay here_____________________________________________________
It’s not a great mistake to act in that way_____________________________________________
It’s not good to come late_________________________________________________________
ОБОРОТ THERE IS/THERE ARE
Цель: способствовать формированию грамматических навыков употребления оборота there is/there are в английском языке.
Перечень оборудования для проведения работы: тетрадь, письменные принадлежности, словарь.
Упражнение 1. Употребите глагол is/are.
There _____ two cups of tea on the table.
There _____ some milk in the cup.
There _____ an orange in the salad.
There _____ six balls in the box.
There _____ some cheese on the plate.
There ______ a blue chair at the door.
There _____ five chicks and a hen on the farm.
There _____ a table and nine desks in the classroom.
There _____ a big window to the left of the door.
There _____ three rooms in our country house.
Упражнение 2. Составьте и запишите предложения.
1. pears / there / ten / in the / are / bag / ._____________________________________________
2. aren’t / pupils / there / classroom / in the / ._________________________________________
3. an egg / on the / there / plate / is / ?_______________________________________________
4. on the / there / a / cat / chair / is / white / .__________________________________________
5. a turtle / on / there / isn’t / farm / this / .____________________________________________
6. at the / two / bikes / door / are / there / ?____________________________________________
7. the living-room / There's / in / a sofa______________________________________________
8in / isn't / the kitchen / There / a mirror /____________________________________________
9the bedroom / there / in / Are / beds / two / ?_________________________________________
10Are / wardrobes / the hall / there / in / two /?________________________________________
Упражнение 3. Употребите глагол is/are, was/were
There _______ two banks in our street.
2There _____ a cafe behind the supermarket last year. Now there _______ a museum there.
3There _____ a cinema and a sports centre to the right of the park.
4Five years ago there_____two shops in Central Square. Now there_____ two cafes, a theatre and a cinema.
СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
Основная литература.
Английский язык (Среднее профессиональное образование) / А.С.Восковская, Т.А.Карпова – Ростов на Дону: Феникс, 2016.
Английский язык (Среднее профессиональное образование) / И. П. Агабекян. – Ростов на Дону: Феникс, 2015.
Словари.
Macmillan English Dictionary: for advanced learners/ Palgrave Macmillan, 2005 – 1692 p.
Англо-русский словарь. Русско-английский словарь.– М., 2012.
Англо-русский тематический словарь с иллюстрациями. – М.: Прин-Ди, 1993.
Д. Коллин, А. Савицкий. Англо-русский, русско-английский словарь. – М.: ЛадКом, 2011.
Мюллер, В. К. Англо-русский словарь: 40 000 слов / В. К. Мюллер, С. К. Боянус. - М. :Локид-ПРЕСС, 2003.
Новый англо-русский/русско-английский словарь. 55000 слов. – Киев: Арий, 2010.
Романов А. С. Англо-Русский Русско-Английский словарь. 120 тыс. слов. – М.: ЛадКом, 2011.
Словарь современного английского языка в каритнках. Сост. М. Ф. Автайкина. – М.: Лео, 1993.
ФлемингС. Russian-English, English-RussianDictionary / Русско-английский, англо-русскийсловарь. – 2008.
Шапиро В. Русско-английский, англо-русский словарь. 105 000 слов. – М.: ЛадКом, 2011.
Дополнительная литература для обучающихся.
Английский язык: Кн. для чтения к учеб.для 10-11 кл. общеобразоват. учреждений / В. П. Кузовлев, Н. М. Лапа, Э. Ш. Перегудова и др. – М.: Просвещение, 2014.
Афанасьева О. В., Баранова К. М., Ваулина Ю. Е. и др. ЕГЭ. Английский язык. Сборник упражнений. – М.: Просвещение, 2013.
Ахметова Л. А. TEST YOUR ENGLISH: Тесты по английскому языку для студентов неязыковых специальностей. – Стерлитамак, 2013.
Книга для чтения к учебному изданию «Счастливый английский. Кн. 2» для учащихся 7-9 кл. общеобразов. шк. – Обнинск: Титул, 2012.
Колодяжная Л. ThisisGreatBritain / Познакомьтесь: Великобритания. – М.: Айрис-Пресс, 2013.
Тофель И. В. Английский язык. Сборник тренировочных заданий. 9 класс. – М.: Просвещение, 2014.
ENGLISH GRAMMAR THROUGH PRACTICE: Практикум по английской грамматике. / Сост. Л. А. Ярославова, Л. А. Ахметова, О. А. Ускова, А. Х. Ишмухаметова. – Стерлитамак, 2013.
Дополнительная литература для преподавателя.
Актуальные проблемы филологии и школьного филологического образования. / Под общ.ред. К. Г. Ишбаева, отв. ред. А. Ш. Зайнетдинов. – Стерлитамак, 2004.
Блох, М.Я. Теоретические основы грамматики: учебник / М.Я. Блох. – 4-е изд., испр. – М.: Высшая школа, 2004.
Блох, М.Я. Практикум по английскому языку: грамматика: сборник упражнений / М.Я. Блох, А.Я. Лебедева, В.С. Денисова. – М.: Астрель, 2003.
Кобрина, Н.А. Теоретическая грамматика современного английского языка: учебное пособие / Н.А. Кобрина, Н.Н. Болдырев, А.А. Худяков. – М.: Высшая школа, 2007.
Кузовлев В. П., Лапа Н. М. Английский язык. Книга для учителя к учебнику для 10-11 классов общеобразовательных учреждений. – М., 2005.
Управление качеством образования. Взгляд на проблему: Доклады и сообщения. / Отв. ред. С. Д. Чуркин, зам. отв. ред. Л. А. Мартазанова. – Стерлитамак, 2003.
Язык и текст: Коммуникативно-прагматический аспект. / Отв. ред. А. Г. Судариков; зам. отв. ред.
Ярославова Л. А., Филлипова Л. В. Профессиональная подготовка студентов (на материале иностранного языка): Монография. – Стерлитамак, 2004.
Интернет-источники
Английская практика. www.learn-english.ru/
Английский для тех, кто любит музыку. www.enm.by/
Английский дома.www.homeenglish.ru
Английский язык детям! www.bilingual.ru/
Английский язык из первых рук. www.efl.ru/
Библиотека для изучающих английский язык.www.englspace.com/
Википедия. Свободная энциклопедия.ru.wikipedia.org
Всем, кто учится.alleng.ru
Газета «Первое сентября». www.1september.ru/
Газета для тех, кто преподаёт и изучает английский язык.www.eng.1september.ru/
Грамматика английского языка.www.mystudy.ru/
Единая коллекция цифровых образовательных ресурсов.school-collection.edu.ru
Журнал "Иностранные языки в школе".www.flsmozaika.ru/
Издательство «Просвещение». www.prosv.ru/
Онлайн-словарь ABBYY LingvoPro.lingvopro.abbyyonline.com/ru
Портал для учителей английского языка.www.englishteachers.ru/
Проект InternetUrok.interneturok.ru
Родной английский. www.native-english.ru/
Сеть творческих учителей. www.it-n.ru/
Сообщество взаимопомощи учителей.www.pedsovet.su/
Сообщество учителей английского языка.www.tea4er.ru
Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ. gramota.ru
УМК «Звёздный английский». www.prosv.ru/umk/starlight/default.aspx
Учительская газета.www.ug.ru/
Учительский портал.www.uchportal.ru