Эффективные методы обучения на уроках информатики в старшей школе
Учитель информатики
Назарбаев Интеллектуальной школы
физико-математического направления г.Кокшетау
Бегежаева Галия Исмагуловна
Как мы можем адаптировать
материалы для изучения, чтобы упростить его содержание?
Адаптация материалов для изучения
A Local Area Network (LAN) is a network that is confined to a relatively small area. It is generally limited to a geographic area such as a writing lab, school, or building.
Computers connected to a network are broadly categorized as servers or workstations. Servers are generally not used by humans directly, but rather run continuously to provide "services" to the other computers (and their human users) on the network. Services provided can include printing and faxing, software hosting, file storage and sharing, messaging, data storage and retrieval, complete access control (security) for the network's resources, and many others.
Workstations are called such because they typically do have a human user which interacts with the network through them. Workstations were traditionally considered a desktop, consisting of a computer, keyboard, display, and mouse, or a laptop, with with integrated keyboard, display, and touchpad. With the advent of the tablet computer, and the touch screen devices such as iPad and iPhone, our definition of workstation is quickly evolving to include those devices, because of their ability to interact with the network and utilize network services.
При выборе материалов вам может потребоваться добавить, удалить, изменить, упростить и изменить порядок содержания языка, чтобы гарантировать, что:
материал подходит для данного класса (возраст, способности, потребности и т.д.)
результаты обучения могут быть достигнуты
студенты получают поддержку от банка слов, глоссариев, языковых фреймов и визуальных органайзеров.
Адаптация материалов для изучения
DELETE
Удалите некоторые вопросы из задания, чтобы оно было короче. Сократите текст или воспроизведите только часть аудио. Сократите количество инструкций в сложном задании.
SIMPLIFY
Посмотрите на словарный запас учащихся и оцените если он в письменном тексте. Измените язык вопросов, чтобы его было легче понять. Измените вопросы, чтобы сделать их проще. Добавьте ярлыки к изображениям или добавьте список определений новых понятий, чтобы учащиеся могли использовать его при работе с текстом.
MODIFY
Разбейте сложное задание на более мелкие разделы и выполняйте их в течение более одного урока. Измените задание так, чтобы учащиеся могли готовиться дольше, например, дома.
Complete the sentences below with the words in the box
machine code translator source code
object code mnemonics
1 mnemonics : short codes that are used as instructions when programming, e.g. LDR, ADD.
2_____ : programming code that has not yet been compiled into an executable file.
3_____ is a language consisting of binary codes.
4_____ : is produced when an interpreter or a compiler translates source code into recognizable and executable machine code.
5_____ : the general name for any program that translates code from one language to another, for example translating 6___ into 7___.
Использование визуальных органайзеров
... инструменты, которые используются, чтобы помочь нам выразить знания, концепции и идеи и отношения между ними.
Использование визуальных органайзеров
Использование визуальных органайзеров
Create a comparison table between two types of operating systems using T-chart
Differentiation
Option 1 - write independently
Option 2 - only sort the finished characteristics
Использование визуальных органайзеров
BASIS FOR COMPARISON
DDL
Full form
DML
Purpose
Commands
Command affects
«Учащиеся с большей вероятностью запомнят слово, если они активно работали над его значением. "
Учащиеся с большей вероятностью запомнят слово, если они активно работали над его значением
Describe and Draw
Silent debate
В тихой дискуссии стимул (например, утверждение, вопрос, изображение) помещается в центр большого листа бумаги. Листы бумаги размещаются по комнате. Студенты пишут комментарии в ответ на стимул и комментарии друг друга. Они могут свободно ходить по комнате и отвечать на все, что хотят, но они должны делать это молча.
Culture
Never
Always
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
- Соотнесите содержание урока с вещами, происходящими на местном уровне.
- Соотнесите содержание урока с вещами, происходящими во всем мире.
Подумайте о действиях, которые вы проделали на сегодняшнем вебинаре. Как вы могли бы использовать их на своих уроках, чтобы связать содержание вашего урока с вещами, происходящими локально / глобально?
Museums of the world
Pre-task
- Windows is a single task Operating System?
- Windows 7 is a multi user OS?
- Multitask OS means that each task doing each processor?
- Linux is a multi- user and multitasking OS?
- Multi user and multitasking Operating system needs the Mainframe and Supercomputers?
True/False
In pairs, circle what you think is the correct answer to these SQL statements
1. With SQL, how do you select all the records from a table named "Persons" where the value of the column "FirstName" is "Peter"?
- SELECT * FROM Persons WHERE FirstName='Peter'
- SELECT * FROM Persons WHERE FirstName'Peter'
- SELECT [all] FROM Persons WHERE FirstName LIKE 'Peter'
- SELECT [all] FROM Persons WHERE FirstName='Peter'
2. With SQL, how can you insert a new record into the "Persons" table?
- INSERT VALUES ('Jimmy', 'Jackson') INTO Persons
- INSERT INTO Persons VALUES ('Jimmy', 'Jackson')
- INSERT ('Jimmy', 'Jackson') INTO Persons
3. How can you change "Hansen" into "Nilsen" in the "LastName" column in the Persons table?
- MODIFY Persons SET LastName='Nilsen' WHERE LastName='Hansen'
- MODIFY Persons SET LastName='Hansen' INTO LastName='Nilsen
- UPDATE Persons SET LastName='Nilsen' WHERE LastName='Hansen'
- UPDATE Persons SET LastName='Hansen' INTO LastName='Nilsen'
4. With SQL, how can you delete the records where the "FirstName" is "Peter" in the Persons Table?
- DELETE FROM Persons WHERE FirstName = 'Peter'
- DELETE FirstName='Peter' FROM Persons
- DELETE ROW FirstName='Peter' FROM Persons
Как можно использовать
видеоматериал
для развития навыков слушания, чтения и письма?
CLIL: Listening tasks for lessons
Listening tasks for lessons
Посмотрите видео и выполните следующие задачи
1. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КЛЮЧЕВЫХ СЛОВ
- Запишите ключевые слова, которые появляются в видео в свободном месте ниже:
- Сравните ваши ответы в группах и обсудите актуальность ключевых слов.
- 2. ПОНИМАНИЕ
- Из каких компонентов состоит компьютерный системный блок?
- Что обычно является определяющим фактором для размера корпуса компьютера?
- Что такое системный блок компьютера?
Listening tasks for lessons
3. TRUE OR FALSE?
Прочитайте Истинные / Ложные утверждения.
- Это правда или ложь, что системные блоки компьютера выполнены только в одном стандартном размере и цвете?
- Верно или неверно, что системный блок компьютера можно относительно легко открыть для замены деталей или установки обновлений оборудования?
- Теперь смотрите / слушайте и решите, являются ли утверждения истинными или ложными. Если они ложные, напишите правильную информацию.
- Сравните ответы с партнером.
4. GAPFILL
Прочитайте текст ниже и, работая с партнером, подумайте над словами, которые могут войти в пропуски.
- Теперь смотрите / слушайте и заполните пробелы.
- Сравните ответы с партнером.
Differentiation
Similar and Different
Watch the video and complete the tasks:
Task A
(less challenging)
Choose listening
Task B
(more challenging)
Gap listening
Write SQL code to create a table with the appropriate fields and data types
Museums of the world
Information about museums in
Information about museums in the form of a table
text format
GROUP 1
Name
Le Louvre
Country
City
France
The Acropolis
The British Museum
Leon
Greece
Main Attraction
Approximate Visitors 2018 (Million)
Mona Lisa
State Hermitage
Athens
England
Russia
London
Frieze of the Parthenon
10.2
Free entrance Yes/No
Rosetta Stone
St. Petersburg
4.5
No
5.83
The Treasure Gallery’s Gold Rooms
No
4.5
Yes
No
GROUP 2
Museums
Le Louvre , Leon, France
The Louvre was a medieval fortress and the palace of the kings of France before becoming a museum two centuries ago. The addition of I. M. Pei’s pyramid shocked many when it was unveiled in 1989 as the new main entrance, yet it somehow works, integrating the palace’s disparate elements. The museum’s collections, which range from antiquity to the first half of the 19th century, are among the most important in the world. A good place to start is the Sully Wing, at the foundations of Philippe-Auguste’s medieval keep—it’s in the heart of the Louvre, kids love it, and it leads straight to the Egyptian rooms.
The Acropolis Museum , Athens, Greece
Main attractions: “Venus de Milo,” “Winged Victory of Samothrace,” and Leonardo da Vinci’s “Mona Lisa.” There were approximately 10.2 Million visitors in 2018. The entrance is not free
The stunning ground floor gallery houses finds from the slopes of the Acropolis. Its amazing transparent glass floor provides a walk over history, with a view of the archaeological excavation, while sloping upward to the Acropolis with sanctuaries of the Athenians from each historic period nearby. Smaller settlements have been excavated, yielding glimpses of Athenian life. For the first time, the exhibits in the Archaic Gallery allow visitors to take in all sides of the objects, which are displayed in open spaces characterized by changing natural light.
Main attractions: The frieze of the Parthenon is mounted on a structure with exactly the same dimensions as the cella of the Parthenon, giving comprehensive viewing of every detail. The approximate number of visitors in 2018 was 4.5 Million. The entrance is not free